درمان شخصیت خودشیفته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان شخصیت خودشیفته مانند درمان سایر اختلالات شخصیت، چالش‌ها و مشکلات بسیاری را برای درمانگر به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه مبتلایان به شخصیت خودشیفته نسبت به وضعیت خود بینشی ندارند معمولاً برای درمان نیز اقدامی انجام نمی‌دهند و حضور آن‌ها در مراکز مشاوره می‌تواند به دلیل اصرار اطرافیان و یا مشکلات ثانویه‌ای نظیر بروز آسیب‌هایی در روابط اجتماعی فرد اتفاق افتاده باشد.

صرف‌نظر از علت مراجعه، درصورتی که متخصصین روانشناسی به تشخیص این اختلال در فرد برسند می‌توانند اقدامات لازم برای درمان را شروع کنند. هرچه این ویژگی‌ها برای مدت طولانی‌ تری در فرد باقی بمانند امکان تغییر دادن آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه در صورتی‌ که با نشانه‌های این اختلال در خود یا فرد دیگری مواجه شدید هرچه سریع‌ تر برای درمان شخصیت خودشیفته اقدام نمایید. برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت خودشیفته می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

درمان شخصیت خودشیفته

بهترین درمان شخصیت خودشیفته

همه ما با افراد خودشیفته روبرو شده ایم. گاهی این خودشیفتگی به قدری افراطی و زیاد است که اطرافیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. افرادی که به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا هستند، خود را برتر از همه می‌دانند و به دنبال اجرای نمایش هستند. حتی این افراد انتظارات غیر معمولی از دیگران دارند و بیشتر مواقع در حال تحقیر دیگران هستند. اما خودشان هرگز افراد انتقاد پذیری نیستند. به همین دلیل است که درمان شخصیت خودشیفته از واجبات است. زیرا این افراد با رفتارهایی که از خود نشان می‌دهند، دیگران را اذیت می‌کنند. برای درمان روش های مختلفی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

کدام شخصیت های خودشیفته نیاز به درمان دارند؟

به‌طورکلی اختلالات شخصیت به معنای ویژگی‌های شخصیتی هستند که از نوجوانی یا اوایل بزرگ‌سالی در فرد نمایان می‌شوند و با توجه به تفاوتی که از رفتار معمول جامعه دارند مشکلاتی را برای فرد به همراه خواهند داشت. و حتما باید درمان شود. شخصیت خودشیفته نیز یکی از انواع این اختلال است که اصلی‌ترین ویژگی آن خود دوستی بیش‌ازحد است. این افراد به قدری باعث آزار دیگران می‌شوند که همه به دنبال درمان شخصیت خودشیفته هستند.

علاقه این افراد به خودشان باعث بروز خطای فکری می‌شود که به آن خودبزرگ‌بینی می‌گویند. خودبزرگ‌بینی به این معناست که فرد بی‌دلیل خود را بالاتر از دیگران و سزاوار دریافت امتیازات ویژه‌ای می‌داند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها معمولا در شرایطی که در مرکز توجه نباشند احساسات منفی نظیر خشم را تجربه کنند و یا دیگران را مورد بهره‌کشی قرار دهند. حسادت یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت خودشیفته است که به دلیل خودبزرگ‌بینی ایجاد می‌شود و به این معناست که فرد احساس می‌کند هیچ‌کس نباید در جایگاهی برتر و بالاتر از او قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

بهترین درمان شخصیت خودشیفته

مناسب ترین درمان شخصیت خودشیفته

برای درمان شخصیت خودشیفته روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درمانگران می‌توانند با توجه به وضعیت فرد، میزان پذیرش وی و همین‌طور نوع مشکلاتی که در زندگی او ایجاد شده یکی از این روش‌ها را انتخاب نمایند و یا از مجموعه آن‌ها استفاده کنند. بینش پایین فرد نسبت به اختلالی که دارد و همین‌طور باور وی به توانمندی خود معمولاً می‌تواند دشواری‌های بسیاری را در فرایند درمان ایجاد نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت دسته ب  کلیک کنید.

? درمان شناختی – رفتاری

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که برای درمان شخصیت خودشیفته مورداستفاده قرار می‌گیرد درمان شناختی-رفتاری است. در این درمان به فرد کمک می‌شود تا باورهای اشتباهی که در مورد بی‌نقص و عالی بودن خود دارد را کنار بگذارد و باورهای سازنده‌تری را جایگزین آن‌ها نماید. علاوه بر این حساسیتی که این افراد به ارزیابی شدن از جانب دیگران دارند نیز در این درمان موردبررسی قرار می‌گیرد. در درمان شناختی-رفتاری علاوه بر ارزیابی باورهای ناکارآمد در این افراد رفتارهای نامناسب آن‌ها نیز موردبررسی قرار گرفته و رفتارهای صحیح‌تری جایگزین آن‌ها خواهند شد.

? روش‌ های آرام‌ سازی برای درمان شخصیت خودشیفته

استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی معمولاً می‌تواند جزئی از فرایند درمان شخصیت خودشیفته باشد. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که چنانچه مورد ارزیابی و انتقاد قرار گرفت و یا توجهی را که انتظار داشت از دیگران دریافت نکرد به‌جای عصبانیت و بدرفتاری با استفاده از این تکنیک‌ها خود را آرام کرده و رفتار نامناسبی نشان ندهد.

? درمان‌ های هیجان مدار

از دیگر روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان های هیجان مدار است. یکی از نقاط ضعف اصلی بیماران مبتلا به شخصیت خودشیفته این است که آن‌ها توانایی درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها را ندارند. درمان‌های هیجان مدار به این افراد کمک می‌کند تا با احساسات و هیجانات دیگران آشنا شوند و توانایی همراهی و همدلی با آن‌ها را پیدا کنند.

? درمان شخصیت خودشیفته با دارو درمانی

هیچ داروی خاصی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود ندارد بااین‌حال درصورتی‌که درمانگر احساس کند بیمار در زمینه‌های خاصی نیاز به استفاده از دارو دارد می‌تواند از این شیوه درمانی نیز برای بهبود شخصیت خودشیفته استفاده کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

? خانواده‌ درمانی

علاوه بر شخصیت خودشیفته اطرافیان وی نیز ازجمله افرادی هستند که می‌بایست در جلسات درمانی شرکت داشته باشند. حضور خانواده در درمان شخصیت خودشیفته معمولاً با دو هدف صورت می‌گیرد. یکی از این اهداف این است که درمانگر وظیفه دارد آگاهی اعضای خانواده را درباره شخصیت خودشیفته و همین‌طور شیوه برخورد با فردی که دچار خودشیفتگی است را افزایش دهد. درصورتی‌که آگاهی خانواده در این زمینه افزایش پیدا کند آن‌ها توانایی بیشتری برای مدیریت شرایط خواهند داشت و درنتیجه احتمال بروز تنش میان اعضا کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر افزایش آگاهی خانواده، مبتلایان به شخصیت خودشیفته معمولا آسیب‌های روحی بسیاری را تجربه خواهند کرد. آن‌ها معمولاً به دلیل بدرفتاری و بی‌توجهی‌های مبتلایان به شخصیت خودشیفته مشکلاتی نظیر افسردگی و یا ضعف اعتمادبه‌نفس را تجربه می‌کنند. استفاده از جلسات خانواده‌درمانی به این افراد کمک خواهد کرد تا سلامت روحی خود را حفظ کنند. برای شروع خانواده درمانی روی مشاوره خانواده کلیک کنید.

? روان درمانی با محوریت انتقال (TFP)

یکی از روش های درمان شخصیت خودشیفته، رواندرمانی با محوریت انتقال است. این روش درمانی با یک قرارداد درمانی کلامی آغاز می‌شود. این افراد اهداف خود را به خاطر می‌آورند و بر آنها متمرکز می‌شوند. و روان درمانگر با کمک ارتباط با بیمار شروع به درمان او می‌کند.

? درمان متمرکز بر طرحواره

از دیگر روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان متمرکز بر طرحواره است. در این روش درمانی به افراد مبتلا کمک می‌شود تا طرح ناسالم ذهن خود را جایگزین طرح سالم کند. این افراد دائم در حال برداشت های منفی از خود و دیگران هستند. به همین دلیل این روش مناسب است.

? درمان مبتنی بر ذهن

یکی از روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان مبتنی بر ذهن است. این روش به افراد کمک می‌کند تا با دقت بر افکار و احساست دیگران، اعمال خودشان را منعکس کنند و ارتباط روانی بگیرند.

بی‌ توجهی به درمان شخصیت خودشیفته

در این قسمت به این سؤال پاسخ خواهیم داد که درمان شخصیت خودشیفته چه اهمیتی دارد و در صورت بی‌توجهی به درمان چه پیامدهایی در انتظار فرد خواهد بود؟ به‌طورکلی مبتلایان به اختلالات شخصیت، اعتقادی به ویژگی‌های اخلاقی ناسازگار خود ندارند و به همین خاطر اقدامی نیز برای درمان آن انجام نخواهند داد. این درحالیست که رفتارهای آن‌ها معمولاً باعث عذاب و ناراحتی در اطرافیان شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین خاطر توجه به درمان شخصیت خودشیفته باعث خواهد شد که روابط آن‌ها با اطرافیان شرایط بهتری پیدا کرده و بسیاری از مشکلات در روابط میان فردی بیمار کاهش می‌یابد.

برای آشنایی با نحوه ترغیب برای درمان شخصیت خودشیفته حتما مقاله برخورد با خودشیفته ها را بخوانید. اگر چه مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته معمولا به‌عنوان افرادی مغرور و بی‌احساس شناخته می‌شوند بااین‌حال آن‌ها در درون خود احساسات ضدونقیضی را تجربه می‌کنند که حجم زیادی از انرژی روانی آن‌ها را صرف خود می‌کند. درصورتی‌که شخصیت‌خودشیفته فرد درمان شود؛ انرژی روانی آن‌ها به‌جای تمرکز بر اثبات خود به‌عنوان بهترین فرد، صرف امور سازنده‌تری شده و درنتیجه بهره‌وری وی افزایش پیدا می‌کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، اختلال شخصیت خودشیفته باعث آزار دیگران می‌شود. دائم در حال انتقاد از دیگران است اما خودش علاقه ای به شنیدن صحبت و انتفاد دیگران ندارد. به همین دلیل اطرافیان نزدیک چنین افرادی همیشه در حال اذیت هستند. درمان شخصیت خودشیفته را خانواده های مبتلا به این اختلال باید جدی بگیرند. برای درمان نیز حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تخصصی در خدمت مراجعین عزیز است. شما می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی از خدمات مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت خودشیفته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای درمان شخصیت خودشیفته کدام است؟

روش‌های مختلفی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود دارد که درمانگر با توجه به شرایط فرد می‌تواند یکی از آن‌ها یا ترکیبی از این روش‌ها را انتخاب کند. بااین‌حال درمان‌های شناختی-رفتاری ازجمله بهترین درمان‌ها هستند.

آیا دارویی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود دارد؟

هیچ دارویی برای درمان اختلالات شخصیت ساخته نشده است بااین‌حال درصورتی‌که درمانگر احساس کند فرد به دلیل مشکلات ثانویه نیاز به استفاده از داروی خاصی دارد می‌تواند از داروها نیز استفاده نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره