ویروس HPV ( اچ پی وی )

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی شایع‌ترین ویروس مرتبط با آمیزش جنسی است که از طریق رابطه جنسی و تماس مستقیم بین پوست افراد منتقل می‌شود. انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد که می‌تواند با عوارض گوناگونی از جمله سرطان رحم و دهان همراه شود. نکته‌ای که باعث شیوع زیاد این ویروس شده این است که عمده افراد مبتلا ممکن است برای سال‌ها هیچ علائمی را در بدنشان مشاهده نکنند ولی مبتلا به HPV باشند. در برخی موارد هم پاپیلوم انسانی ممکن است به صورت زگیل در نواحی تناسلی ظاهر شود. از این جهت آشنایی با علل ابتلا به ویروس، روش‌های پیشگری و درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویروس اچ پی وی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ویروس HPV

ویروس HPV از راه تماس مستقیم پوست و برقراری رابطه جنسی از فرد ناقل به فرد دیگر منتقل می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که بر اساس هر نوع عارضه‌های مختلفی هم در بدن به وجود می‌آید، هرچند که اکثر افراد مبتلا علائمی از خود نشان نمی‌دهند.

علاوه بر انواع بی‌خطر و بی علامت HPV، انواع دیگری وجود دارد که باعث ایجاد زگیل بر ناحیه دستگاه تناسلی مرد و زن می‌شود و همچنین می‌توانند به صورت ضایعات پیش سرطانی و یا سرطانی تبدیل شوند. ویروس HPV برای زنان خطرناک‌تر از مردان است و عفونت می‌تواند در دهانه رحم به صورت غیرطبیعی رشد کند و منجر به سرطان دهانه رحم شود. برای آشنایی با سایر بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

نحوه بروز پاپیلوم انسانی

بیش از نیمی از انواع مختلف HPV باعث ایجاد زگیل‌های بی‌خطری در بدن می‌شوند حتی این زگیل‌ها می‌توانند در نواحی مختلفی از بدن مانند دست، پا و سر و گردن و… به وجود بیایند. بقیه انواع ویروس HPV در نواحی تناسلی بروز پیدا می‌کنند، این دسته از زگیل‌ها به عنوان زگیل‌های تناسلی شناخته می‌شوند که از راه برقراری رابطه جنسی و رابطه جنسی دهانی به طرف مقابل منتقل می‌شود. برای آشنایی با روش‌های سالم برقراری رابطه جنسی کلیک کنید.

انواع ویروسHPV

 

انواع ویروس HPV

ویروس HPV به طور کلی در دو دسته پر خطر و کم خطر گروه‌بندی می‌شود. دسته‌کم خطر، یا بی علامت هستند یا منجر به ایجاد زگیل‌های عادی می‌شوند. اما دسته پرخطر معمولا باعث بروز سرطان خواهد شد. انواع ویروس HPV شامل موارد زیر است. برای اطلاع از نشانه های زگیل تناسلی در مردان و زنان کلیک کنید.

ویروس HPV نوع 6

این دسته از ویروس HPV جزء دسته‌های کم‌خطر است زگیل‌ها ممکن است بر روی دستگاه تناسلی و یا نواحی اطراف دستگاه تناسلی به وجود بیایند. اندازه و شکل این زگیل‌ها ممکن است متغیر و متفاوت باشد به طور کلی شکل آن‌ها همانند گل کلم است. این دسته از ویروس HPV به ندرت سرطانی می‌شود و با واکسن قابل پیشگیری است. همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با این نوع از HPV باشد.

ویروس HPV نوع 11

نوع 11 همانند نوع 6 در دسته کم خطر جای دارد. این نوع از HPV هم بسیار شایع است. می‌توان گفت اکثر ویروس‌های HPV از نوع 6 و 11 هستند. نوع 11 نسبت به درمان و پیشگیری کمی مقاوم‌تر است و زگیل‌ها و ضایعات آن می‌تواند تغییراتی را در رحم به وجود بیاورد. برای درمان این نوع از پاپیلومای انسانی معمولا از داروهای موضعی برای رفع علائم استفاده می‌کنند.

ویروس HPV نوع 16 و 18

نوع 16 و 18 جزء HPV پرخطر هستند به طوریکه بیش از هفتاد درصد سرطان‌های دهانه رحم به دلیل همین نوع ایجاد می‌شود. واکسن می‌تواند برای نوع 16 و 18 هم مفید باشد اما اگر فرد قبل از زدن واکسن به ویروس مبتلا شده باشد دیگر واکسن فایده زیادی ندارد. در واقع فرد باید قبل از ابتلا به ویروس HPV واکسیناسیون شده باشد.

روش‌های انتقال HPV

شایع‌ترین روش انتقال پاپیلوما از طریق رابطه جنسی به صورتی واژنی، دهانی، مقعدی یا به عبارتی هرگونه تماس مستقیم با پوست است. همچنین مکان‌هایی مانند استخر و سرویس‌های بهداشتی عمومی، خون آلوده و… منجر به انتقال بیماری نمی‌شوند. به عبارتی می‌توان تنها راه انتقال HPV را انجام رابطه جنسی دانست. انتقال این بیماری از طریق دستشویی های عمومی، لیزر، استخر و … هنوز به طور کامل اثبات نشده است. اما به هر حال باید مسائل بهداشتی را در چنین موقعیت هایی رعایت کرد.

میزان شیوع ویروسHPV

ابتلا به ویروس HPV موضوعی بسیار شایع در زندگی جنسی افراد محسوب می‌شود. به شکلی که تقریبا 85 درصد افرادی که فعالیت جنسی خود را آغاز کرده اند؛ مبتلا به این ویروس هستند. ابتلا به این ویروس لزوما به سرطان یا مشکلات دیگر منجر نخواهد شد. همچنین آمار زنان مبتلا به این ویروس بیشتر از مردان است. همچنین آنها در معرض مشکلات زیادتری نیز قرار دارند. افراد با ابتلا به این ویروس می‌توانند به دیگر بیماری های مقاربتی نیز مبتلا باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ویروس HPV در دوران بارداری

بسیار احتمال دارد که افراد در فرایند بارداری و زایمان خود متوجه ابتلا به ویروسHPVشوند. در این شرایط باید گفت که احتمال انتقال به فرزند بسیار کم است؛ اما نباید آن را نادیده گرفت . همچنین تشخیص آن نیز مانند قبل از بارداری با پاپ اسمیر انجام می‌گیرد. این ویروس در دوران بارداری نیز قابل درمان نیست. به همین دلیل در این دوران نباید دارویی در این زمینه مصرف کرد. افراد تنها باید بر سلامت فرزند خود تمرکز کرده و سیستم ایمنی بدنی خود را تقویت کنند.

عارضه‌های ویروس HPV

زگیل

زگیل‌های ناشی از ویروس HPV بسته به نوع ویروس می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از بدن نظیر ناحیه تناسلی، کشاله ران، نزدیکی واژن، مقعد، دهانه رحم و یا سر و گردن و دست و پا ظاهر شوند. زگیل‌ها معمولاً کم خطر هستند و امکان تبدیل به سرطان به ندرت پیش می‌آید. در واقع سویه های خوش خیم ویروس HPV، منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شوند. زگیل ها با روش های مختلفی قابل درمان هستند؛ اما امکان بازگشت آنها به صورت مجدد وجود دارد. برای اطلاع از راه های انتقال زگیل تناسلی کلیک کنید.

سرطان دهانه رحم

امکان تبدیل شدن HPV به سرطان در مردان بسیار نادر است اما زنان به احتمال زیادی دچار سرطان خصوصا سرطان دهانه رحم ناشی از HPV می‌شوند به طوریکه بیش از 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم به این علت رخ می‌دهد. هر عاملی که سیستم ایمنی را ضعیف کند می‌تواند منجر به تقویت پاپیلومای انسانی شود. ذکر این نکته مهم است که فقط در انواع پرخطر HPV خصوصا نوع 16 و 18 امکان تبدیل به سرطان دهانه رحم وجود دارد.

سرطان دهان

شاید کمی جای تعجب باشد، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که HPV فقط در نواحی تناسلی رخ می‌دهد اما سرطان دهان ناشی از ویروسHPV امروزه افزایش پیدا کرده است. این نوع از سرطان می‎‌تواند دهان، زبان، حلق، لوزه‌ها و… را درگیر کند. سرطان دهان ناشی از HPV در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد. یکی از علت‌های افزایش این نوع سرطان در مردان می‌تواند به علت رابطه جنسی دهانی باشد. همچنین مصرف دخانیات و الکل بر میزان افزایش سرطان دهان تاثیر گذار است.

سرطان‌های دیگر

از دیگر سرطان‌های ناشی از HPV می‌توان به سرطان واژن و آلت تناسلی مردان اشاره کرد. بروز این سرطان ها نیز به عوامل مختلفی بستگی دارند. حتی ممکن است که فرد با وجود داشتن برخی از سویه های خطرناک اچ پی وی بازهم به سرطان مبتلا نشود.

راه‌های تشخیص HPV

تشخیص HPV در مردان به راحتی انجام نمی‌شود به عبارتی تنها راه تشخیص آن دیدن زگیل و علائم ویروس است اما معروف‌ترین آزمایش برای تشخیص HPV و حتی سایر بیماری‌های مقاربتی در زنان آزمایش پاپ اسمیر است. به طور کلی توصیه می‌شود که هر خانمی هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهد.

روش‌های پیشگیری اچ پی وی

روش‌های پیشگیری از ویروس HPV

معمولا رابطه محافظت شده با کاندوم هم خیلی نمی‌تواند ایمنی را در برابر ویروس HPV به وجود بیاورد. در نتیجه کاندوم بهترین راه پیشگری برای جلوگیری از HPV نیست. از این جهت بهتر است با انجام واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی بدن شرایط را برای خود مهیا کنید. همچنین افراد از انجام رفتارهای پرخطر جنسی نیز خودداری کرده و در این زمینه با شریک جنسی خود، صادق باشند.

درمان قطعی اچ پی وی

تاکنون واکسن‌های مختلفی ساخته شده‌اند تا با کمک به سیستم ایمنی بتوانند انواع خاصی از HPV را مورد شناسایی قرار دهند. به طور کلی HPV قابل درمان نیست ولی عوارض آن قابل درمان است. به عبارتی حتی پس از درمان عوارض، فرد ناقل محسوب می‎‌شود و می‌تواند شخص دیگری را آلوده کند. از جمله‌ روش‌های درمانی می‌توان به منجمد کردن زگیل و ضایعات اشاره کرد.

همچنین داروهای موضعی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها موجب از بین رفتن زگیل‎‌ها شد با اینحال ممکن است زگیل‌ها بعد از مدتی دوباره به وجود بیایند. آنچه که در درمان علائم HPV اهمیت دارد تقویت سیستم ایمنی است. افراد می‌توانند با تزریق واکسن های مختلف گارداسیل 4 و 9 همچنین نوع ساخت ایران آن که دو سویه را پوشش می‌دهد؛ می‌توانند از بروز ویروس HPV جلوگیری کنند.

سخن پایانی

هنوز هیچ درمان قطعی برای درمان ویروس HPVوجود ندارد و تنها راهکار موثر برای مقابله با آن، پیشگیری است. این بیماری جنسی بسیار شایع بوده و می‌توان از آن به عنوان سرماخوردگی جنسی یادکرد. بهتر است افراد قبل از شروع فعالیت جنسی خود واکسن های تولید شده در این زمینه را دریافت کرده و با شروع زندگی جنسی سالانه وضعیت سلامت خود را بررسی کنند. با اینکار نه تنها خود از عوارض این ویروس در امان می‌مانند؛ بلکه آن را به افراد دیگر نیز منتقل نمی‌کنند. ابتلا به این ویروس به معنای به پایان رسیدن، زندگی جنسی نیست و افراد با انجام اقداماتی می‌توانند فعالیت جنسی خود را ادامه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویروس اچ پی وی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به HPV چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در ارتباط با فردی که به HPV مبتلا است، در میان گذاشتن موضوع با شریک جنسی است. به طور کلی بهترین راه پیشگیری این است که هر فردی از قبل واکسیناسیون شده باشد زیرا کاندوم به تنهایی عامل پیشگیری مناسبی برای HPV محسوب نمی‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره