سوراخ کردن گوش کودک | عوارض و بهترین زمان سوراخ کردن گوش نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوراخ کردن گوش کودک و نوزاد دختر در چه زمانی مناسب است؟ بسیاری از والدین دوست دارند گوش نوزادشان را سوراخ کنند و گوشواره‌ای جهت زیبایی بیندازند. والدینی ازسوی دیگر مخالف این امرند و از سوراخ کردن گوش نوزاد وحشت دارند. سوراخ کردن گوش کودک در بسیاری از فرهنگ‌های دیگر هم رایج است. این یک مسأله و انتخاب شخصی است. ولی والدینی که گوش نوزادشان را سوراخ می‌کنند باید قبل و بعد از آن نکات و مراقبت‌هایی را رعایت کنند تا سلامت نوزاد حفظ شود. شاید شما به عنوان والدین کودک، مطمئن نیستید که آیا گوش کودک را سوراخ کنید یا خیر؟ آیا این کار بی خطر است؟ زمان مناسب آن چه سنی است؟ عوارضی هم دارد؟ و خیلی سوالات دیگر. در ادامه به تمام این سوالات پاسخ داده‌ایم. اما می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوراخ کردن گوش کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زمان مناسب سوراخ کردن گوش کودکان

در مورد زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش کودک، نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند نمی‌توان برای آن سن مشخصی تعیین کرد، ولی پزشکان و روانشناسان نیز نظرات متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: تربیت کودک

نظر پزشکان

پزشکان معتقدند قبل از 6 ماهگی نباید گوش نوزاد را سوراخ کرد. زیرا در این دوران گوش درد نوزاد زیاد اتفاق می‌افتد و سوراخ کردن ممکن است آن را تشدید کند. از سویی هم به اعتقاد متخصصان، قبل از 6 ماهگی هنوز سیستم ایمنی بدن نوزاد تکمیل نشده است. اگر به دنبال سوراخ کردن گوش عفونتی اتفاق افتد، نوزاد قادر به مقاومت کافی نیست. به نظر می‌رسد به اعتقاد پزشکان سنین 6 یا 7 سالگی بهترین زمان برای انجام این کار است. اگر کودک خودش از شما بخواهد که خیلی بهتر است.

بیشتر بخوانید: عطر زدن به کودک

نظر روانشناسان

نظر روانشناسان نیز همچون پزشکان است. آن‌ها هم با انجام این کار در ماه­‌های اول شدیدا مخالفند و می‌گویند باید وقتی که کودک خودش بخواهد گوشش را سوراخ کنید. البته از قبل باید درباره دردناک بودنش به او بگویید، تا کودک آگاهانه انتخاب کند. کودک با سوراخ کردن گوش در ماه­‌های نخست تولد، شاید دردی را نشان ندهد، اما به این معنی نیست که درد نمی‌کشد، او در این دوران آنقدر کوچک است که نمی‌تواند بگوید درد دارد.

مهم‌ترین دلیل برای انجام ندادن این کار در ماه­‌های اول، امکان آسیب به روحیه کودک است. شاید دردی که والدین و پزشک به او وارد کردند در ناخودآگاه ذهنش بماند، چون کودک هنوز توانایی درک این کار آن‌ها را ندارد.

به طور کلی بهتر است هنگامی گوش کودک سوراخ شود که خودش کاملا به این کار آگاه باشد و با شوق از شما بخواهد. اینگونه می‌تواند به آن دست نزند و از روی ناآگاهی مشکلی پیش نیاورد و خودش مراقبت کند. هم اینکه در این زمان، وجود اندکی درد ناشی از آن را خودش قبول می­‌کند. توجه کنید که به خاطر زیبایی یا سنت دست به کودک آزاری نزنید.

برای آشنایی با اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

بهترین فلز برای گوشواره کودک

بی‌شک بهترین فلز قیمتی برای گوشواره کودک، طلای زرد ۱۸ عیار است. زیرا طلا حساسیت و خطر عفونت کمتری به‌دنبال دارد. فلزاتی مانند نیکل و کبالت آلرژی‌زا می‌باشند و بسیاری از کودکان به این فلزات حساسیت نشان می‌دهند. برای همین کارشناسان معتقدند نباید از طلای سفید برای گوش کودکان استفاده کنید، چونکه طلای سفید نیکل دارد و بدن کودک به آن حساس خواهد بود.

فلز دیگری که مناسب گوشواره کودک است، استیل‌ ضد زنگ می‌باشد. در ساخت این نوع استیل هیچ‌گونه نیکل یا فلز دیگری به کار نرفته است، در نتیجه بدن کودک هم به آن حساسیت نشان نخواهد داد. بعد از استیل ضد زنگ هم به ترتیب، نقره استرلینگ، پلاتین و تیتانیوم گزینه‌های خوبی برای گوشواره‌ی کودکان می‌باشند.

مراحل سوراخ کردن گوش کودکان

سوراخ کردن گوش کودکان هم مشابه بزرگسالان است و مراحل زیر را دارد.

مرحله اول: ضد عفونی کردن محل سوراخ با الکل یا هر ماده ضدعفونی‌کننده دیگر توسط تکنیسین یا پزشک مربوطه.

مرحله دوم: ایجاد سوراخ با پانچ‌های سوزنی یا هر وسیله‌ای که والدین ترجیح می‌دهند یا متخصص توصیه‌ دارد. در تمام روش‌ها به دلیل طول کشیدن چند دقیقه‌ای، مقداری درد وجود خواهد داشت.

مرحله سوم: فلز انتخابی برای پر کردن سوراخ‌ها طلاست. گوشواره طلا جهت جلوگیری از بسته شدن سوراخ مناسب است. چرا که با طلا عفونت و واکنش‌های آلرژیک احتمال کمتری دارد.

مرحله چهارم: ادامه ضدعفونی کردن محل سوراخ در منزل به مدت یک هفته. محل ایده‌آل برای سوراخ کردن نیز پایین لاله گوش است.

عوارض سوراخ کردن گوش

عفونت شایع‌ترین عارضه سوراخ کردن گوش است، که می‌تواند عفونتی ساده و جزئی باشد یا عفونت‌های مهم مانند سل و هپاتیت. از دیگر عوارض سوراخ کردن گوش درماتیت تماسی یا به عبارتی حساسیت به گوشواره می‌باشد. برخی از کودکان هم به بعد از سوراخ کردن گوش دچار عارضه کلویید یا گوشت اضافی می‌شوند که موجب خارش و سوزش گوش می‌شود.

برای جلوگیری از این عارضه می‌توان پماد‌هایی چون تتراسایکلین در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول و حداقل ۳ بار در روز توصیه کرد. نکته مهم این است که اگر کودک شما به بیماری دریچه‌ قلب یا نقص ایمنی مبتلاست، سوراخ کردن گوش ممنوع است.

نشانه‌های عفونت سوراخ گوش کودکان

بعد از سوراخ کردن گوش اگر هرگونه قرمزی، تورم یا آب‌دادن، خارش، درد یا حساس شدن گوش را مشاهده کردید، نشانه عفونت است و باید هر چه سریعتر کودک را نزد پزشک ببرید. شاید گوش کودک به فلز گوشواره حساسیت نشان داده است، در این صورت پزشک با عوض کردن گوشواره مشکل را حل می‌کند. ولی اگر عفونت کرده باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اگر با این کارها عفونت رفع نشد، باید گوشواره‌ها را درآورد و حداقل ۶ ماه صبر کرد. بعد از آن می‌توانید دوباره اقدام به سوراخ کردن گوش کودک کنید، البته نزد متخصص این کار.

حتما دقت کنید که اگر عفونت در سوراخ گوش اتفاق افتد، ایجاد گوشت اضافه روی پوست بیشتر احتمال خواهد داشت. از این جهت بیشتر مراقب کودک باشید و با مشاهده هر نشانه‌ای از عفونت فورا آن را بررسی کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از سوراخ کردن گوش کودک

بهبود زخم سوراخ کردن گوش، حتی اگر در بهترین کلینیک زیبایی انجام شود، ممکن است طول بکشد. ایمنی کودک و نیز مراقبت از گوش‌های سوراخ شده، عواملی تاثیرگذار در بهبود ان است. روز اول سوراخ کردن گوش، حتما زخم‌ها را تا 7 روز با محلولی چون پراکسید هیدروژن رقیق شده ضدعفونی کنید. مراقب باشید در این مدت گوش کودک را خیس نکنید. اگر دیدید گوش نوزاد تورم دارد یا چرکی شدند، بهتر است با محلول ضعیف پرمنگنات پتاسیم شستشو دهید تا ورم بخوابد.

گوشواره‌ها را نیز در یک ماه اول بعد از سوراخ کردن، از گوش در نیاورید. اگر خواستید گوشواره را تعویض کنید، حتما با دستان استریل و با دقت انجام دهید. تا بهبودی کامل گوش‌ها، یعنی تقریبا یک و نیم تا دو ماه، با کودک به استخر نروید و موهای بچه را قشنگ جمع نمایید تا به گوشواره‌ها نچسبد و گیر نکند.

سخن پایانی

سعی کردیم در این مطلب تمام اطلاعات لازم در مورد سراخ کردن گوش کودک را به شما شرح دهیم. لازم است توصیه ­‌کنیم هرگز گوش کودک خود را در منزل سوراخ نکنید. زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود امکان دچار شدن به عوارض و مشکلات عفونتی بیشتر است. حتما برای این کار به کلینیک‌ها یا درمانگاه و پیش افراد متخصص مراجعه کنید. بعد از بهبودی کامل محل سوراخ گوش بهتر است گوشواره‌های طلا بیندازید. زیرا در طلا احتمال ایجاد عفونت و حساسیت از فلزات دیگر کمتر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوراخ کردن گوش کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره