دمر خواباندن نوزاد | چرا بیاد نوزاد را دمر یا روی شکم بخوابانیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دمر خواباندن نوزاد یکی از عوامل خطرزا به خصوص زیر شش ماهگی به شمار می‌رود و گاه منجر به مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. برخی نوزادان به شدت دمر خوابیدن را دوست دارند و اغلب والدین نیز ترجیح می‌دهند نوزاد خود را به دمر بخوابانند چرا که در این حالت به خواب عمیق‌تری فرو می‌رود و کمتر به سر و صدای اطرافش واکنش نشان می‌دهد. غافل این که این حالت خواب برای نوزادان خطرناک است. برای هر والدینی لازم است تا با افزایش آگاهی و ایجاد شرایط امن برای نوزادان و کودکان، خطر مرگ ناگهانی را کاهش و سلامت رشد آن‌ها را افزایش دهند. در ادامه مطلب به بررسی کامل دمر خواباندن نوزاد می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه دمر خواباندن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عوارض دمر خواباندن نوزاد

آگاهی از عوارض و پیامدهای دمر خواباندن نوزاد به شما کمک می‌کند تا حالت خواب فرزند خود را اصلاح کنید و بیشتر به فکر امنیت و راحتی او باشید. برخی از عوارض دمر خواباندن نوزاد را در ادامه شرح داده‌ایم. برای اطلاع از بهترین حالات خواباندن نوزاد کلیک کنید.

1. احساس ناراحتی

نوزادانی که به دمر خوابانده می‌شوند به خصوص در روزهای اول تولد، احساس ناراحتی کرده و ممکن است در خواب گریه کنند. این حالت خوابیدن برای آن‌ها وضعیتی ناآشناست و به لحاظ جسمی نیز آزاردهنده است. همچنین خواباندن نوزاد به شکم نفس کشیدن را برای او سخت می‌کند، به خصوص که هنوز نمی‌تواند سر خود را بالا نگه دارد.

2. استفراغ یا رفلاکس معده

دمر خواباندن نوزاد آن هم بلافاصله بعد از شیر خوردن باعث می‌شود محتویات معده خود را بالا بیاورد. برای جلوگیری از رفلاکس اسیدی معده، از دمر خواباندن نوزاد به خصوص تا قبل از شش ماهگی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفلاکس معده کودک کلیک کنید.

3. افزایش خطر خفگی و مرگ

دمر خواباندن نوزاد احتمال خطر خفه شدن و انسداد لوله‌های تنفسی فوقانی را افزایش می‌دهد. این عارضه باعث می‌شود کودک باز دم خود را به داخل ببرد و در نتیجه آن دی اکسید کربن افزایش و اکسیژن کاهش می‌یابد. علاوه بر این تنفس بازدم باعث می‌شود بدن نتواند با موفقیت گرما را از بدن نوزاد خارج کند و افزایش گرمای بدن خطر سندرم مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. بنابراین هیچ‌وقت نوزاد را در این حالت رها نکنید. همچنین اگر کودک را به مراقبی دیگر می‌سپارید حتما برایش توضیح دهید که او را به شکم نخواباند.

برای اطلاع از نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

چه زمانی می‌توان کودک را به شکم خواباند؟

اغلب کودکان زمانی که مهارت غلت زدن را به دست می‌آورند، تمایل دارند دمر بخوابند و به نظر می‌رسد در این حالت راحت‌تر هستند؛ کودکان با بزرگ‌تر شدن کم کم دمر خوابیدن را یاد می‌گیرند و به آن عادت می‌کنند. بهتر است برای به دمر خواباندن کودکتان عجله نکنید و حتما  در این مورد با پزشک مشورت نمایید، چرا که هر کودک شرایط خاص و متفاوتی دارد.

شرایط دمر خواباندن نوزاد

اگر می‌خواهید کودک بالای شش ماه خود را به روی شکم بخوابانید، بهتر است او را روی سطح صاف و نرمی قرار دهید. البته نه آنقدر نرم که در آن فرو برود. هر گونه اسباب بازی نرم و یا بالش و پتویی که باعث بسته شدن راه تنفس می‌شود را از محل خوابش دور نگه دارید. همچنین قبل شیر خوردن یا بلافاصله بعد از شیر خوردن کودک را دمر نخوابانید.

فواید دمر خواباندن نوزاد

دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری فوایدی را برای او به همراه دارد که در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  • دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های او می‌شود؛ در نتیجه سریع‌تر می‌تواند بخزد، بشیند و بایستد.
  • از این طریق می‌توانند مهارت خزیدن را که یکی از مراحل مهم رشد است، بیاموزند.
  • کودک با دمر خوابیدن می‌تواند کم کم سر خود را حرکت دهد و چیزهایی که مانع تنفس می‌شود را از خود دور کند.
  • نوزاد کم کم می‌تواند سر خود را کنترل کرده و زمانی که قفسه سینه و ستون فقراتش را از روی زمین بلند کند، می‌تواند پشت گردن خود را نیز نگه دارد.
  • دمر خواباندن نوزاد باعث می‌شود از صاف شدن پشت سرش جلوگیری شود. چرا که استخوان‌های او نرم هستند و هنوز به صورت کامل سفت نشده‌اند. به همین دلیل اگر مدت طولانی به پشت بخوابد ممکن است پشت سرش از حالت طبیعی خارج شود.

بهترین حالت خواباندن نوزاد

سعی کنید نوزاد را به شکم نخوابانید اما اگر غلت زد و دمر شد، به آرامی او را به پشت برگردانید. هر چند زمانی که کودک شروع به غلت زدن می‌کند، دمر خوابیدن به اندازه‌ی روزهای اول برای او ضرر ندارد. بهترین حالت خواباندن نوزاد به پشت است؛ سعی کنید هر چند وقت یکبار او را به حالت‌های مختلف مانند پهلو بخوابانید چرا که استخوان‌هایش هنوز نرم هستند و ممکن است حالت استخوان سر با ماندن طولانی مدت در یک وضعیت تغییر کند.

شما به عنوان والدین کودک نقش مهمی در حفظ سلامتی و تأمین آسایش فرزند خود دارید؛ با کمک مشاوره کودک می‌توانید در این مسیر مطمئن‌تر و با آگاهی بیشتر حرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

دمر خواباندن نوزاد | نکات ایمنی در مورد خواباندن نوزاد

بهتر است در نیمه‌های شب به صورت مرتب وضعیت نوزاد خود را بررسی کرده و هر از گاهی به او سر بزنید. مهم‌ترین موضوعی که والدین باید به آن توجه کنند خواباندن نوزاد در تختی جداگانه است؛ زیرا کسی که کنار کودک می‌خوابد ممکن است به خواب عمیق فرو برود و متوجه حضور او نشود. حتی توصیه می‌شود کودکان چند قلو نیز هر کدام در تخت جداگانه بخوابند.

بهتر است گهواره کودک در اتاق پدر مادر باشد و کنار تخت آن‌ها خوابانده شود چرا که در این صورت رسیدگی به وضعیت او، شیردهی و ارتباط با نوزاد راحت‌تر است. مراقب باشید زمانی که نوزاد در خواب فرو رفته، پتو روی سرش را نپوشاند. مکیدن پستانک یکی از راه‌هایی است که سندروم مرگ ناگهانی در خواب را کاهش می‌دهد اما اگر نوزاد تمایلی نداشت، او را مجبور نکنید. در صورتی که نوزادتان به سختی به خواب می‌رود، مقاله آرامش دادن نوزاد را هم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دمر خواباندن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نوزادان به حالت دمر بهتر می‌خوابند؟

زمانی که کودک دمر می‌خوابد خوابش عمیق‌تر می‌شود و کمتر به صداهای اطراف واکنش نشان می‌دهد و احتمال از خواب پریدن کاهش می‌یابد. اما در این حالت فشار خون و ضربان قلب نیز کاهش یافته و خطراتی را برای او به دنبال دارد.

تا چه زمانی نباید نوزاد را دمر بخوابانیم؟

زمانی که نوزاد شروع به غلت زدن می‌کند، می‌تواند دمر بخوابد اما بهتر است هر از گاهی وضعیت او را در خواب تغییر دهید. برای اطمینان تا یک سالگی صبر کنید. بعد از آن خطر مرگ ناگهانی در کودکان به شدت کاهش می‌یابد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره