اختلالات عصبی رشدی و انواع آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلالات عصبی رشدی از جمله اختلالاتی هستند که در آن رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی در دوران رشد (به احتمال زیادی جنینی) مختل شده است. این اصطلاح به مجموعه اختلالاتی گفته می‌شود که همزمان با جریان رشد، به روی حافظه، یادگیری و هیجانات فرد تاثیر منفی می‌گذارند. این اختلالات به شش طبقه اصلی تقسیم می‌شود. این طبقات شامل اختلال یادگیری خاص، اختلالات ارتباطی، اختلال بیش فعالی، اختلال اوتیسم، معلولیت ذهنی و اختلالات حرکتی هستند. این اختلالات در اوایل زندگی بروز پیدا می‌کنند و تا آخر عمر با فرد همراه هستند. اما می‌توان با آموزش کودک را برای داشتن زندگی با کیفیت‌تر آماده کرد. مشاوره و روانشناسی برای تشخیص این اختلالات و درمان آن‌ها ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات عصبی رشدی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اختلالات عصبی رشدی

آسنایی با اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که روند رشد مغز و دستگاه عصبی در آن به خوبی انجام نمی‌شود. مغز بخش فرمان دهنده به اعضای بدن است. در نتیجه رشد ناکافی مغز تمام کارکردهای بدن با اختلال رو به رو می‌شود. دستگاه‌های اعصاب بدن فرمان‌ها را از مغز به بدن می‌رسانند، اختلالات عصبی رشدی با تاثیر در این دو بخش هیجان، یادگیری، رشد فرد و حافظه را دچار اختلال می‌کند. در این مقاله به کل راجع به اختلالات عصبی رشدی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

انواع اختلالات عصبی رشدی

طبقه بندی اختلالات عصبی رشدی در ویرایش DSM-5 به شیوه زیر است. در ادامه این مقاله هر کدام از این اختلالات را توضیح می دهیم.

? اختلال یادگیری خاص

یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی، اختلال یادگیری خاص است. اختلال یادگیری خاص به مجموعه نشانه هایی گفته می شود که بر جنبه‌های مختلف توانایی کودک مثل خواندن و نوشتن تاثیر می‌گذارد. شدت و میزان یادگیری این کودکان با توجه به شدت اختلال توسط متخصص مشخص می‌شود. اختلال در حافظه، توجه، توانایی هماهنگی اطلاعات و .. بر اساس سطح هوش و سن کودک تعیین می‌شود.

? اختلالات عصبی رشدی | اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

از دیگر اختلالات عصبی رشدی اختلال نقص توجه یا بیش فعالی است. به طور کلی دو نشانه اصلی این اختلال تقص در تمرکز و توجه و رفتارهای تکانشگری است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2015 تعداد بیش فعالی بیشتر در پسران ردیابی شد و با بالارفتن سن شدت بیماری در آن‌ها کاهش پیدا کرد. از جمله علائم این اختلال می‌توان به بی توجهی، حواس پرتی و بی نظمی اشاره کرد.

برای تشخیص این بیماری باید این نشانه ها قبل از 12 سالگی وجود داشته باشند. در زندگی این کودکان مشکلاتی چون افت تحصیلی، طرد شدن توسط اطرافیان، تضادجویی و اختلالات ارتباطی وجود دارد که با دریافت مشاوره کودک خانواده‌ها می‌توانند تا حد قابل قبول از شدت نشانه‌های اختلالات عصبی رشدی بکاهند. برای آشنایی بیشتر با اختلال بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

? اختلالات حرکتی

در اختلال حرکتی اختلالات عصبی رشدی، کودک نمی‌تواند فعالیت‌های حرکتی روزانه خود را به راحتی انجام دهد. این کودکان نمی‌توانند از ابزار مختلف به راحتی استفاده کنند. همچنین این کودکان مراحل حرکتی و رشدی مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و راه رفتن را دیرتر از دیگر کودان آغاز می‌کنند. این اختلال در سه دسته اختلال هماهنگی رشدی، اختلال رفتار کلیشه‌ای و اختلال تیک تقسیم بندی می‌شود. برای آشنایی با اختلالات هماهنگی رشدی کلیک کنید.

? اختلالات عصبی رشدی | اختلال ناتوانی ذهنی

اختلال ناتوانی ذهنی از دیگر اختلالات عصبی رشدی است. حتما عنوان معلولیت ذهنی به گوش شما هم خورده است. معلولیت ذهنی اختلالی است که کودک در طی جریان رشد خود دچار نقص‌هایی می‌شود. این نقص‌ها عملکرد ذهنی (استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی و غیره) و عملکرد اجتماعی و عملی (ناتوانی در مسئولیت‌های اجتماعی یا استقلال داشتن) را دچار اختلال می‌کند. عقب ماندگی ذهنی در یک طیف گسترده با شدت‌های متفاوت طبقه بندی می‌شود. این طیف شامل عقب ماندگی خفیف، عقب ماندگی متوسط، عقب ماندگی شدید و عقب ماندگی عمیق می‌باشد. هر کدام از این چهار دسته علائم و پیامدهای گوناگونی دارند.

? اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم در زیر مجموعه اختلالات عصبی رشدی دسته بندی می‌شود. کودکانی که دچار اختلال اوتیسم هستند دچار انزوای اجتماعی هستند. این کودکان نمی‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. در جریان رشد، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها با اختلال مواجه شده است. کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند یک دسته رفتار، علایق و فعالیت‌های تکراری و محدود دارند.

نشانه‌های این اختلال در سنین مختلف و میزان رشد او بسته به شدت اختلالات عصبی رشدی متفاوت است. این اختلال بیشتر در مردان و پسران شیوع دارد. یکی از دلایل بروز آن می تواند عدم پاسخدهی هیجانی از سوی مادر باشد. خانواده‌ها با دانستن نشانه‌های این اختلال زودتر آن را تشخیص می‌دهند. هر چه تشخیص و درمان زودتر اتفاق بیافتد نتیجه بهتری دریافت خواهد شد. برای آشنایی با علائم و نحوه درمان اختلالات طیف اوتیسم کلیک کنید.

شیوع اختلالات عصبی رشدی

به طور کل اختلالات عصبی رشدی در مردان شایع تر است. که این تفاوت جنسیتی به دلیل ژنتیک، عومل خطر و بیولوژیک است. اما طبق نظر محققین، تفاوت جنسیتی در علائم این اختلال وجود ندارد.

علل اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی در بسیاری از مواد علل ناشناخته ای دارند. اما عواملی در بروز این اختلال دخیل است که در ادامه توضیح داده ایم.

? آسیب های تروماتیک مغزی

? عفونت هایی مانند مننژیت

? قرار گیری در معرض سموم محیطی

? علل پری ناتان مانند کمبود اکسیژن در حین زایمان

? کمبود های تغذیه ای یا عفونت های مادر در حین بارداری

? جهش های ژنتیکی و شرایط متابولیک در زمان لقاح

نکات مربوط به اختلالات عصبی رشدی

در این مقاله به چیستی اختلالات عصبی رشدی اشاره کردیم. اختلالات عصبی رشدی مجموعه اختلالاتی هستند که در طی جریان رشد به روی مغز و دستگاه اعصاب تاثیر می‌گذارند. این اختلالات در شش دسته طبقه بندی می‌شوند که به اختصار به مطالعه هر دسته پرداختیم. درمان این اختلالات از سنین پایی‌ تر نتیجه بهتری خواهد داشت. درمان نشدن این اختلالات در بزرگسالی منجر به پیامدهای گسترده ای می شود. اگر گمان می کنید فردی از اطرافیان شما علائم یکی از اختلالات عصبی رشدی را دارد برای درمان از کمک روانشناس بهره بگیرید.

درمان اختلالات عصبی رشدی

درمان اختلالات عصبی رشدی

درمان اختلالات عصبی رشدی تا حد بسیار زیادی به نوع اختلال و علائم آن بستگی دارد. اما روش های درمانی دارویی و غیر دارویی وجود دارد که دسته دوم یعنی غیر داروها طرفداران بیشتری دارد. که در این بخش مقاله راجع به این درمان ها توضیح داده ایم.

? رفتار درمانی

یکی از روش های درمان اختلالات عصبی رشدی؛ رفتار درمانی است. درمان هایی مانند گفتار درمانی، درمان شناختی رفتاری و … تاثیر خوبی برای کاهش علائم افراد مبتلا بر این اختلال داشته اند.

? تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یک روش درمانی برای اختلالات عصبی رشدی است. این درمان معمولا برای افسردگی استفاده می‌شود اما برای درمان این افراد نیز اثرات قابل توجهی برجا گذاشته است.

? دارو درمانی

در مقابل روش های غیر دارویی، روش دارو درمانی برای اختلالات عصبی رشدی وجود دارد. در این روش درمانی روانپزشک به فرد مبتلا جهت کاهش علائم و نشانه ها دارو تجویز می‌کند.

? طب رایج و جایگزین (CAM)

ورزش، تغذیه، فعالیت های تفریحی و … روش خوبی برای مدیریت علائم اختلالات عصبی رشدی است. در واقع با ایجاد عادت غذایی سالم و زندگی به شیوه سالم فرد مبتلا نشانه های کمرنگ تری از خود بروز می‌دهد. و همین روند باعث حال خوب او می‌شود.

? تاثیر خانواده

فرد مبتلا به اختلالات عصبی رشدی برای کاهش علائم باید حمایت های خانواده را دریافت کند. والدین این افراد اغلب استرس بسیار زیادی را تحمل می‌کنند که همین امر باعث تاثیر منفی بر فرد مبتلا است. بنابراین برای اینکه روند بهبودی خوب پیش برود، والدین باید بر اعصاب و آرامش خود مسلط باشند و در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرند.

کلام آخر

اختلالات عصبی رشدی به دلایل مختلفی بروز می‌کنند و مشکلات زیادی نیز به همراه دارند. اما روش های درمانی برای کنترل نشانه های آنها وجود دارد که باعث کاهش شدت این اختلال می‌شود. زمانی که متوجه این اختلال شدید، روند درمانی و کمک از روانشناس را جدی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات عصبی رشدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سیر اختلالات عصبی رشدی به چه صورت است؟

این اختلالات از بدو تولد وجود دارند. معمولا در سنین قبل از مدرسه بوجود می آیند اما در زمان رفتن به مدرسه علائم آن بارز تر می شود. با تشخیص هر چه سریع تر و آغاز درمان نتیجه بهتری دریافت می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره