خودکشی در نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

‌خودکشی در نوجوانان به دلایل مختلفی پدید می‌آید. اما به کل آیا از نشانه‌های خودکشی در نوجوانان آگاهی دارید؟ امروزه با پیچیده‌تر شدن جوامع و مسائل مربوط به آن، مشکلات مختلفی مثل اعتیاد، روابط ناسالم و همچنین خطر جدی خودکشی نوجوانان را تهدید می‌کند. براساس آمار، خودکشی دومین عامل مرگ در بین نوجوانان و جوانان شناخته شده است. سن خودکشی به ده سال رسیده و از پونزده تا بیست سالگی خطر اقدام به خودکشی جدی‌تر هم می‌شود.

تهدید به خودکشی در نوجوانان هرگز نباید مسئله ساده‌ای تصور شود. نوجوانی که افکار خودکشی دارد، بعد از مدتی برای خودکشی اقدام خواهد کرد. در این خطر بهترین و امن‌ترین نجات دهندگان، اعضای خانواده فرد هستند که با اقدام به موقع می‌توانند نوجوان خود را از کام مرگ نجات دهند. در این مقاله به بررسی کامل دلایل و نشانه‌های خودکشی ‌در نوجوانان می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکشی در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خودکشی در نوجوانان چیست؟

خودکشی در نوجوانان را بشناسید

متاسفانه دومین عامل مرگ در بین جمعیت نوجوانان ، خودکشی است. معمولا خانواده های داغ دیده، بارها فرزندشان درباره افکار خودکشی اش صحبت کرده و آن‌ها موضوع را جدی نگرفته اند. حتی برخی از این نوجوانان خودکشی های ناموفقی داشته‌اند، اما با این حال هیچ اقدام درمانی برای جلوگیری از این مساله انجام نشده است. اطرافیان باید بدانند که خودکشی های نوجوانان وقتی خطرناک تر است که برای آن برنامه ریزی دقیق تری کرده باشند و یا مدت ها به آن فکر بکنند. پس برای پیشگیری از خودکشی در نوجوانان حتما باید علائم و علت را شناسایی نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

تهدید به خودکشی در نوجوانان

نوجوانان بیشتر از باقی گروه‌های سنی قبل از اقدام جدی به خودکشی ، دیگران (به خصوص خانوده و شریک عاطفی‌شان) را در این باره تهدید می‌کنند. اکثر اوقات نیز خبر یا نشانه و محتوایی درباره خودکشی در نوجوانان در صفحات مجازی خود به اشتراک می‌گذارند. این فرایند نوعی کمک خواستن از دیگران است و حتی در نظر شما شاید جلب توجه به حساب بیاید.

به هر صورت بعد از مشاهده تهدید به خودکشی باید سریعا اقدامی صورت گیرد. متاسفانه بسیاری از نوجوانان هر سال در حالی خودکشی می‌کنند که والدینشان اظهار دارند هرگز تهدیدهای آنان را جدی نگرفته بودند یا حتی با گفتن جملاتی مانند “تو هرگز جراتش را نداری” “از سرت می افتد” و “تو زیادی ضعیفی” او را تحریک کرده‌اند.

عمده مسئله نوجوانان دردهایی است که از حل آن‌ها عاجزند و حرف‌هایی که هیچ کس آن‌ها را درک نمی‌کند. پس قدم اول برای کمک به خودکشی در نوجوانان، توجه و جدی گرفتن تصمیمشان درباره خودکشی است. اگر نوجوان تان حرف از خودکشی می‌زند و یا دچار افسردگی شدیدی شده است. باید نسبت به احتمال خودکشی نوجوان خود هشیار باشید و در زمان مناسب اقدامات لازم را به کمک روانشناسان انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تهدید به خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

دلایل و علت خودکشی در نوجوانان

برخی عوامل هستند که خطر اقدام به خودکشی در نوجوانان بالا می‌برند. این دلایل عبارتند از:

? افسردگی و مشکلات روحی: افسردگی و دیگر مشکلات روحی در بین تمام افرادی که خودکشی می‌کنند وجود دارد و عمومی ترین زمینه خودکشی است. همچنین بحران بلوغ نیز در این دسته از مشکلات روحی نوجوانان قرار می‌گیرد.

? اقدام ناموفق به خودکشی: اگر فردی قبلا اقدام به خودکشی کرده و زنده مانده باشد، ده برابر دیگر افراد احتمال خودکشی در او بالا می‌رود به خصوص در سال اول پس از خودکشی این خطر بسیار افزایش می‌یابد.

? مشاهده خودکشی: نوجوانانی که شاهد خودکشی یک نفر از عزیزانشان به خصوص در خانواده بوده‌اند، مستعد خودکشی هستند. به این پدیده واگیر خودکشی یا خودکشی تقلیدی می‌گویند.

? مشکلات خانوادگی: عدم ارتباط مناسب با والدین، فضای مشاجره‌ای یا سرد در خانواده و… از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در تصمیم نوجوانان برای خودکشی می‌باشند.

? مشکلات ارتباطی، انزوا و دوری از اجتماع، اعتماد به نفس پایین

? حادثه‌ای تلخ مثل مرگ یک نفر، شکست عشقی، شکست تحصیلی، بیماری لاعلاج

? اعتیاد به مواد مخدر و الکل

? عضویت در گروه عرفان‌های کاذب

? تفاوت در گرایش مثل همجنس گرایی یا ترنس

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

علائم خودکشی در نوجوانان

معمولا نوجوانان قبل از خودکشی علائمی از خود نشان می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به علائم خودکشی در نوجوانان توضیح داده ایم.

✨ علائم کلامی: فرد درباره خودکشی زیاد حرف می‌زند ، دیگران را تهدید به خودکشی خودش می‌کند، مطالب زیادی درباره مرگ می‌گوید یا می‌نویسد، وصیت کرده و با دیگران خداحافظی می‌کند.

✨ آسیب زدن به خود: فرد با اشیای تیز خودش را زخمی کرده یا در مصرف مواد زیاده روی می‌کند. به طور کلی هرکاری که به خودش آسیب برساند را انجام می‌دهد.

✨ تغییرات خلقی : فرد نسبت به گذشته آرام و بخشنده یا به شدت خشمگین و تحریک پذیر است، خواب نامنظمی دارد و اضطراب زیادی را تحمل می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم خودکشی کلیک کنید.

خودکشی در دختران و پسران

اقدام به خودکشی در نوجوانان دختر بیشتر از پسران است. اما تعداد خودکشی‌های موفق در بین پسران بیشتر است. می‌توان گفت برخی دلایل در خودکشی بین دختران و برخی دلایل خودکشی بین پسرها شایع‌تر هستند. این دلایل عبارتند از:

? خودکشی در دختران

دلیل خودکشی در نوجوانان دختر اکثرا مربوط به شریک عاطفی یا بی آبرویی می‌شود. ممکن است شریک عاطفی فرد او را طرد کرده باشد، خیانت کرده و یا با او بد رفتاری کند. در این شرایط  که دختر در رابطه عاطفی خود گیر افتاده و آسیب دیده ، خانواده‌اش بهترین پناه او خواهند بود که اگر این طور نباشد به خودکشی فکر می‌کند. تجاوز یا پشیمانی از رفتار جنسی، نداشتن بکارت، بارداری نامشروع و ناخواسته دلیل دیگری برای اقدام به خودکشی در دختران است .

? خودکشی در پسران

عموما بر اثر مشکلات مالی و اعتیاد به مواد، الکل و قمار پیش می‌آید. پسرها بیشتر از دخترها تحت تاثیر بازی‌ها و عرفان‌هایی که انسان را به کام مرگ می‌کشانند، قرار می‌گیرند. خیانت و یا شکست عاطفی دلیل دیگری برای خودکشی در نوجوانان پسر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

با نوجوانی که تصمیم به خودکشی دارد چه کنم؟

خودکشی در نوجوانان معمولا از قبل مشخص می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راهکارهایی مهم صحبت کرده ایم.

? به هیچ وجه بین خودتان و نوجوان فاصله نیندازید تا او به تنهایی با مشکلاتش مبارزه نکند. حس تنهایی و حمایت نشدن از سمت دیگران می‌تواند نوجوان را به تصمیمش برای خودکشی راغب‌تر کند.

? بدون دعوا و اجبار او را به خودتان نزدیک‌تر کرده و کاری کنید کنار شما احساس امنیت داشته باشد. اینگونه می‌توانید احتمال خودکشی در نوجوانان در کاهش دهید.

? به حرف‌هایش بدون هیچ نصیجت و سرزنشی گوش دهید. طوری برخورد کنید که انگار درد و احساس او را کاملا درک می‌کنید. حتی اگر واقعا این طور نباشد هم باید سعی خود را بکنید. برای شناخت ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

? به او حق بدهید که کم بیاورد. او را ضعیف خطاب نکنید و تا درمان کامل حتی به شوخی هم از زدن حرف‌های منفی به او اجتناب نمایید.از مشاور یا روانشناس وقت بگیرید و با هم به اتاق درمان بروید . استفاده از مشاوره‌های تلفنی هم راه حل خوبی در این شرایط هستند. برای آگاهی بیشتر مقاله راه های جلوگیری از خودکشی نوجوانان خوانده شود.

روش های درمان خودکشی در نوجوانان

درمان خودکشی در نوجوانان

برای درمان خودکشی در نوجوانان روش های مختلفی وجود دارد. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان خودکشی در نوجوانان توضیح داده ایم.

? رفتار درمانی شناختی

درمان شناختی رفتاری یکی از روش های درمانی موثر برای خودکشی در نوجوانان است. نوجوانانی که از اختلالات روانی رنج می‌برند؛ برای مقابله با استرس و تجربه های استرس زا از این روش درمانی راهنمایی می‌کنند.

? رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی به خودکشی در نوجوانان کمک می‌کند که به شناخت احساسات، اعمال ناسالم و مخرب بپردازند. این روش به نوجوانان کمک می‌کند تا با موقعیت های دشوار به راحتی کنار بیایند.

? دارو درمانی

یکی از روش های درمان خودکشی در نوجوانان، دارو درمانی است. با دارو درمانی به راحتی می‌توانید اختلالات مبتلایی فرد را درمان کنید. البته که این روش تنها باید توسط روانپزشک تجویز شود. از خود درمانی دوری کنید.

کلام آخر

خودکشی در نوجوانان با نشانه هایی از قبل قابل تشخیص است. اما اگر متوجه این نشانه ها نشدید، از روش های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان آگاه شوید. برای آگاهی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکشی در نوجوانان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خودکشی ارثی یا ژنتیکی است؟

برخی از پژوهش‌ها نشان از ژنتیکی بودن خودکشی در نوجوانان دارند اما چیزی که قطعی و واضح است، تاثیر دانستن خبر خودکشی یکی از اعضای خانواده بر نوجوان می‌باشد.

آیا نوجوان برای جلب توجه دست به خودکشی می زند؟

دلیل خودکشی در نوجوانان، معمولا افسردگی یا یک حادثه عمیق و دردناک در زندگی فرد است. وقتی به تنهایی نتواند از پس حل کردن مشکلش بربیاید ممکن است برای جلب توجه و گرفتن محبت از اطرافیان تهدید به خودکشی کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره