نیازهای عاطفی زنان باردار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نیازهای عاطفی زنان باردار شاید کمتر مورد توجه بوده باشد. بارداری برای زنان از حساس‌ترین دوره‌های زندگی به شمار می‌رود. حالات هیجانی و نیازهای عاطفی دوران بارداری زنان نسبت به زمان‌های دیگر قابل‌توجه‌تر است؛ زیرا می‌تواند تأثیرات عمیق و پابرجایی بر مادر و کودک او بگذارد. لذا باید در این دوران این نیازها توسط اعضای خانواده و به ویژه همسر آنان شناسایی‌ و رفع شود. مردان با برآورده کردن نیازهای همسرشان و ارتباط با جنین برای پدر شدن آمادگی بیشتری خواهند داشت. در صورتی که سوالی در ارتباط با نیازهای عاطفی زنان باردار دارید حتما از مشاوره بارداری نی نی مایند استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای عاطفی زنان باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نیازهای عاطفی زنان باردار

دوران بارداری یکی از سخت‌ترین دوره‌های زندگی زنان است. در این دوره که به‌طورمعمول 9 ماه به طول می‌انجامد، زنان دستخوش تغییرات جسمی و هورمونی زیادی می‌شوند. همچنین تغییرات خلقی و تحولات روحی و روانی متنوعی در اکثر خانم‌های باردار قابل پیش‌بینی است. رفع نیازهای عاطفی زنان باردار اهمیت زیادی در سلامت او و فرزندش دارد. شاید زنان به‌واسطه اضطراب ناشی از تولد فرزند سالم و مشکلات بعد از زایمان، ازنظر عاطفی شکننده‌تر می‌شوند. لذا از خانواده خود و به‌ویژه همسرشان توقع توجه و همدلی بیشتری دارند.

علل تغییر در نیازهای عاطفی زنان باردار

ازجمله دلایلی که برای تغییر در نیازهای بانوان باردار، به‌ویژه نیازهای عاطفی آن‌ها می‌توان اشاره کرد، عبارتند از:

ترس و اضطراب

از اولین احساساتی که بعد از آگاهی از بارداری تجربه می‌شود، احساس اضطراب و نگرانی نسبت به آینده است. با ورود شخصی جدید به زندگی که در ابتدا تمام مسئولیت‌هایش به عهده دیگران است، روال زندگی گذشته دچار تحولات اساسی می‌شود. ازجمله تغییرات در وضعیت مالی و اقتصادی است که برای عده‌ای از خانواده‌ها مسئله آفرین می‌باشد.

همچنین نگرانی مادر به بحث نحوه پرورش کودک و سبک مناسب فرزندپروری خود نیز گسترش می‌یابد. زنانی که در انتظار تولد اولین فرزند خود هستند اغلب به خاطر اینکه احساس می‌کنند بی‌تجربه‌اند بیشتر احساس ناتوانی را تجربه می‌کنند. همسر با درک و برطرف کردن نیازهای عاطفی زنان باردار عبور از این دوران را راحت تر می‌کند.

افسردگی

تغییرات جسمی و افزایش وزن در بین بانوان نسل جدید مسئله بسیار مهمی است. این موضوع روی اعتمادبه‌نفس آن‌ها تأثیر دارد و نباید آن را نادیده گرفت. این موارد به‌علاوه تغییرات هورمونی که به دلیل باردار بودن در بدن زنان رخ می‌دهد باعث ایجاد حالات افسردگی می‌شود. گاهی این وضع به‌قدری قابل‌توجه است که در گذشته در طبقه‌بندی مشکلات روانی بررسی می‌شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت تغییر خلق و خوی زن باردار کلیک کنید.

انواع نیازهای عاطفی زنان باردار

ازجمله نیازهای عاطفی زنان باردار که نیازمند توجه اعضای خانواده و به‌ویژه پدر خانواده است، عبارت‌اند از:

نیاز به حمایت اطلاعاتی

با افزایش آگاهی در مورد بچه‌داری و نیز گرفتن اطلاعات از مادرانی که قبلاً تجربه فرزند پروری موفق را داشته‌اند می‌تواند از اضطراب و دلهره تازه مادران به نحو قابل‌توجهی بکاهد.

حمایت و کمک در کارهای منزل

به دلیل شرایط جسمی زنان، انجام برخی از کارهای منزل دشوارتر از قبل می‌گردد. همچنین شرایط روحی و روانی بانوان در این دوره ممکن است باعث کاهش حوصله و خستگی روانی آن‌ها نسبت به سایر فرزندان گردد. لازم است پدر خانواده و نیز فرزندانی که به سنی مناسب برای کمک کردن رسیده‌اند، در این موارد همراهی و کمک کنند. نیازهای عاطفی زنان باردار محدود به کلام نمی‌شود. حمایت فیزیکی شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

حمایت‌های عاطفی

همدلی کردن و شنیدن احساساتی که مادر باردار تجربه می‌کند، به‌تنهایی هیجانات ناخوشایندی را که در این دوره تجربه می‌کند را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

حمایت اجتماعی

در مورد زنان شاغلی که به دلیل بارداری از فضای اجتماع و محیط کاری دور می‌شوند، ممکن است احساس کسالت و رخوت گزارش شود. در این موارد لازم است همسر آن‌ها با درک شرایط جسمانی مادر، زمینه را برای برقراری ارتباطات اجتماعی او با دوستان و عزیزانش فراهم کند. همچنین حضور پررنگ و مؤثر خود او در کنار همسرش باعث بهبود احساس کسالت او می‌گردد.

نیاز به محبت و توجه

یکی از نیازهای همیشگی زوجین، نیاز به توجه و محبت از جانب همسر و خانواده خود است. نیازعاطفی زنان باردار بیشتر نیز می‌شود. حساسیت و شکنندگی در این دوره بیشتر از قبل است و کوچک‌ترین بی‌توجهی ممکن است باعث رنجش‌های عمیقی در آن‌ها شود. برعکس، محبت و مراقبت از جانب عزیزان می‌تواند برای آن‌ها آرام‌بخش بوده و باعث افزایش قوت قلب این مادران گردد. کارهایی ازجمله ابراز علاقه، هدیه دادن یک شاخه گل، تماس‌های تلفنی محبت‌آمیز و… موثر هستند.

نیاز به رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی از پایه‌های اساسی صمیمیت در بین زوجین است و صمیمیت نیز یکی از نیازهای بانوان باردار است. عده‌ای با این نگرانی که داشتن رابطه جنسی در طول دوران حاملگی ممکن است باعث وارد آمدن آسیب‌ها و صدماتی به جنین گردد، به‌طور کامل از این رابطه خودداری می‌کنند. این در حالی است که فقط زمانی که شرایط پزشکی مادر مناسب نباشد، بر طبق دستور و ممنوعیت خود پزشک، چنین اقداماتی لازم است.

بنابراین در دوره بارداری علاوه بر نوازش‌های غیرجنسی، داشتن رابطه‌ جنسی نیز با شرایطی که پزشک متخصص پیشنهاد می‌دهد، می‌تواند برای رفع نیاز عاطفی زنان باردار صورت گیرد. برای آشنایی با نحوه برقراری رابطه جنسی در بارداری کلیک کنید.

نتایج برطرف نشدن نیازهای عاطفی دوران خاص بارداری

درصورتی‌که نیازهای عاطفی مادر و زنان باردار به شیوه‌های مناسب پاسخ داده نشود، هیجانات و احساسات خانم، احتمالا پایدار می‌شود. برای مثال ممکن است نشانه‌های اضطراب یا افسردگی حتی بعد از گذشتن چند سال از تولد کودک نیز در مادر نمایان باشد. همچنین عزت‌نفس خدشه‌دار شده می‌تواند روی عملکردهای مختلف مادر در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، شغلی و… زن جلوه‌گر شود.

حتی گاهی شرایط و مشکلات روحی به‌جامانده از دوران بارداری در زنان، ممکن است باعث بروز مسائلی در زندگی زناشویی و روابط بین زوجین گردد.

لازم به ذکر است شرایط روحی و هورمونی مادران به‌طور مستقیم روی جنین تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین تلاش برای کاهش این وضعیت‌های ناخوشایند در مادر باعث کاهش احتمال رخداد مشکلات روانی در کودکان می‌گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای عاطفی زنان باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

نیازهای عاطفی زنان باردار چیست؟

زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که تجربه میکنند بیش از هر زمان دیگری شکننده هستند. همسران باید در این بازه زمانی وقت و انرژی بیشتری برای همسرشان بگذارند. با بودن در کنارش فرصت بیشتری برای رفع نیازهای او خواهید داشت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره