بچه های شیطون | چگونه بچه های شیطون رفتار کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهترین شیوه برخورد با بچه های شیطون چیست؟ کودک با بازی کردن زنده است و تمام دغدغه آن بازیگوشی و شیطنت می‌باشد چراکه کودک دنیای اطرافش را با بازی کردن می‌شناسد. با این حال در برخی موارد این بی قراری و پر جنب و جوشی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. عمده والدین از شیطنت کردن زیاد کودک خود شکایت دارند و این مسئله باعث می‌شود که تحمل و صبرشان تمام شود و شروع به تنبیه کردن کودک کنند. والدین باید بدانند بازی و شیطنت کردن جزئی از ویژگی‌های ذاتی کودکان است و انجام رفتارهای غلط جهت آرام کردن و تربیت کودک می‌تواند آسیب‌هایی را برای او به وجود بیاورد. از این جهت آشنایی با شیوه صحیح برخورد با شیطنت کودک حائز اهمیت به نظر می‌رسد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. توصیه می کنیم مقاله بهترین سن استعدادیابی کودک را مطالعه نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با بچه های شیطون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

شیوه صحیح رفتار با بچه های شیطون

همانطور که تغییر دادن ویژگی‌های بزرگ‌سالان دشوار است تغییر دادن ویژگی‌ها و فعالیت‌های کودکان هم سخت به نظر می‎رسد. اما این مسئله با انجام روش‌های صحیح فرزندپروری قابل مدیریت کردن است. اصلاح شیوه‌های فرزندپروی می‌تواند شیطنت و جنب و جوش کودک را به مسیر و هدف درستی هدایت کند که منجر به رشد مثبت کودک گردد. در ادامه بیشتر درباره انواع مختلف رفتارهایی که می‌توانید هنگام شیطتنت بچه‌ها انجام دهید صحبت خواهیم کرد. برای آگاهی بیشتر درباره سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

مناسب کردن خانه برای بازی کردن کودک

زمانی که والدین تصمیم می‌گیرند تا بچه دار شوند باید سبک زندگی خود را هم متناسب با سن و رشد کودک سازگار کنند و تغییر دهند. یکی از مسائلی که نیاز به مدیریت کردن والدین دارد این است که محیط خانه‌ای که در آن بچه های شیطون وجود دارد بهتر است تا ایمن باشد و وسایل تزیینی، گران قیمت و خطرناک در دسترس او قرار نگیرد. به طور کلی بهتر است یک اتاق یا مکان مشخص برای بازی و شیطنت کودک در نظر گرفته شود تا کودک هرکاری که می‌خواهد در آن منطقه انجام دهد.

حتما درباره راه های تخلیه انرژی کودک در خانه کلیک کنید.

در اختیار گذاشتن آزادی عمل برای کودک

آزادی عمل باعث می‌شود تا کودک اضطراب و تنش کمتری را تجربه کند و به دور از چشم پدر و مادرش دست به کارهای خطرناک نزد. همچنین زمانی که کودکان آزادی عمل داشته باشند ممکن است کار اشتباهی انجام دهند، در این شرایط بهتر است والدین بجای دعوا کردن کودک با او گفتگو کنند تا از اشتباهاتش نکاتی را بیاموزد.

برای آگاهی بیشتر درباره روش های تربیت کودک کلیک کنید. 

ثبت نام بچه های شیطون در باشگاه‌های ورزشی

ثبت نام کردن در باشگاه‌های ورزشی و انجام فعالیت‌های ورزشی بیرون از خانه می‌تواند باعث تخلیه انرژی کودک شود و در طول روز او را خسته کند. کودکی که انرژی‌اش را تخلیه کرده و خسته شده باشد دیگر در خانه شروع به بازیگوشی و شیطنت نمی‌کند.

مشخص کردن قوانین و محدودیت‎‌های منصفانه

قوانین و محدودیت‌های سفت و سخت باعث می‌شود تا کودکان بیشتر لجبازی کنند، همچنین برخی از کودکان دچار افسردگی و گوشه نشینی می‌شوند. قوانین و محدودیت‌ها باید منصفانه و همراه با شیوه‌های تربیتی استاندارد باشد. به یاد داشته باشید که تنبیه کردن همیشه نتیجه معکوس می‌دهد، ممکن است تنبیه کردن در کوتاه مدت موثر واقع شود اما در بلند مدت همیشه نتیجه منفی به همراه دارد. اگر برای مشخص کردن قوانین و محدودیت‌های منصفانه متناسب با سن کودکان سوال‌ها و نگرانی‌هایی دارید بهتر است با یک روانشناس گفتگو کنید.

برای آشنایی بیشتر درباره آموزش پدر و مادر کلیک کنید. 

بازی کردن در مکان‌های عمومی

بازی کردن در محیط‌های عمومی و همراه با دیگر کودکان باعث می‌شود که کودک هیجان بیشتری داشته باشد و بیشتر خسته شود و زمانی که به خانه بر می‌گردد دیگر انرژی شیطنت کردن نداشته باشد. یکی از بهترین‌ کارهایی که می‌تواند باعث تخلیه انرژی کودکان و آرامش اعصاب والدین شود بازی کردن در محیط‌های عمومی با همسالان کودک است.

با بچه های شیطون بازی کنید

برخی از والدین تمام وقت خود و کودک را به انجام دادن تکالیف و نوشتن تمرین‌های درسی محدود می‌کنند. برای اینکه بتوانید هیجان و شیطنت کودک خود را مدیریت کنید بهتر است هر شب زمانی را برای بازی کردن با او در نظر بگیرید.

تفاوت شیطونی کردن کودک با بیش فعالی چیست ؟

برای از والدین که کودکان شیطون و با انرژی دارند را با کودکانی که دچار بیش فعالی و اختلال عدم توجه هستند اشتباه می گیرند. قبل از هر قضاوتی در مورد فرزندتان بهتر است با بیش فعالی بیشتر آشنا شوید. نشانه اصلی بیش فعالی کودک در اصل مشکل در تمرکز و توجه کودک است و با شیطنت کودک متفاوت است. توصیه می کنیم مقاله بیش فعالی کودک را مطالعه نمایید. 

مراجعه به روانشناس

در مواردی برخی از کودکان لجبازی و شیطنت زیادی انجام می‌دهند. ممکن است والدین هرکاری کنند اما شیطنت و لجبازی کودک کم نشود. در این شرایط بهتر است برای ارزیابی و بررسی دقیق شرایط کودک به روانشناس مراجعه کنید تا با آموزش شیوه صحیح فرزندپروری به والدین و انجام بازی درمانی با کودک این مسئله را برطرف کنید. برای شناخت بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با بچه های شیطون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا شیطنت کردن زیاد بچه نشان دهنده بیش فعالی کودک است؟

یکی از نشانه‌های رایج کودکان بیش فعال، شیطنت کردن و بازیگوشی زیاد است اما صرفاً شیطنت کردن نشان دهنده بیش فعالی کودک نیست. بیش فعالی دارای علائم و نشانه‌هایی است که تشخیص آن باید توسط روانشناس یا روانپزشک کودک انجام شود، هیچگاه بدون تشخیص قطعی توسط متخصص به کودک خود برچسب نزنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره