دست بزن در کودک | چرا بچم دست بزن داره ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دست بزن در کودک اگر درمان نشود تا بزرگسالی با او همراه خواهد شد. این رفتار به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها رفتار و تربیت والدین است. کودکان از ابتدای تولد کتک زدن را با خود همراه نمی‌آورند. پس با مشاهده رفتار والدین و تربیتی که توسط پدر و مادر صورت می‌گیرد، کودک رفتارها را آموزش می‌بیند. والدین برای جلوگیری از این اتفاق باید مهارت های آموزشی را به کودکان یاد بدهند.

به کودکان آموزش دهید که با استفاده از بیان احساسات و هیجانات، خود را تخلیه کند. به او بگویید که برای رفع نیازها حتما لازم به کتک کاری، جیغ و گریه نیست. برای نحوه آموزش مهارت های یادگیری از روانشناسان کودک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست بزن در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دست بزن در کودک

دست به زن در کودک یکی از مشکلات شایع در والدین است. پدر و مادر ها در صورت مشاهده این رفتار کودکان را تنبیه می‌کنند. اما آگاه باشید که تنبیه به هر شکلی در کودکان، رفتار بد آنها را تشدید می‌کند. تربیت درست کودک، آموزش رفتار با دیگران و واکنش مناسب در برابر رفتارهای کودک از رفتار دست بزن در کودک پیشگیری می‌کند.

اما اگر فرزند شما با این مشکل مواجه بود باید علل رفتار را ریشه یابی کرد تا درمان مناسبی برای علل این رفتار صورت بگیرد. والدین باید با آموزش های لازم و کمک از روانشناسان متخصص در حوزه کودک نحوه رفتار با فرزند خود را آموزش ببینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت فرزند کلیک کنید.

علل دست بزن در کودک

کتک و دست بزن در کودکان با پرخاشگری زیر 2 سال متفاوت است. کودکان دست بزن را یا از دیگران مشاهده کرده اند یا یاد گرفته اند. بنابراین باید علل دست‌بزن در کودک را بررسی کنیم و مهارت های لازم را آموزش دهید. در ادامه به علل دست بزن در کودک اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

1. تنبیه بدنی کودک

یکی از عوامل دست بزن در کودک، کتک خوردن مداوم کودک از پدر یا مادر است که باعث از بین رفتن ترس او می‌شود. همین امر باعث می‌شود که کودک کتک زدن را کار بدی نداند. تنبیه بدنی کودکان عوارض و پیامدهای بدی را به دنبال دارد و با این کار به کودک آموزش می‌دهید که دوست داشتن پدر و مادر با کتک تناقض ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه بدنی کودک کلیک کنید.

2. دست به بزن در کودکان برای جلب توجه

یکی از علل دست بزن در کودک، جلب توجه است. شاید کودک با هر بار کتک، والدین به او توجه می‌کنند. به همین دلیل آموزش می‌بیند که برای توجه باید کتک بزند. گاهی این توجه مثبت و گاهی منفی است، اما مهم در معرض دید بودن است. کودکان برای جلب توجه هر کاری را انجام می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

3. تشویق به کتک

تشویق به کتک نوعی از علل دست بزن کودک است. احتمالا شنیده اید که برخی از والدین کودکان را به کتک زدن تشویق می‌کنند. برای مثال: اگر فلان کودک تورو زد توام اونو بزن!!! با این روش کودک یاد می‌گیرد که دست‌بزن کار خوبی است.

4. دست بزن در کودکان به علت عصبانیت

گاهی کودکان برای تخلیه هیجانات و خشم شروع به کتک می‌کنند. کودکان روش های زیادی برای تخلیه هیجانات خود بلد نیستند و فقط از راه جیغ، سر و صدا، درگیری و کتک خود را تخلیه می‌کنند. عصبانیت نوعی بیانگر دردها و ناکامی های کودکان است که با کتک و دست بزن فروکش می‌کند. همه ما کودکانی را دیده ایم که زمان عصبانیت شروع به زدن دیگران می‌کند. عصبانیت یکی از علل دست بزن در کودک است.

برای آشنایی با راه های کاهش پرخاشگری کودکان کلیک کنید.

5. رسیدن به خواسته ها

یکی از علل دست بزن در کودک، رسیدن به خواسته ها است. اگر فقط یک بار نیازهای کودک خود را با دست بزن او برطرف کرده باشید، او عادت به این رفتار خواهد کرد و برای هر خواسته خود شروع به کتک خواهد کرد.

6. محبت بیش از حد

محبت بیش از حد یا به نحوی با هر ساز فرزند رقصیدن یکی از علل دست بزن در کودک است. این رفتار والدین نشان از غلط نبودن هر کار کودک است. و به او اجازه هر اشتباهی داده می‌شود.

7. رفتار والدین

شاید مهم‌ترین علل دست بزن در کودک، مشاهده باشد. کودکان آینه رفتار والدین هستند. کودکانی که در خانواده ای پر تنش با تنبیه بدنی به دنیا آمده اند، به مرور عین رفتار والدین خود عمل می‌کند. والدین پر رنگ ترین نقش در تربیت کودکان خود دارند.

حتما درباره تاثیر دعوای والدین بر فرزندان کلیک کنید.

چگونگی واکنش به دست بزن در کودک

واکنش والدین با دست بزن در کودک، این رفتار را تقویت یا تضعیف می‌کند. شما با رفتار خود راه درست و غلط را به کودک خود آموزش می‌دهید. در ادامه در رابطه با چگونگی واکنش به دست بزن در کودک اشاره کرده ایم.

  • در تربیت کودکان خود به او رفتار درست و غلط را آموزش دهید. اگر دعوایی در بیرون، فیلم، تلویزیون و … رخ داد. و شروع به کتک کاری شد از عواقب آن به کودک خود بگویید.
  • سعی کنید به کودک خود در رابطه با امنیت او اطمینان دهید. و به او بگویید که در کنارش و مراقبش هستید.
  • کودکان برای تخلیه هیجان نیاز به گریه و جیغ دارند. بهتر است جلوی اشک و داد او را نگیرید تا به این صورت آرام شود.
  • از برطرف کردن نیازهای کودک خود در حال کتک زدن دست بردارید. به گونه ای که عادت به این رفتار بد نکند.
  • اگر دعوایی بین کودکان رخ داد به سرعت او را از صحنه خارج کنید و بعد که آرام شد با او صحبت کنید.
  • عذر خواهی و پذیرش اشتباه را به کودک خود آموزش دهید.
  • زمانی که کودکتان واکنش درستی به خشم خود نشان داد، به او پاداش بدهید و تشویقش کنید.
  • با کمک روانشناس ریشه و علل دست بزن در کودک را بررسی کنید. و به دنبال راهکار مناسب با او باشید.

راه های جلوگیری از دست بزن داشتن در کودک

دست بزن در کودکان اگر ریشه یابی و جلوگیری نشود تا بزرگسالی با او همراه خواهد شد. برای جلوگیری از دست بزن در کودکان راه هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. در صورت کتک کاری کودکتان را سریعا جدا کنید

اولین مرحله برای جلوگیری از دست بزن در کودک، جدا کردن او از محل حادثه است. او را به گوشه ای ببرید و با آرامش با کودک خود صحبت کنید و به او توضیح دهید. که در هنگام تنهایی به نیازها و خواسته های او پاسخ خواهید داد.

2. توجیهات کودک خود برای کتک زدن را نپذیرید

قطعا زمانی که کودکتان را برای این اتفاق دعوا کنید به شما توضیحاتی برای توجیه رفتار خود خواهد داد. توضیحات او را قبول نکنید و به او بگویید هیچ توجیهی قابل قبول نیست و کار اشتباهی است. از فرزندتان بخواهید تا معذرت خواهی کند.

3. ارتباط کلامی را آموزش بدهید

برای جلوگیری از دست بزن در کودک، آموزش ارتباط کلامی لازم است. به کدک یاد دهید تا احساسات و هیجانات خود را به زبان بیاورد. با کتک کاری، جیغ و گریه کسی متوجه نیازهای او نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید.

4. محبت به کودک را فراموش نکنید

گاهی کودکان برای جلب توجه شروع به کتک کاری می‌کنند. برای جلوگیری از دست بزن در کودک به او محبت کنید. مشغله شغلی، فکری و زندگی والیدن، کودکان را از ابراز علاقه محروم می‌کند. برای سلامت روان فرزندان هر روز زمان مشخصی را برای وقت گذراندن با کودک خود سپری کنید.

5. در رفتار خود تجدید نظر کنید

همانطور که گفته شد یکی از علل دست بزن در کودک، مشاهده رفتار والدین بود. عصبانیت، فریاد و کتک زدن بر سر کودکان آنها را با این رفتار آشنا خواهد کرد. برای جلوگیری از دست بزن در کودک، والدین نیز باید دقت بر رفتار خود داشته باشند.

6. کودک را به کاری اجبار نکنید

ششمین راهکار برای جلوگیری از دست بزن در کودک، مجبور نکردن او به کارهای متفاوت است. درخواست کارهای گروهی و عمل کردن به آنها زمانی صحیح است که کودک علاقه ای به این کار داشته باشد. اگر به اجبار از او بخواهید که با کودکی بازی کند، قطعا به دعوا ختم خواهد شد.

7. آموزش مهارت حل مشکل به کودک

آخرین راهکار برای جلوگیری از دست بزن در کودک، یادگیری مهارت ها است. به کودک خود مهارت های حل مشکل را آموزش دهید. و از او بخواهید در موقعیت های مختلف و شرایط سازگار باشد و احساسات خود را بیان کند. با نمایش، عروسک بازی، کتاب داستان، کارتون و بازی این مهارت ها را به کودک خود آموزش دهید.

8. حتما برای بررسی سلامت به متخصص مراجعه کنید

شاید برای تان غیر قابل قبول باشد. اما احتمال وجود یک اختلال جدی تر در کودک تان وجود دارد. بنابراین حتما برای چکاپ هم که شده، فرزندتان را به متخصص کودک ببرید. برای آشنایی با انواع اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

کتک زدن کودک توسط والدین این اجازه را به او می‌دهد که اگر خشمگین شد باید شروع به پرخاشگری کند. رفتار والدین به شدت بر تربیت کودکان تاثیر گذار است. اگر والدین آموزش رفتار صحیح با کودک را ببینند با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.

کمک روانشناس و مشاوران کودک آینده فرزند شما را تضمین می‌کند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست بزن در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره