سکوت زنان | علت سکوت دختر چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سکوت زنان به دلایل مختلفی مانند ترس از مشاجره، مجازات شریک عاطفی، عدم درک متقابل و … بستگی دارد. به طور کلی سکوت زنان و مردان مخرب تر از دعوا و بحث است. سکوت گاهی عامل اصلی خرابی و فروپاشی رابطه است. برخی به اشتباه به این موضوع فکر می‌کنند که سکوت باعث جلوگیری از بحث و دعوا می‌شود. اما برعکس سکوت شدت دعوا و مشاجره را بیشتر می‌کند.

برخی از خانم ها به طور ذاتی سکوت می‌کنند و درونگرا هستند. زنان در شرایط دشوار و سخت معمولا به تنهایی و سکوت پناه می‌برند. در ادامه در رابطه با علت ونحوه برخورد با سکوت زنان صحبت کرده‌ایم. اگر این موضوع شما را آزار می‌دهد، حتما برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

سکوت زنان

پیامدهای سکوت زنان

سکوت زنان اغلب به دلیل مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تصور غالب درباره زنان این است که برونگرا هستند و هیجانات و احساسات خود را بروز می‌دهند. اما برخی از خانم ها، بروز احساسات و عواطف را بلد نیستند و علاقه ای به این کار ندارند. حتی این افراد در رابطه با دلخوری ها و درگیری های خود حرفی نمی‌زنند.

در این شرایط خانم ها به سکوت متوسل می‌شوند و پناه خود می‌دانند. طبیعتا این رفتار خانم ها بسیار تعجب برانگیز است زیرا مردان انتظار سکوت از خانم ها را ندارند. برای درک بهتر همسر و شریک عاطفی تان مقاله روانشناسی زنان را بخوانید.

فروشگاه آرامیس

علت سکوت زنان

سکوت زنان به دلایل متعددی مربوط می‌شود که هرکدام نشان از هیجانات و احساسات مختلف است. برای اینکه علت سکوت زنان را جویا شوید باید از احساسات و ادراکات خانم ها مطلع باشید. در ادامه برخی از علل سکوت زنان را شرح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت و علائم افسردگی در زنان کلیک کنید.

1. مجازات شریک زندگی

گاهی سکوت زنان با هدف مجازات شریک عاطفی است. خانم ها در این شرایط از سکوت برای شکنجه و آزار همسر استفاده می‌کنند. و قهر را چاره ای برای حل مشکل می‌دانند. با سکوت به شریک احساسی خود تلنگر می‌زنند و در تلاش هستند تا با این رفتار اشتباهش را متوجه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تبعات مقابله به مثل کردن در رابطه کلیک کنید.

2. عدم درک متقابل | سکوت زنان

دومین علت سکوت زنان، عدم درک متقابل است. زمانی که خانم از سمت همسر درک نمی‌شود و احساسی دریافت نمی‌کنند، به تدریج مکالمه را ضروری نمی‌دانند و راجع به مشکلات ومسائل زندگی صحبت نمی‌کنند. زمانی که خانم در رابطه با همه مسائل صحبت می‌کند اما هیچ نتیجه و پاسخی از شریک احساسی دریافت نمی‌کنند، به مرور لزومی نمی‌بینند تا با همسر خود مکالمه ای داشته باشند. این حس دلزدگی و ناامیدی باعث سکوت زنان و خستگی خواهد شد.

3. ترس از دعوا

یکی از دلایل اصلی سکوت زنان، ترس از دعوا است. برخی از خانم ها به دلیل اینکه از تنش و دعوا هراس دارند سکوت را به مشاجره ترجیح می‌دهند. چرا که طبق یک باور اشتباه صحبت درباره ناراحتی ها را باعث خرابی رابطه می‌دانند. اما سکوت از هر چیزی مخرب‌تر و آسیب‌زاتر است. هیچ مشکلی با سکوت حل نشده و نخواهد شد. بنابراین برای حل مشکلات باید مکالمه داشته باشید.

4. در جستجوی جلب توجه | سکوت زنان

یکی از دلایل عمده سکوت زنان، جلب توجه است. گاهی خانم ها هر کاری برای جلب توجه می‌کنند اما پاسخی نمی‌گیرند. با سکوت می‌خواهند به شریک احساسی خود بفهمانند که نیاز به توجه دارند. زمانی که آقایان به خانم های خود بی توجه باشند، سکوت نشانه ای برای اعتراض خواهد شد.

5. فقدان مهارت در ابراز علاقه

نداشتن مهارت در ابراز علاقه یکی از دلایل سکوت زنان است. زمانی که ارتباطات، ابراز علاقه، مدیریت و حل تعارض ها وجود نداشته باشد باعث سکوت زنان می‌شود. زمانی که مرد و زنی عشق ورزیدن را بلد نباشند، به مرور از یکدیگر سرد و ناامید می‌شوند. و در نتیجه علاقه ای به مکالمه با یکدیگر نخواهند داشت.

6. خستگی از مشاجره | سکوت زنان

زمانی که در گذشته بارها به مشاجره پرداخته باشید اما با نتیجه خوبی روبرونشده باشید، سکوت زنان نمایان می‌شود. خانم‌ها پس از تلاش های متعدد و مداوم برای برطرف کردن مشکلات اگر با نتیجه خوبی روبرو نشوند خسته و درمانده می‌شوند. در نتیجه هر بحث و جدالی را بیهوده می‌شمارند و علاقه ای به حل مشکلات نشان نمی‌دهند. گاهی سکوت زنان نشان از خستگی و درماندگی از مشاجره است.

7. ترس از اظهار نظر

برخی از زوجین ترس از ابراز نظر دارند. این افراد جرات صحبت و مکالمه در رابطه با اختلافات ندارند. در نتیجه زمانی که مهارت ابراز نظر وجود نداشته باشد باعث سکوت زنان خواهد شد. ترس از جدایی و مشاجره موجب سکوت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از شوهر کلیک کنید.

راهکار سکوت زنان

شکستن سکوت زنان

  • برای شکستن سکوت زنان ابتدا باید علت سکوت آنها را بدانید. تا زمانی که از دلیل این رفتار آگاه نشوید نمی‌توانید برای رفع و شکستن آن اقدام کنید. با کمک از خود خانم ها و نگاه به گذشته دلیل سکوت زنان را دریابید.
  • برای شکستن سکوت زنان برایش وقت بگذارید. با وجود تمام دغدغه ها و مشکلات زندگی روزانه زمانی را برای مکالمه با شریک احساسی خود انتخاب کنید و صمیمیت تان را حفظ کنید.
  •  زمان مکالمه به صحبت های خود دقت داشته باشید. یکی از علتهای سکوت زنان حساسیت به حرف های آقایان است. به طرز رفتار، بیان، جملات و بروز احساسات دقت داشته باشید تا باعث خشم و ناراحتی خانم ها نشوید.
  • برای شکستن سکوت زنان سعی کنید محیطی را برای مکالمه در نظر بگیرید. اگر به شدت مشغله های کاری دارید و در طول روز درگیر هستید. زمان خواب داخل اتاق را برای گفتگو و مکالمه با همسر انتخاب کنید. حتما روزانه با همسر خود وقت بگذرانید تا باعث بی اعتنایی و ناراحتی همسر خود نشوید.
  • اگر همسرتان سکوت می‌کند، شما هرگز ادامه سکوت او را نگیرید و ساکت نباشید. برای رفع این مشکل و سکوت زنان باید به مکالمه بپردازید و همسر خود را به صحبت تشویق کنید.
  • برای رفع سکوت زنان همسر خود را درک کنید. باید از احساسات وهیجانات همسر خود آگاه شوید و برای توجه به او به نیازهایش پاسخ دهید. با این کار او را متوجه خواهید کرد که نسبت به همه چیز با اهمیت هستید.
  • بهترین راه برای حل مشکلات و رفع سکوت زنان، کمک از زوج درمانگر و روانشناسان است. درمانگر با بررسی ویژگی های شخصیتی علت سکوت زنان را ریشه یابی می‌کند و راهکارهایی برای رفع این مشکل به زوجین ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره زوج درمانی کلیک کنید.

کلام آخر

سکوت زنان زمانی رخ خواهد داد که مکالمه سودی نداشته باشد. عدم چاره اندیشی زوجین در رابطه با مشکلات باعث سکوت و خستگی می‌شود. هنگام مواجعه با چنین شرایطی در زندگی زناشویی باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. زوج درمانی علاوه بر چاره اندیشی به آگاهی شما کمک خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکوت زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره