سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل رایج مرگ نوزاد است که هیچ علائم مشخصی برای آن وجود ندارد و ناگهان در حین خواب رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند برای نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله رخ دهد اما بیشترین میزان شیوع آن در نوزادان چهار ماهه است.

تا به امروز دلایل و عوامل احتمالی مختلفی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیان شده است که دانستن و آشنایی با این مسائل برای هر پدر و مادری ضروری به نظر می‌رسد چراکه می‌توان با انجام راهکارهای ساده‌ احتمال وقوع این مسئله را تا حدی کاهش داد. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا مادران اطلاعات خود را افزایش داده و بتوانند سلامت جسمی و روانی کودک خود را ارتقا دهند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

علل ایجاد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

تا امروز علت دقیق سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور کامل مشخص نشده است، با این حال برخی علل و موارد احتمالی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. از آنجایی که سیستم تنفسی و ریوی نوزاد هنوز به اندازه یک انسان بالغ رشد نکرده است، پوشیدن لباس و استفاده از پتو‌های ضخیم و همچنین دمای گرم داخل اتاق می‌تواند یک علت احتمالی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد.

علاوه بر این، مسائلی مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دود سیگار و مواد مخدر می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. در صورتی که با چنین مساله‌ای روبه رو شده‌اید، حتما مقاله کنار آمدن با مرگ نوزاد را بخوانید. از علت‌های احتمالی دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف ریه و دستگاه تنفسی
  • وجود مشکلات مغزی مرتبط با کنترل تنفس
  • ابتلا به عفونت‌ و بیماری‌های تنفسی
  • نارسی و کم وزنی نوزاد
  • خوابیدن روی شکم و بسته شدن مجرای تنفس
  • تاخیر رشدی
  • قرار گرفتن مادر در زمان بارداری در معرض مواد سمی
  • کاهش اکسیژن مادر در دوران بارداری
  • بیماری در کودکان

در مجموع می‌توان علت ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در سه عامل زیر خلاصه کرد.

فروشگاه آرامیس
  • مشکل در سیستم ایمنی، تنفسی و عروقی کودک
  • ضعف عضلانی و نقص عصبی
  • عوامل محیطی

به پشت خواباندن نوزاد و گذاشتن پستانک در دهان نوزاد هنگام خواب، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

عوامل خطرساز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی ممکن است برای هر نوزادی رخ دهد با این حال با شناسایی عوامل خطرساز می‌توان احتمال رخ دادن این مسئله را کاهش داد.

  • سن: نوزادان معمولا بین 2 تا 4 ماهگی بیشترین سطح آسیب پذیری به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارند.
  • جنسیت: ابتلای بیشتر پسران نسبت به دختران
  • سیگار کشیدن منفعلانه: این مسئله با سیگار کشیدن والدین ارتباط دارد. به طوری که دود سیگاری که والدین یا اطرافیان می‌کشند بر روی ریه نوزاد تاثیر می‌گذارد.
  • تولد زودرس: به دلیل رشد ناکافی اندام‌های بدن ممکن است زودرسی یا نارسی با مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط داشته باشد.

برای غلبه بر ترس از دست دادن نوزاد کلیک کنید.

راهکارهایی برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

هیچ روش درمانی برای جلوگیری یا از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود ندارد اما روش‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این مسئله هست. برخی از این راهکار‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

خوابیدن صحیح نوزاد

بهتر است نوزاد یک تخت مخصوص با یک تشک مسطح و نسبتا سفت برای خودش در نزدیک تخت والدین داشته باشد تا والدین بتوانند به راحتی نوزاد را بررسی کنند. دمای اتاق خواب را به طور ملایم در نظر بگیرید و کودک را با لباس‌ها و پتو‌های ضخیم نپوشانید. همچنین از قرار دادن اشیا و اسباب‌بازی‌های ریز و درشت بر روی تخت پرهیز کنید. بهتر است از خواباندن کودک بر روی شکم اجتناب نمایید، بهترین حالت خوابیدن برای نوزاد، خوابیدن به پشت است.

مراقبت‌های بهداشتی

اگر به عنوان یک والد سیگار می‌کشید بهتر است این کار را در کنار نوزاد یا در خانه انجام ندهید چراکه دود سیگار می‌تواند باعث آسیب رسانی به نوزاد شود و احتمال مرگ ناگهانی را در هنگام خواب افزایش ‌دهد. گاهی خود والدین باعث آسیب به نوزادشان می‌شوند و در این شرایط کنار آمدن با مرگ نوزاد بسیار دشوار می‌شود.

همچنین تغذیه از شیر مادر می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. انجام معاینات و بررسی‌های نوزاد و همچنین انجام تمام دوره‌های واکسناسیون نوزاد می‌تواند این خطر را تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این مکیدن پستانک می‌تواند خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد، اما به یاد داشته باشید پستانک مناسب سن نوزاد تهیه کنید. برخی از نوزادان علاقه‌ای به مکیدن پستانک ندارند در این شرایط بهتر است او را مجبور به مکیدن پستانک نکنید و پس از مدتی دوباره پستانک را به او پیشنهاد دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم مرگ ناگهانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قابل درمان است؟

تا به امروز هیچ روش درمانی یا واکسنی برای از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد نشده است. مرگ ناگهانی نوزاد یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. با این حال با شناسایی و کنترل کردن عوامل خطرساز و احتمالی مرگ ناگهانی نوزاد، می‌توان احتمال وقوع آن را تا حدی کاهش داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره