تغییر خلق و خو زن باردار | تغییرات روحی بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییر خلق و خو زن باردار در ماه های اولبارداری رخ می‌دهد و یک امر طبیعی است. این اتفاق از جمله مسائلی است که مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. به خصوص زوج‌هایی که از قبل با هم مشکل داشتند و یا آگاهی کمی نسبت به این تغییرات نرمال در زنان دارند. اما اگر اطرافیان یا حتی خود خانم درک درستی از شرایط نداشته باشد احتمال بروز مشکلات جدی افزایش پیدا خواهد کرد.

به همین خاطر باید اطلاعات خود را راجع به این موضوع و همین‌طور راهکارهایی برای جلوگیری از آن افزایش دهید. درصورتی‌که احساس می‌کنید شرایط به‌گونه‌ای است که کنترل آن را در دست ندارید. بهتر است مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

تغییر خلق و خو زن باردار

تغییر خلق و خو زن باردار

خانم ها لحظه ای که از بارداری خود با خبر می‌شوند، هیجانات خود را بروز می‌دهند. در برخی از مادران این هیجانات کم کم به تغییر خلق و خو زن باردار تبدیل می‌شود. این تغییرات به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثلا در اوایل بارداری به دلیل تغییرات ناگهانی هورمون ها، تغییر‌خلق و خو زن باردار نیز پدید می‌آید.

اما پس از خو گیری با تغییرات هورمونی، مادران نگران سلامتی بچه و عواملی است که شاید بارداری او را تهدید به خطر کند. بنابراین در دوره های مختلف بارداری، دلایل این تغییرات خلق و خویی نیز متفاوت می‌شود. با تمام تغییراتی خلقی خانم های باردار و دلایل مختلف آن، همسران باید خانم ها را درک کنند و برای سلامت همسر و فرزند، شرایط را برای آنها آرام سازند.

دلایل تغییر خلق و خو و رفتار زن باردار

از دلایل تغییر‌خلق و خو زن باردار می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد.

1. تغییرات هورمونی و شرایط بارداری

تغییرات هورمونی یکی از اصلی‌ترین دلایل تغییر خلق و خو زن باردار است. این موضوع باعث می‌شود که زنان حساس و زودرنج باشند. برای مثال: به‌راحتی با یک آهنگ یا حتی یک عکس به گریه می‌افتند. همچنین ممکن است ببینید که همسر شما دائماً در حال تغییر احساسات است.

برای مثال: درحالی‌که تا چند لحظه پیش در حال خندیدن بود ناگهان به گریه افتاده است. این شرایط می‌تواند تا حد زیادی تحت‌تأثیر تغییرات هورمونی و همین‌طور مشکلاتی مثل ویارهای دوران بارداری باشد. مهم‌ترین نکته این است که بدانید این تغییرات رفتاری در همسر شما عمدی نیستند. و باید همسرتان را به‌خاطر این شرایط درک کنید. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

2. تغییر‌خلق و خو زن باردار به دلیل فشار روانی

دومین دلیل تغییر خلق و خو زن باردار، فشار روانی است. مادر شدن مسئولیت بسیار بزرگی است. این موضوع می‌تواند فشار روانی زیادی را روی دوش همسر شما بگذارد. تلاش برای نگهداری صحیح از فرزندی که در شکم دارند، ترس از سلامت جنین و همین‌طور آماده‌شدن برای ورود به مرحله جدیدی از زندگی همگی از شرایطی هستند که باعث می‌شود مادران نگرانی‌های بسیاری را تجربه کنند. به همین خاطر آن‌ها ممکن است تا حدودی مضطرب یا حتی تحریک‌پذیر و بداخلاق به نظر برسند. برای آشنایی بیشتر با نیازهای عاطفی زنان باردار کلیک کنید.

3. تغییرات جسمانی

تغییرات جسمانی یکی از دلایل تغییر خلق و خو زن باردار است. احساس زیبایی جسمانی برای زنان موضوع بسیار مهمی است. اما بارداری و به‌خصوص ماه‌های آخر می‌تواند این زیبایی را تا حدودی به هم بریزد. به همین خاطر این موضوع تا حدودی نگرانی‌هایی را برای زنان و مشکلاتی در روحیه آن‌ها ایجاد می‌کند.

4. تغییر‌خلق و خو زن باردار به دلیل بیماری‌های روحی

بارداری و به‌دنیا آوردن فرزند یکی از علل تغییر خلق و خو زن باردار است. اما باید این را بدانید که شروع بیماری‌های روانی در کسانی که زمینه لازم را داشته باشند معمولاً در چنین زمان‌هایی اتفاق می‌افتد. یکی از این بیماری‌ها که شیوع بالایی در میان زنان باردار دارد افسردگی است. اگر نشانه‌های افسردگی بارداری را در همسرتان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص روان‌شناسی کمک بگیرید.

5. ترس از زایمان

5. ترس از زایمان

پنجمین علل نام برده تغییر خلق و خو زن باردار، زایمان است. زایمان و جراحی می‌توانند حتی در کلام هم ترسناک به نظر می‌رسد. به همین خاطر بعضی از زنان و به‌خصوص در سه‌ماهه آخر بارداری از این موضوع می‌ترسند. این ترس گاهی اوقات باعث می‌شود که رفتار آن‌ها نیز تغییر کند و هرچه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شویم این ترس بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید : نزدیکی در بارداری 

برخورد با تغییرات خلق و خو زن های باردار

تغییر رفتار زنان در دوران بارداری می‌تواند مشکلات بسیاری را بین آن‌ها و اطرافیان ایجاد کند. به همین خاطر باید در برخورد با خانم‌های باردار به نکات خاصی توجه داشته باشیم. از جمله این نکات در رابطه با تغییر خلق و خو زن باردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حساسیت نشان ندهید

در اولین مرحله اول برخورد با تغییر خلق و خو زن باردار، نشان ندادن حساسیت است. وقتی می‌بینید رفتار خانم باردارتان تغییر کرده است در مقابل این رفتار حساسیت نشان ندهید. به‌خاطر داشته باشید که این تغییرات رفتاری عمداً اتفاق نمی‌افتند. بنابراین بهتر است به‌جای اینکه شما هم با جواب دادن به رفتار او شرایط را بدتر کنید با سکوت یا دعوت وی به آرامش سعی در بهتر کردن شرایط داشته باشید.

2. ترس‌ها را کم کنید

یکی از روش های برخورد با تغییر خلق و خو زن باردار، کم کردن ترس ها است. همان‌طور که گفتیم بسیاری از زنان از زایمان، بیماری‌هایی که ممکن است فرزندشان داشته باشد یا حتی مسئولیت‌های مادر شدن می‌ترسند. در چنین شرایطی وقتی با یک مادر روبه‌رو می‌شوید بهترین کار این است که به او آرامش بدهید. به آن‌ها یادآوری کنید که مادران بسیاری فرزند خود را بدون هیچ خطری به دنیا آورده و بزرگ کرده‌اند؛ این موضوع می‌تواند ترس آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

3. به او بگویید هنوز هم زیباست

سومین روش برخورد با تغییر خلق و خو زن باردار، ابراز علاقه به اوست. نارضایتی از ظاهر یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که زنان باردار با آن درگیر می‌شوند. به همین خاطر سعی کنید به آن‌ها بگویید هنوز هم زیبا هستند. یا حتی بگویید اکنون حالتی مادرانه و دلنشین‌تر پیدا کرده‌اند.

4. به زنان باردار کمک کنید

یکی از راه های برخورد با تغییر خلق و خو زن باردار، کمک کردن است. بالا رفتن وزن بدن و شرایط جسمی زنان باردار باعث می‌شود که آن‌ها زودتر از قبل خسته بشوند. به همین خاطر معمولاً انجام کارهای خانه به‌ویژه در ماه‌های آخر برای‌شان سخت می‌شود. این موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث ناراحتی و تغییر رفتار آن‌ها شود. در چنین شرایطی بهتر است همیشه آماده کمک‌ به این خانم‌ها باشید.

5.تشویق به ورزش کردن

5.تشویق به ورزش کردن

مهم ترین راه برخورد با خلق و خو زن باردار، تشویق به ورزش است. همسران باردار خود را به ورزش مانند یوگا، ورزش های بارداری و پیاده روی تشویق کنید. ال هم روحیاتش شاد شود و هم برای سلامت خود و فرزند تلاش کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش در بارداری کلیک کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

تغییر خلق و خو زن باردار همیشه هم مسئله ساده‌ای نیست. همان‌طور که گفتیم این تغییر رفتار می‌تواند همراه با بیماری‌های روانی باشد. این بیماری‌ها ممکن است از یک افسردگی ساده تا افکاری مثل آسیب‌زدن به کودک ادامه داشته باشد. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های مشکوکی را در رفتار همسرتان احساس می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع با یک روان‌شناس صحبت کنید.

یکی از رایج‌ترین مشکلات تغییر خلق و خو زن باردار این است که اطرافیان آن‌ها را درک نمی‌کنند. این شرایط می‌تواند اختلاف‌های بسیاری را میان شما و همسرتان یا حتی بین شما و خانواده‌ها ایجاد کند. به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند پیش از اینکه برای بارداری و داشتن فرزند اقدام کنید راجع به اهمیت این دوران و راهکارهایی برای بهتر گذراندن آن از متخصصین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

کلام آخر

مطمئن باشید که تغییر خلق و خو زن باردار خود او را نیز اذیت می‌کند. آگاه باشید که استرس های ناشی از تغییرات خلق و خو باعث بهم ریختن سیستم اعصاب جنین نیز می‌شود. برای رهایی از این اتفاق و کنترل استرس نیاز به کمک روانشناس و مشاورین دارید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر‌خلق و خو زن باردار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چرا رفتار همسرم در زمان بارداری تغییر کرده است؟

تغییرات هورمونی و همین‌طور فشار روانی ناشی از مسئولیت‌های جدید زندگی باعث تغییر رفتار بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری می‌شود.

آیا لازم است برای تغییر رفتار همسرم از یک مشاور کمک بگیریم؟

به‌طورکلی برای اینکه این دوره را با بهداشت و آرامش روانی بیشتر بگذرانید بهتر است راجع به آن با یک متخصص روان‌شناسی صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره