نزدیکی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نزدیکی در بارداری یکی از دغدغه های زوجینی است که به تازگی این دوران را تجربه می‌کنند.  دوران بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران برای زوجین است و به همین دلیل سوالاتی همچون برقراری رابطه جنسی در این دوره و چگونگی انجام آن برایشان به یک چالش تبدیل میشود. تغییرات هورمونی مادر، نگرانی از وضعیت سلامت کودک، میزان تمایلات جنسی مرد و زن و مدت زمان گذشته از بارداری، از مسائلی است که می­‌تواند روی نزدیکی در بارداری تاثیرگذار باشد. با آگاهی از نکات مهم و اصول صحیح نزدیکی در بارداری می‌توانید رابطه‌ای لذت بخش و در عین حال ایمن را تجربه نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر از دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نزدیکی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره زناشویی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نزدیکی در بارداری

نزدیکی در بارداری در بیشتر موارد بدون ممانعت است. اما شرایط آن در ماه های مختلف و همچنین با توجه به شرایط مادران، متفاوت خواهد بود. بهتر است افراد در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به این موضوع تصمیم گیری کنند. اما به طور کلی افراد باید رابطه جنسی خود را با همسر در دوران بارداری حفظ کرده و به طور کلی آن را حذف نکنند. همسران در این زمینه باید به یکدیگر همکاری داشته و اقدامات لازم را انجام دهند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

میل جنسی در دوران بارداری

نزدیکی در بارداری و میل به آن

زنان به دلیل تغییرات جسمانی که در این دوران تجربه می‌کنند؛ احتمالا دوران بی میلی جنسی و یا حتی افزایش میل جنسی می‌شوند. میل جنسی افراد تا حد زیادی به میزان هورمون ها وابسته است که در زنان باردار تعادل آنها به هم می‌خورد. معمولا افزایش میل جنسی در سه ماهه دوم بارداری بیشتر شده و احتمال نزدیکی در بارداری نیز بیشتر است. همچنین میل جنسی زنان در این دوران، تحت تاثیر وضعیت ظاهری و حس مادرانه آنها نیز قرار دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که مردان با همسران شان همکاری کرده و آمادگی او را نیز در نظر بگیرند.

آیا سکس و نزدیکی در بارداری به کودک آسیب می‌­زند؟

برخی از زنان نزدیکی در دوران بارداری را لذت بخش دانسته و برخی با آن احساس راحتی نمی‌­کنند. به طور کلی برقراری نزدیکی در دوران بارداری ، یک قسمت کاملا طبیعی از رابطه زناشویی است و نزدیکی در دوران بارداری در اکثر موارد مشکلی ندارد. اگر بارداری معمولی و طبیعی دارید، حرکات و دخول نمی­‌تواند به کودک آسیب برساند.

جنین توسط دیواره‌های قوی و عضلانی رحم محافظت شده و اجازه عفونت یا آسیب را نمی‌دهد. آلت تناسلی هم تقریبا در تمام موارد، فراتر از واژن نرفته و به رحم نمی‌­رسد که بتواند به جنین یا رحم آسیب بزند. اما بهتر است که برای اطمینان آلت تا انتها وارد واژن نشود. در صورتی که پزشک از شما خواسته باشد که نزدیکی در بارداری نداشته باشید، قطعا باید به آن هشدار توجه کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

نزدیکی در بارداری | آیا ارگاسم برای کودک خطرناک است؟

از آنجایی که انقباضات ارگاسم با انقباضات مربوط به زایمان متفاوت است، نباید نگران بود و از این بابت مشکلی وجود ندارد. بسیار بعید است که به دلیل وجود رابطه جنسی طبیعی، سقط اتفاق بیفتد. مگر اینکه حالت بدن زن در هنگام برقراری رابطه جنسی نامناسب بوده و باعث فشار بیش از حد روی جنین بشود و مسائل ساده‌ای که برای محافظت از جنین وجود دارد رعایت نشود. به همین دلیل نزدیکی در بارداری و همچنین ارگاسم، باعث بروز آسیب در این دوران نخواهد شد.

نزدیکی در چه زمان‌هایی از بارداری مجاز است؟

پزشکان معتقدند که نزدیکی در ماه‌های آخر بارداری ترجیحا نباید انجام شود. به این دلیل که ممکن است هورمون‌های موجود در مایع منی انقباضات رحم را تحریک کنند. البته برخی از پزشکان بر این باورند که هورمون‌های مایع منی می‌­تواند مانند ژل‌ برای رسیدن به زمان زایمان مورد استفاده قرار گرفته و باعث تسریع در روند زایمان در بارداری‌های دیررس شود.

از طرف دیگر در صورت وجود یکی از موارد زیر، نزدیکی و رابطه جنسی نباید اتفاق بیفتد:

  • داشتن سابقه سقط جنین یا وجود خطر سقط
  • زمانی که در معرض زایمان زودرس هستید (شروع انقباضات قبل از هفته 37 بارداری)
  • خونریزی و ترشحات بی دلیل در واژن
  • پارگی یا تحریک شدگی کیسه آب
  • چندمین زایمان و یا سابقه زایمان زودرس
  • دهانه رحم زودتر باز شده باشد
  • زمانی که شما انتظار فرزند دوقلو یا بیشتر را دارید

به این مسئله توجه کنید که اگر پزشک شما نزدیکی در بارداری را ممنوع کرده است، منظور فقط دخول نیست، بلکه تمام رفتارهای جنسی نظیر معاشقه، رابطه دهانی و هرگونه تحریک جنسی است.

رابطه جنسی در ماه های مختلف بارداری چگونه است؟

تغییرات بدن زن در دوران بارداری سرعت بالایی داشته و به دلیل تغییرات هورمونی، تغییرات وزن جنین و مادر و مسائل روحی زوجین مانند اضطراب، افسردگی و وسواس در طول دوره بارداری، بهتر است که با دقت بیشتری به رابطه جنسی نگاه شود. به طور کلی نزدیکی در بارداری در ماه های مختلف آن،  به شرح زیر است. برای آشنایی بیشتر با نیازهای عاطفی زنان باردار کلیک کنید.

1. نزدیکی در 3 ماهه اول بارداری

در صورتی که بارداری طبیعی دارید، نزدیکی در این دوره تقریبا هیچ خطری ندارد. در سه ماهه اول بارداری به دلیل افزایش هورمون‌های زنانه، افزایش جریان خون در سینه‌ها و لگن و افزایش میزان ترشحات واژن، احتمالا زن تمایل بیشتری به نزدیکی و برقراری رابطه جنسی داشته و حتی ممکن است بیش از گذشته لذت ببرد. البته این تحریک پذیری بیشتر می‌تواند باعث دردناک شدن نزدیکی در بارداری به طور کلی شود؛ نه فقط سه ماهه اول.

البته نباید این نکته فراموش شود که مادر مخصوصا در بارداری اول، در حال یادگیری موارد مربوط به بارداری است و امکان دارد که این مسئله باعث اضطراب مادر شده و میل جنسی او را کاهش دهد. تجربه بارداری می­‌تواند برای بسیاری از زنان اعصاب استرس‌زا باشد و طبیعتا بهتر است زن و مرد احساساتشان را مستقیم باهم درمیان بگذارند.

محدودیت‌های رابطه جنسی در سه ماه اول

_به هیچ وجه در دوران بارداری رابطه مقعدی نداشته باشید، چراکه ممکن است باعث ایجاد عفونت و آسیب به کودک شود.

_تا جایی که ممکن است دفعات رابطه به تعداد معمولی و متعادل باشد و از ارگاسم چندگانه یا پی در پی جلوگیری کنید.

_از دخول عمیق خودداری شود. زیرا دخول آلت تناسلی تا انتها می‌تواند باعث آسیب به کیسه آب و تحریک دهانه رحم شود.

_ حتما از وسایل محافظتی مانند کاندوم برای جلوگیری از عفونت استفاده نمایید.

_توجه داشته باشید که بیشتر سقط جنین‌ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌­افتد، اما معمولا رابطه جنسی دلیل آن نیست.

حدود 15 تا 25 درصد زنان، خونریزی و لکه بینی را در سه ماهه اول بارداری تجربه می‌کنند که می‌­تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت وجود حاملگی طبیعی و نزدیکی در بارداری به شیوه صحیح، این خونریزی به دلیل نزدیکی نیست. ( درصورتی که خونریزی بیشتر از 1 یا 2 روز طول کشید، خون قرمز تیره یا سنگین شد و دچار تب، گرفتگی عضلات یا درد شدید، به پزشک مراجعه کنید.)

2. نزدیکی در بارداری | نزدیکی در سه ماهه دوم بارداری

تغییرات هورمونی بدن زن در این دوره نسبت به سه ماهه اول بسیار بیشتر است. به دلیل وجود مشکلات تهوع و گوارش، ممکن است تمایل زن به برقراری رابطه جنسی در این دوره کاهش یابد. در 3 ماهه دوم گاهی در حین نزدیکی ممکن است زن احساس کند که جنین حرکت می­‌کند و این مسئله باعث احساس گناه و عصبی شدن زن شود و نخواهد به رابطه ادامه دهد. دقت کنید که این نگرانی اگر با درد یا علامت خاصی همراه نباشد، نباید مانع لذت بردن زن از رابطه جنسی گردد.

به دلیل انجام آزمایش‌های مختلف در سه ماهه دوم بارداری، بهتر است چند روز قبل و بعد از آزمایشات، رابطه جنسی انجام نشود. البته این شرایط برای مردان نیز ممکن است آزار دهنده باشد اما آنها باید سعی کنند که شرایط ویژه بارداری را درک کرده و به خواسته‌های همسرشان احترام بگذارند و از او حمایت کنند. نزدیکی در بارداری باید با آمادگی دو طرف انجام گیرد و با انجام اینکار به صورت اجبارگونه نه تنها لذتی حاصل نمی‌شود؛ بلکه باعث بروز آسیب هایی نیز خواهد شد.

3. نزدیکی در سه ماهه سوم بارداری

در این دوره به دلیل بزرگتر شدن جنین، ممکن است هنگام برقراری رابطه احساس خستگی کنید و این مسئله می‌­تواند با تغییر پوزیشن بهتر شود. عواملی مانند وزن جنین، دردهای جسمانی، سوزش معده و عوامل طبیعی دوره بارداری، می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد و بهتر است زوجین این شرایط را درک کرده و زمان مناسب برای نزدیکی را انتخاب کنند.

سعی کنید بعد از به ارگاسم رسیدن، معاشقه طولانی تری داشته باشید، زیرا مرحله برگشت از حالت ارگاسم به حالت عادی بیشتر از گذشته طول می­‌کشد و لازم است که زن زودتر به حالت عادی برگشته و تحریک عضلانی کاهش یابد. مرد در این دوره باید خدماتی مثل ماساژ دادن کمر و شانه، بیشتر صحبت کردن و آرام کردن همسرش را بیشتر از گذشته انجام دهد.

دوره بارداری باعث کاهش اعتماد به نفس زن و تحریک پذیری احساسی می‌شود. به دلیل اضافه وزن زیاد، ممکن است احساس کنند دیگر زیبا و جذاب نیستند و این حس منفی، باعث سرکوب حس جنسی می­‌شود. بنابراین درباره نزدیکی در بارداری، باید با همسر خود صحبت کنید و در صورت لزوم، به روانشناس نیز مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

پوزیشن های مناسب برای نزدیکی در بارداری

پوزیشن های مناسب برای نزدیکی در بارداری

برای داشتن نزدیکی در بارداری به روش ایمن تر، افراد باید از پوزیشن های مناسب این دوران نیز استفاده کنند. مخصوصا از سه ماهه دوم به بعد که شکم زنان کمی بزرگتر می‌شود؛ رابطه جنسی برای آنها کمی سخت خواهد شد. برای مثال زوجین می‌توانند از پوزشین هایی استفاده کنند در آن زن روی مرد قرار بگیرد. در این شرایط خود زن می‌توان میزان دخول را تنظیم کرده و همچنین به شکم او نیز فشار زیادی وارد نمی‌شود. همچنین پوزیشن پهلو به پهلو نیز در این شرایط مناسب است و زن و مرد می‌توانند هر دو به پهلو دراز بکشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نزدیکی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره زناشویی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا رابطه جنسی در دوره بارداری مجاز است؟

بله در صورتی که از طرف پزشک ممنوعیت داده نشده باشد و رابطه به درستی انجام شود، رابطه جنسی هیچ محدودیتی ندارد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره