تهدید به خودکشی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تهدید به خودکشی در کودکان یک رفتار پیچیده و خطرناک است که هر پدر و مادری را به شدت نگران و مضطرب می‌کند. تهدید به خودکشی معمولاً تحت تاثیر عوامل مختلف زیستی، مشکلات روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. عمده‌ترین عاملی که می‌تواند باعث خودکشی کودک شود، بی‌توجهی والدین و شیوه فرزندپروری غلط است. با این حال خودکشی در کودکان معمولاً با بروز نشانه‌هایی همراه است که اگر توسط والدین و اطرافیان به موقع تشخیص داده شود می‌توان از آن پیشگیری کرد. همچنین لازم است که در این شرایط والدین شیوه صحیح رفتار با کودک خود را بیاموزند و با بهره گرفتن از مشاوره کودک به بهداشت جسمی و روانی فرزند خود توجه داشته باشند. در ادامه به طور مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید به خودکشی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید: کودکان استثنایی

اهمیت توجه به رفتارها و تهدید به خودکشی در کودکان

انجام رفتارها و تهدیدهای مرتبط با خودکشی در کودکان برای همه والدین یک مسئله نگران کننده و اضطراب آور است. عمده‌ترین عاملی که می‌تواند باعث بروز تهدید به خودکشی در کودکان شود بی‌توجهی و غفلت والدین نسبت به نیاز‌های کودک است. این مسئله باعث می‌شود تا برخی کودکان برای جلب توجه والدین، تهدید به خودکشی کنند.

در این شرایط لازم است که والدین توجه بیشتری به کودک خود داشته باشند و سبک فرزند پروری خود را تغییر دهند. این موضوع را در نظر بگیرید که آسیب‌های دوران کودکی می‌تواند زندگی کودک در سنین بزرگسالی را نیز تهدید کند و تاثیرات نامطلوب خود را بر تمام جنبه‌های زندگی فرد بگذارد. پس حتما درباره علت و درمان اختلالات رفتاری کودکان مطالعه نمایید.

نشانه‌های هشدار دهنده تهدید به خودکشی در کودکان

تغییرات در عادات و وضعیت ظاهری

تغییرات ناگهانی همیشه می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در کودک باشد. تغییرات جسمانی مانند افزایش یا کاهش وزن شدید، بی‌توجهی به وضعیت ظاهری و نظافت شخصی، پریشانی در وضعیت خواب مانند خوابیدن زیاد یا بیدار ماندن به مدت طولانی می‌تواند وجود یک مشکل و شکایت را در کودک نشان دهد.

فروشگاه آرامیس

تغییرات ناگهانی در رفتار و شخصیت

علاوه بر تغییرات فیزیکی، تغییرات ناگهانی در رفتار و شخصیت هم می‌تواند نشان دهنده یک اتفاق ناخوشایند باشد. رفتارها و تغییراتی مانند گوشه نشینی و اجتناب کودکان از محیط همسالان، محیط اجتماعی، افزایش غیبت از مدرسه و ترک فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه مند بوده می‌تواند نشان دهنده بروز یک مشکل جدی باشد. باید در نظر داشت که این رفتار لزوماً به معنی نشانه خودکشی کردن کودک نیست، اما نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در وضعیت کودک است که نیاز به پیگیری و ارزیابی دارد.

خود آسیب زنی

آسیب زدن به خود می‌تواند مقدمه‌ای برای خودکشی باشد. در مواردی کودکان با آسیب زدن عمدی به بدن خودشان می‌خواهند ترسشان از خودکشی را کم کنند و پس از مدتی تصمیم به خودکشی بگیرند. در مواردی هم خود آسیب زنی کودک می‌تواند برای جلب توجه والدین و بیان غیر مستقیم درخواست کمک و توجه از جانب آن‌ها باشد. آن چه که اهمیت دارد این است که والدین نباید نسبت به هیچ یک از رفتارهای این چنین کوچک بی‌توجه باشند. برای آشنایی بیشتر درباره خودزنی کودک کلیک کنید.

برنامه‌ریزی برای خودکشی

از جمله مسائلی که می‌تواند یک نشانه جدی برای خودکشی محسوب شود برنامه‌ریزی کردن برای آن است. کودک ممکن است در ارتباط با شیوه‌ای که قصد دارد خودکشی کند با دیگران صحبت نماید. همچنین ممکن است شروع به تهیه و خرید لوازم و ابزاری کند که قصد خودکشی با آن‌ها را دارد. علاوه بر این یادداشت‌ها و نقاشی‌های کودکان در ارتباط با خودکشی را هیچگاه نباید نادیده گرفت.

تهدید به خودکشی

تهدید به خودکشی در کودکان از آن نشانه‌هایی است که نیاز به ارزیابی و مداخله جدی دارد. در صورتیکه کودک، تهدید به کشتن خود کرد بهتر است هرچه سریع‌تر با یک روانشناس یا روانپزشک کودک ملاقات داشته باشید تا با ارزیابی دقیق، وضعیت کودک را بررسی نمایید.

تهدید به خودکشی می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم رخ دهد. تهدید مستقیم می‌تواند شامل عباراتی مانند “من می‌خواهم خودم را بکشم” باشد و همچنین تهدید غیر مستقیم می‌تواند به وسیله کشیدن نقاشی یا انجام بازی‌ها یا بیان عباراتی مانند “دنیا بدون من بهتر است، یا هیچکس من را دوست ندارد، پس من نباشم بهتر است” خود را بروز دهد. شناسایی و تشخیص تهدید‌های خودکشی به صورت مستقیم برای والدین امری راحت‌تر است. آنچه که اهمیت دارد توجه به رفتارهای غیر کلامی و غیر مستقیم کودک می‌باشد.

پریشانی‌های روانی

وجود برخی بیماری‌ها و اختلالات روانی می‌تواند نشانه‌ای برای احتمال به خودکشی باشد. به طور مثال افسردگی یکی از همین اختلالات است که با خودکشی ارتباط دارد. در این شرایط والدین باید نسبت به درمان و رفع مشکل افسردگی کودک اقداماتی انجام دهند.

علل تهدید به خودکشی در کودکان

کسب توجه والدین

عدم توجه والدین به کودک و به همان ترتیب نیاز شدید کودک به دیده شدن توسط والدین می‌تواند یکی از علل تهدید به خودکشی در کودکان باشد. تهدید به خودکشی همیشه نشان دهنده آن است که کودک از وضعیت خودش راضی نیست و نیاز دارد تا والدین به او و خواسته‌هایش توجه بیشتری نشان دهند. برای تشخیص تفاوت رفتاری فرزندتان، حتما مقاله جلب توجه در کودکان را بخوانید.

وجود بیماری‌های جسمانی و روانی

ابتلای کودک به یک بیماری سخت می‌تواند باعث شود تا از زندگی ناامید و خسته گردد و افکار منفی و خودکشی به سراغش بیاید. همچنین مشکلات روانی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی می‌تواند یکی دیگر از عوامل احتمالی تهدید به خودکشی در کودکان محسوب شود.

مشکلات خانوادگی

کودکان نیاز به بازی و محیط شاد دارند، از این جهت یکی دیگر مسائلی که می‌تواند باعث شود تا کودک از زندگی خسته و ناامید شود و افکار منفی و تهدید به خودکشی به سراغش بیاد وجود مشکلات خانوادگی است. در برخی موارد کودک خودش را مقصر مشکلات خانوادگی می‌داند و به همین دلیل برای پایان دادن به این مشکلات، تهدید به خودکشی می‌کند. مشکلات خانوادگی به مرور باعث اختلالات رفتاری در کودکان می‌شود. برای آگاهی بیشتر درباره اختلالات رفتاری کلیک کنید.

الگوبرداری از محیط و رسانه‌ها

در برخی موارد تنها علت اینکه کودک تهدید به خودکشی انجام می‌دهد الگوبرداری از محیط اجتماعی، همسالان و رسانه‌های اجتماعی است. کودکان، بسیاری از رفتارها را از طریق مشاهده دیگران یاد می‌گیرند. در نتیجه به عنوان یک والد باید همیشه بر محیطی که کودک در آن حضور دارد توجه داشته باشید.

سایر عوامل تهدید کننده خودکشی در کودکان

سایر عواملی که می‌تواند در تهدید به خودکشی کودکان نقش داشته باشد شامل، مرگ والدین، رفتار‌های پرخاشگرانه و تحریک پذیر، مهارت اجتماعی پایین، وجود مشکلات استرس‌زا، سوء استفاده جسمی و جنسی، اعتیاد والدین و… می‌باشد.

توصیه‌هایی برای برخورد صحیح با تهدید به خودکشی در کودکان

در صورتی که نشانه‌های احتمالی بروز خودکشی را در کودک خود مشاهده کردید به او توجه کنید. اجازه دهید تا کودک حرفش را بزند و خودش را تخلیه کند. در برخی موارد نظارت و کنترل شدید والدین بر وضعیت کودک باعث می‌شود تا او دچار درون‌ریزی هیجانات شود و برای خودکشی بیشتر تشویق گردد. در نتیجه بگذارید تا کودک برون‌ریزی هیجانی داشته و مشکلش را بدون ترس و اضطراب از تنبیه و یا نظارت و کنترل شدید والدین بیان کند.

اگر فرزندتان علائم و افکار خودکشی دارد بهتر است درباره این موضوع با او صحبت کنید، همین که کودکان متوجه، توجه و محبت والدین شوند بسیاری از مشکلاتشان برطرف می‌شود. هنگامی که کودک در حال بیان افکار خودکشی است، شرایط را برایش آرام کنید و نگران و دستپاچه نشوید. اجازه دهید کودک به آرامی در ارتباط با مشکلش صحبت کند. معمولاً والدین صحبت کردن از افکار منفی و خودکشی را ممنوع می‌کنند، نکته‌ای که وجود دارد این است که ممنوع کردن و سرکوب کردن این مسئله باعث بهتر شدن شرایط نمی‌شود بلکه همیشه نتیجه معکوس دارد.

همچنین اگر متوجه رفتارها و علائم خودکشی در کودک خود شدید، قبل از این که کودک بخواهد این مسئله را بیان کند و یا شروع به تهدید کردن کند، بهتر است در قالب داستان و یا قصه با اون صحبت کنید. بیان غیرمستقیم مسئله باعث می‌شود تا کودک احساس کند که والدینش او را درک می‌کنند. با این حال از آنجایی که تهدید به خودشی همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی است بهتر است برای ارزیابی دقیق‌تر به یک روانشناس کودک مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید به خودکشی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا اختلالات روانی می‌تواند باعث تهدید به خودکشی در کودک شود؟

اختلالات و پریشانی‌های روانی نظیر اضطراب و افسردگی می‌تواند با افکار منفی و ناامیدی ارتباط داشته باشد. از آنجایی که دو عامل اصلی خودکشی وجود افکار منفی و ناامیدی می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که اختلالات و پریشانی‌های روانشناختی باعث تهدید به خودکشی در کودک خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره