اینترنت برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه یکی از دغدغه‌های والدین، استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای کودکان است. یکی از بزرگ‌ترین دلایل بدخلقی و بدرفتاری کودکان، بی خوابی‌های شبانه و چاقی استفاده بی‌رویه از اینترنت و فضای مجازی می‌باشد. بسیاری از والدین برای سرگرم کردن کودکان خود گوشی موبایل را به همراه اینترت در اختیار او قرار می‌دهند بدون اینکه بدانند چه آسیب‌هایی در انتظار کودک است. با فراگیر شدن استفاده از اینترنت میان کودکان، والدین وظیفه سنگین‌تری پیدا کرده‌اند؛ آنان باید استفاده فرزندشان از اینترنت را مدیریت نمایند. برای این که والدین به نحو احسنت بتوانند از پس این وظیفه بربیایند، باید با مزایا و معایب استفاده کودکان از اینترنت آشنا شوند و همچنین نحوه کنترل صحیح کودکان را بیاموزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اینترنت برای کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

مزایای استفاده کودکان از اینترنت

_کودکان می‌توانند به آسانی و رایگان، به اطلاعات و مطالب مورد نیاز مانند مطالب درسی دسترسی پیدا کنند. امکان پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح علمی آن‌ها هنگام دسترسی به فایل‌های مدرسه، آموزشگاه، سایت‌های علمی و انجام تکالیف بسیار بالاست.

_بازی‌های آموزنده و سرگرم کننده که می‌تواند کودک را به چالش‌های مفیدی بکشد و باعث تقویت عملکرد مغز و تمرکز او بشود.

_سطح زبان انگلیسی آن‌ها به طور چشمگیری ارتقاء پیدا می‌کند.

فروشگاه آرامیس

برای کسب اطلاع درباره بایدها و نبایدهای استفاده کودک از موبایل کلیک کنید.

معایب و آسیب‌های اینترنت برای کودکان

آسیب‌های استفاده از اینترنت برای کودکان بی شمار است اما آیا این دلیل مناسبی است که به خاطر آن کودکان را از ورود به فضای مجازی منع کرد؟ اغلب این آسیب‌ها گریبان گیر کودکانی است که بی رویه، بی کنترل و بی برنامه از فضای مجازی استفاده می‌کنند نه کودکانی که زیر نظر والدین وارد فضای اینترنت می‌شوند. در اینجا چند نمونه از این آسیب‌ها را برای شما شرح می‌دهیم. از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های زیر استفاده از روش تربیت کودک زیر یکسال مناسب است.

1. گرفتاری در دام سودجویان

سودجویان فضای مجازی همواره در کمین‌اند که افراد ساده را به دام بیندازند و از آن‌ها سو استفاده کنند. در این میان چه کسی ساده‌تر و پاک‌تر از کودکان می‌تواند وجود داشته باشد؟ 
عرفان‌های کاذب، سایت‌ها و گروه‌های شرط بندی، تبلیغ مواد مخدر، بهره کشی و سوء استفاده جنسی کودکان تنها گوشه‌ای از نقشه‌های شومی است که سودجویان برای کودکان شما طراحی کرده‌اند.

2. افت تحصیلی

اغلب کودکانی که به صورت بیش از حد و کنترل نشده از فضای مجازی استفاده می‌کنند دچار افت تحصیلی می‌شوند. کودکانی که مدام پای اینترنت هستند، در درس خواندن دچار عدم تمرکز می‌شوند، نمی‌توانند سر کلاس درس را یاد بگیرند و برای انجام تکالیف خود بی‌حوصله و کلافه‌اند. 

3. اینترنت برای کودکان | خشونت اینترنتی

گاها دیده شده که در فضای مجازی به خصوص اپلیکیشن‌های ارتباطی، افراد غریبه با جلب کردن اعتماد کودکان به آن‌ها آسیب می‌زنند. کودکان بی خبر از همه جا با افتادن در دام دوستی‌های ناخواسته توسط بزرگسالان یا هم سن و سالانشان اغفال می‌شوند.

4. بلوغ زودرس

هرچه کودکان بیشتر با محتوای جنسی موجود در اینترنت آشنا شوند، بیشتر در خطر بلوغ جنسی زودرس قرار می‌گیرند. والدین کودکانی که از این موضوع آسیب دیده‌اند، می‌گویند که در مواجهه با اولین نشانه‌های بلوغ فرزندشان غافگیر شدند و در وهله اول نمی‌دانستند باید با این مساله چه برخوردی داشته باشند.

5. آسیب های جسمی

نشستن طولانی مدت پشت میز، کم تحرکی، چاقی، آسیب دیدن ستون فقرات و مهره‌های گردن همه و همه مشکلاتی هستند که کودکان را درگیر خودشان می‌کنند. علاوه بر این اشعه‌های ناشی از موبایل و کامپیوتر و اینترنت برای بدن به ویژه برای کودکان که در سن رشد و تغییر هستند بسیار مخرب است و می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت کودک بگذارد.

6. سرقت داده‌های مهم و حساس شخصی کودک

کودکان اغلب با مفهوم حریم شخصی آشنا نیستند. آن‌ها نمی‌دانند چه اطلاعاتی را باید منتشر کنند و از چه اطلاعاتی باید محافظت نمایند. به همین دلیل به راحتی اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی قرار می‌دهند و بستر مناسبی را برای مجرمان سو استفاده گر فراهم می‌کنند. مثلا ممکن است یک کودک به دلیل ناآگاهی، رمز کارت والدین خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

7. اینترنت برای کودکان | انیمیشن‌های آسیب زا

در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی، فیلم‌های زیادی موجود است که در نگاه اول، دقیقا شبیه کارتون‌های کودکانه و شخصیت‌های کارتونی هستند. اما وقتی روی پخش آن‌ها کلیک کنید، شاهد صحنه‌های ناخوشایندی می‌شوید که به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نیست.

8. اختلال خواب

اینترنت و فضای مجازی می‌تواند آنقدر کودک را سرگرم محتویات خود کند که نفهمد چقدر از وقت خوابش گذشته است. همچنین پیش از خوابیدن، افکار بچه را به سمت خود می‌کشاند و مانع از خواب راحت و به موقع کودک می‌شود. نداشتن خواب کافی یکی از تهدیدات مهم سلامت روحی و جسمی کودک است.

9. فیلم های مخرب جنسی

پورنوگرافی دیدگاهی بسیار تند و زننده و بسیار منفی از رابطه ی جنسی، ازدواج و بدن‌های خود به نمایش می‌گذارد. قرار گرفتن در معرض این فیلم‌ها به صورت تصادفی می‌تواند کنجکاوی کودک را برانگیزد و او را وسوسه کند که به جای سوال کردن از والدین در مورد مسائل جنسی، به سایت‌های مخرب و بدآموز دیگر روی آورد.

10. اینترنت برای کودکان | اعتیاد

اغلب افراد گمان می‌کنند اعتیاد فقط به مواد مخدر پیش می‌آید اما باید بدانید انسان‌ها ممکن است به هرچیزی معتاد شوند حتی به اینترنت. کودکان مستعد اعتیاد به اینترنت هستند و امکان دارد ساعت‌های زیادی را برای بازی‌های آنلاین، گروهی و… بگذارند. فعالیت‌های آنلاین بسیار اعتیادآور هستند.

برای آشنایی با انواع اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

کنترل والدین بر استفاده کودکان از اینترنت

امروزه عصر تکنولوژی است و والدین نمی‌توانند کودکان را از استفاده اینترنت منع کنند. اما می‌توان شرایطی را فراهم کرد که اینترنت برای کودک امن، آموزنده و مفید باشد. در وهله اول به او حق بدهید و در ادامه با صمیمیت نظر خود را مطرح کنید و از دید او به مسئله بنگرید.

والدین باید درباره اینترنت و انواع سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با زبان خود کودکان صحبت کنند و آگاهی‌های لازم را به آن‌ها بدهند. هنگامی که شما صراحتا درمورد همه ابعاد و جنبه‌های اینترنت با کودکتان صحبت می‌کنید، در مقابل فرزندتان نیز دلیلی برای مخفی کاری تجربه‌هایش در اینترنت نمی‌بیند و شما را کاملا در جریان فعالیت‌هایش قرار می‌دهد.

 

به کودکان استفاده درست از اینترنت را بیاموزید

در حقیقت، بجای اینکه خیلی از برنامه‌ها و سایت‌ها را از کودکتان مخفی کنید یا بر روی آن‌ها رمز بگذارید، باید به کودکان آموزش دهید که چطور از تکنولوژی استفاده کنند. به فرزندتان بیاموزید که اطلاعات شخصی خود و خانواده‌اش را دسترس کسی قرار ندهد، به هر کسی اعتماد نکند و اگر کسی در فضای مجازی از او سوالات شخصی پرسید، حتما والدینش را مطلع کند.

شما نمی‌توانید همه راه‌ها را ببندید و بالاخره فرزندتان با محتوای مضر روبرو خواهد شد. به همین دلیل رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد با فرزندان اهمیت اساسی دارد. والدین باید مرتبا درباره استفاده از تکنولوژی با کودکان خود صحبت کنند. زیرا کودکان به علت عدم اطلاعات کافی به دام آسیب‌های مخرب فضای مجازی گرفتار می‌شوند.

به کودک‌تان بیاموزید که قبل از ورود به اینترنت از شما اجازه بگیرد و هیچ اپلیکیشن یا بازی را بدون اطلاع شما دانلود نکند. اما والدین هم نباید اینترنت را برای فرزندانشان به طور کلی ممنوع کنند، کودک اگر بداند هروقت از شما اجازه بخواهد با او مخالفت می‌کنید، ممکن است دیگر از شما اجازه نگیرد. بنابراین بجای حذف کامل اینترنت و موبایل از زندگی کودک، استفاده درست را به او یاد بدهید و فعالیت‌هایش را در اینترنت و فضای مجازی مدیریت کنید.

محدودیت زمانی بهترین روش مدیریت اینترنت برای کودکان

محدودیت زمانی یکی از گزینه‌های صحیح و مهم مدیریت است. برای مثال کودک شما باید اجازه داشته باشد بعد از آمدن از مدرسه و پیش از آماده شدن برای خواب، حدود نیم ساعت از اینترنت استفاده کند. البته بهتر است که این زمان در روزهای تعطیل کمی بیشتر شود.

اگر کودک بداند که صداقت به سودش تمام می‌شود، مطمئن باشید با شما روراست خواهد بود. اگر کودکتان به شدت معتاد فضای مجازی و اینترنت شده و نمی‌توانید او را باز دارید، یا آسیب‌های روحی به فرزندتان وارد کرده، حتما با یک مشاور مشورت کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اینترنت برای کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا سایتی مخصوص کودکان وجود دارد؟

بله سایت Kid Rex موتور جست و جوی سفارشی گوگل برای بچه‌هاست. این موتور جست و جو، از شیوه‌های جست و جوی اخلاقی و امن استفاده می‌کند. نرم افزار کنترلی plc spy نیز امکان نظارت بر پیامک‌ها، لیست تماس‌ها، تصاویر موجود در گالری و مشاهده فعالیت‌های فرزند در شبکه‌های مجازی را به شما می‌دهد.

اینترنت پاک چیست؟

اینترنت پاک به اینترنتی گفته می‌شود که استفاده کننده آن تنها می‌تواند به سایت‌ها، بازی‌های آنلاین و به طور کلی آدرس‌های اینترنتی تایید شده از سوی ارائه دهنده دسترسی پیدا کند.

چگونه از استفاده بی رویه فرزندم از ایتنرنت جلوگیری کنم؟

شما می‌توانید با تشویق فرزندتان به رفتن به کلاس ورزشی، هنری، درسی، کتاب خواندن، انجام بازی‌های گروهی با دوستانش، رفتن به تفریح و گردش و حتی دیدن کارتون‌های تلویزیون، او را از استفاده افراطی از اینترنت باز دارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره