عوارض رابطه مقعدی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض رابطه مقعدی بارها و بارها توسط متخصصین گوش زد شده است. اما باز هم افراد توجهی به به این هشدارها نمی‎کنند. داشتن رابطه جنسی مقعدی برای برخی مردان و زنان جذابیت دارد. همچنین ممکن است زوجین برای پیشگیری از مسائلی نظیر بارداری یا پاره شدن پرده بکارت به این رابطه روی بیاورند. با این حال از آنجایی که مقعد برای رابطه جنسی طراحی نشده، داشتن رابطه جنسی از این طریق می‌تواند به طور بالقوه ریسک بروز برخی مشکلات را افزایش دهد. از جمله این مشکلات می‌توان به رابطه جنسی دردناک، افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و تحریک بواسیر اشاره کرد. اگر با وجود مخالفت شما همسرتان اصرار به چنین رابطه‌ای می‌کند، می‌توانید با مشاوره جنسی بگیرید.

آنچه که باید درباره مقعد بدانید

اگر به هر دلیلی عوارض رابطه مقعدی را نادیده می‌گیرید. لازم است قبل از شروع رابطه جنسی از خطرها و مشکلات آن آگاهی داشته باشید. ما در ادامه به مهم ترین اطلاعاتی که باید در این زمینه بدانید اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای سکس مقعدی کلیک کنید.

1- مقعد از قابلیت روان کنندگی برخوردار نیست

یکی از ویژگی‌های واژن این است که همراه با تحریک شدن زن مرطوب می‌شود. در واقع واژن خاصیت روان کنندگی دارد که اجازه می‌دهد فرایند دخول با سهولت بیشتری اتفاق بیافتد. در مقابل مقعد فاقد این ویژگی است. به همین خاطر شما برای برقراری رابطه مقعدی لازم است از روان کننده‌های مصنوعی نظیر انواع لوبریکانت استفاده کنید. در غیر این صورت دخول می‌تواند به بافت نرم درون مقعد آسیب زده و منجر به درد و خونریزی در این ناحیه شود.

2- بافت درونی مقعد از واژن حساس تر است

بافت درونی مقعد برای رابطه جنسی طراحی نشده است. از همین رو این بافت نازک‌تر و ظریف‌تر است و در حین دخول به احتمال بیشتری آسیب می‌بیند. حساسیت و آسیب پذیری بالاتر باعث می‌شود که احتمال خونریزی در رابطه مقعدی بالا باشد. این اتفاق باعث می‌شود که یکی از عوارض رابطه مقعدی تسهیل انتقال عفونت، ویروس یا باکتری باشد که در نتیجه امکان بروز بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش می‌دهد.

3- عضلات مقعدی برای دفع راحت‌تر مدفوع طراحی شده‌اند

عضلات مقعدی به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان فرایند دفع شل شده و به محض پایان این فرایند منقبض می‌شود. این مسئله دخول را در حالت طبیعی بسیار مشکل می‌کند چراکه در حقیقت اسفنکتر در برابر دخول مقاومت کرده و به این ترتیب زمینه بروز خونریزی و درد در حین رابطه جنسی را فراهم می‌کند.

4- باکتری‌های زیادی درون مقعد وجود دارند

حتی اگر شما و شریکتان به هیچ گونه بیماری مقاربتی مبتلا نباشید بازهم باید مراقب باکتری‌هایی که درون مقعد وجود دارند باشید. در نتیجه اگر بعد از رابطه مقعدی می‌خواهید رابطه واژینال داشته باشید حتما کاندوم را تعویض کرده و اگر از آن استفاده نمی‌کنید حتما خودتان را بشویید. توجه داشته باشید که باکتری‌هایی نظیر هپاتیت A می‌توانند به راحتی از طریق رابطه مقعدی منتقل شوند.

فروشگاه آرامیس

نمونه‌هایی از عوارض رابطه مقعدی

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا رابطه مقعدی می‌تواند ریسک ابتلا به برخی مشکلات را افزایش دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای جلوگیری از این عوارض حتما مقاله رابطه جنسی را مطالعه نمایید.

1- عوارض رابطه مقعدی | انواع بیماری‌های مقاربتی

عفونت‌ها و بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند از طریق رابطه مقعدی نیز انتقال می‌یابند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سوزاک، کلامیدیا، تبخال و HIV اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند زنانی که رابطه مقعدی را تجربه می‌کنند 13 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند.

2- بروز مشکلات مرتبط با کولون

در برخی موارد ممکن است رابطه مقعدی منجر به ایجاد شکاف و پارگی در کولون شود. در نتیجه اگر پس از رابطه مقعدی دچار درد شکمی یا خونریزی مقعدی شدید سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. در این شرایط ممکن است ترمیم کولون از طریق جراحی ضرورت داشته باشد.

3- عوارض رابطه مقعدی | تحریک بواسیر

اگر بواسیر وجود داشته باشد فشارهای ناشی از رابطه مقعدی می‌تواند آن را تحریک نماید اما بعید است که رابطه مقعدی به طور خود به خود باعث کشش و اتساع عروق خونی موجود در رکتوم شود.

4- بروز مشکلات روان شناختی

از آنجایی که در رابطه مقعدی احتمال بروز آسیب و خونریزی وجود دارد بسیاری از مردان پس از رابطه احساس گناه زیادی را تجربه می‌کنند. تجربه بیش از حد احساس گناه می‌تواند در قالب مشکلات روان شناختی دیگری نظیر افسردگی یا وسواس خود ر نشان دهد. همچنین برخی از زنان از رابطه مقعدی احساس خوبی ندارند؛ چرا که دستیابی به لذت جنسی برای آن‌ها در این شرایط دشوار است. در نتیجه کاهش رضایت جنسی و احساس صدمه دیدن از جمله رایج ترین عوارض رابطه مقعدی هستند.

توصیه‌هایی برای کاهش عوارض رابطه مقعدی

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد بهترین راهکار برای پیشگیری از عوارض رابطه مقعدی خودداری از انجام آن است. با این حال اگر همچنان به رابطه مقعدی علاقه مند هستید به کار بستن توصیه‌های زیر می‌تواند از شدت آسیب‌ها بکاهد. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رابطه جنسی پرخطر را بخوانید.

– قبل از دخول از روان کننده‌ها استفاده نمایید.

– برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها حتما از کاندوم استفاده کنید.

– اگر بعد از رابطه مقعدی می‌خواهید رابطه واژینال داشته باشید حتما کاندوم را تعویض کرده یا آلت تناسلی خود را بشویید.

– به آرامی پیش بروید و در طول رابطه از شریک خود در مورد احساس درد سوال بپرسید.

– در صورت بروز درد یا خونریزی حتما رابطه را متوقف کنید.

– اگر بعد از رابطه مقعدی دچار درد شکمی و خونریزی شدید حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض رابطه مقعدی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خونریزی در رابطه مقعدی نرمال است؟

خیر. لازم است که در صورت بروز خونریزی رابطه جنسی را متوقف کنید. اگر این خونریزی ادامه پیدا کرد ممکن است آسیب جدی وارد شده باشد. در نتیجه در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره