تخلیه انرژی کودک در خانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تخلیه انرژی کودک در خانه را شاید بتوان یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای والدین دانست. به‌خصوص در شرایط امروزه که اکثر خانواده‌ها در فضاهای آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنند و همین‌طور به دلیل بیماری کرونا امکان فعالیت در بیرون از خانه چندان وجود ندارد؛ تخلیه انرژی کودک در خانه آن هم بدون ایجاد سروصدا تبدیل به رؤیایی دست‌نیافتنی شده است. اما متأسفانه بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی مثل بدرفتاری و پرخاشگری یا افسردگی شود و این آرامش کل خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهکارهایی باشید که بتوانید با حداقل سروصدا و همین‌طور بدون درگیر شدن با فرزندتان به او برای تخلیه انرژی کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تخلیه انرژی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت و علت تخلیه انرژی کودک

کودکان باید زمان زیادی را صرف گشتن در محیط و یادگیری موضوعات مختلف کنند و علاوه بر این دغدغه‌های ذهنی که باعث خستگی فکری می‌شوند نیز در این گروه سنی چندان وجود ندارد. به همین خاطر انرژی آن‌ها معمولاً بیش از بزرگ‌سالان است و این می‌تواند برای بسیاری از والدین تعجب‌آور باشد. حتی خیلی وقت‌ها والدین برچسب‌هایی نظیر بیش‌فعال را به کودکان خود می‌زنند. برای آشنایی با نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

این درحالیست که فرزند آن‌ها درست مانند سایر همسالان به‌صورت طبیعی دارای انرژی بسیاری است که می‌خواهد آن را تخلیه کند. اگر در مقابل نیاز کودک به تخلیه انرژی بی‌توجه باشید و یا با الفاظی نظیر بی‌تربیت یا بیش‌فعال با او صحبت کنید دیر یا زود درگیر پیامدهای منفی آن خواهید شد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. اگر هریک از این مشکلات در خانواده شما ایجادشده بهتر است از یک روانشناس کودک برای درمان آن کمک بگیرید.

  • تخلیه نشدن انرژی در فرزند شما باعث نافرمانی، پرخاشگری و بدرفتاری بیشتر او می‌شود.
  • بسیاری از مشکلات روحی و به‌خصوص افسردگی در صورت عدم فعالیت برای فرزند شما پیش خواهد آمد.
  • بی‌توجهی نسبت به تخلیه انرژی کودک رابطه آن‌ها را با والدین و همین‌طور خواهر و برادرهایشان تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • بلوغ زودرس یا کنجکاو شدن نسبت به مسائل مختلف ازجمله مشکلاتی است که تخلیه نشدن انرژی کودک به همراه خواهد داشت.

راهکارهایی برای تخلیه انرژی کودک در خانه

بهتر است به طور مشخص زمان‌هایی را برای تخلیه انرژی فرزندتان اختصاص دهید. ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی، رفتن به پارک یا برقراری ارتباط با سایر دوستان ازجمله اصلی‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، بااین‌حال امکان این فعالیت‌ها همیشه و برای همه ما وجود ندارد. به همین خاطر بسیاری از والدین به دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند فرزندان خود را در خانه سرگرم نگه دارند. ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس

پیشنهاد میشود که حتما درباره تربیت کودک بخوانید.

فضای مناسب ایجاد کنید

اصلی‌ترین دلیلی که تخلیه انرژی کودک در خانه را مشکل می‌کند این است که تقریباً فضای زندگی برای فعالیت کودکان نامناسب است. نمی‌توانید و البته نباید از فرزند خود بخواهید برای برطرف کردن این مشکل از فعالیت دست بکشد. بلکه بهتر است فضای خانه خود را متناسب با شرایط بازی تغییر دهید. برای مثال:

  • وسایل تزئینی و شکستنی را از اطراف کودک جمع کنید
  • وسایل سنگینی که مانع فعالیت آزاد کودک می‌شوند را جمع کنید و یا قسمت‌هایی مثل پایه‌های صندلی یا گوشه‌های تیز میزها را با ابر بپوشانید.
  • تا جایی که قد فرزندتان می‌رسد به دیوارها کاغذ بچسبانید تا بتوانند روی آن‌ها نقاشی بکشند
  • به‌جای توپ یا سایر وسایلی که می‌توانند به لوازم خانه آسیب بزنند از چیزهای دیگری مثل بادکنک یا توپ‌های پارچه‌ای استفاده کنید
  • فضای مشخصی را برای بازی کودک در نظر بگیرید و از او بخواهید صرفاً در همین منطقه و نه در کل خانه بازی کند.

حتما درباره راه های پرکردن اوقات فراغت کودکان مطالعه نمایید.

فیلم‌های ورزشی برای تخلیه انرژی کودک

اگر امکان حضور در کلاس‌های ورزشی را ندارید سعی کنید زمانی را به ورزش در خانه اختصاص دهید. شما می‌توانید از فیلم‌های ضبط‌ شده کلاس‌های ورزشی استفاده کنید و از فرزندتان بخواهید همراه آن‌ها ورزش کند و یا می‌توانید زمانی را به‌عنوان زنگ ورزش در نظر بگیرید و خودتان هم با او شروع به ورزش کنید. برای مثال می‌توانید از فرزندتان بخواهید او به شما تمرین دهد یا آنچه را در مدرسه یا هرجای دیگری یاد گرفته به شما نیز آموزش دهد.

کمک گرفتن از کودک در کارهای خانه

یکی از راحت‌ترین راهکارها برای تخلیه انرژی کودک در خانه این است که از آن‌ها برای انجام کارهایتان کمک بگیرید. از کودک بخواهید کارهایی مثل نظافت اتاق خودش، تغییر دکوراسیون، آشپزی یا هر کار دیگری را انجام دهد. این تمرین علاوه بر اینکه باعث تخلیه انرژی و همین‌طور سرگرم شدن کودکان می‌شود مهارت‌های مختلفی را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهد.

برای تخلیه انرژی کودک خلاقیت داشته باشید

می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود بازی‌های مختلفی را برای فعالیت در خانه طراحی کنید. برای مثال می‌توانید هنگام کتاب خواندن از فرزندتان بخواهید بخش‌هایی از آن را با کمک هم، به‌صورت نمایش اجرا کنید و یا می‌توانید موانعی را با استفاده از رخت‌خواب یا نوارهای رنگی در خانه ایجاد کنید و بعد بدون رد شدن از روی این موانع با یک توپ حرکت کنید. فعالیت‌های بدنی بهترین و شاید تنها راهکاری هستند که باعث تخلیه انرژی کودک شما خواهند شد. برای این کار بهتر است با توجه به موقعیت محل زندگی خود، سن و شرایط جسمی و همین‌طور علاقه‌مندی‌های فرزندتان بازی‌هایی را طراحی کنید.

همسالان کودک را پیدا کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که در مجتمع خود یا در محیط اطرافتان کودکانی که تقریباً هم‌سن فرزندتان هستند را پیدا کنید و آن‌ها را با وی آشنا کنید. از این طریق شما درواقع با گروهی از والدین و کودکان آشنا می‌شوید که مشکلاتی مانند شما دارند و می‌توانید برای برطرف کردن این مسائل به یکدیگر کمک کنید.

برای آشنایی با نحوه رفتار با بچه های شیطون کلیک کنید.

قبل از تلاش بر تخلیه انرژی کودک در خانه با او به تفاهم برسید

وقتی قرار است کودک شما در خانه بازی کند، یکی از اصلی‌ترین مشکلات این است که معمولاً با والدین بر سر مسائل مختلفی درگیر می‌شوند. اما می‌توانید این چالش‌ها را تبدیل به فرصتی برای تربیت بهتر فرزندتان کنید. به همین خاطر در این قسمت برخی از نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را با یکدیگر بررسی نمایید.

دلایل را توضیح دهید

وقتی فرزندتان در خانه می‌دود یا با صدای بلند صحبت می‌کند به‌جای اینکه به او پرخاش کنید یا صرفاً بگویید نباید این کار را بکند، دلایل مخالفتتان را برایش توضیح دهید. متخصصین کودک معتقدند تنبیه کودک یا گفتن اینکه کاری را نباید انجام دهد آن‌هم بدون اینکه دلیلی برای آن بیاورید، اثر تربیتی چندانی ندارد. فرزند شما نیاز دارد بداند چرا نباید با صدای بلند صحبت کند و یا در خانه بدود.

اگر علی‌رغم چند بار تکرار دلایل بازهم فرزندتان رفتار خود را تکرار می‌کند، بهتر است از او بپرسید چه قراری باهم راجع به این موضوع داشته‌اید و این نکته را در نظر بگیرید که فراموش کردن مسائل برای کودکان موضوع غیرطبیعی نیست. اما اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی فرزندتان با شما لجبازی می‌کند و عمداً حرف‌هایتان را گوش نمی‌دهد بهتر است از مشاوره کودک بگیرید.

ساعت مشخص برای بازی

سعی کنید برای فعالیت‌ها زمان مشخصی را در نظر بگیرید و از این طریق نظم و برنامه‌ریزی را تا حدودی به فرزندتان آموزش دهید. برای مثال می‌توانید ساعتی را در صبح و ساعتی را در بعدازظهر به این کار اختصاص بدهید یا به فرزندتان بگویید پس از انجام هر بخش از تکالیفش می‌تواند برای مدتی بازی کند.

فعالیت را قربانی تربیت نکنید

محدودیت‌های زندگی آپارتمان‌نشینی نباید به‌طورکلی مانع فعالیت فرزند شما باشند. به همین خاطر به‌جای اینکه به او بگویید نباید توپ‌بازی کند از او بخواهید با توپ‌های پارچه‌ای بازی کند و یا به‌جای اینکه بگویید نباید بدود از او بخواهید در ساعت‌های مشخصی این کار را بکند.

با کودک بازی کنید

گاهی بهتر است شما هم وارد بازی کودکتان شوید. این کار به آن‌ها نشان می‌دهد که نیاز و خواسته‌شان برای شما اهمیت دارد و شما به‌طورکلی با فعالیت‌های آن‌ها مخالف نیستید. علاوه بر این هنگامی‌که شما در بازی فرزندتان شرکت می‌کنید بهتر می‌توانید آهنگ و قواعد بازی را کنترل کنید.

بازی‌های هدفمند

هدف از بازی در خانه تنها تخلیه انرژی کودک نیست و او باید از این طریق مهارت‌هایی را نیز یاد بگیرد. به همین خاطر سعی کنید بازی‌های خود را تا حد ممکن هدفمند انتخاب کنید. برای مثال گشتن به دنبال یکی از وسایل خانه به تقویت توجه و تمرکز فرزند شما نیز کمک می‌کند و یا نقاشی کشیدن می‌تواند هماهنگی بین دست و چشم و همین‌طور قوه تخیل فرزند شما را پرورش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تخلیه انرژی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چه راه‌هایی برای تخلیه انرژی کودک در خانه وجود دارد؟

سعی کنید فضای خانه را مناسب با فعالیت کودک تغییر دهید. از فیلم‌های آموزشی ورزشی استفاده کنید و یا از کودک در کارهای خانه کمک بگیرید.

برای بازی با کودک در خانه باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

سعی کنید تا جای ممکن از بازی‌های هدفمندی استفاده کنید که باعث تقویت مهارت‌های کودک می‌شود و به‌جای اینکه از آن‌ها بخواهید کاری را انجام ندهند دلایل مخالفتتان را برایشان بیان کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره