ویروس هرپس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ویروس هرپس منجر به ایجاد تب خال و عارضه‌های پوستی در نواحی مختلفی از بدن می‌شود. بیشترین نواحی که هرپس ظاهر می‌شود بر روی لب یا دستگاه تناسلی است و اولین نشانه‌ها به صورت درد و خارش احساس می‌شود. ویروس هرپس اگر به بدن راه پیدا کند تا آخر عمر در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند. به همین خاطر بهترین روش درمان پیشگیری از ابتلا شدن با روش‌هایی از جمله رابطه جنسی محافظت شده است چراکه تنها راه انتقال و علت ابتلا به این بیماری تماس پوستی است. با این حال مداخلات سریع و زودهنگام جهت بهبود علائم از شدت ویروس کم می‌کند و احتمال انتقال به افراد دیگر را کاهش می‌دهد. در ادامه به طور کامل درباره ویروس هرپس صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با سایر مشکلات جنسی کلیک کنید.

 

ویروس هرپس و انواع آن

هرپس سیمپلکس یا تب خال ساده یک بیماری عفونی است که نحوه بروز علائم آن به صورت ایجاد تب خال، التهاب و عارضه‌های پوستی بر روی اعضای بدن و نواحی تناسلی هر دو جنس مرد و زن است. راه انتقال تب خال به صورت تماس با پوست است که در هنگام رابطه جنسی رخ می‌دهد. امکان انتقال این بیماری از طریق مادر باردار به جفت وجود دارد. در هنگام زایمان نیز در اثر تماس سر و بدن نوزاد با اندام جنسی مادر این بیماری می‌تواند به نوزاد هم منتقل شود. 

به طور کلی می‌توان تب خال دهانی را در دو دسته تقسیم بندی کرد. نوع اول آن به صورت تب خال و عارضه پوستی در نواحی لب و دهان شکل می‌گیرد و عمدتا از طریق تماس با ناحیه آلوده و همچنین بزاق آلوده انتقال پیدا می‌کند. در نوع دوم می‌توان به ویروس هرپس تناسلی و یا تبخال تناسلی اشاره کرد که از طریق تماس با ناحیه آلوده در طی رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود. برای آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

نحوه انتقال ویروس هرپس

تمام بیماری‌های مقاربتی و عفونی از طریق تماس با ناحیه آلوده به فرد دیگر یا سایر نواحی بدن منتقل می‌شوند که هرپس هم از این قاعده مستثنی نیست. ویروس هرپس تناسلی عمدتا واژن، دهانه رحم و نواحی بیرونی دستگاه تناسلی را آلوده می‌کند. در مردان هم عمدتا مجاری ادراری، بیضه‌ها و آلت تناسلی آلوده می‌شود. این بیماری ممکن است برای مدت‌ها بدون علامت و عارضه پوستی در بدن فرد وجود داشته باشد از این جهت چون فرد از آن آگاهی ندارد می‌تواند ناخواسته افراد دیگر را هم مبتلا کند. در صورتی که هرگونه احساس سوزش، خارش، التهاب در نواحی تناسلی خود مشاهده کردید بهتر است در اولین قدم به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های ویروس هرپس

نشانه های هرپس معمولا به صورت عارضه‌ها و برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ، زخم باز، احساس خارش، سوزش و التهاب در نواحی لب، اندام تناسلی یا نواحی مقعد هستند. اولین نشانه‌ها به صورت درد و خارش احساس می‌شود. معمولا تا 2 ماه پس از تماس با قسمت آلوده اولین نشانه‌ها بروز پیدا می‌کنند. در ابتدا فرد مبتلا فقط سوزش و التهاب را احساس می‌کند، پس از آن ناحیه آلوده به برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ و سپس زخم تبدیل می‌شوند. زخم‌ها معمولا به صورت سر باز همراه با ترشحات و خونریزی هستند. زخم‌های روی نواحی تناسلی می‌تواند ادرار کردن و برقراری رابطه جنسی را با مشکل و درد همراه کند. همچنین از آنجایی که این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند در اولین روزهای آلودگی فرد ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را نیز تجربه کند.

علل ابتلا به هرپس

هر دو نوع هرپس، یعنی هرپسی که در نواحی دهان منتشر می‌شود و هرپسی که در نواحی تناسلی بروز می‌یابد از طریق تماس جنسی و تماس پوست به پوست انتقال پیدا می‌کنند. در نتیجه تنها راه انتقال و علت ابتلا به این بیماری تماس پوستی است، از این جهت امکان ابتلا از طریق استخر رفتن، سرویس بهداشتی عمومی و یا سایر لوازم شخصی فرد آلوده انتقال نمی‌یابد.

تشخیص هرپس

هرگاه نشانه‌های سوزش و التهاب در نواحی تناسلی خود مشاهده کردید در اولین قدم به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون و نمونه برداری از بافت می‌توانند به تشخیص ویروس هرپس کمک کنند. بهتر است فرد مبتلا آزمایش‌ سایر بیماری‌های مقاربتی را هم بدهد تا از سلامت خود اطمینان حاصل نماید و یا در صورت ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی درمان زودهنگام را شروع کند.

عوامل خطرساز و زمینه‌ساز

عواملی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش احتمال ابتلا به این بیماری در افراد مختلف شود. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رابطه جنسی محافظت نشده: مهمترین عامل زمینه ساز و خطرساز ابتلا به ویروس هرپس ، انجام رابطه جنسی محافظت نشده است. این مسئله زمانی افزایش پیدا می‌کند که فرد رابطه جنسی متعدد با افراد متعدد و بدون محافظت داشته باشد. به طور کلی برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و هرپس بهتر است در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.

جنسیت: به طور کلی احتمال ابتلا به هرپس در زنان بیشتر از مردان است. همچنین احتمال انتقال ویروس هرپس از مادر باردار به نوزاد وجود دارد.

علاوه بر این موارد می‌توان به افزایش سن، استرس، سرمای شدید، نقص سیستم ایمنی بدن و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

درمان ویروس هرپس

به طور کلی هیچ روش قطعی برای درمان وجود ندارد. هر فردی به محض مشاهده اولین علائم باید برای درمان اقدام کند. با این حال داروهای مختلفی برای رفع علائم و عارضه‌های هرپس وجود دارد. به عنوان مثال داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر، فام سيكلووير و دالاسيكلووير کمک می‌کند تا علائم و عارضه‌های ایجاد شده سریع‌تر بهبود پیدا کند. این به این معنا است که ویروس برای همیشه در بدن باقی می‌ماند اما علائم آن را می‌توان درمان کرد. یک نکته در ارتباط با درمان دارویی وجود دارد و آن این است که حتی پس از رفع علائم و عارضه‌های ایجاد شده همچنان باید به مصرف دارو ادامه داد زیرا مصرف دارو می‌تواند منجر به کاهش انتقال ویروس هرپس به شخص دیگر شود.

در کنار درمان‌های دارویی توصیه می‌شود تا از درمان‌های روانشناختی استفاده شود زیرا استرس و اضطراب تاثیر زیادی بر شدت علائم ناشی از ویروس هرپس دارد و مطالعات نشان داده که دریافت مشاوره و خدمات روانشناسی برای بهبود علائم تاثیر مطلوب دارد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری و ویروس هرپس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360  با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس بر روی هرپس تاثیر دارد؟

امروزه نتایج مطالعات نشان داده که استرس می‌تواند یکی از عوامل بروز هرپس باشد، همچنین می‌تواند باعث شدت علائم و ضایعات پوستی شود. در نتیجه استرس، علاوه بر اینکه باعث مشکلات روانشناختی را زیاد می‌کند می‌تواند بر مسائل جسمانی هم تاثیر منفی بگذارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره