اختلال نعوظ چیست | آشنایی با علت و علائم اختلال نعوظ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال نعوظ چیست و چگونه درمان می‌شود؟ اختلافات جنسی از عوامل مهم بروز اختلافات زناشویی هستند که هم در مردان و هم در زنان وجود دارند و می‌­توانند باعث بروز مشکلات روانی شوند. اولین اقدام برای حل این مشکلات، شناخت آن‌ها و افزایش آگاهی در زمینه اختلالات جنسی است. اختلال نعوظ  یکی از اختلالات شایع مردان است که به طور کلی باعث ناتوانی در نعوظ یا نگه داری آن می‌­شود.

اختلال نعوظ هم در اثر علل جسمانی و فیزیولوژی و هم علل روحی وروانی ایجاد می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید این اختلال را بهتر بشناسید و آن را درمان کنید، لازم است تعریف آن، علل ابتلا، راه‌های پیشگیری و راه‌های درمان آن را بهتر بشناسید. در ادامه مطلب به بررسی کامل اختلال نعوظ می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره جنسی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال نعوظ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ یکی از اختلالات جنسی است که زیر مجموعه اختلالات روانشناختی قرار دارد. اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی و ناتوانی آلت جنسی مردانه در رسیدن به حالت سفتی و انقباض و یا نگهداری این حالت است. این اختلال یک ناکارآمدی است که باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه روابط جنسی و سلامت روان می­‌شود. البته باید بدانید که برای تشخیص این اختلال ملاک‌هایی لازم است. برخی از ملاک های تشخیص اختلال نعوظ و نشانه‌های آن به شرح زیر هستند:

1. این مشکل در 75 الی 100 درصد دفعات فعالیت جنسی تجربه شود. یعنی 3 یا 4 مرتبه از هر 4 فعالیت و رابطه جنسی، فرد در ایجاد حالت نعوظ یا نگه داشتن سفتی آلت مشکل داشته باشد.

2. مشکل در رسیدن به نعوظ، مشکل در نگه داشتن نعوظ و کاهش میزان سفتی آلت جزء نشانه‌های اختلال نعوظ محسوب می‌­شود.

3. توجه داشته باشید این ملاک‌ها باید حداقل به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد و بخاطر مصرف یک ماده خاص یا مشکلات شدید عاطفی و جسمی نباشد. در این صورت اختلال نیست و خود به خود برطرف می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع اختلال نعوظ

انواع اختلال نعوظ

اختلال نعوظ زمانی به عنوان یک اختلال تشخیص داده می‌­شود که تقریبا از ابتدای آغاز فعالیت‌های جنسی بهنجار و عادی ایجاد شده باشد. به طور کلی انواع اختلالات نعوظ به 5 دسته قابل تقسیم هستند:

فراگیر: به انواع معینی از تحریک شدن، شریک جنسی، زمان و موقعیت خاصی مربوط نیست.

موقعیتی: فقط با انواع معینی از تحریک (مثلا تحریک دهانی)، موقعیت‌های خاص و فرد خاص رخ می‌­دهد.

خفیف: زمانی که شواهدی از ناراحتی‌های خفیف در ایجاد، نگهداری و سفتی نعوظ وجود داشته باشد.

متوسط: زمانی که شواهدی از ناراحتی‌های متوسط در ایجاد، نگهداری و سفتی نعوظ وجود داشته باشد.

شدید: زمانی که شواهدی از ناراحتی‌های شدید در ایجاد، نگهداری و سفتی نعوظ وجود داشته باشد. (تعیین میزان شدت ناراحتی به عهده متخصص و روانشناس است)

برای اطلاع درباره انواع کژکاری جنسی کلیک کنید.

نشانه های اختلال نعوظ

ابتلا به اختلال نعوظ، با نشانه هایی همراه است که  شدت آنها در مورد افراد مختلف، متفاوت است. افراد با توجه به این نشانه ها که در ابتدای بروز بیماری می‌توانند از این اختلال و پیامدهای ناشی از آن تا حد زیادی پیشگیری کنند. مشکل در ایجاد نعوظ و حفظ آن، از نشانه های اساسی این اختلال هستند.

در واقع افراد در مورد نعوظ صبحگاهی و یا حتی قبل از رابطه جنسی دچار مشکل شده؛ اما علت آن را نمی‌دانند. بعد از مدتی میل جنسی افراد نیز به این دلیل کاهی پیدا می‌کند و آنها به دلیل این مشکل، دیگر تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای عدم درمان اختلالات جنسی مردان کلیک کنید.

علل بروز ناتوانی جنسی

تحریک جنسی و همچنین سیستم جنسی مردان، ساختار و فرآیند پیچیده‌ای دارد و ترکیبی از مسائل روانی، مسائل محیطی و فرآیندهای جسمی مغز، هورمون‌ها، احساسات، اعصاب و عضلات می­‌باشد. بروز مشکل در هر بعد روانی، جسمی و محیطی می­‌تواند باعث اختلال نعوظ شود. در ادامه اصلی‌ترین علل اختلال نعوظ را بررسی می‌­کنیم:

?علل جسمانی اختلال نعوظ

معمولا در شرایط نرمال روانی، مشکلات جسمانی اصلی‌ترین علت بروز اختلال نعوظ هستند. مشکلاتی از قبیل اختلالات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، کاهش هورمون جنسی، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، بیماری پارکینسون، بیماری ام اس، استعمال دخانیات و برخی از داروهای خاص، همه و همه می‌­تواند بر ایجاد اختلال نعوظ موثر باشد. برخی از عمل‌های جراحی در قسمت لگن و مشکلات مربوط به پروستات نیز علل جسمانی اختلال نعوظ هستند.

فراموش نکنید مصرف زیاد سیگار، عامل بسیار مهمی در بروز این اختلال است. همچنین با افزایش سن نیز این اختلال بسیار شایع شده و تقریبا نرمال می‌باشد. معمولا افراد بالای 65 سال به میزان 25 درصد به این اختلال مبتلا می­‌شوند.

?علل روانی ناتوانی جنسی

مغز مسئول اصلی ایجاد تحریک و آغاز فرآیند فعالیت جنسی است و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در سیستم فعالیت مغزی، می‌­تواند باعث بروز مشکل شود. مشکلات روانی ترکیبی از بی نظمی و بروز مشکل در فعالیت‌های الکتریکی مغز و میزان هورمون‌ها هستند.

بنابراین تاثیر فشارهای محیطی می‌­تواند در ایجاد اختلال در عملکرد مغز موثر بوده و باعث بروز انواع ناتوانی‌ها، مثل ناتوانی‌های جنسی شود. فعالیت جنسی از شرایط روانی تاثیر بسیار زیادی می­پذیرد. برای اطلاع از انواع قرص نعوظ و تاثیرات آنها کلیک کنید.

افسردگی، اضطراب، استرس، مشکلات در رابطه، ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی و مشکلات مربوط به فرزند اصلی‌ترین شکل بروز مشکلات روانی هستند که در عملکرد جنسی و اختلال نعوظ تاثیر می‌گذارند. پس فراموش نکنید که رعایت نکات بالا و دانستن درباره علل این اختلال، تنها راه پیشگیری از اختلال نعوظ است.

پیامدهای ناتوانی جنسی مردان

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است عزت نفس پایین، اعتماد به نفس پایین و حس مردانگی کاهش یافته را تجربه کنند و دچار افسردگی و از دست دادن عاطفه خود نیز بشوند. به مرور زمان م‌ی­تواند ترس یا اجتناب از تماس جنسی نیز اتفاق بیفتد و فرد برای اینکه بیشتر از این شرمنده نشود، فعالیت جنسی خود را محدود کند که این اتفاق اگر برای مرد متاهل رخ دهد، بسیار آسیب‌زا خواهد بود. همچنین کاهش رضایت و میل جنسی در شریک زندگی نیز اتفاق خواهد افتاد که این مسئله، یعنی نارضایتی جنسی از همسر، یکی از دلایل عمده خیانت‌های زناشویی محسوب می‌شود.

راه های جلوگیری و بهبود اختلال نعوظ

جلوگیری از اختلال نعوظ

به دلیل سهم مساوی و بزرگ مسائل فیزیکی و روانی در بروز اختلال نعوظ، طبیعتا درمان آن نیز دوگانه است و هم درمان جسمی و هم درمان روانی باید مد نظر قرار بگیرد. برای آشنایی با انواع روش های درمان اختلال نعوظ کلیک کنید. برخی از روش‌های درمانی رایج به شرح زیر هستند.

✅درمان روانشناختی اختلال نعوظ

همانطور که می‌­دانید، اختلالات جنسی با تاثیر مستقیم از وضعیت روانی افراد ایجاد می‌شوند. اولین راه درمان این اختلال، کشف علت آن است و برای اینکه بدانید چرا دچار مشکل شدید، باید توسط یک روانشناس متخصص به صورت حرفه‌ای معاینه شوید.

کشف علل روانی برعکس مشکلات جسمی که با آزمایش و عکس برداری قابل تشخیص است، به دلیل پنهان بودن مسائل روانی زمان بر بوده و باید صبوری کنید. پس از تشخیص، با درمان‌های مخصوص رفتار درمانی، شناخت درمانی، سکس تراپی و خانواده درمانی به درمان این اختلال می‌پردازند. برای اطلاع از راه های درمان اختلالات جنسی کلیک کنید.

✅درمان جسمانی اختلال نعوظ

پس از تشخیص علت مشکل، درمان مخصوص آن را دریافت خواهید کرد. اگر مشکلات مربوط به ساختار اندام جنسی باشد، با جراحی و تزریقات مختلف احتمال درمان وجود دارد. در صورت عدم وجود مشکل روانی و مشکل خاص جسمانی، داروهایی مانند ویاگرا و تحریک کننده‌های جنسی می­‌توانند مفید باشند. توجه کنید که ضد افسردگی‌ها و آرامبخش‌ها، می‌­توانند اثر دوگانه داشته باشند و هم باعث تحریک شده و هم از سوی دیگر باعث بدتر شدن مشکل شما شوند. بنابراین هرگز بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنید.

در نهایت باید بدانید که پیشگیری همیشه آسان‌تر و مطمئن تر از درمان است و برای پیشگیری از ابتلا به این اختلال، باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. هم از نظر روانی هم از نظر جسمانی بیشتر به نیازها و خواسته‌های خود توجه کنید و در این مسیر می‌­توانید با جلسات مشاوره منظم، راحت‌تر پیش بروید.

سخن پایانی

اختلال نعوظ برای بسیاری از مردان، به صورت مقطعی بروز کرده و بعد از مدتی نیز به صورت خودجوش درمان می‌شود. اما نمی‌توان این موضوع را به طور کامل نادیده گرفت و یا نسبت به آن بی توجه بود. به همین دلیل مردان باید با توجه به نشانه های این اختلال و همچنین مدت زمان بروز آنها از متخصص کمک گرفته و این مشکل را درمان کنند. فراموش نکنید که استفاده از برخی روش ها باعث بدتر شدن بیماری می‌شود. به همین دلیل باید در این زمینه حتما از متخصص اورولوژیست کمک گرفت و در صورت تشخیص منشا روانی آن، به سراغ مشاور جنسی رفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال نعوظ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

اختلال نعوظ به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

اختلال نعوظ معمولا به دو عامل جسمانی و روانی بستگی دارند. وقتی علت روانی باشد، فرد معمولا به داروها و درمان های پزشکی پاسخی نمی دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره