تهدیدها و فرصت های فضای مجازی | 5 فرصت فضای مجازی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی به صورت توام در اختیار کاربران قرار می گیرند. کسب آگاهی درباره تهدیدها و فرصت های فضای مجازی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به بهترین نحو ممکن از آن بهره ببرید. خیانت، طلاق، حسرت و حسادت، خودکشی، از دست دادن مال و… از جمله تهدیدات فضای مجازی هستند. در مقابل کسب درآمد، تبادل اطلاعات، آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر نیز از طریق همین فضاهای مجازی اتفاق می‌افتد. پس این شما هستید که انتخاب می کنید چگونه از این ابزار دسته جمعی استفاده کنید. در ادامه بیشتر درباره تهدیدها و فرصت های فضای مجازی توضیح داده ایم. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، حتما روی مشاوره فردی کلیک کنید.

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی برای همه کسانی که از آن استفاده می کنند وجود دارد. اما چرا برخی از آن به نحو احسنت استفاده کرده و برخی دیگر دچار مشکلات مختلفی می شوند؟ در این خصوص باید گفت که فرهنگ و شخصیت افراد نقش زیادی در چگونگی بهره گیری از این ابزار دسته جمعی را دارد. هرچه آگاهی کاربران درباره این ابزار، اهداف، نیازها و هویت خودشان بیشتر باشد، استفاده کاربردی‌تری خواهند داشت.

بنابراین اگر به عنوان والدین نگران فرزندتان هستید، بهتر است به جای اعمال محدودیت ها از روش های تربیتی مناسب‎تری برای کنترل او استفاده کنید. و یا اگر خودتان دچار اعتیاد به فضای مجازی شده اید، با کمک متخصصین سعی در تغییر این رفتار اعتیادی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های ترک اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.

با توجه به گفته ها، تهدیدها و فرصت های فضای مجازی را باید در کنارهم قبول کنیم. بنابراین اگر از فضای مجازی استفاده می‌کنید، باید جنبه های مثبت و منفی آن را بپذیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

تهدید های فضای مجازی

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی هیچ کدام نمی‌توانند وابستگی جوامع به اینترنت و شبکه های اجتماعی را انکار کنند. امروزه بسیاری از کسب و کارها، آموزش ها، روابط دوستانه و… وابسته به فضای مجازی است. برای برحذر ماندن از تهدیدهای فضای مجازی بهترین راه اطلاع رسانی است. پس در ادامه به رایج ترین تهدیدهای فضای مجازی پرداخته ایم.

? رواج به نمایش گذاشتن زندگی شخصی

یکی از تهدید های فضای مجازی ، به نمایش گذاشتن زندگی شخصی است. عده ای با نمایش گذاشتن حریم خصوصی خود، طرفدارانی پیدا می‌کنند. و از این طریق منافع مالی به دست می‌آورند. این نوع استفاده از فضای مجازی دیگران را هم تشویق به نمایش گذاشتن زندگی شخصی شان کرده است. حال آن که این کار بنیان خانواده و اصول اخلاقی را به خطر انداخته و سلامت فرد و نزدیکان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

? کلاهبرداری ها و جرایم مالی از تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

کلاهبرداری از دیگر تهدیدهای فضای مجازی است. برای مثال افراد سودجو با دست گذاشتن بر نقاط ضعف دختران و پسران از آن ها کسب درآمد می کنند و یا با برای یک فروش بلیط یک فستیوال قلابی پول هنگفتی جمع می کنند. حتی فروش مواد مخدر و اشیاء ممنوعه در فضای مجازی به راحتی انجام می‌شود.

? ایجاد تغییر در فرهنگ و زندگی

یکی از تهدیدهای فضای مجازی، تغییرات فرهنگی-اجتماعی است. ابزارهای ارتباطی با سراسر دنیا باعث تبادل دیدگاه ها، فرهنگ ها و باورها شده اند. اما این تبادلات در زندگی واقعی و در کشور محل سکونت احتمال رفتارهای متضاد را بیشتر کرده و باعث دگرگونی هایی در بافت اجتماعی و هویت فردی می‌شود.

? تخریب چهره های تاثیر گذار

همانطور که می‌دانید فضای مجازی در واقع یک راه ارتباط دست جمعی است که می تواند به افکار عمومی نیز جهت بدهد. در این میان هستند کسانی که با پخش اخبار دروغین و یا تخریب چهره های موفق به دنبال منفعت خود یا سازمانی باشند. افشاگری درباره زندگی شخصی بازیگران، یا شایعه پرانی درباره یک فرد مشهور که طرفداران زیادی داشته، به راحتی و بدون نظارت قانون گذاران ممکن شده است. در این میان سیاستمداران، تاجران، دولت ها و … می توانند از این ابزارها در جهت رسیدن به منافع سیاسی و مالی بهره ببرند.

? انعکاس فوری خبرها | تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

یکی از تهدیدهای فضای مجازی، انعکاس فوری خبرها است. به این منظور که اگر خبری پخش شود، بدون بررسی و ارزیابی های اصولی به گوش عموم مردم رسیده است. به دلیل غیر قابل تفکیک بودن کذب یا حقیقی بودن این اخبارها، احساسات عمومی تحت تاثیر قرار گرفته و می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

? سطحی شدن روابط

یکی دیگر از تهدیدهای فضای مجازی روابط غیر واقعی دختران و پسران است. انتخاب همسر و ازدواج از جمله نیازهای روانی و جسمی هر دو جنس است. اما فضای مجازی موجب شده تا دختران و پسران نوجوان پیش از آن که مهارت های لازم زندگی و درک هویت خود را به دست آورند، به دور از دیدگان خانواده با جنس مخالف ارتباط بگیرند. این روابط مجازی هرگز نمی توانند جایگزین آشنایی های حضوری و واقعی شوند. از این رو نوجوانان به جای قرار گرفتن در محیط اجتماعی وقت خود را صرف این فضاها کرده و در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معایب و مزایای رابطه مجازی کلیک کنید.

فرصت های فضای مجازی

فرصت های فضای مجازی

تهدیدها و فرصت های فضای مجازی در کنار هم باید بررسی شوند. پس در ادامه درباره فرصت های فضای مجازی توضیحاتی داده ایم. به طور کل فضای مجازی از فرصت های زیادی برخوردار است. بنابراین نمی توان کاملا استفاده از آن را قطع کرد.

? کنارهم قرار گرفتن مردم دنیا

از زیباترین فرصت های فضای مجازی، آشنایی و درک بیشتر مردن جهان با یکدیگر است. جوامع جدا از تمام اختلافات به یکدیگر نزدیک شده اند. این امکان فراهم شده تا مردم به دور از زمان و مکان با یکدیگر در تعامل باشند. نوجوانان و جوانان کنجکاو می توانند از این طریق با دیگر مردمان دنیا آشنا شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان کلیک کنید.

? کسب درآمد | تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

درآمدزایی از جمله فرصت های فضای مجازی است. فضای مجازی این امکان را به افراد می‌دهد تا با توجه به استعداد و هنری که دارند، درآمد کسب کنند. بسیاری از فروشگاه ها و تولید کنندگان از این طریق خود را معرفی کرده و درآمد ایجاد می کنند.

? کمک به تبادل اطلاعات

کمک به تبادل ارتباطات از فرصت های فضای مجازی است. فضای مجازی دست افراد را در تبادل اطلاعات باز گذاشته است. در فضای مجازی عده زیادی از افراد فرهنگ، جامعه، آداب، رسوم و … را به شکل واقعی معرفی می کنند. همچنین بالارفتن سطح اطلاعات و آگاهی مردم از جمله فرصت های فضای مجازی است.

? سهولت ارتباطات | تهدیدها و فرصت های فضای مجازی

از فرصت های فضای مجازی، سهولت ارتباطات است. با پیشرفت ابزارهای ارتباطی، روز به روز ارتباط مردم با یکدیگر افزایش می‌یابد. امروزه این ارتباط را مدیون فضای مجازی هستیم. برای مثال شما با یک تلفن همراه و اینترنت می توانید با عزیزانتان در آن طرف دنیا کمتر از کسری از ثانیه تماس گرفته، پیام داده و حتی تصویری او را ببینید.

⚪ آسان شدن کسب اطلاعات

به واسطه فضای مجازی می‌توان اطلاعات زیادی به دست آورد. فضای مجازی فرصت بزرگی مانند کسب اطلاعات را به ما داده است. شما با کمترین هزینه و در منزل تان بدون کمک کسی پاسخ سوالات خود را از فضای مجازی می‎توانید بگیرید.

حتما درباره مزایا و معایب اینترنت برای کودکان بخوانید.

کلام آخر

در این مقاله با تهدیدها و فرصت های فضای مجازی آشنا شده اید. فضای مجازی مانند تمامی دست آوردهای انسانی، همراه با تهدیدها و فرصت های زیاد است. اگر به درستی از فضای مجازی استفاده کنید، با فرصت های بیشتری روبرو خواهید شد. اگر بیشتر از فرصت ها، با تهدید های فضای مجازی در ارتباط هستید، حتما در این باره از کمک های تخصصی روانشناسان استفاده نمایید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد. در ارتباط با تهدیدها و فرصت های فضای مجازی ممکن است دچار مشکلات ارتباطی، فردی، خانوادگی، قانونی و … شده باشید. گاه بیش از هر چیز احساس تنهایی است که شما را دچار استیصال کرده، پس برای رهایی از این بندهای روانی کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدیدها و فرصت های فضای مجازی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره