اعتیاد به پورنوگرافی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ریشه اعتیاد به پورنوگرافی با تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های مبتذل جنسی در فرد شروع به شکل گیری کرده و به تدریج گسترش می‌یابد. متأسفانه در طی چند سال اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، ساخت این گونه از فیلم‌ها و همچنین تمایل جوانان به تماشای آن‌ها به شدت روبه افزایش است. تماشای فیلم‌های پورن می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی شخص را به شدت تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر این، یک نوع اعتیاد اجباری را در فرد ایجاد نماید.

محتوای پورنوگرافی ممکن است به شیوه‌های مختلفی مانند کتاب، مجله، اینترنت و فیلم در دسترس جوانان قرار گیرد. بیماری‌هایی همچون افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست دادن انگیزه و کاهش انگیزه نسبت به کار کردن از جمله عوارض منفی اعتیاد به فیلم های پورنوگرافی محسوب می‌شوند. با آگاهی از عوارض مخرب این نوع اعتیاد می‌توانید گامی در جهت ترک آن بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به پورنوگرافی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

پورنوگرافی چیست؟

پورنوگرافی یک لغت یونانی بوده و و از دو کلمه «پورن » و «گرافو »تشکیل می‌شود. پورن به معنای روسپی بوده و گرافی نیز به معنای نگارش است. بنابراین لغت پورنوگرافی به معنی روسپی نگاری می‌باشد. برای پورنوگرافی تعاریف متعدی ذکر شده که مهم‌ترین تعاریف آن را می‌توان به استفاده بیش از حد از مواد پورنوگرافی اشاره نمود.

امروزه با توجه به گسترش رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین شکوفایی و رشد این رسانه‌ها، تولید و ترویج محتوای پورنوگرافی با افزایش چشمگیری مواجه شده است. برای اطلاع از تاثیرات پورنوگرافی کلیک کنید.

متاسفانه اعتیاد به پورنوگرافی، بیشتر افراد نوپا و جوان جامعه را مورد هدف قرار داده و زندگی آن‌ها را با چالشی گسترده روبه رو می‌کند. تحقیقات نشان  داده افرادی که به محتوای پورنوگرافی اعتیاد دارند، در آینده به روابط جنسی خطرناک از جمله سادیسم (آزار جنسی دیگران)، مازوخیسم (کسب لذت در آزار دیگران)، رابطه جنسی با حیوانات و روابط جنسی گروهی روی می‌آورند. برای کسب اطلاعات در زمینه کژکاری جنسی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علل گرایش افراد به پورنوگرافی

علل اعتیاد به پورنوگرافی

خود ارضایی و همچنین عدم برقراری رابطه با دیگران، از مهم ترین دلایل گرایش جوانان به سوی محتوای پورنوگرافی است. بسیاری از افراد از آنجایی که در زندگی شخصی و اجتماعی خود نمی‌توانند به فانتزی‌هایشان دسترسی داشته باشند، برای تامین نیاز جنسی خود به تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های شهوت انگیز روی می‌آورند.

در واقع این گونه از افراد این فیلم‌ها را به عنوان جایگزین انتخاب کرده و به تدریج و به صورت ناخودآگاه به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، در حدود ۶ درصد از افرادی که اقدام به تماشای محتوای پورن کرده‌اند، علائم اعتیاد به پورنوگرافی مشاهده شده است. برای اطلاع از تاثیر پورن بر نوجوان کلیک کنید.

?میل جنسی زیاد

یکی دیگر از دلایل اعتیاد به پورنوگرافی، میل جنسی زیاد و عدم کنترل بر سایق های جنسی است. میل جنسی زیاد به دلیل مشکلات هورمونی بروز می‌کند. در چنین شرایطی افراد به تماشای پورن و یا خودارضایی تمایل پیدا می‌کنند. که هر دو باعث بروز اعتیاد های رفتاری شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

?مشکلات زناشویی | اعتیاد به پورنوگرافی

مشکلات زناشویی در مورد روابط جنسی، یکی دیگر از دلایل اعتیاد به پورنوگرافی است. ابتلا به اختلالات جنسی زوجین و عدم درمان آنها، باعث تمایل افراد به تماشای پورن می‌گردد. وقتی زن و شوهر نتوانند به شکل موثر مشکلات خود را برطرف کنند؛ از چنین روش هایی برای برطرف کردن نیاز جنسی خود استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که این عادت رفتاری مشکلات بیشتری را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند و گاها سبب طلاق عاطفی می‌گردد.

مراحل اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی به تدریج رخ می‌دهد و ۵ مرحله دارد که مواردی مانند مواجهه، اعتیاد، افزایش، حساسیت زدایی و عمل از جمله مراحل اعتیاد به پورنوگرافی هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

⭕مرحله اول (مواجهه)

در این مرحله فرد برای اولین بار چنین صحنه‌هایی را مشاهده می‌کند. در واقع افرادی که در حال حاضر به فیلم‌ها و محتواهای پورن علاقه مند هستند از سنین کم اقدام به تماشای این فیلم‌ها نموده‌اند. اعتیاد به پورنوگرافی به دلیل مواجهه به صورت متعدد با فیلم های پورن صورت می‌گیرد.

⭕مرحله دوم (اعتیاد )

در این مرحله از اعتیاد، فرد در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند از دیدن چنین فیلم‌هایی چشم پوشی کندو میل شدیدی فرد را وادار به تماشا کردن این محتوا می‌کند. در واقع اعتیاد به پورنوگرافی بعد از مدتی حالت وسواس گونه پیدا کرده و افراد نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت کنند.

⭕مرحله سوم (افزایش)

در این مرحله بیمار کنترل خود را از دست داده و میزان اعتیاد او روز به روز افزایش پیدا می‌کند. به طوری که هر روز ساعات بیشتری را به تماشا می‌گذارند. در واقع هر بار برای رسیدن به لذت اولیه باید ساعات بیشتری به تماشای پورن بنشیند. به همین دلیل اعتیاد به پورنوگرافی ایجاد می‌شود.

⭕مرحله چهارم (حساسیت زدایی)

در این مرحله از اعتیاد به پورنوگرافی، فرد دیگر مثل گذشته با تماشای فیلم‌ها و تصاویر مستهجن تحریک نمی‌شود و سعی می‌کند میزان تماشای خود را افزایش دهد. اما در واقع فرد دیگر نمی‌تواند لذت دفعات اولیه را تجربه کند. در این مرحله فرد برای فراهم کردن نیاز خود، اقدام به استفاده از مواد پورنوگرافی می‌کند.

⭕مرحله پنجم (مرحله عمل)

در این مرحله اعتیاد شخص به شدت افزایش یافته و دیگر تماشای پورنوگرافی نمی‌تواند او را تحریک کند. بنابراین فرد رسما به اعمال پورنوگرافیک روی می‌آورد. اعتیاد به پورنوگرافی بعد از مدتی باعث ایجاد فانتزی های جنسی نامعقول و همچنین انتظاراتی از شریک جنسی می‌گردد.

عوارض منفی اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی همانند اعتیاد به مواد مخدر، می‌تواند اثرات ویرانگر و پیامدهای جبران ناپذیری را برای زندگی شخصی و اجتماعی فرد به دنبال داشته باشد. به طوری که ممکن است فرد برای به دست آوردن چنین فیلم‌هایی، هزینه‌های زیادی پرداخت کرده و حتی در محل کار هم اقدام به تماشای پورنوگرافی کند. در نتیجه فرد انگیزه و علاقه خود نسبت به آینده کاری و مسئولیت‌های شغلی را از دست می‌دهد.

اگر اعتیاد این افراد درمان نشود، ممکن است تا جایی پیشرفت کند که شخص برای تامین نیاز جنسی خود، به روابط نامتعارف جنسی روی آورده و بیماری‌های مختلفی را برای خود رقم بزند. همچنین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از مواد پورنوگرافی می‌تواند تاثیرات سمی بر روی مغز داشته باشد.

بنابراین با توجه به جنبه‌های منفی این نوع اعتیاد نمی‌توان از عوارض ویرانگر آن چشم پوشی کرد. پس بهتر است چنین شخصی هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نماید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

?تاثیر اعتیاد به پورنوگرافی بر مغز

بر اساس مشاهداتی که از نوارمغزی افراد معتاد به پورن، صورت گرفته است؛ مشخص شد که اعتیاد به پورنوگرافی تاثیرات جبران ناپذیری بر ساختار و عملکرد مغز دارد. به طور کلی انواع مختلفی از اعتیاد به دلیل تاثیر بر سلول های ترشح کننده دوپامین، مغز را دچار تغییراتی می‌کند. این عوارض طولانی مدت بوده و حتی در صورت درمان مشکل، فرد مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کند.

?تاثیر بر رابطه زناشویی

بدون شک اعتیاد به پورنوگرافی تاثیرات زیادی بر رابطه زناشویی نیز خواهد داشت. با اعتیاد یکی از طرفین به این رفتار، نه تنها رابطه جنسی زوجین دچار مشکلاتی می‌شود؛ بلکه رابطه خارج از اتاق خواب آنان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. افراد بعد از ازدواج به دلایل متعددی به این رفتار روی می‌آورند. بهتر است آنان این دلایل را شناسایی کرده و در این زمینه با کمک مشاور جنسی این مشکل را برطرف کنند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

افرادی که به پورنوگرافی اعتیاد دارند، می‌توانند با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای مناسب از این بلای خانمان سوز رهایی یابند. در واقع ترک کردن این نوع اعتیاد به اراده قوی و رضایت خود فرد بستگی دارد. با رعایت نکات زیر می‌توانید اعتیاد خود را به تدریج ترک نمایید:

1. در وهله اول سعی کنید به یک متخصص و روانشناس مراجعه نمایید. چرا که روانشناس راهکارهای مختلفی برای مهار اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از تماشای پورنوگرافی به شما ارائه می‌دهد.
2. عوارض منفی و مثبت پورنوگرافی را بر روی یک کاغذ یادداشت کرده و روزانه آن‌ها با خود مرور کنید.
3. بهتر است فعالیت اجتماعی خود را افزایش داده و بیشتر در جمع‌های خانوادگی و دوستانه شرکت کنید.
4. از عواملی که احساس می‌کنید شما را به سمت پورنوگرافی سوق می‌دهد، دوری کنید.
5. سعی کنید از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که مواد پورنوگرافی در آن وجود دارد بپرهیزید.
6. درمان این نوع اعتیاد با در نظر گرفتن سه اصل مهم و اساسی مانند روان درمانی، رفتار درمانی و دارودرمانی امکان پذیر است.

با دارو درمانی می‌توان میل جنسی فرد را کاهش داد و روان درمانی می‌تواند مشکلات روحی فرد، از جمله اضطراب و افسردگی را درمان کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

امروزه اعتیاد به پورنوگرافی یکی از مشکلات رایج میان جوانان است. این اعتیاد بر جنبه های مختلفی بر زندگی افراد موثر است و به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. وقتی افراد مهارت کنترل هیجانات و افکار خود را نداشته باشند؛ به رفتارهای نامناسبی اعتیاد پیدا می‌کنند. ترک اعتیاد به تماشای پورن، فرایند ساده ای نیست.

به همین دلیل افراد باید برای درمان این مشکل از یک درمانگر کمک بگیرند و درمان خود را کامل کنند. این نوع از اعتیاد بعد از مدتی در زندگی شخصی افراد نیز اختلال ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل افراد باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به پورنوگرافی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره