توت فرنگی در بارداری | تاثیر و عوارض

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توت فرنگی در بارداری چه مشکلی ایجاد می کند؟ سوالات این چنینی برای مادران باردار بسیار پیش می آید. تصمیم گیری برای خیلی ها دشوار است که در دوران بارداری، چه چیزی مصرف کنند و چه چیزی را نه. شما می توانید در این دوران، انواع میوه های تازه ازجمله توت فرنگی را مصرف کنید. توت فرنگی میوه ای مفید و سالم است که ویار بسیاری از زنان باردار نیز می باشد. توت فرنگی منبع عالی از اسید فولیک، ویتامین سی، فیبر و پتاسیم است که همگی در دوران بارداری ضروری می باشند.

متخصصان زیادی افزودن میوه های تازه را به رژیم روزانه یک زن باردار توصیه کرده‌اند. در این مقاله سعی داریم، با فواید توت فرنگی و اثرات مثبتی که روی جنین می گذارد بیشتر آشنا شویم. همینطور برخی از خطرات احتمالی مصرف آن در دوران بارداری را نیز بررسی خواهیم کرد. شما می توانید با دریافت خدمات مشاوره بارداری به جواب این دست از سوالاتتان برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن توت فرنگی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

توت فرنگی در بارداری

تاثیر-توت-فرنگی-در-بارداری-،-نی-نی-مایند

در پاسخ به این سوال که آیا توت فرنگی باید در رژِیم غذایی یک زن باردار گنجانده شود یا خیر، باید گفت که توت فرنگی فواید زیادی دارد و به هیچ وجه نباید از خوردن آن پرهیز کرد. مواد مغذی موجود در یک فنجان توت فرنگی، به روشی کاملا موثر توزیع می‌شود تا یک انتخاب غذایی همه جانبه برای یک زن باردار فراهم کند. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان توت فرنگی در بارداری را مشاهده می کنید.

فسفر  32mg
فیبر 4g
کلسیم 25mg
منیزیم 16.5mg
آهن 0.7mg
ویتامین C 95mg
ویتامین A 0.0135mg
پتاسیم 45mg
کربوهیدرات 11.7mg
پروتئین 1.2g

همانطور که می دانید، توت فرنگی یک میوه فصلی است و مصرف آن در فصلی که به طور گسترده در دسترس است ضروری می باشد. اما در فصول دیگر می توانید از میوه های دیگری مثل انگور، کشمش، توت خشک، بلوبری و… استفاده کنید. در ادامه فواید خوردن توت فرنگی در دوران بارداری برای سلامتی را  شرح داده ایم. برای آشنایی با نکات مربوط به تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

مراقبت از قلب

توت فرنگی حاوی موادی است که موجب کاهش کلسترول نامناسب در بدن می شود. بدین ترتیب، مصرف توت فرنگی در دوران بارداری احتمال ابتلا به مشکلات و حملات قلبی را کاهش می دهد و کمک می کند تا سلامت بمانید.

بهبود بینایی

ویتامین A موجود در توت فرنگی، روی قرنیه و شبکیه چشم ها اثر می گذارد. موجب تقویت آن ها می شود و در نتیجه از بینایی محافظت می کند. در عین حال، احتمال ابتلا به کم بینایی ناشی از افزایش سن و پیری را کاهش می دهد. مطالعاتی نشان داده که مصرف توت فرنگی در بارداری ، به کاهش علائم ناشی از آب مروارید نیز کمک زیادی می کند.

رشد جنین

ترکیب توت فرنگی حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است که برای جنین در اوایل دوره، ضروری می باشد. اسید فولیک یکی از مهم ترین ویتامین های دوران بارداری است که تا هفته چهاردهم بارداری، برای همه خانم ها تجویز می شود. مقدار کافی اسید فولیک، از نوزاد در برابر نقص های رشدی لوله عصبی جنین محافظت می کند. همچنین اسید فولیک برای تشکیل سیستم عصبی مرکزی نوزاد ضروری است. برای آشنایی بیشتر درباره مواد دارای فولیک اسید در بارداری کلیک کنید.

مناسب برای پوست

توت فرنگی سرشار از توکوفرول است که برای خاصیت ارتجاعی پوست ضروری می باشد. مقدار کافی ویتامین E موجود در این میوه، از مادران باردار در برابر ترک های پوستی محافظت و از شکستگی های زایمانی جلوگیری می کند.

افزایش تقویت ایمنی

میزان زیادی از ویتامین C در توت فرنگی به طور قابل توجهی وجود دارد. بنابراین مصرف این میوه در دوران بارداری، در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ایجاد عفونت های گوناگون به طور موثر عمل می کند.

آیا خوردن توت فرنگی در بارداری مجاز است؟

حساسیت-به-توت-فرنگی-در-بارداری-،-نی-نی-مایند

با توجه به تمام فواید ذکر شده نتیجه می گیریم که خوردن توت فرنگی در بارداری بسیار مفید است. پس با توجه به فواید این میوه خوش طعم مصرف آن در طول بارداری نه تنها ممنوعیتی ندارد بلکه دارای فواید زیادی است.

طبق مطالعات مادرانی که در بارداری توت فرنگی مصرف داشته اند، فرزندانی سالم و با توانایی بالا در زمینه خواندن دارند. به دلیل مقدار زیاد اسید فولیک آن، متخصصان مصرف توت فرنگی در بارداری را ضروری اعلام کرده اند. همچنین مشخص شده که توت فرنگی از نقص در لوله عصبی جنین جلوگیری می کند و موجب کاهش خطر زایمان زودرس می شود.

عوارض احتمالی مصرف توت فرنگی در بارداری

اگرچه توت فرنگی در بارداری معمولا بی خطر است، اما چند سناریو وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف این میوه ممکن است برای یک زن باردار خطرناک باشد. پس اگر خود یا یکی از اعضای خانواده تان دارای حساسیت های غذایی هستید، حتما در مورد مصرف میوه هایی مثل توت فرنگی در بارداری با متخصص صحبت نمایید. برخی از مهم ترین مواد را در ادامه مشاهده می کنید.

1_ اگر خانواده شما سابقه آلرژی به توت فرنگی دارند، به احتمال زیاد شما نیز به آن حساسیت خواهید داشت. هرگونه آلرژِی در دوران بارداری می تواند بر روی جنین تأثیرات منفی بگذارد. توصیه ما این است که در صورت وجود سابقه آلرژِی در خانواده، قبل از مصرف توت فرنگی با پزشک خود مشورت کنید.

2_ خوردن میوه های خام، بدن شما را در معرض انواع باکتری ها و انگل ها قرار می دهد. این عفونت ها می تواند از طریق جفت به نوزاد برسد و به او آسیب برساند. تنها چیزی که لازم است، رعایت بهداشت اولیه قبل از خوردن آن ها می باشد. حتما قبل از مصرف هرگونه میوه یا سبزیجات آن را کاملا بشویید.

3_ مصرف بیش از حد توت فرنگی در بارداری می‌تواند رسوب سنگ در کلیه ها را تحریک کند. به خصوص برای مادرانی که دچار سنگ کلیه هستند این مشکل می تواند بسیار خطرناک باشد. توت فرنگی را به اندازه لازم در طول روز مصرف کنید.

تاثیر توت فرنگی بر زیبایی جنین

علاوه ژن، عامل موثر در زیبایی تغذیه سالم است. پوست صاف، رنگ پوست، سلامت دندان ها، پرپشتی موها و … در زیبایی فرد تاثیر دارند و متاثر از تغذیه نیز هستند. مادرانی که از دوران بارداری تغذیه سالم تری داشته اند و در سال های بعد نیز به تغذیه فرزند و خانواده توجه کرده اند دارای فرزندان زیباتری هستند. پس مصرف میوه های مغذی مثل توت فرنگی می تواند بر زیبایی جنین شما تاثیر بگذارد.

برای آشنایی با بهترین برنامه غذایی برای زنان باردار کلیک کنید.

راه های افزودن توت فرنگی در رژیم غذایی زنان باردار

افزایش-مصرف-توت-فرنگی-در-بارداری-،-نی-نی-مایند

همانطور که می دانید در رژیم غذایی زنان باردار باید از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کرد. پس هرگز خوراک خود را به خصوص در بارداری محدود به یک نوع ماده غذایی هرچند مقوی نکنید. رژیم غذایی سالم شما و جنین را از انواع بیماری ها و آلودگی ها محافظت می کند. با تنوع دادن در نحوه مصرف موادی مثل توت فرنگی در بارداری تمایل شما به خوردن این دست مواد مفید نیز بیشتر می شود.

بهترین حالت خوردن توت فرنگی به صورت خام در بارداری است. اما برای تنوع می توانید آن را به صورت مربا، مارمالات، همراه با کیک و سایر دسرها نیز مصرف کنید.

سخن آخر

اعتقاد بر این است که برای کل فصل باید توت فرنگی مصرف شود. شاید توت فرنگی در بارداری برخی از عوارض احتمالی را به دنبال داشته باشد. اما به طور کلی، زنان باردار با رعایت چند نکته ساده می توانند ایمن بمانند و از طعم بی نظیر توت فرنگی لذت ببرند.

با وجود موارد ذکر شده شما باید برای اطمینان از سلامت خود و فرزندتان با متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید. طبق برنامه های تغذیه تعریف شده عمل کنید. و در مورد مصرف موادی که احتمال ایجاد حساسیت دارند مثل توت فرنگی، عسل، فلفل، میگو و… از متخصص مشورت بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن توت فرنگی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره