ترس از شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از شوهر یا به‌طورکلی ترس از مردها یکی از مشکلاتی است که زنان بسیاری را درگیر خود می‌کند. بعضی از خانم‌ها نسبت به همسرشان احساس ترس می‌کنند. آنها معمولاً از اینکه همسرشان عصبانی بشود می‌ترسند. و به همین خاطر تا جای ممکن تلاش می‌کنند که از دعوا و اختلاف‌نظر خودداری کنند. اما برای بعضی دیگر از خانم‌ها شرایط کمی دشوارتر است. آنها به‌طورکلی از مردان می‌ترسند؛ و تا جای ممکن سعی می‌کنند از هر ارتباطی با آنها خودداری کنند. باتوجه‌به اینکه هر دوی این ترس‌ها مشکلات بسیاری را در جریان زندگی شما به همراه دارند بهتر است برای تغییر شرایط فکری بکنید. ما در این مطلب ترس از شوهر یا ترس از مردها را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی بهترین کار کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده است.

ترس از شوهر | ترس از مردها

ترس از مردها یا آندروفوبیا یکی از انواع فوبیاها یا ترس‌های غیرمنطقی است. اگرچه تعداد کسانی که درگیر این ترس می‌شوند بسیار کم است بااین‌حال خانم‌هایی هم هستند که این مشکل زندگی آنها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. در این شرایط فرد از هرگونه ارتباطی با مردان خودداری می‌کند. و اگر مجبور باشد با یک مرد ارتباط برقرار کند اضطراب بسیاری را تجربه خواهد کرد. باتوجه‌به اینکه شما برای تمام کارهای روزانه‌تان از یک خرید ساده گرفته تا برنامه‌های مهمی مثل کار و تحصیل نیاز دارید تا با آقایان ارتباط داشته باشید می‌توان گفت که ترس از مردها یا آندروفوبیا بیماری فلج‌کننده‌ای خواهد بود.

ترس از مردها در بعضی از خانم‌ها اختصاصی‌تر خواهد بود. این زنان فقط از همسر خودشان می‌ترسند. در چنین شرایطی معمولاً خانم نگران این است که همسرش با او برخورد تندی داشته باشد. به همین خاطر همیشه در دعوا و اختلاف‌نظرها سکوت می‌کند تا از این شرایط خودداری کند. باتوجه‌به اینکه رسیدن به آرامش مهم‌ترین هدف همه ما از ازدواج است این ترس می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. برای آشنایی با انواع همسر آزاری کلیک کنید.

دلایل ترس از شوهر

ترس از شوهر یا به‌طورکلی ترس از مردها از نظر خیلی‌ها یک نگرانی عجیب و غیرعادی است. حتی بسیاری از خانم‌هایی که درگیر این ترس هستند هم عنوان می‌کنند که خودشان می‌دانند این ترس غیرمنطقی است. به همین خاطر این سؤال برایمان پیش خواهد آمد که چه چیزی باعث این ترس غیرمنطقی خواهد شد؟ در ادامه بعضی از مهم‌ترین دلایل برای ترس از شوهر را بررسی خواهیم کرد.

خاطرات ناخوشایند

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه شما از همسرتان یا به‌طورکلی از مردها می‌ترسید خاطرات تلخ هستند. سابقه یک دعوای جدی، ضرب و شتم یا قهرهای طولانی باعث می‌شود دفعه آینده کمی محتاطانه‌تر رفتار کنیم. بعضی از محققان معتقدند سابقه تجاوز و آزار و اذیت جنسی نیز از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث ترس از مردها می‌شوند. برای مقابله با چنین وضعیتی حتما مقاله خشونت خانگی را بخوانید.

یادگیری مشاهده‌ای | ترس از شوهر

یادگیری مشاهده‌ای به این معناست که فرد، خودش خاطره تلخی را تجربه نکرده است. اما حرف‌هایی که از دیگران شنیده یا رابطه‌هایی که شاهد آن بوده باعث می‌شوند که دچار ترس شود. برای مثال اگر یک خانم در خانه‌ای بزرگ شود که پدرش دائماً با مادرش بدرفتاری می‌کرده و یا از دیگران شنیده باشد که مردها خطرناک بوده و به فکر آسیب‌زدن هستند، طبیعتاً احساس ترس و نگرانی خواهد کرد.

نداشتن اعتمادبه‌نفس | ترس از شوهر

ریشه خیلی از ترس‌های ما نبود اعتمادبه‌نفس یا باور نداشتن خودمان است. وقتی تصور شما این باشد که از یک نفر پایین‌تر هستید طبیعتاً خودتان را در شرایطی نمی‌بینید که با او هم‌صحبت بشوید. و یا نیازهایی هم سطح او داشته باشید.

نبود فضای امن برای بیان مسائل

مردانی که به جای گوش کردن و درک همسرشان دائم او را قضاوت می‌کنند، همسرشان دچار ترس از شوهر می‌شوند. این خانم ها ناراحتی و نگرانی هایشان را با شوهر شان مطرح نمی‌کنند، چرا که نگران اند همسرشان او را مقصر دانسته و یا با توهین و فحاشی او را تحقیر نماید. در چنین شرایطی خانم در مورد مسائل ریز و درشت با همسرش صحبت نمی‌کند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با شوهر شکاک کلیک کنید.

ترس از شوهر و اهمیت مشاوره

ترس از شوهر یا ترس از مردها مشکلات بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به‌طورکلی از مردان می‌ترسید این موضوع باعث می‌شود که نتوانید بسیاری از کارهایتان را در طول روز انجام بدهید. و همین‌طور اگر از شوهرتان می‌ترسید این موضوع مشکلات بسیاری را در جریان ارتباط شما به وجود خواهد آورد. به همین خاطر بسیار مهم است که برای تغییر شرایط فکری بکنید. خیلی از خانم‌هایی که درگیر این ترس هستند عنوان می‌کنند که دلشان می‌خواهد مثل آدم‌های عادی زندگی کنند. خبر خوب این است که شما می‌توانید این مشکل را درمان کنید. بهترین راه برای ازبین‌بردن ترس‌هایتان این است که از یک مشاور کمک بگیرید.

احتمالاً شما هم این را تجربه کرده‌اید که وقتی به اطرافیان می‌گویید دچار چنین ترسی هستید آنها تعجب می‌کنند. و نمی‌توانند راهکار مناسبی به شما ارائه کنند. به همین خاطر بهتر است ترس‌هایتان را با یک متخصص در میان بگذارید. متخصصین بدون اینکه شما را قضاوت کنند به نگرانی‌هایتان گوش می‌کنند. سپس به شما کمک خواهند کرد تا دلایل و ریشه آنها را پیدا کنید. وقتی متوجه دلیل ترس‌هایتان شده باشید به‌راحتی می‌توانید راهکاری برای تغییر آن پیدا کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شوهر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

من همیشه به این خاطر ترس از واکنش همسرم در بحث‌ها سکوت می‌کنم؛ چطور می‌توانم این مشکل را حل کنم؟

بهترین راه برای ازبین‌بردن ترستان این است که رفتاری متفاوت با آن داشته باشید. برای این کار یک‌بار در شرایط و فرصت مناسب با همسرتان صحبت کنید و اختلاف‌نظرهایتان را با او در میان بگذارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره