خواباندن نوزاد و کودک | بهترین روش برای خواباندن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یافتن روش خواباندن نوزاد و کودک برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولدشده هنوز توانایی لازم برای برقراری ارتباط با والدین‌اش را ندارد. پس به آسانی با محیط جدید سازگار نمی‌شود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه روش خواباندن نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

خواباندن نوزاد با توجه به نیاز او

نوزادانی که تازه متولدشده‌اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیرخوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

برای آشنایی با مراقبت های لازم برای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

روش های برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد. با رعایت برخی نکات تا حد زیادی خواباندن نوزاد آسان می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا باید تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید. تا در صورت غلت‌زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید. و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که شاید در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان‌گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس‌کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرارداده و سعی‌کنید دمای معتدلی (حدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

طبق بررسی‌ها سیگارکشیدن در کنار نوزاد خطرناک است. اینکار ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولدشده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید.

خواب مورد نیاز کودک

هر کودکی زمان خواب خودش را دارد، به عبارتی مقایسه کردن کودکان با یکدیگر عمل درستی نیست چراکه با توجه به شرایط بدنی، میزان خستگی در طول روز و ویژگی‌های ارثی این موضوع متفاوت است. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید در طول شبانه روز تقریبا 16 تا 20 ساعت می‌خوابد که به مرور این زمان کاهش یافته و کودک الگویی شبیه بزرگسالان پیدا می‌کند. با این حال می‌توان گفت به طور میانگین هر کودک نیاز دارد تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابد تا به بهداشت جسمی و روانی کودک آسیبی وارد نگردد.

برای آشنایی بیشتر درباره میزان خواب کودکان کلیک کنید.

علل نخوابیدن کودک و نوزاد را رفع کنید

🔺ترس و اضطراب

یکی از علت‌های رایجی که باعث می‌شود کودکان تمایلی به خوابیدن نداشته باشند ترس و اضطراب است. عواملی مانند ترس از تاریکی یا ترس از تنهایی و حتی ترس از سکوت می‌تواند باعث شود تا کودک برای خوابیدن مقاومت کند. اگر این ترس به مرور زمان درمان نشود ممکن است به یک اضطراب فراگیر در زندگی کودک منجر شود و تمام جنبه‌های زندگی فرد را درگیر کند.

🔺 خواباندن نوزاد و کودک | عوارض مصرف داروهای مختلف

خوردن برخی از داروها مانند داروهای محرک برای درمان بیش‌فعالی، کورتیکواستروئیدها و یا داروهای انعقاد خون می‌تواند بر بی‌خوابی کودکان تاثیر بگذارد. لازم است در صورتی که با بی خوابی کودک مواجه شدید موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا داروی دیگری جایگزین داروی فعلی شود. هنگام خواباندن نوزاد هم باید به این مورد توجه کنید، چرا که داروها از طریق شیردهی ممکن است روی کودک تاثیر بگذارند.

🔺عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلف مانند نامناسب بودن فضای اتاق از جمله نور، دما و دکور نامناسب می‌تواند باعث شود که کودک تمایلی برای رفتن به اتاق برای خوابیدن نداشته باشد. همچنین استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک قبل از خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود.

🔺 خواباندن نوزاد و کودک | برنامه نامناسب خوابیدن

در برخی موارد علت بی‌خوابی کودکان می‌تواند نداشتن برنامه مناسب برای خوابیدن باشد، بهتر است خوابیدن کودک بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده انجام شود. از آنجایی که خوابیدن یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان است و کودکان بسیاری از اطلاعات را از طریق مشاهده یاد می‌گیرند، اگر وضعیت خواب والدین هم نامناسب باشد، کودک نیز این وضعیت را یاد می‌گیرد و تمایلی به خوابیدن در زمان مناسب ندارد. برای اطلاع بیشتر درباره نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

🔺اختلال خواب

گاهی ممکن است کودکان به اختلال خواب دچار شده باشد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند و لازم است که بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس صورت گیرد. اختلالات خواب طیف گسترده‌ای دارند که با توجه به نوع آن، درمان متفاوتی برای کودک در نظر گرفته می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

خواباندن کودک بالای دو سال

✅ سیر کردن کودک

برخی از کودکان در هنگام شب گرسنه شده و از شدت گرسنگی از خواب بیدار می‎شوند. اگر کودکتان چنین شرایطی دارد بهتر است قبل از خواب به او غذا بدهید تا در حین خواب، بیدار نشود. با این حال این وعده غذایی بهتر است سبک باشد زیرا خوردن غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در خواباندن نوزاد هم سیر کردن او اهمیت دارد.

✅ خواباندن کودک | مناسب کردن فضای اتاق

جذاب و مناسب کردن محیط اتاق کودک می‌تواند باعث شود تا فرزندتان برای خوابیدن تمایل داشته باشد. استفاده از نورهای تزئینی مناسب برای خوابیدن یا دمای مناسب اتاق، سکوت و… می‌تواند باعث افزایش علاقه کودک به خوابیدن باشد. با این حال اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی‌های بزرگ و عروسک‌های مختلف داخل اتاق وجود نداشته باشد زیرا وجود این اسباب‌بازی‌ها می‌تواند در مواردی باعث ترس کودک شود.

✅ انتخاب زمان مناسب برای خوابیدن

انتخاب زمان مناسب و داشتن برنامه منظم برای خوابیدن بسیار اهمیت دارد. خواباندن کودکی که از وقت خوابش گذشته باشد کمی سخت می‌شود. بهتر است یک زمان برای خوابیدن تعیین کنید و همان را رعایت نمایید. همچنین مهم است که خود والدین هم الگوی خواب مناسبی داشته باشند چراکه کودک بسیاری از اعمالش را از طریق مشاهده والدینش یاد می‌گیرد.

✅ خواباندن کودک | قصه‌گویی قبل از خواب

قصه گویی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای خواباندن کودک باشد. برخی کودکان برایشان اهمیتی ندارد که شما چه داستانی تعریف می‌کنید، فقط می‌خواهند که صدای شما را بشوند و آرام شوند. با این حال قصه گویی دارای اهمیتی بیشتر از این مسئله است چراکه در هنگام تعریف قصه می‌توان مسائل زیادی را به طور غیر مستقیم به کودک آموخت. همچنین آواز و لالایی خواندن می‌تواند بر کاهش استرس کودک موثر واقع شود.

برای آشنایی با علل و راه های از بین بردن مقاومت کودک در خوابیدن کلیک کنید.

✅ کاهش استرس و برطرف کردن ترس کودک

وجود هر گونه استرس و ترس می‌تواند وضعیت خواب کودک را مختل کند چراکه استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول منجر به بی خوابی و ناآرامی کودک می‌گردد. در نتیجه آرام کردن کودک و رفع استرس و ترس‌هایش می‌تواند باعث شود تا کودک بهتر بخوابد. اگر در رفع و کاهش استرس و ترس کودکتان دچار مشکل شدید بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

✅ عدم مصرف چای و کافئین قبل از خواب

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف می‌تواند بر وضعیت خوابیدن تاثیر بگذارد. برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. بهتر است چندساعت قبل از خوابیدن مصرف این دسته از نوشیدنی‌ها محدود شود.

✅ خواباندن کودک | نوازش کودک

نوازش کودک و در آغوش گرفتن او می‌تواند باعث آرامش و احساس امنیت و عشق در کودک شود. بهتر است قبل از خواب همیشه کودک خود را نوازش کنید و به او احساس امنیت و عشق دهید. در بلند مدت این کار می‌تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد.

✅ عدم استفاده از وسایل الکترونیک قبل از خواب

استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک مانند تلویزیون، موبایل، تبلت و یا کامپیوتر می‌تواند بر وضعیت خواب کودکان تاثیر بگذارد. به طوریکه نوری که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شود در ترشح هورمون ملاتونین که نقش مهمی در چرخه خواب و بیداری دارد تاثیر می‌گذارد. به طور کلی بهتر است این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود نداشته باشد با این حال اگر این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود دارد بهتر است حداقل 2 ساعت قبل از خواب استفاده از این ابزارها را محدود کنید.

با این حال در صورتی که همه راهکارهای فوق را امتحان کردید اما بازهم در خواباندن کودک با مشکلاتی مواجه شده‌اید بهتر است با بهره بردن از مشاوره کودک بتوانید پی به علت مشکل ببرید و با کمک روانشناس راهکار جدیدی را بسته به شرایط و ویژگی‌های فردی و محیطی کودک اتخاذ نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش خواباندن نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خوابیدن در کنار کودک خوب است؟

در ارتباط با این مسئله بهتر است سن کودک، شرایط و ویژگی‌های روانی و جسمانی کودک در نظر گرفته شود. اما به طور کلی خواباندن کودک بر روی تخت والدین توصیه نمی‌شود. اگر کودکتان عادت دارد که روی تختتان بخوابد بهتر است برای ترک این عادت از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره