عفونت گوش در کودکان | بهترین درمان خانگی عفونت گوش کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عفونت گوش در کودکان یکی از بیماری های آزار دهنده در سنین پایین است که با علائم مختلفی ظاهر می‌شود. ساختار گوش کودکان در زمان تولد کاملا شکل گرفته و قادر به شنیدن واضح صداها است. حتی نوزاد صدای مادرش را از دیگران تشخیص می‌دهد. اهمیت شنوایی مخصوصا در کودکان زیر سن 2 سال بسیار بالاست. چرا که انسان ها حرف زدن را از طریق شنیدن، می‌آموزند. پس تشخیص و درمان به موقع اختلالات مرتبط با شنوایی، حائز اهمیت است. در ادامه نشانه ها و راه های درمان وپیشگیری عفونت گوش در کودکان را آورده‌ایم. برای دریافت پاسخ سوالات خود روی مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش کودکان معمولا به دلیل وجود باکتری در گوش میانی آن‌ها اتفاق می‌افتد. اغلب عفونت گوش در کودکان به دلایل ثانویه و نه خودبه خود اتفاق می‌افتد. منظور از دلایل ثانویه مشکلاتی است که عفونت گوش از عوارض جانبی آن محسوب می‌شود. به دلیل حساسیت بالای گوش کودکان؛ احتمال پاره شدن پرده گوش آن‎ها نیز بسیار بالاست. مشکلات شنوایی کودک را با مسائل پیچیده تری مواجه خواهد کرد.

پس والدین همواره باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از هر نوع عفونتی را به عمل آورند. از همین رو هر چیزی که مانع از عملکرد بهینه شما در والدگری می‌شود را هر چه سریع تر رفع نمایید. در این باره می‎توانید با متخصصان روانشناسی صحبت نمایید.

برای آشنایی کامل با انواع اختلالات عصبی رشدی کلیک کنید.

عفونت گوش در کودکان به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

علت عفونت گوش در کودکان

اندام های مختلف بدن با کمک یکدیگر کار می‌کنند. با اینکه ساختار گوش در کودکان کاملا تکامل یافته و مانند بزرگسالان است. اما اگر در اندام های مرتبط، اختلالی ایجاد شود؛ روی گوش نیز تاثیر خواهد داشت. در ادامه برخی از رایج ترین اختلالات را همراه نحوه جلوگیری از آن ها بیان کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

?سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن کودکان هنوز به اندازه کافی در برابر ویروس ها و بیماری های مختلف، مقاوم نیست. به همین دلیل ورود آنها به بدن باعث بروز عفونت در اندام های مختلف می‌شود. مصرف شیر مادر و رعایت نکات بهداشتی در بالا بردن ایمنی بدن موثر است.

برای آشنایی با راه های تشخیص کم شنوایی کودکان کلیک کنید.

?سرماخوردگی یا آنفولانزا

در کودکان به دلیل کوتاه بودن شیپوراستاش (مجرایی که گوش را به حلق متصل می‌کند.) مخاط یا ویروس، راحت تر به گوش میانی منتقل و باعث عفونت می‌شود.

?سوراخ کردن گوش

در مواردی سوراخ کردن غیراصولی یا غیربهداشتی باعث عفونت گوش کودکان می‌شود. استفاده از گوشواره هایی با سایز نامناسب یا حساسیت زا، دست های آلوده و یا مراقبت نکردن از زخم از دلایل عفونت گوش در کودکان است.

برای آشنایی با زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش کودک کلیک کنید.

علائم عفونت گوش در کودکان

کودکان قبل از یادگیری حرف زدن، به راحتی نمی‌توانند مشکلات خود را بیان کنند. برای مثال نمی‌توانند بگویند کجای بدن شان درد می‌کند. به همین دلیل در مورد عفونت گوش در کودکان اگر علائمی مثل گریه و بی قراری آنان همزمان با دست زدن به گوش های شان یا نا آرامی هنگام خوابیدن را مشاهده کردید؛ حتما برای درمان اقدام کنید. در کودکانی با توانایی صحبت کردن نیز، شکایت اصلی آنها درد گوش است. علائم عفونت گوش در کودکان شامل موارد زیر می‌شود. (ممکن است همه علائم همزمان بروز نکند).

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?التهاب و دردناکی، به شکلی که با حتی با دست زدن به گوش آنها، علائم درد را بروز می‌دهند.

?قرمزی و تورم

?تب

?مشکلات شنوایی

?بر هم خوردن تعادل

?ترشحات زرد شفاف یا خونی از گوش

?احساس پر بودن گوش

?سختی در خوابیدن

?حالت تهوع و سرگیجه

بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی

چگونه می‌توان از عفونت گوش در کودکان پیشگیری کرد؟

پیشگیری از عفونت گوش در کودکان

همیشه و در هر شرایطی، پیشگیری بهتر از درمان است. مخصوصا در مورد کودکان که عارضه ای هر چقدر کوچک می‌تواند آینده آنان را تحت تاثیر قرار دهد. رعایت نکات ایمنی بهترین راه جلوگیری از عفونت گوش در کودکان است. اما توجه به نکات ذیل، خالی از لطف نیست.

✔️بعد از حمام یا استخر گوش فرزندان خود را به طور کامل خشک کنید. در استفاده از گوش پاک کن دقت کنید. از سشوار با باد ملایم و از فاصله دور می‌توان استفاده کرد. باقی ماندن رطوبت یا آب در گوش احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

✔️در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، درمان را کامل کنید تا ویروسی در بدن باقی نماند.

✔️تحقیقات حاکی از آنند که تغذیه از شیر مادر سیستم ایمنی را تقویت و احتمال ابتلا به عفونت گوش در کودکان را کاهش می‌دهد.

✔️از تماس آنان با کودکان مریض، جلوگیری کنید.

✔️در معرض دود بودن نیز باعث عفونت می‌شود.

✔️واکسن های کودکان را به موقع بزنید.

✔️از غذا دادن به کودکان در حالت دراز کشیده یا خوابیده خودداری کنید.

درمان عفونت گوش در کودکان

تشخیص عفونت گوش در کودکان با توجه به علائم ذکر شده، توسط متخصص کار دشواری نیست. اما به محض شناسایی علت درد، درمان را شروع کنید. معمولا آنتی بیوتیک های ضعیف برای درمان عفونت در کودکان اولین و سریع ترین راه درمانی است. اما مصرف آنتی بیوتیک در دراز مدت  سیستم ایمنی بدن کودکان را در برابر داروها مقاوم می‌کند.

پس مصرف سرخود آنتی بیوتیک ها اشتباه است. درمان های خانگی نیز در مواردی موثر هستند اما قطعی نیستند و احتمال بازگشت مجدد عفونت وجود دارد. در مدت زمان کوتاهی، عفونت درمان می‌شود؛ اما بازگشت دوباره آن نشان دهنده شدت بیشتر عفونت است وباید راه های دیگر را امتحان کرد. در موارد نادر احتمال عمل جراحی یا گفتار درمانی نیز وجود دارد.

برای آشنایی با سایر علل برو اختلال زبان و گفتار کودکان کلیک کنید.

سخن پایانی

عفونت ها ممکن است دربدن کودک شما باشند و اصلا شما مطلع نشوید چرا که سیستم ایمنی بدن به صورت خودجوش آن را از بین می‌برد. اما وقتی علائم درد آشکار شد باید از یک متخصص گرفت. در مورد بچه ها نیز به دلیل اینکه آنها توانایی توضیح دقیق مشکل خود را ندارند بهتر است تجویز خودسرانه نکنیم. اختلال های جسمانی در کودکی اگر به درستی درمان نشوند؛ عواقب جبران ناپذیری خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

درمان خانگی برای عفونت گوش در کودکن وجود دارد؟

بله. والدین معمولا قبل از مراجعه به متخصص راه هایی را امتحان می‌کنند که ممکن است موثر واقع شوند اما قطعی نیستند.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

التهاب و تورم، ترشحات زرد شفاف یا خونی، عدم تعادل و سرگیجه، اختلال در شنوایی و… از علائم عفونت گوش هستند که در مورد آن به طور مفصل در مقاله توضیح داده ایم.

علائم عفونت گوش بعد از چند روز برطرف می‌شوند؟

معمولا بعد از 2 یا3 روز از شروع دارو درمانی علائم رفع می‌شوند؛ اما اگر بعد از این مدت مجدد شاهد درد یا نشانه های دیگر در کودک بودید حتما به متخصص مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره