فولیک اسید در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فولیک اسید یا فولات در واقع ترکیبی ساخته‌شده از ویتامین B9 است. مصرف فولیک اسید در بارداری ضروری محسوب می‌شود زیرا در شکل‌گیری سیستم عصبی نقش مهمی دارد. خیلی اوقات به دلیل کمبود این ویتامین در بدن زنان پیش از بارداری مشکلاتی را برای آن‌ها و جنین‌شان به وجود می‌آورد. این مساله به قدری اهمیت دارد که به خانم‌هایی که قصدبارداری دارند همیشه توصیه می‌شود که برای بررسی های مختلف به متخصص زنان مراجعه کنند. در ادامه به اهمیت فولیک‌اسید برای بارداری، علت مصرف آن و منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

چرا مصرف فولیک اسید در بارداری ضروری است؟

همان‌طور که اشاره کردیم فولیک اسید یکی از موارد موثر در تکمیل لوله‌ها عصبی است. شکل‌گیری و تکمیل لوله عصبی در مراحل ابتدایی بارداری رخ می‌دهد.

بیماری‌های مربوط به لوله عصبی می‌تواند مغزی یا نخاعی باشد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان نقص مغزی مانند آنانسفالی و نقص نخاعی مانند اسپاینابیفیدا نام برد.

مطالعات نشان می‌دهند ریسک ایجاد بیماری‌های مربوط به لوله‌های عصبی با مصرف فولیک‌اسید در مادران باردار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

خطر بروز بیماری‌هایی نظیر شکاف کام، شکاف لب، اختلالات قلبی و مسمومیت بارداری با مصرف فولیک‌اسید کاهش می‌یابد.

فولیک‌اسید در تولید گلبول قرمز و پیشگیری از کم‌خونی موثر است. هم‌چنین جهت عملکرد بهتر DNA و رشد جنین و جفت موثر است.

فروشگاه آرامیس

فولیک‌اسید چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم فولیک‌اسید یا فولات ترکیبی ساخته‌شده از ویتامین B9 است. برخی پزشکان مصرف کافی فولیک اسید در بارداری را ضروری و مهم می‌دانند.

ویتامین B9 محلول در آب بوده بنابراین نگران مصرف بیش از حد فولیک‌اسید نباشید. چنانچه فولیک‌اسید بیش از نیاز بدن‌تان باشد از طریق ادرار دفع خواهد شد.

البته توجه داشته باشید مصرف بیش از حد فولیک‌اسید ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. بنابراین حتما در دوران بارداری در مورد نحوه و میزان مصرف این ویتامین با درمانگر خود مشورت کنید. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

علائم کمبود فولیک اسید در بارداری

کمبود اسید‌فولیک معمولا با علائم مشخصی همراه نیست. از جمله علائم کمبود فولیک‌اسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اسهال
  • بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن
  • ضعف و بی‌حالی
  • سردرد و…

زمان شروع مصرف فولیک اسید در بارداری

بدون شک یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مکمل‌ها برای بارداری، فولیک اسید است. از آنجا که مواد‌غذایی مصرفی نمی‌تواند نیاز بدن به فولیک‌اسید را تامین کند بنابراین مصرف فولیک‌اسید در بارداری ضروری است.

پزشکان توصیه می‌کنند مصرف فولیک‌اسید از سه ماه قبل از بارداری شروع و تا پایان هفته شانزدهم بارداری ادامه یابد.

از آنجا که برخی بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی هستند بنابراین زنانی که در سنین باروری به سر می‌برند باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک‌اسید دریافت کنند.

زمان مصرف فولیک‌اسید برای بارداری در هر ساعتی از شبانه روز مانعی ندارد. فولیک‌اسید را همراه چای و لبنیات مصرف نکنید و حداقل دو ساعت بین آن‌ها فاصله بیندازید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

زنان باردار چه مقدار فولیک اسید برای بارداری استفاده کنند؟

اشاره کردیم که زنان در سنین باروری بهتر است روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک‌اسید مصرف کنند. میزان مصرف فولیک‌اسید در دوران بارداری تا ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش می‌یابد.

مواردی نیز وجود دارند که پزشک با توجه به وضعیت مادر باردار و شرایط بارداری مقدار فولیک‌اسید مصرفی را تا ۴ میلی‌گرم در روز افزایش می‌دهد. این موارد عبارتند از:

  • سابقه تولد کودک با نقص لوله عصبی
  • سابقه نقص لوله عصبی در والدین
  • چاقی مادر باردار
  • مصرف داروها ضد صرع
  • بارداری دوقلو یا چند قلویی
  • سابقه بیماری‌ها زمینه‌ای مانند دیابت، کم‌خونی، تالاسمی

برای آشنایی با بایدهای برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید کدامند؟

تحقیقات ثابت کرده‌اند که مکمل‌های فولیک‌اسید توسط بدن بهتر از منابع غذایی حاوی فولات جذب می‌شوند. منابع غذایی حاوی فولیک اسید را به صورت بخارپز و تازه مصرف کنید. برخی از منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید به شرح زیر هستند.

عدس، آووکادو، اسفناج، مرکبات، آجیل، سبزیجاتی که برگ تیره دارند، لوبیا، نخودفرنگی، جگر گاو و غلات غنی‌شده

برای دریافت مشاوره در زمینه فولیک اسید در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره