اختلال یادگار خواهی | 3 روش درمانی یادگار پرستی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال یادگار خواهی یکی از انواع اختلالات جنسی است. این اختلال با درصد بالایی بیشتر در آقایان وجود دارد. و زندگی فرد را مختل می‌کند. میل جنسی فرد مبتلا به این اختلال، به وسایلی مانند لباس زیر، چکمه، جوراب شلواری، کفش، جوراب، دستکش و وسایلی است که به بدن فرد نزدیک بوده اند.

افراد مبتلا به اختلال یادگار خواهی، به یکی از اشیاء مربوط به جنس مخالف گرایش دارند. حتی به قدری به این شی وابسته می‌شوند که برای برقراری رابطه جنسی نیاز به خود شخص ندارد. تا جایی که حتی بدون وجود این اشیاء احتمالا نعوظ ندارند. آن ها با کمک شی مورد علاقه شروع به خودارضایی می‌کنند.

جالب اینجاست که افراد مبتلا به اختلال یادگار خواهی به میزان زیادی تنش در آنها ایجاد می‌شود که در نهایت با سرقت شی مورد نظر این تنش از بین می‌برند. در این مقاله راجع به تمامی زمینه های این اختلال جنسی توضیح داده ایم. حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اختلال یادگار خواهی چیست؟

اختلال یادگار خواهی چیست؟

اختلال یادگار خواهی یا فتیشیسم نوعی اختلال جنسی است. که از دوران نوجوانی آغاز می‌شود. و پس از آگاهی و استقرار به طور مزمنی ادامه خواهد داشت. این اختلال مختص آقایان است. حتی فعالیت های جنسی آنها می‌تواند تنها با وسایل مونث باشد. یا گاهی وسایل خانم در رابطه جنسی کاربرد خواهد داشت. پژوهشگران در این زمینه اعتقاد دارند که وسایل جنس مونث با تحریکات جنسی در سنین پایین ارتباط دارد.

گاهی مرد از خانم می‌خواهد که در رابطه جنسی چکمه بپوشد. یا وسایل مورد علاقه اش را در دست گرفته و بو می‌کنند. اختلال یادگار خواهی در کسانی که به صورت مداوم به اشیا و وسایل یادگاری وابسته هستند رخ می‌دهد. این افراد معمولا در زمینه های روانشناسی و اجتماعی با مشکلات روبرو می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

اشیایی که فرد مبتلا به اختلال یادگار خواهی علاقه مند است، اغلب شامل کفش زنانه، چکمه، جوراب شلواری، اقلام لاستیکی، لباس چرمی، پا، انگشتان، مو و … می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

ملاک تشخیصی اختلال یادگار خواهی بر اساس DSM-5

اختلال یادگار خواهی با وجود نشانه هایی که دارد قابل تشخیص است. در این بخش مقاله راجع به ملاک های تشخیصی این اختلال جنسی توضیح داده ایم.

? علاقه به اشیاء بی جان جنس مونث، تخیلات شدید، رفتار های عجیب با وسایل یادگار و … باید 6 ماه مداوم ادامه داشته باشد.

? اختلال یادگار خواهی باعث مختل شدن روابط اجتماعی و آغاز بیماری های بالینی است. که باعث تضعیف عملکرد شغلی و تحصیلی می‌شود.

? اشیاء استفاده شده به عنوان یادگار، ربطی به تکه هایی از لباس زنانه و وسیله تحریکات جنسی ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سایر انواع انحرافات جنسی کلیک کنید.

ملاک های سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی برای اختلال یادگار خواهی ملاک هایی را در نظر گرفته است. که در ادامه توضیح داده ایم.

?فرد بر اساس امیال غیر عادی رفتار می‌کند. یا بر اثر آن به شدت به ناراحتی مبتلا می‌شود.

? فرد به صورت مکرر دچار تخیلات جنسی و امیال جنسی عمیق با اشیاء غیر زنده می‌شود.

?اشیاء بی جان جنس مخالف مهم ترین تحریک جنسی یا ارضای جنسی محسوب می‌شود.

? رجحان غیر عادی حداقل 6 ماه دوام داشته است.

انواع اختلال یادگار خواهی

اختلال یادگار خواهی به طور کل به 2 دسته تقسیم می‌شود. که در این بخش مقاله راجع به انواع این اختلال جنسی توضیح داده ایم.

? اختلال یادگار خواهی شکلی

یکی از انواع اختلال یادگار خواهی، شکلی است. در این نوع شکل و ظاهر اشیاء بسیار مهم است. مثلا فرد به کفش پاشنه بلند علاقه دارد.

?اختلال یادگار خواهی واسطه ای

در این نوع اختلال یادگار خواهی، فرد به جنس اشیاء بسیار اهمیت می‌دهد. مثلا علاقه به چرم، ابریشم، مخمل و … دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مبدل پوشی کلیک کنید.

سبب شناسی اختلال یادگار خواهی

اختلال یادگار خواهی معمولا در سنین نوجوانی بروز پیدا می‌کند. اما قبل از نوجوانی نیز ممکن است نمایان شود. تا به امروز دلیلی برای این اختلال مشخص نشده است. اما عده ای معتقدند که این اختلال از دوران کودکی پیشرفت می‌کند. عده دیگری از پژوهشگران، ارتباط بین شرطی سازی و خود ارضایی بعد از دوران کودکی و نوجوانی اشاره دارند.

اما به طور کل تجربیات گذشته باعث آموزش رفتارهای جنسی نامناسب می‌شود. کودکان اگر دز معرض مشاهده رفتارهای جنسی قرار بگیرند، یاد می‌گیرند که چگونه رابطه برقرار کنند. حتی راجع به آقایان نشان می‌دهد که تردید و شک در مورد مردانگی، ترس از تحقیر شدن و توانایی های خود می‌تواند برخی از دلایل بروز اختلال یادگار خواهی باشد.

درمان اختلال یادگار خواهی

درمان اختلال یادگار خواهی

درمان اختلال اختلال یادگار خواهی معمولا به سه شیوه صورت می‌گیرد. در این بخش مقاله راجع به روش های درمانی این اختلال جنسی توضیح داده ایم.

? شرطی سازی ارگاسمی

برای درمان اختلال یادگار خواهی، معمولا روشی به نام شرطی سازی مجدد ارگاسمی است. در این روش درمانی از فرد می‌خواهند که با تجسم شی غیر قابل قبول، خود را تحریک کند. بعد به یک محرک جنسی که تصویری است نگاه کند و به خود ارضایی بپردازد. در این شرایط اگر انگیختگی جنسی فرد رو به کاهش باشد، می‌تواند دوباره به تجسم شی غیر قابل قبول بپردازد. برای کسب اطلاع درباره نظریه شرطی سازی کلاسیک کلیک کنید.

? درمان شناختی رفتاری

یکی از این درمان ها درمان رفتاری شناختی است. در این روش درمانی به درمانجویان آموزش داده می‌شود که رفتار و افکار خود را تغییر دهند. و افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنند. حتی ممکن است از درمان بیزاری یا تصاویر هدایت شده جهت کاهش علاقه استفاده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما از مشاوره جنسی تلفنی کمک بگیرید.

? دارو درمانی

دارو درمانی روش دیگر درمان اختلال یادگار خواهی است. در کنار دارو درمانی حتما باید روان درمانی نیز وجود داشته باشد. با کمک داروهایی که در دسته مهار کننده های بازجذب سروتونین قرار دارند. میزان علاقه فرد به رابطه جنسی کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که داروها حتما باید با تشخیص پزشک تجویز شود.

کلام آخر

در این مقاله با اختلال یادگار خواهی آشنا شده اید. این اختلال در اکثر موارد به موقع تشخیص داده نمی‌شود. و زندگی فرد را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. به طور کل افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، زندگی سختی را سپری می‌کنند. اگر نسبت به خود و اطرافیان آگاه شدید که به اختلال یادگار خواهی دچار هستید، حتما برای درمان از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال یادگار خواهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره