مبدل پوشی | آیا مردانی که لباس زنانه می پوشند دچار اختلال هستند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال مبدل پوشی از جمله موضوعاتی است که در دیرباز وجود داشته است. اما در دنیای امروزی شناخته شده تر است. این افراد اغلب از کودک علاقه زیادی به پوشیدن لباس‌های جنس مخالف خود دارند و این مسئله تا بزرگسالی هم ممکن است ادامه پیدا کند. مبدل پوشی به عملی گفته می‌شود که فردی بدون هیچ دلیل، لباس‌های جنس مخالف را می‌­پوشد. این رفتار بر خلاف بسیاری از باورهای عموم، با رفتارهای جنسی یا تمایلات تراجنسی هیچ ارتباطی ندارد. با اینکه برخی از این رفتارها تراجنسی بوده و عمدتا مردانی هستند که لباس و آرایش زنانه دارند اما همیشه اینگونه نیست تظاهر نمی‌یابد. در ادامه نشانه های کامل این اختلال را شرح داده ایم. در صورت نیاز به دریافت خدمات درمانی روی مشاوره فردی کلیک کنید.

 

مبدل پوشی (درگ کوئین و درگ کینگ)

مبدل پوشی یا درک کویین و درگ کینگ یعنی فردی با دلیل یا بدون دلیل مشخص، اقدام به پوشیدن لباس‌های جنس مخالف بکند. ممکن است خیلی از والدین این رفتار را در کودکان خود دیده باشند و باعث نگرانی آن‌ها شده باشد. اما باید بدانید که مبدل پوشی همیشه نشانه تمایلات تراجنسی نبوده و تمایلات جنسی خاصی را دنبال نمی­‌کند و صرفا یک تجربه یا تفکر یا یک وضعیت موقت و کنجکاوانه است. البته اگر مبدل ‌ درمان شود.

بر اساس کتاب راهنمای تشخیصی آسیب شناسی روانی، اگر رفتار مبدل پوشی به مدت 6 ماه ادامه پیدا کند و همراه با تخیلات و تفکرات شدید ناشی از مبدل‌پوشی باشد. همچنین این مسئله باعث بهم ریختن اوضاع خود و اطرافیان می‌شود. با آنکه این افراد آزار و آسیبی برای دیگران ندارند اما به عنوان یک انحرافات جنسی تشخیص داده می­‌شوند. آن ها با پوشیدن لباس های جنس مخالف احساس رضایت داشته و برای دوری از آن بارها تلاش می‌کنند. اما در نهایت به این کار مبادرت می‌ورزند. خیلی اوقات کمد لباس هایشان مملو از لباس های جنس مخالف است، اما تنها در خلوت خود اقدام به مبدل پوشی می‌کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

انواع مبدل پوشی

مبدل‌پوشی اشکال مختلفی دارد و هر کدام نیز با اهداف مختلفی انجام می­‌شود. برخی از آن ها قابل طبقه بندی هستند که در ادامه شرح داده ایم و برخی دیگر طبقه خاصی ندارند که توضیح درباره آن ها در این مطلب نمی گنجد.

1. مبدل پوشی که تراجنسیتی نیستند

در گذشته زنانی که می­‌خواستند در زمان جنگ از اسارت یا تجاوز فرار کنند، اقدام به مبدل‌پوشی می‌­کردند و خیلی از مردان هم برای فراری دادن خود لباس‌های زنانه می­‌پوشیدند. همچنین زمانی که فردی می‌­خواهد امکانات اختصاصی جنسیت مخالف یا برخی از منافع سیاسی را به دست آورد اقدام به مبدل پوشی می­‌کند.

کسانی که در این دسته قرار می گیرند اغلب از پوشیدن لباس های جنس مخالف لذت جنسی یا روانی نمی‌برند. بلکه برای رسیدن به اهدافی دیگر به این کار مبادرت می‌ورزند. حتی گاه برای کسب درآمد می بینیم که مردان و زنان لباس هایی از جنس مخالف می‌پوشند. از این سبک در تئاتر و برنامه های سینما و تلویزیون بسیار استفاده می‌شود.

2. مبدل پوش مرتبط با تراجنسیتی

افراد تراجنسیتی بدون اراده یا با اراده، اقدام به نمایش هویت درونی جنسی خود می­‌کنند. هویتی که معمولا توسط دیگران درک نشده و یا هویت جنسی او را صرفا منوط به اندام فیزیکی او می‌­دانند. تراجنسیتی ها برای تسکین میل درونی خود و قبل از گذارجنسیتی اقدام به مبدل پوشی می کنند.

برای آشنایی با روند و عمل تغییر جنسیت کلیک کنید.

3. مبدل‌پوش یادگار خواه

برخی مواقع حتی مردانی با تمایل دگرجنس خواهانه، به عنوان بخشی از یادگار خواهی خود و برای حفظ احساس یا عاطفه‌ای شکست خورده یا از دست رفته، اقدام به استفاده از لباس زنانه می­‌کنند. حتی این افراد ممکن است در بلند مدت دچار فتیش لباس زنانه شوند و برای تحریک جنسی یا عاطفی خود، از مبدل پوشی استفاده کنند.

برای آشنایی کامل با اختلال یادگار خواهی یا همان فتیشیسم کلیک کنید.

علائم و نشانه های مبدل پوشی چیست؟

برخی از نشانه‌هایی که می‌­تواند به تشخیص وجود این مشکل کمک کند، این است که فرد برای برانگیختگی جنسی نیاز دارد که لباس جنس مخالف را بپوشد. اغلب افرادی که مبدل‌پوشی می­‌کنند به جنسیت مخالف خود علاقمندند و به قولی ترانجنسیتی هستند (جنسیت روانی آن‌ها با جنسیت جسمانی‌شان متفاوت است) اما اگر مبدل‌پوشی به هر طریقی باعث برانگیختگی مداوم و شدید جنسی شود نشانه اختلال است. برخی دیگر از نشانه‌های مبدل پوشی به شرح زیر هستند.

? پوشیدن لباس جنس مخالف باعث کاهش استرس و حس خوب برای فرد شود.

? بدون پوشیدن لباس جنس مخالف، فرد تحریک جنسی نداشته باشد.

? تحریک جنسی حتی با پوشیدن یک بخش از پوشش جنس مخالف اتفاق بیفتد. مثلا صرفا پوشیدن لباس زیر زنانه، کفش پاشنه بلند، کراوات‌های رسمی مردانه و… باعث تحریک شود.

? این نشانه‌ها و رفتارها به مدت 6 ماه ادامه پیدا کرده و موجب پریشانی فرد و ناتوانی در عملکرد زندگی شغلی و اجتماعی فرد شود. 

 

دلایل و پیامدهای مبدل پوشی ( مردانی که لباس زنانه می پوشند ) چیست؟

مبدل‌پوشی در کودکان می‌­تواند صرفا به دلیل کنجکاوی یا تجربه فراجنسیتی باشد و اگر والدین با این تجربه‌ها درست برخورد کنند، این مسئله برای همیشه حل خواهد شد اما دقت کنید که اگر پوشیدن لباس‌های جنس مخالف باعث ایجاد هیجان شده و ادامه پیدا کند، می‌­تواند نشانه اختلال در بزرگسالی باشد. اکثر مبدل‌پوشی‌ها حتی در بزرگسالی نیز موقتی، از روی کنجکاوی، برای کاهش اضطراب یا استرس‌های خاص یا حتی تحت تاثیر یک فقدان و بحران عاطفی شدید اتفاق می‌­افتد.

اما اگر مبدل‌پوشی تحت هر شرایطی باعث تحریک جنسی یا بروز رفتارهای ناشایست جنسی شود، یک نوع اختلال است و باید درمان شود. مبدل پوشی اگر اختلال باشد، می‌­تواند باعث بروز اختلالات دیگری مانند سادیسم جنسی (دیگر آزاری جنسی)، مازوخیسم جنسی (خودآزاری جنسی)، علاقه شدید به تجاوز و بچه بازی نیز بشود.

چرا به مبدل پوش ها درگ کویین و درگ کینک می گویند؟

درگ کویین به کسی گفته می‌شود که بدنی مردانه دارد ولی با لباس های پر زرق و برق از جنس مخالف رفتاری به مانند بازیگران سینما به نمایش می گذارد. او تلاش زیادی در اجرای اطوار و نقش جنس مخالف را دارد. گاه این تلاش ها به حدی اغراق آمیز است که زنان را هم متعجب می‌کند.

درگ کینگ ها درست برعکس درگ کویین ها هستند. آن ها بدنی زنانه دارند اما لباس های مردانه پر زرق و برق می پوشند. آن ها نیز نقش های جنسیتی مردانه را با پوشیدن لباس های مردانه به رخ دیگران می کشند. جالب است بدانید که این مبدل پوش ها الزاما تراجنسیتی نیستند و تمایلات جنسی آن ها متنوع هست و می تواند به مانند اکثریت جامعه باشد.

درمان اختلال درگ کویین یا درگ کینگ در مردان و زنان

درست است که مبدل‌پوشی به عنوان یک اختلال شناخته شده اما معمولا خود به تنهایی یک اختلال مجزا نیست و همراه با اختلالات دیگری بروز می­‌کند. بنابراین برای درمان این اختلال، باید تمام ابعاد زندگی فرد توسط متخصص بررسی گردد تا ریشه این اختلالات کشف شود. در نظر داشته باشید که اگر مبدل‌پوشی همراه با آسیب‌ها و پیامدهای ناگوار نباشد و صرفا تمایل تراجنسیتی باشد، باید برای اقدامات بعدی یعنی جراحی یا درمان‌های مرتبط با آن اقدام شود.

بنابراین باید ببینید مبدل پوشی تحت تاثیر چه چیزی اتفاق افتاده است. مسائلی مانند مصرف توهم زا، افسردگی، بی قراری جنسیتی یا برخی از اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت نمایشی می­‌تواند علت این مسئله باشد و در صورتی که آن‌ها درمان و برطرف شوند، مبدل‌پوشی نیز به خودی خود برطرف خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

سخن‌ آخر

مبدل پوشی در راهنمای تشخیصی روانشناسان به عنوان یک انحراف معرفی شده است. افراد دچار این اختلال تا مدت ها با آن مقابله کرده و دچار رنج های فراوانی می‌شوند. خیلی از آن ها هرگز این میل خود را به سایر افراد جامعه بازگو نمی‌کنند. به همین جهت احتمال این که برای درمان اقدام کنند بسیار پایین است. در حالی که افکار منفی و وسواس گونه در خصوص پوشیدن لباس هایی از جنس مخالف دائم ذهن آن ها را درگیر کرده، نمی توانند روی کار، تحصیل، روابط و… تمرکز کنند. بنابراین دچار سرخوردگی های فراوانی در بخش های مختلف زندگی شان می شوند.

شما به عنوان والد و یا دوست احتمالا متوجه رفتارهایی خاص و تمایلات این افراد به پوشیدن لباس هایی از جنس مخالف شده اید. اجبار و منع آن ها از این کار مشکلی را حل نمی‌کند. در عوض باید آن ها را ترغیب به دریافت کمک تخصصی از روانشناسان بکنید. متخصص با بررسی وضعیت روانی و علل به وجود آورنده این مساله به او و شما در جهت رفع اختلال مبدل پوشی کمک می‌کنند. برای شروع درمان کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مبدل پوشی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا مبدل پوشی همواره یک اختلال است؟

خیر در بسیاری از مواقع فرد تنها به دلایلی همچون کنجکاوی یا کاهش استرس و اضطراب اقدام به این کار می‌کند. مبدل پوشی در صورتی اختلال محسوب می‌شود که تنها محرک جنسی باشد و برای مدت حداقل 6 ماه به طول بینجامد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫17 دیدگاه ها

  1. من مردم زن هم دارم. همه کارهای مردونه رو هم میکنم ولی بعضی موقع ها دوست دارم لباسای زنمو بپوشم و آرایش کنم ، اینو هیچی نمیدونه میترسمم بگم به کسی. میشه بگید که یعنی من مشکل دارم؟ یا نه

    1. سلام علاقه شما به پوشیدن لباس های زنانه در واقع به تمایل شما به نقش زن و تمجدید زنان در ناخودآگاه تان بر میگرده یعنی به نوعی دلتان می خواهد که شما هم زن باشیدو مورد تمجدید قرار بگیرید. معمولا مردانی که در خانواده هایی بزرگ شده اند که زنان و یا در واقع مادر محور خانواده بوده و یا برعکس پدرانی که پسرانشان را تحقیر و دخترشان را تمجدید می کرده اند به چشم می خورد.

    2. به نظر علم شما مشکلی ندارید و در این جواب هم پاسخ قانع کننده ای به شما ندادند اما اگر در تلاش هستید که در داخل ایران دنبال پاسخ سوال تان باشید بله قطعا شما بیمار و مختل به حساب می آیید

    3. زنانه پوشی هرگز اختلال به حساب نمیاد نباید در قرن 20 با قوانین 14 قرن پیش زندگی کرد
      بشینید با خودتون روراست باشید آیا شما زمانی که اندام زنتون رو میبینید و با اندام جنسی مردانه شروع به آمیزش جنسی میکنید لذت میبرید یا نه. اگر جواب بله باشد یا حتی زمانی که شهوت شما صفر است از اندام مردانه خود لذت میبرید شما دارای هیچ اختلالی نیستید
      ولی اگر جواب سوالات بالا نه باشد به روان شناس مراجعه کنید
      و نکته نهایی این است که همسر شما جدا از شریک زندگی شریک جنسی شما نیز هست و حق دارد از تمایلات شما مطلع شود

  2. من خودم زنم و رفتار های مردانه ندارم ، همجنسگرا هم نیستم ، ولی از مردهایی که دامن و لباس های زنانه میپوشند خوشم میاید ، باید بگویم این مسائل اختلال نیستند و نوع پوشش هرفرد فقط به علاقه و سلیقه شخصی اش مرتبط است نه جنسیتش پس دید خود را نسبت به این مسئله عوض کنید و به چشم یک بیماری به آن نگاه نکنید

    1. سلام
      ممنون از این دیدت من پسرم 36سالمه لذتی که از پوشیدن دامن و جوراب شلواری دارم کسی نمیدونه یا سوتین که از خونه میام تو ماشین نمیشه توصیف کرد ولی بعضی ها نمیفهمن و فوش میدن من یه روز جوراب شلواری با دامن بالا زانو باکفش پاشنه 3سانتی از تهران خریدم پوشیدم نمیدونی چه لذتی داشت ریشم دارم ولی خوب لذت بخشه نه همیشه هرز گاهی

  3. از نوجوانی فهمیدم عاشق زیبایی ام. ظاهر زیبا، پوست زیبا، لباس زیبا و جذابیت. با این که پسری زیبا بودم ولی دوست داشتم بازم زیباتر بشم. میدیدم لباس‌های پسرونه زیبا نیست و لباس‌های دخترونه زیباتره و برای زیباترشدن میبایستی از بعضی لباس های زنونه استفاده میکردم البته نه در حدی که تابلو بشه چون زیاده روی رو تو هر کاری دوست نداشتم. یکبار به خودم گفتم خجالت بکش .چرا لباس‌های زنونه میپوشی این کار گناهه. هر چی البسه زنونه داشتم و آتیش زدم تا دیگه نرم بسمت لباس های زنانه. بی فایده بود.بعد از گذشت چند روز باز احساس نیاز به لباس‌های زنونه پیدا کردم ونتونستم با لباس‌های مردونه کنار بیام.با خودم گفتم چه گناهی؟مگه تو کاری به کار کسی داری؟مگه سرقت انجام میدی؟مگه کلاه برداری میکنی که گناه باشه. فهمیدم شاید ژنتیک من متفاوته. من دوست داشتم دختر باشم. اگرم دختر نباشم پسری باشم که در زیبایی کم از دخترا نداشته باشه. میخواستم همیشه جوون و زیبا بمونم از ۱۸ سالگی تحقیقات گسترده ای راجع به جوون موندن وزیبا موندن آغاز کردم. پیش متخصص های پوست و موی زیادی میرفتم نظراتشونو میپرسیدم راجع به پوست شاداب و زیبایی و میگفتم من میخوام همیشه جوون بمونم مثل ۱۸ ساله ها اونا بهم میگفتن این کار شدنی نیست که همیشه آدم جوون بمونه .من قبول نمیکردم ودر پی کشف اسرار زیبایی و جوون موندن بودم.حرف من درست از آب دراومد تا حرف متخصصین پوست ومو من اسرار جوون موندن و زیبا موندن رو کشف کرده بودم . الان ۳۶ سال سن دارم ولی عین ۱۸ ساله هام و بنظرم به خواسته هام رسیدم در خصوص جوون موندن و میتونم همیشه خودمو جوون نگه دارم اگه خدا بخواد ۱۷۹ سانت قد و ۷۰ کیلو وزنمه. با پوشیدن برخی البسه زنونه به آرامش میرسم و کسایی که منو می‌شناسن میدونن که من جزو آرام ترین انسانها هستم . از سیگار و قلیان و الکل و شرط بندی و چک و اقساط ومردم آزاری هم متنفرم و دوست دارم تا زنده ام کسی رو نرنجونم.

    1. دوست خوبم سلام . باید اعتراف کنم دقیقا مثل خودتم ولی این مساله رو با روانشناسم در میون گذاشتم تونستم یه راهکار خوب براش پیدا کنم توام حتما برو پیش مشاور کمکت می کنن

  4. سلام
    لطفا جواب منو بدید
    من الان 30 سالمه و 6 ساله متاهل شدم من از بچگی عاشق جوراب شلواری زن ها بودم اینو تا الان که 30 سالمه مثل خوره تو وجودمه و الان هم که ازدواج کردم بعضی موقع ها خانمم خونه نیست انواع اقسام جوراب شلواری هایی که براش خریدم و می پوشم همش حس میکنیم دچار اختلال روانی شدم از از سن 11 سالگی با جوراب های مادرم بازی میکردم یه چند سالی ترک کردم این عادت و ولی بازم رفتم سراغش الان هم که این مشکل باهامه تورو خدا کمکم کنید

    1. سلام و درود این مشکل چیزی نیست که با گذر زمان از بین بره یا خود به خود درمان بشه. حتما باید ریشه و علت مساله آشکار بشه. تنها راه درمان این مشکل هم رواندرمانی هست. هیچ دارو یا جراحی برای تغییر وضعیت شما وجود نداره. پس کافیه که جلسات مشاوره درمانی دریافت کنید. لطفا با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

  5. من ۳۶ سالمه از بچگی میل و علاقه عجیبی به زن بودن داشتم الان هم کلی لباس زنانه دارم . مثل چادر دامن ، لباس زیر و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره