اوقات فراغت کودکان | اهمیت اوقات فراغت کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اوقات فراغت کودکان را چطور پر کنیم؟ این روزها دغدغه بسیاری از پدر مادرها این است که با تدارک دیدن یک اوقات فراغت خاص برای کودکان هم اوقاتی خوش و هم زمینه‌ای برای رشد و یادگیری او فراهم کنند. اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که فرد از مسئولیت آزاد باشد. دردوران مدرسه کودکان مجبورند درس بخوانند، صبح زود از خواب بیدار شوند، با لباس خاص رفت‌وآمد کنند و به‌طور کلی دریک سری چارچوب‌های خاص رفتار کنند، اما در روزهای تعطیل و ماه‌های تابستان از این مسئولیت‌ها راحت‌اند و به قولی در اوقات فراغت قرار دارند.

متاسفانه در فرهنگ ما اوقات فراغت کودکان جایگاه مناسبی ندارد و در نظر بسیاری از مردم فقط یک زمانی برای خوشگذرانی و استراحت محسوب می‌شود. اما به عنوان یک پدر و مادر آگاه باید بدانید که اوقات فراغت کودک‌تان خیلی اوقات بیشتر از آموزش‌های مدرسه زمینه موفقیت فرزندتان را فراهم کند. برای برنامه مناسب‌تر برای مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اوقات فراغت کودکان می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

اوقات فراغت کودکان

Parents to ensure that the child gets hour of structured physical activity a day

اوقات فراغت کودکان یکی از مسائلی است که تمامی والدین باید آن را اولویت قرار دهند. مخصوصا زمانی که کودک تک فرزند باشد و خواهر و برادر همبازی برای خود نداشته باشد. همه والدین باید بدانند که برای اوقات فراغت کودکان برنامه ریزی داشته باشند. تا هم زمانی برای تفریح و هم آموزش برای کودک باشد. راه های زیادی برای تفریح کودکان وجود دارد که هم روشی برای آموزش است و هم کودک از تنهایی خود بیرون می‌آید. در این مقاله روش های مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودکان نام برده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

چطور باید برای اوقات فراغت کودکان برنامه ریزی کرد؟

در رابطه با برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان چند نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:

? علاقه‌های کودک‌تان را در نظر بگیرید نه خواسته‌های خودتان

برای پر کردن اوقات فراغت کودکان باید حتما خواسته های کودک را در نظز بگیرید. متاسفانه این روزها شاهدیم که بسیاری از والدین با زور و اجبار فرزندان‌شان را به کلاس‌هایی می‌فرستند که بچه‌ها هیچ علاقه‌ای بهشان ندارند.

فرستادن بچه‌ها به کلاس‌هایی مثل کلاس زبان، کلاس پیانو، کلاس خطاطی و … به خودی خود بد نیست اما زمانی بد می‌شوند که والدین بخواهند ناکامی‌های خود در کودکی را این گونه جبران کنند. اولین قدم برای برنامه ریزی یک اوقات فراغت خوب در نظر گرفتن علاقه‌ها و استعدادهای کودک است.

برای آشنایی با بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان کلیک کنید.

? از امکانات موجود بهترین بهره را ببرید

ممکن است عده‌ای از والدین گمان کنند که پر کردن اوقات فراغت کودکان صرفا یعنی فرستادن فرزندشان به کلاس‌هایی با شهریه‌های بالا! نه این طور نیست. شما با راه‌های ارزانتری هم می‌توانید اوقات فراغت فرزندتان را پر کنید. مثلا می‌توانید با فرزندتان آشپزی کنید، کتاب بخوانید، به پیک نیک بروید و …

? همه خانواده همکاری کنید

برای پر کردن اوقات فراغت کودکان، باید همه خانواده همکاری داشته باشند. مطمئنا اگر بخواهید تنها و تک نفره برای کودک‌تان برنامه ریزی کنید به مشکل خواهید خورد. به جای تک روی پیشنهاد می‌شود که با کمک تمام اعضای خانواده این کار را انجام بدهید. پدر و مادر هر دو باید با همکاری هم جلو بروند تا بتوانند بهترین نتیجه را رقم بزنند.

راه هایی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

راه های پر کردن اوقات فراغت کودکان

در این قسمت بهترین راه حل‌ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان پیشنهاد شده. اگر در کنار ایجاد سرگرمی به دنبال راهی برای پرورش استعدادهای فرزندتان هستید، حتما مقاله روانشناسی کودک را بخوانید و از خدمات مشاوره کمک بگیرید.

✨ ورزش

اگر می‌خواهید کودک سالمی داشته باشید که به چاقی و بی حالی دچار نشود، حتما ورزش را در برنامه‌های اوقات فراغت کودکان قرار دهید. شما می‌توانید فرزندتان را در کلاس‌های ورزشی مورد علاقه‌اش ثبت نام کنید، با فرزندتان به پیاده روی و کوه بروید، اگر فرزندتان شنا بلد است با او به استخر بروید، صبح‌ها در خانه با برنامه‌های تلویزیونی ورزشی، ورزش کنید. علاوه بر همه این‌ها می‌توانید آهنگ بگذارید و با فرزندتان برقصید! این راه حل علاوه بر این که به تناسب اندام کودک‌تان کمک خواهد کرد، باعث پیشگیری از افسردگی نیز خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره تلویزیون دیدن نوزادان کلیک کنید.

✨کتاب خوانی در اوقات فراغت کودکان

یکی از روش های پر کردن اوقات فراغت کودکان، کتابخوانی است. از قدیم گفته‌اند که کتاب بهترین دوست آدم هاست. اگر بتوانید فرزندتان را به خوانش کتاب ترغیب کنید می‌توانید مطمئن باشید که فرزندتان آینده درخشانی خواهد داشت چون از کودکی فرهنگ کتابخوانی در او نهادینه شده است. با روش‌های مختلفی می‌توان کودکان را کتابخوان کرد مثلا می‌توانید یک بازی ترتیب دهید که یک صفحه را شما بخوانید و یک صفحه را فرزندتان بعد صفحه آخر به هرکس افتاد جایزه می‌گیرد. یا می توانید با کودک‌تان داستان نویسی و قصه سازی را تمرین کنید این کار به خلاقیت او نیز کمک شایانی می‌کند.

✨کاردستی، نقاشی، مجسمه سازی

هنر راهی برای نشان دادن احساساتی ست که انسان از بیان آن ها عاجز است. کودکان با انجام کارهای هنری مثل نقاشی، درست کردن کاردستی و مجسمه سازی با گل و خمیر بازی علاوه بر این که اوقات فراغت لذت بخشی را سپری می کنند، می توانند خلاقیت خود را تقویت کنند و مهارت های ظریف حرکتی نیز را بیاموزند. بنابراین برای پر کردن اوقات فراغت کودکان می‌توان کار دستی، نقاشی و مجسمه سازی را پیاده کرد.

✨بازی های فکری و پازل برای اوقات فراغت کودکان

می‌توانید همراه با فرزند خود، برای اوقات فراغت کودکان بازی‌های فکری انجام دهید یا اگر سرتان شلوغ است برایش پازل بگیرید تا تک نفره بازی کند. این نوع بازی‌ها عمدتا برای کودکان سرگرم کننده‌اند و البته باعث تقویت هوش آن‌ها نیز می‌شوند.

✨کارهای خانه

آیا روزی فکر می‌کردید که انجام دادن کارهای خانه یک نوع سرگرمی برای اوقات فراغت کودکان باشد؟

حتما شما می‌دانید که کودکان عاشق این هستند که از کارهای بزرگ‌ترها تقلید کنند! از این علاقه آن‌ها استفاده کنید و مهارت‌هایی مثل نظافت، آشپزی و چیدن سفره را به آن‌ها یاد بدهید. می‌توانید با کودک‌تان آشپزی کنید و وظایف ساده‌ای مثل ریختن نمک و شکر، شکستن تخم مرغ، پوست کندن میوه‌هایی مثل نارنگی را به آن‌ها بسپارید یا از آن‌ها بخواهید که در جمع کردن خانه به شما کمک کنند و از شما جایزه بگیرند. به همین سادگی!

برای آشنایی با راه های تخلیه انرژی کودک در خانه کلیک کنید.

✨ بیرون رفتن را فراموش نکنید

بیرون رفتن را در برنامه اوقات فراغت کودکان قرار دهید. شاید شما تمایل داشته باشید که پس از بازگشتن به خانه گوشه‌ای استراحت کنید و از فضای خانه لذت ببرید اما بهتر است بدانید این کار کودک شما را منزوی و افسرده خواهد کرد. سفری ترتیب ببینید، به پیک نیک بروید، از فضای پارک‌ها استفاده کنید و به این ترتیب هم کود‌تان را سرگرم کنید و هم فرصت ارتباطات اجتماعی را برای او فراهم نمایید.

✨جشن و مهمانی

جشن و مهمانی را در برنامه اوقات فراغت کودکان قرار دهید و آن ها را از این جشن ها دور نکنید. بچه‌ها به خصوص در دوره کودکی عاشق جشن و مهمانی هستند. به بهانه‌های کوچک برای‌شان جشن بگیرید و دوستان‌شان را به خانه دعوت کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای گرفتن این جشن‌ها لازم نیست هزینه زیادی کنید بچه ها مانند بزرگترها در قید و بند تجملات نیستند، آن‌ها فقط به دنیال شادی می‌گردند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

✨ تماشای انیمیشن

یکی از فعالیت هایی که برای اوقات فراغت کودکان می‌توان در نظر گرفت، تماشای انیمیشن است. باید ساعت مشخصی را برای تماشای انیمیشن در نظر بگیرید. کارتون ها و برنامه های تلویزیونی را با برنامه ریزی و ساعت مشخص برای کودک در نظر بگیرید. که نه کودک به تماشای کارتون معتاد شود و نه از دنیای کودکانه دور شود.

کلام آخر

اوقات فراغت کودکان نیازمند برنامه ریزی است. این برنامه ریزی باید تفریحی و آموزشی باشد. کودکانی که تک فرزند هستند بیشتر در تنهایی قرار دارند. به همین منظور والدین باید برای تربیت کودک خود اوقات فراغت مناسبی را در نظر بگیرند. در این راه می‌توانید از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تخصصی در خدمت مراجعین عزیز است. شما می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی از خدمات مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اوقات فراغت کودکان می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

چطور می توان بچه ها را از پای تبلت، رایانه، تلویزیون کنسول های بازی بلند کرد؟

ساده است! برنامه مفرح‌تری برای‌شان در نظر بگیرید. بچه‌ها وقتی می‌بینند شما زمانی برای آن‌ها نمی‌گذارید به سمت این نوع تفریحات کشیده می‌شوند.

آیا ثبت نام بچه‌ها در کلاس های تابستانی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان خوب است؟

مطمئنا خوب و مفید است چرا که باعث مهارت آموزی کودک می‌شود و دایره ارتباط او را نیز گسترده‌تر می‌کند اما دو نکته را فراموش نکنید: به علاقه‌های کودک‌تان در انتخاب این کلاس‌ها دقت کنید، آنقدر کلاس‌های متنوع برای کودک در نظر نگیرید که از شرکت در آن‌ها خسته شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره