باز کردن سر صحبت | چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

باز کردن سر صحبت با غریبه ها یا آشناها شاید برای برخی از افراد اضطراب زا باشد. اما باور کنید یا نه، چگونگی باز کردن سر صحبت، کارکرد مهمی در تعامل اجتماعی انسان دارد. دانستن اینکه چگونه سر صحبت را با دیگران باز کنید و توسعه مهارت های مکالمه ای که دارید، فقط باعث ایجاد روابط قوی با همسالانتان نمی شود. بلکه به شما نفوذ بیشتری در ارتباطاتتان می دهد و شما را به فردی با اعتماد به نفس بیشتر تبدیل می کند.

بنابراین برای آنکه بتوانید در موقعیت های اجتماعی احساس راحتی بیشتری کنید، نباید برای انجام اولین حرکت و صحبت، به دیگران وابسته باشید. خبر خوب این است که می توانید مهارت های خود را با تمرین و تکرار توسعه دهید. در این مقاله، نگاهی به روش‌های مختلف و گام های مهم برای باز کردن سر صحبت می‌اندازیم. در این زمینه می‌توانید خدمات مشاوره فردی دریافت کنید.

باز کردن سر صحبت

راه های باز کردن سر صحبت

چه بخواهید با یک فرد جدید آشنا شوید یا با دوستان و شرکایی که از قبل می‌شناسید گفتگو کنید، باید بدانید درباره چگونگی باز کردن سر صحبت بدانید. توانایی شروع یک مکالمه، یک مهارت عالی برای شبکه سازی و ایجاد روابط بهتر می‌باشد. با این حال، پیدا کردن کلمات مناسب در اولین ملاقات با کسی می تواند چالش برانگیز باشد.

صرف نظر از موقعیت و شخصیت فردی که می خواهید با او صحبت کنید، چندین راه موثر برای شروع گفتگو و باز کردن سر صحبت وجود دارد. در ادامه سه مرحله مهم اولیه برای باز کردن سر صحبت با دیگران را برای شما شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

?مرحله اول (مثبت بمانید)

حتی اگر عصبی هستید، سعی کنید با نگرش مثبت به گفتگو بپردازید. این بدان معنا است که بهترین ها را در دیگران در نظر بگیرید و اعتماد کنید که تعامل شما به خوبی پیش خواهد رفت. نگران اشتباه کردن نباشید و به توانایی های خود ایمان داشته باشید. از طریق زبان بدن آرام، لبخند زدن و تماس چشمی می توانید مثبت اندیشی خود را نشان دهید.

?مرحله دوم (نفس عمیق بکشید)

اگر فردی درونگرا، خجالتی یا از نظر اجتماعی مضطرب هستید، باز کردن سر صحبت می‌تواند برایتان چالش برانگیز باشد. بنابراین امکان اینکه در آن لحظه عصبی شوید یا احساس تنش داشته باشید طبیعی است. اما نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام بمانید و اجازه دهید گفت و گو به طور طبیعی جریان پیدا کند.

?مرحله سوم (خودتان را معرفی کنید)

اگر قصد شروع صحبت با یک غریبه را دارید، پس از انجام دو مرحله بالا باید شروع به معرفی خود بکنید. این یکی از ساده ترین راه ها برای باز کردن سر صحبت است. سپس می توانید به طرف مقابل اجازه دهید متقابلا خود را معرفی کند. هنگامی که یخ اولیه شکست، می‌توانید صحبت‌های بیشتری داشته باشید که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

برای آشنایی با اصول رفتار در جمع کلیک کنید.

چگونه سر صحبت با دیگران را باز کنیم ؟

شروع یک گفتگو

درحالی که باز کردن سر صحبت فرمول دقیقی ندارد، اما می‌توانید سوالات خود را برای موقعیت های مختلف تنظیم کنید. به عنوان مثال، باز کردن سر صحبت با دوستان بسیار متفاوت با باز کردن سر صحبت با یک غریبه یا کارفرما می باشد. به طور کلی ما برخی از رایج ترین راه هایی که به شما کمک می کند شروع کننده خوبی برای مکالمه باشید را در ادامه شرح داده ایم.

برای آشنایی با نحوه برخورد در اولین ملاقات کلیک کنید.

1️⃣ با یک تعریف از شخص مقابل شروع کنید

چه چیزی بهتر از اینکه به دیگران کمک کنید احساس خوبی به خودشان داشته باشند. مطمئن باشید که حتی یک تعریف و تمجید کوچک می‌تواند انرژی مثبت زیادی به دیگران بدهد. کمی تعریف از کسی که قصد صحبت با او را دارید می‌تواند گفتگویی عالی را پیش ببرد. همچنین به زدودن هرگونه تنش یا نگرانی که ممکن است در مورد شما داشته باشند کمک کند.

2️⃣ در مورد چیزی اظهار نظر کنید

معمولا می توانید در مورد یک رویداد یا هر چیز مثبت دیگری، حرفی برای گفتن پیدا کنید. این می تواند در مورد یک بازی ورزشی، یک مهمانی یا …. باشد. به طور حتم اگر شخص مقابل علاقه مند به بحث در مورد آن اتفاق باشد، شما یک مکالمه جذابی را در پیش خواهید داشت. اگر موضوع انتخابی نزدیک به علایق طرف مقابل تان باشد، به احتمال بیشتری گفتگو ادامه پیدا خواهد کرد.

3️⃣ پیشنهاد کمک یا درخواست کمک کنید

اگر در موقعیتی هستید که می توانید به کسی که قصد باز کردن سر صحبت با او را دارید کمک کنید، از لحظه استفاده کنید و کمک خود را به او برسانید. ارائه کمک می تواند شما را فردی دوست داشتنی و مورد اعتماد نشان دهد.

درخواست کمک یکی دیگر از راه های موثر برای شروع یک مکالمه است. این کار باعث می شود طرف مقابل احساس مفید بودن کند، به خصوص اگر چیزی باشد که بتواند به راحتی انجام دهد. بنابراین مطمئن شوید که درخواست شما برای شخص مقابل راحت است.

4️⃣ برای باز کردن سر صحبت نظر بخواهید

درخواست نظرات دیگران نشان می دهد که شما به آنچه آن ها می گویند علاقه دارید و ارزش قائلید. اگر آن ها با موضوع آشنا باشند و همینطور علاقه مند به بحث، با خوشحالی به شما پاسخ می دهند و گفتگو را پیش می برند. هنگام درخواست نظر، بهتر است موضوعات مرتبط با لحظه را انتخاب کنید.

5️⃣ ساده شروع کنید

لازم نیست هر مکالمه ای با یک اتفاق یا دیدگاه عمیق، فلسفی و کوبنده شروع شود. نظرات یا سوالات ساده و یخ شکن، یک راه عالی برای شروع هستند. شاید شروع صحبت یا اظهار نظر در مورد غذا، آب و هوا و… کلیشه ای به نظر برسد، اما این موارد، راهی آسان برای برقراری یک ارتباط است که کمی نقاط مشترک بین دو نفر ارائه می دهد. صحبت در مورد چیزهای بی اهمیت می تواند منجر به گفتگوهای بیشتر در مورد ترجیحات شخصی، پیشینه، سرگرمی ها و موضوعات عمیق تر شود.

6️⃣ به زبان بدن خود توجه کنید

گاهی اوقات چیزی که نمی گویید به اندازه آنچه که می گویید مهم است. برای شروع یک مکالمه جدید، مهم است که به ارتباط غیر کلامی خود توجه کنید. از زبان بدن می توان برای انتقال علاقه و احساسات استفاده کرد. برای مثال: موضع راحت و تماس چشمی مناسب می تواند به شما کمک کند نشان دهید تا چه اندازه علاقه مند به گفتگو با فرد مقابل هستید. از سوی دیگر، نگاه کردن به اطراف و اخم باعث می شود طرف مقابل احساس کند شما بی حوصله یا بی علاقه هستید. سیگنال های غیرکلامی مناسب به شرح زیر هستند.

  • حالت باز، که شامل باز نگه داشتن بدن و بازوهای آرام است. به انتقال حس دوستی کمک می کند.
  • ارتباط چشمی خوب که شامل نگاه کردن به چشم فرد است. اما به هیچ عنوان خیره نشوید. در عوض همه چیز را طبیعی نگه دارید. می توانید گهگاهی به دور نگاه کنید.
  • لبخند زدن نیز کمک می کند. به شرطی که طبیعی باشد و واقعی به نظر برسد.

نکات مهم برای باز کردن سر صحبت به بهترین نحو

  • سعی کنید سوالات بسته نپرسید. یک سوال گسترده و باز معمولا پاسخ بهتر و جذاب تری نسبت به یک سوال که پاسخش فقط بله یا خیر است خواهد داشت. نمونه ای از سوال باز و بسته را در زیر می خوانید.

1_ چه چیز جذابی در مورد آخرین کتابی که خونده اید وجود دارد؟

2_ آخرین کتابی که خوانده اید چه بود؟

  • درمورد چیزی مرتبط سر صحبت را باز کنید. در مورد مکان، رویداد یا اتفاقاتی که در لحظه وجود دارد گفت و گو را شروع کنید.
  • از شروع گفت و گو با لحن و کلماتی که ممکن است شخص مقابل را ناراحت کند بپرهیزید. همیشه سعی کنید صحبت به طور مثبت آغاز کنید.

برای آشنایی با راه های ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

چرا باز کردن سر صحبت با دیگران مهم است؟

از آنجایی که همه ما برای پیشرفت (چه کاری، تحصیلی و…) به معاشرت با دیگران و ارتباطات اجتماعی نیازداریم، بنابراین می توان گفت که باز کردن سر صحبت، اولین قدم برای ایجاد روابط ماندگار و پر سود است. فرقی ندارد کسی که می خواهید سر صحبت را با او باز کنید غریبه است یا آشنا. شما می توانید با این کار روابط خود را با آشنایان تقویت کنید و همچنین روابطی جدید با سایر افراد شکل دهید.

یکی دیگر از علت های اهمیت داشتن شروع یک گفت و گوی خوب، این است که شما می توانید شخصیت خود را همان لحظات ابتدایی در نگاه بیننده شکل دهید. بنابراین اگر سر صحبت را با دیگران به طور موثر باز کنید، ذهنیت خوبی از خودتان به جا می گذارید که این به نوبه خود می تواند در دیدارهای بعدی نیز تأثیر مثبتی بگذارد. به خصوص اگر فرد مقابل مشتری، کارفرما یا شخصی باشد که به رشد و پیشرفت شما کمک زیادی خواهد کرد.

برای درک اهمیت و لزوم روابط اجتماعی کلیک کنید.

سخن آخر

یادگیری نحوه باز کردن سر صحبت یک مهارت مهم است که می تواند به شما در ایجاد ارتباطات اجتماعی در زمینه های مختلف کمک کند. در ابتدا ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر با کم رویی یا اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنید. اما تمرین زیاد، کلید راحت تر صحبت کردن با دیگران است. شما می توانید هر یک از تعاملاتی که دارید به عنوان یک جلسه تمرینی در نظر بگیرید. هرچه بیشتر با دیگران سر صحبت را باز و شروع به بحث کنید، مهارت های شما قوی تر می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه باز کردن سر صحبت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من مهارت ارتباطیم خیلی ضعیفه. اصلا نمی توانم سر صحبت تو جمع باز کنم. چطوری می توانم سریع مشکلمو حل کنم ممنون

    1. سلام پایین بودن مهارت ارتباطی شما با روش های مختلفی به کمک درمانگران روانشناسی رفع میشه. اما پیش از هر چیز باید علت این مساله ریشه یابی بشه و بر اون اساس درمان مناسب انجام بشه. برای شروع حتما با شماره های درج شده حتما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره