توهم و انواع توهم | علت توهم چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توهم و انواع توهم‌ از اختلالات سلامت روان هستند که فرد درک غیر واقعی از محیط پیرامون خود دارد. به طور کل 6 نوع توهٌم‌داریم که توهم‌حواس پنج گانه به 5 دسته شنوایی، بصری، بویایی، لامسه و چشایی تقسیم می‌شود. و‌توهٌم‌ ذهنی نیز به 3 دسته تقسیم می‌شود. از علل بروز توهٌم‌می‌توان به افسردگی پس از زایمان، اضطراب، زوال عقل و وسواس اشاره کرد. برای درمان و جلوگیری از شدت این توهٌم‌از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع‌توهم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

توهم چیست؟

توهم بینایی

توهم (Delusion) نوعی اختلال ادراک حسی کاذب است که بدون عوامل بیرونی و مرتبط با حواس 5 گانه رخ می‌دهد. در واقع‌ Delusion به معنای درک نادرست و غیرواقعی از محیط پیرامون است. به طور کل 5 نوع توهم‌داریم که افراد را درگیر خود می‌کند. افرادی که مبتلا به اختلال‌توهم هستند صداها، تصاویر و احساس های غیر واقعی دارند. اما تمام این احساسات رخ نداده و ساخته ذهن فرد است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

انواع توهم

توهٌم به حواس 5 گانه و ذهن فرد باز می‌گردد. افراد در ارتباط های خود حس های مختلفی را تجربه می‌کنند و درک غلطی بدون هیچ تحریک بیرونی از محیط اطراف دارند. Delusion شامل 6 نوع است که در هر فردی به شیوه مخصوصی بروز پیدا می‌کند. در ادامه در رابطه با انواع اختلالات‌توهم توضیح داده ایم.

1. توهم شنیداری

توهٌم شنیداری یا توهٌم صدا نوعی از توهٌم هستند که برای دیگران قابل درک نیستند. مثلا افراد مبتلا ادعا می‌کنند که کسی با آنها کار دارد یا آنها را صدا می‌زند. این اتفاق زمانی خطرناک است که فرد در نیمه شب صداها را بشنود و با صدای شنیده شده از خانه خارج شود. توهٌم‌شنیداری در کودکان 3 تا 6 سال با شنیدن صداهای عجیب و غریب نمایان می‌شود. علت این نوع از توهٌمات، بروز اسکیزوفرنی زودرس است. توهٌمات شنیداری و صداهای عجیب را جدی بگیرید!

2. توهم بینایی

توهٌم بینایی یا توهٌم دیداری، شامل مشاهده اجسام، رنگ ها و انسان هایی است که وجود خارجی ندارند. در این نوع از توهٌمات، فرد لکه های کثیفی را می‌بیند که به شکل حیوانات درنده و ترسناک هستند. یا انسان هایی را می‌بیند که اصلا وجود خارجی ندارند. مثلا یکی از اقوام را می‌بیند که چندین سال قبل فوت کرده است.

3. توهم بویایی

در این نوع از توهٌم حواس 5 گانه، فرد احساس می‌کند که بوهای خطرناکی را احساس می‌کند. مثلا ادعا دارد که بوی شیطان، بوی روح و بوی مرگ را احساس می‌کند.

4. توهم لامسه

در این نوع از توهٌم، فرد مبتلا حشرات و جانوران را بر پوست خود حس می‌کند. مثلا فرد فکر می‌کند که زیر پوستش مورچه در حال حرکت است.

5. توهم چشایی

یکی از انواع توهم، توهٌم‌چشایی است. در این نوع از‌توهٌم، فرد با خوردن غذا طعم خون، مدفوع و مزه های عجیبی را احساس می‌کند. مثلا با خوردن ناهار احساس می‌کند در حال مدفوع خواری است.

6. توهم ذهنی

توهٌمات ذهنی نشان از تصورات غلط و نابجا از محیط اطراف است. که این توهمات به 3 دسته تقسیم می‌شود.

توهٌم‌ اروتوماتیک: فرد احساس می‌کند که شخصیت های مشهور عاشق او هستند.

توهٌم‌حسادت: فرد احساس می‌کند که رقیب عاطفی دارد یا همسرش در حال خیانت با او است.

توهٌم‌آسیب: این فرد دائم احساس می‌کند که کسی قصد آسیب رسانی یا کشتن او را دارد.

برای آشنایی با بیماری های روانی شایع کلیک کنید.

علل توهم

علل توهم

نگهداری از سلامت روانی و پیشگیری از مسائل آسیب رسان حائز اهمیت است. افرادی که بیماری های زمینه ای، سبک زندگی ناسالم، سوءمصرف مواد و الکل، استفاده از داروهای خاص و شرایط زندگی سختی دارند، خطر ابتلا به توهٌم در آنها افزایش می‌یابد. در ادامه به دلایلی که سبب بروز‌توهٌم می‌شود اشاره کرده ایم.

 1. اضطراب

شرایط و محیط پر استرس و پر اضطراب سبب بروز اختلالات متفاوتی می‌شود. در صورتی که فرد توانایی کنترل استرس و اضطراب خود را نداشته باشد. عدم درک و مواجهه با استرس به مرور تبدیل به توهم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب کلیک کنید.

2. افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک سوم خانم ها را در جامعه در بر می‌گیرد. علائمی که افسردگی بعد از زایمان از خود نشان می‌دهد عبارتند از: کاهش اشتها، افسردگی، تغییرات خلق و خو و منزوی شدن. زمانی که این نشانه ها شدت بگیرد به مرور سبب بروز توهم بینایی و شنیداری می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

3. سوءمصرف الکل و مواد

استفاده از مواد مخدر و الکل به شدت در بروز انواع توهٌم نقش دارد. مواد مخدر افراد را از حالت عادی بدن خارج کرده و به مرور به درک موقعیت ها و حواس غیر معمول تبدیل می‌شود. مصرف مواد مخدر شیشه، ماری جوانا، حشیش و گل خطر ابتلا به توهم‌ را افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

4. اختلالات خواب

اختلالات خواب با دارو و روان درمانی قابل درمان هستند. اما یکی از این نوع اختلالات که فرد پس از بیداری تا دقایقی قادر به حرکت نیست، توهم در خواب نام دارد.

5. زوال عقل در پیری

یکی از علل توهٌم، زوال عقل در پیری است. زوال عقل یا دمانس با آسیب به مغز سبب بروز اختلال در پردازش های حسی می‌شود. توهم‌بینایی و شنوایی در این افراد رخ خواهد داد.

6. وسواس فکری

وسواس فکری نوعی اختلال اضطرابی است که فرد با رفتارهای غیر قابل کنترل همراه است. این افراد در شرایط شدید مبتلا به اختلال توهم وسواس فکری می‌شوند و دائم افکار آزار دهنده آنها را همراهی می‌کند.

7. مصرف داروها

مصرف برخی از داروها به دلیل ارسال نادرست اطلاعات به مغز سبب بروز توهٌمات می‌شود. در این موارد افراد با خطاهای ادراکی و محیطی مواجه و در نتیجه تبدیل به توهٌم می‌شود. این توهٌمات موقتی هستند و با قطع دارو از بین خواهند رفت.

عوارض توهم

افرادی که مبتلا به توهٌم هستند در فعالیت های روزانه و زندگی خود دچار مشکلات اساسی می‌شوند. این عوارض و پیامدها به شرح زیر است.

  • محدود شدن روابط اجتماعی
  • آسیب رساندن به خود و دیگران
  • دوری از افراد مختلف
  • ایجاد مشکلات و درگیری های فیزیکی
  • مبتلا شدن به افسردگی

تفاوت توهم و هذیان در چیست؟

فرق توهم با هذیان

بسیاری از افراد توهٌم و هذیان را باهم یکسان می‌بینند. اما تفاوت هایی بین این دو اختلال وجود دارد و برای آگاهی شما از تفاوت توهم‌و هذیان به 2 نکات کلیدی اشاره کرده ایم

  1. توهٌم‌ از حواس 5 گانه و ذهن افراد نشات می‌گیرد و در واقعیت وجود ندارد. اما در هذیان با احساسات کاری نداریم و باورهای عمیق و ثابت شده خیالی یا کاذبی در ذهن فرد جا گرفته است.
  2. در توهٌم‌ به صورت کامل، شفاف و واضح یک سری احساس ها رخ می‌دهد. اما در هذیان افکار نادرست و شواهد متناقصی در ذهن فرد شکل گرفته است.

تنها تفاوت هذیان و توهٌم‌ این است که به دلیل بیماری های روانی مانند دو قطبی، اسکیزوفرنی و روان پریشی بوجود می‌شاید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلالات هذیانی کلیک کنید.

کلام آخر

توهٌم و انواع توهم به دلیل عوامل مختلفی پیدا می‌شود. انواع این توهٌمات حواس 5 گانه و ذهن افراد است که به طور اشتباه و وجود غیر واقعی پدیدار می‌شود. برای جلوگیری از توهٌم‌ یا کاهش علائم آن بهترین راه کمک از روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع‌توهم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره