اختلالات رفتاری کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلالات رفتاری کودکان چیست و چه پیامدهایی دارد؟ رفتارهایی که بیش از حد از سن کودک دور بوده و رفتارهای سخت نامیده می‌شوند، از جمله اختلالات رفتاری می‌باشد. شیطنت‌های بیش از حد، نافرمانی از والدین و رفتارهای تکانشی تا حدودی برای کودکان طبیعی است. اما برخی از کودکان بیش از حد این رفتارها را از خود بروز می‌دهند. از جمله این اختلالات می‌توان به اختلال نافرمانی مقابله‌ای، بیش فعالی، نقص توجه و سلوک اشاره کرد. برخی از این اختلالات ویژگی‌ها و علائم مشترکی دارند؛ در نتیجه تشخیص و تمییز آن‌ها از یکدیگر دشوار است. حتی ممکن است کودک یا نوجوان همزمان به دو اختلال مبتلا باشد که تشخیص آن به عهده روانشناس می‌باشد. با آگاهی از اختلالات رفتاری کودکان و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

اختلالات رفتاری کودکان

کودکان به نسبت سنشان شیطنت‌هایی دارند. ممکن است حرف پدر و مادر را گوش ندهند یا کارهای عجیبی انجام دهند و این‌ها همه طبیعی است. برخی از کودکان رفتارهای چالش برانگیزی انجام می‌دهند که از هنجارهای معقول سنشان خارج است. اگر این اختلالات در زمان کودکی درمان نشوند، ممکن است در بزرگسالی او را به یک فرد ناسازگار در جامعه تبدیل کند. هر چقدر مداخلات درمانی در این کودکان زودتر رخ دهد درمان آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد. درمان این اختلالات از چند جنبه انجام می‌شود و به نوع آن اختلال و عوامل تاثیرگذار بر آن بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: بهانه گیری کودک

دلایل اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان دلایل مختلفی دارند. هر کدام از آن‌ها می‌توانند به دلایل وجود علتی خاص یا چند علت در فرد شکل بگیرند. از جمله این دلایل عبارتند از:

  • دلایل بیولوژیکی (زیستی، ارثی و ژنتیکی)
  • محیط سرشار از استرس و مشکلات خانوادگی
  • فرد دائم با شکست رو به رو شده و تجربه‌های ناخوشایند زیادی دارد
  • محیط اجتماعی مخرب و فرهنگ نامطلوب

پیامدهای اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری کودکان مانند هر اختلال دیگری در هر سنی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه به مطالعه برخی از پیامدهای اختلال رفتاری کودکان می‎پردازیم:

1. افت تحصیلی

تحقیقات نشان داده کودکان مبتلا به اختلالات روانی نمی‌توانند در تحصیل خود موفق عمل کنند. آن‌ها اندازه سن عقلی خود درس نمی‌خوانند و به همین علت همیشه از همسن و سال‌های خود عقب‌تر هستند. در برخی اختلالات رفتاری شدید، کودک حتی توان خواندن و نوشتن هم پیدا نمی‌کند.

فروشگاه آرامیس

2. سازگار نبودن با اجتماع

کودکانی که به اختلالات رفتاری مبتلا هستند مشکلات خود را در قالب پرخاش، تهاجم یا اضطراب نشان می‌دهند. این کودکان در بزرگسالی در روابط اجتماعی و برخورد با افراد دیگر دچار مشکل می‌شوند. برای حل مشکل عدم توانایی دوستیابی کودکان خود کلیک کنید.

3. مشکل در صحبت کردن

از دیگر مشکلاتی که اختلالات رفتاری به دنبال می‌آورد این است که کودکان در توانایی‌های گفتاری‌شان دچار مشکل می‌شوند. این کودکان ممکن است نتوانند در مورد موضوع اصلی‌ای که مدنظر دارند صحبت کنند. پژواک گویی از دیگر معضلات این کودکان می‌باشد. بعضی از این کودکان که مشکلات شدید دارند توانایی حرف زدن در آن‌ها شکل نمی‌گیرد.

انواع مشکلات رفتاری کودکان

کودکان می‌توانند اختلالات رفتاری متفاوتی داشته باشند. انواع فوبیاها، اختلال آتش افروزی و عادت داشتن کودک به دزدی از جمله این اختلالات است. در ادامه به مطالعه برخی از انواع اختلالات رفتاری کودکان می‌پردازیم.

1. اختلال لجبازی

در این اختلال کودک به شکل شدیدی (خصمانه و انتقام جویانه) با والدین و اطرافیان به مخالفت می‌پردازد. با این رفتار سعی دارد نشان دهد که قدرتمند است. البته این لجبازی‌ها برخلاف اختلال سلوک موحب نقض قوانین و حقوق دیگران نمی‌شود. از جمله نشانه‌های این اختلال بحث و مجادله زیاد با بزرگسالان، بی توجهی به دستورات آن‌ها، کینه ورزی، خشم، پرخاش و سرزنش دیگران می‌باشد. برای جلوگیری از پرخاشگری کودکان کلیک کنید.

2. اختلال سلوک

این اختلال از اختلال لجبازی شدیدتر است و همچنین پیامدهای آن نیز برای خانواده و خود شخص بیشتر خواهد بود. این کودکان به قوانین محیطی که در آن هستند بی توجه‌اند و کارهایشان به نسبت هنجار سنیشان نامناسب است. دعواها و درگیری‌های خارج از خانه، دزدی کردن، داشتن رفتارهای جنسی از سنین کودکی، دروغ گفتن، بزهکاری و غیره از جمله رفتارهایی است که در اختلال سلوک خود را نشان می‌دهد. برای آشنایی با راه درمان دروغگویی در کودکان و کسب اطلاع درباره اختلال سلوک در کودکان کلیک کنید.

3. اختلالات رفتاری کودکان | اختلال بیش فعالی و نقض توجه

بیش فعالی از جمله اختلالات رایجی است که در دوره دبستان تشخیص داده می‌شود. این کودکان بی قرار هستند و توجهشان به محیط اطراف بسیار پایین است. در نتیجه به خوبی در کلاس درس متمرکز نمی‌شوند و تکالیف‌شان را انجام نمی‌دهد. بیشتر این کودکان به یاد نمی‌آورند که باید چه کاری را انجام دهند. برخلاف تصور همه این کودکان باهوش‌تر نیستند و بازده هوشی آن‌ها در طیف عقب مانده ذهنی تا تیزهوش متفاوت است. برای تشخیص بهتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله راه جلب توجه در کودکان را بخوانید.

4. اختلال اوتیسم

این اختلال در سال‌های اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است. به طور کلی افرادی که دارای انزوای اجتماعی هستند، نقص گفتاری و عقب ماندگی ذهنی داشته باشند، اوتیسم دارند. این کودکان از اجتماع کناره گیری می‌کند و نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. راه‌های متفاوتی برای درمان این اختلال وجود دارد.

5. اختلال تیک

تیک رفتاری است که فرد به صورت ناگهانی انجام می‌دهد؛ این رفتار می‌تواند یک حرکت یا یک صدا باشد. کسی که تیک دارد ممکن است بتواند زمان آن را عقب بندازد اما نمی‌تواند در برابر انجام آن مقاومت کند. تیک عصبی در شرایطی که فشار عصبی به روی فرد زیاد باشد اتفاق می‌افتد. برای این اختلال جای نگرانی زیادی وجود ندارد چون با گذر زمان و درمان دارویی برطرف می‌شود.

پیشنهاد می‌شود مقاله کودکان استثنایی را هم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال رفتاری کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

درمان اختلالات رفتاری بعد گذشت چه مدت زمان اتفاق می‌افتد؟

اگر کودک دچار اختلالات رفتاری باشد در بزرگسالی مشکلاتی برای او رخ می‌دهد. هر چه درمان سریع‌تر اتفاق بیوفتد نتیجه بهتری دریافت می‌شود. این درمان معمولا چند جانبه انجام می شود و بسته به نوع اختلال متفاوت است. برای درمان باید حتما از یک متخصص کمک گرفت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره