فرق گذاشتن بین فرزندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از آسیب‌های جدی است که می‌تواند پیامدهای بلند مدتی را برای بچه‌ها به همراه داشته باشد. تبعیض قائل شدن والدین به هر دلیلی که باشد امری مخرب است و به رشد روانی کودکان آسیب می‌زند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که والدین بتوانند احساسات خود را در قبال فرزندان کنترل کرده و از بروز رفتارهایی نظیر محبت افراطی به یکی از بچه‌ها خودداری کنند. این تبعیض ها احتمالا امری ناخودآگاه باشد و شما هشیاری چندانی نسبت به آن نداشته باشید. اما باید در رفتارهای خود دقت بیشتری به خرج دهید. و رفتاری یکسان با فرزندانتان در پیش بگیرید. در ادامه در مورد راه‌های جلوگیری از فرق گذاشتن میان بچه‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق گذاشتن بین فرزندان و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فرق گذاشتن بین فرزندان

گاه والدین بدون آن که خودشان متوجه شوند، بین فرزندان شان فرق می گذارند. تبعیض و فرق گذاشتن بین فرزندان در هر سنی قابل درک است. فرزندان شما از این رفتارها رنج می‌برند و آن را به صورت های مختلفی مثل بهانه گیری های بی مورد نشان می‌دهند. شما به عنوان والد تا حد امکان باید مانع از فرق گذاشتن بین فرزندان بشوید. برای این منظور ابتدا با علل و سپس با راهکارهای مقابله با فرق گذاشتن بین فرزندان آشنا خواهید شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل فرق گذاشتن بین فرزندان

پدر و مادرها ممکن است به دلایل مختلفی بین بچه‌های خود فرق بگذارند. آن‌ها معمولا از بچه‌هایی که خصوصیاتی مشابه خودشان دارند استقبال می‌کنند و کودکان متفاوت را کمتر می‌پذیرند. این نوع شیوه رفتاری از جمله اشتباهات تربیتی والدین محسوب می‌شود که با آسیب‌های زیادی همراه است. در ادامه به مهم‌ترین علل فرق گذاشتن میان فرزندان از جانب والدین اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع بیشتر درباره اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

1️⃣ تبعیض جنسیتی

امروزه با وجود پیشرفت فرهنگی هنوز در برخی خرده فرهنگ‌ها جنسیت مرد را از زن برتر می‌دانند. از همین رو به محض اینکه مادر فرزند پسری به دنیا می‌آورد از او تا حد زیادی قدردانی می‌کنند و به فرزند پسر خود نیز بهای بسیاری می‌دهند. این در حالی است که ممکن است با دیدن دختر بودن نوزاد مستقیما ابراز تاسف کنند و به گونه‌ای رفتار نمایند که گویی خواهان این فرزند نیستند. اینگونه رفتار می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به روان دختران وارد کند و در آینده منجر به بروز مشکلات روانشناختی بسیاری از جمله عزت نفس پایین، درگیری با اختلال‌های اضطرابی و افسردگی در فرد شود.

پیشنهاد می‌شود که مقاله نشانه های حسادت در کودک را بخوانید.

2️⃣ فرق گذاشتن بین فرزندان بدلیل شبیه بودن کودک به یکی از والدین

شباهت ظاهری یا رفتاری به یکی از والدین می‌تواند باعث شود که این فرزند نزد پدر یا مادر خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و سایر فرزندان خانه به او حسادت نمایند. در نظر داشته باشید طبیعی است که شما به یکی از بچه‌های خود دلبستگی عاطفی بیشتری داشته باشید اما باید تلاش کنید این دلبستگی را به طور افراطی بروز ندهید تا باعث برانگیختگی حساسیت در سایر فرزندان نشود.

3️⃣ برخورداری از نژاد متفاوت

در برخی مواقع زن و شوهر از نژادهای متفاوت هستند. ازدواج افراد سفیدپوست با افراد رنگین پوست یا ازدواج قومیت‌های مختلف کشور با یکدیگر امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است. قبل از ازدواج خود را برای این موضوع آماده کنید. چرا که باور قلبی شما درباره برابری نژادها بسیار ضروری است.

در صورتی که این آمادگی در شما وجود نداشته باشد ممکن است با رنگین پوست شدن فرزندتان یا تعلق خاطر او به قومیتی متفاوت ناخودآگاه شما را برافروخته کرده و باعث شود در میان فرزندانتان فرق بگذارید. فرق گذاشتن بین فرزندان آن هم به خاطر ژن ها وراثتی از همسرتان در ناخودآگاه شما ریشه دارد. با بررسی های بیشتر متخصصین این مساله روشن خواهدشد.

4️⃣ فرق گذاشتن بین فرزندان به دلایل ظاهری

فرق گذاشتن بین فرزندان و بچه ها به خاطر تفاوت‌های ظاهری متاسفانه امری بسیار رایج است. برای مثال ممکن است والدین از فرزند چاق خوششان نیاید یا یکی از بچه‌های خود را به خاطر زیبایی ظاهری بیشتر دوست داشته باشند یا بیشتر به او بها بدهند.

این رفتار تا حد زیادی باعث سرخوردگی سایر خواهرها و برادرها می‌شود و می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را تا حد زیادی تخریب نماید. در نتیجه به جای مقایسه یا فرق گذاشتن بین بچه های تان سعی کنید مشکلات ظاهری نظیر اضافه وزن را بهبود ببخشید و به او کمک کنید تا شخصیت قوی تری از خود بسازد.

5️⃣ فرق گذاشتن بین فرزندان به خاطر تفاوت‌های تحصیلی

برخی از والدین به عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار اهمیت می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود عملکرد بچه‌های خود را با یکدیگر مقایسه کرده و نمرات بهتر یکی از بچه‌ها را دائما به فرزندان دیگر گوشزد کنند. این رفتار نه تنها باعث رشد فرزندتان نمی‌شود. بلکه بیش از پیش او را نسبت به درس خواندن دلسرد می‌کند. فرق گذاشتن بین فرزندان به دلیل مهارت هایشان، منجربه تفرقه میان کودکان با یکدیگر و با شما خواهد شد. در نتیجه لازم است دست از مقایسه کردن بردارید و به این موضوع پی ببرید که هر کودکی توانمندی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

اگر بچه‌ای در دروسی مثل ریاضی نمرات خوبی به دست نمی‌آورد، لزوما فردی کودن نیست. بلکه شاید استعدادهای خارق العاده‌ای در زمینه‌های دیگر داشته باشد که شما هرگز آن‌ها را کشف نکرده‌اید. برای استعدادیابی فرزندانتان می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و از روانشناس بخواهید آزمون‌هایی نظیر تست هوش را در اختیار فرزندتان قرار دهد.

فرق گذاشتن بین فرزندان | راه‌های جلوگیری از فرق گذاشتن بین بچه‌ها

با توجه به پیامدهایی که در مورد تبعیض گذاشتن میان فرزندان گفته شد، راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرید. توصیه‌هایی از روانشناسان در جهت اجرای یک رفتار عادلانه با بچه های تان در ادامه آورده ایم. برای آگاهی بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

? زمان‌هایی را برای گفت و گو با کودک اختصاص دهید

کودکان بسیاری از ترس‌ها و نگرانی‌هایشان را در درون خود پنهان می‌کنند چرا که آن‌ها هنوز از ظرفیت روانشناختی کافی برای هضم هیجانات منفی و ابراز کردن آن‌ها برخوردار نیستند. پس در مورد احساسات بد شان از فرق گذاشتن بین خواهر و برادرها به خوبی صحبت نمی‌کنند.

از همین رو تلاش کنید زمان‌های خاصی را به مکالمه جداگانه با فرزندانتان اختصاص دهید و از آن‌ها بخواهید افکار و احساساتی که درباره خواهر و برادرهایشان دارند را با شما در میان بگذارند. در هنگام گفت و گو تلاش کنید لحنی آرام داشته باشید و موضعی غیر قضاوتی اتخاذ نمایید. این کار به کودک جرات می‌دهد تا بتواند با آزادی بیانی بیشتری نگرانی‌های خود را ابراز کرده و با شما گفت و گو کند. 

? برای جلوگیری از فرق گذاشتن بین فرزندان از حرف زدن نترسید

بسیاری از پدر و مادرها از صحبت با فرزندانشان دوری می‌کنند. برای مثال آن‌ها فکر می‌کنند در صورت داشتن مکالمه زیاد با کودکان ابهت خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند اقتدار کافی در خانه داشته باشند. این در حالی است که شما می‌توانید سبک فرزند پروری مقتدارانه‌ای داشته باشید. در این سبک شما در عین حال که جدی هستید در زمان مورد نیاز در دسترس فرزندتان قرار می‌گیرید و قادر خواهید بود تا نگرانی‌ها و دلواپسی‌های فرزندتان را درک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سبک تربیتی بهتر از یک روانشناس متخصص در حوزه خانواده کمک بگیرید.

برای آشنایی با نحوه ایجاد حس ارزشمندی در کودکان کلیک کنید.

? با زبان کودکانه با فرزندتان صحبت کنید

اگر می‌خواهید در مورد تبعیض در خانواده یا جامعه با فرزند خود صحبت کنید بسیار اهمیت دارد که به زبانی کودکانه و قابل فهم این کار را انجام دهید. اطلاعات بیش از توانایی درک کودک اصلا کار درستی نیست. و تنها منجر به احساس ترس، سردرگمی و پریشانی در او می‌شود. در نتیجه پیش از هرچیز باید بفهمید فرزندتان به چه میزان اطلاعاتی نیاز دارد و شما نیز در همان سطح به او پاسخ دهید.

? به کودک کمک کنید تا تنوعات را درک کند

برای اینکه کودک، خود نیز درگیر تبعیض رفتاری نشود و با سایر بچه‌ها رفتار منصفانه‌ای داشته باشد لازم است که به او درباره زیبایی‌های تنوع در دنیا توضیح دهید. به او بگویید آنچه دنیا را جذاب می‌کند وجود رنگ‌ها، صداها، بوها و سایر گزینه‌های گوناگون است. این تنوع در انسان‌ها نیز وجود دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند انعطاف پذیری بالاتری داشته باشند و تعاملات گسترده‌تری را برقرار نمایند. در نتیجه نباید با دیدن فردی متفاوت از نظر رنگ پوست، نژاد یا مدهب رفتار ناشایستی از خود نشان دهند بلکه باید یاد بگیرند به افراد با هر شکل و ظاهری احترام بگذارند.

? خدمات روانشناسی برای جلوگیری از فرق گذاشتن بین فرزندان

در برخی شرایط پدر و مادر به طور ناخواسته رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که از جانب فرزندان به عنوان تبعیض تلقی می‌شود. در این موقعیت‌ها والدین دائما به دنبال توجیه رفتارهای خود هستند و در مقابل فرزندان با فاصله گیری عاطفی از پدر و مادر خود به تبعیض موجود پاسخ می‌دهند.

روانشناس متخصص در حیطه خانواده و کودک به شما در این شرایط کمک می‌کند. روانشناس به شناسایی الگوهای غلط رفتاری میان شما کمک می‌نماید. همچنین روانشناس آسیب‌های وارده به کودکان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و برای جبران این آسیب‌ها روش‌های تربیتی مناسب را به شما آموزش می‌دهد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق گذاشتن بین فرزندان و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا دوست داشتن بیشتر یکی از بچه‌ها امری غیر طبیعی است؟

همه ما به عنوان انسان ممکن است یک یا چند فرزند خود را بیشتر دوست داشته باشیم. با این حال مسئله مهم اینجاست که بتوانیم این احساسات را مدیریت کرده و با فرق گذاشتن بین بچه‌های خود منجر به بروز آسیب‌های روانی در آن‌ها نشویم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره