افسردگی زنان خانه دار | علائم و راه درمان سندرم افسردگی زنان خانه دار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی زنان خانه دار یکی از معضلاتی است که تمام اعضای خانواده را درگیر خود می‌کند. مسئولیت‌های سنگین خانه، نداشتن‌زمان کافی برای توجه به خود، از بین‌رفتن استقلال، محدودشدن توانایی پیشرفت ازجمله دلایلی بروز افسردگی در زنان خانه‌دار است. بااین‌حال با توجه به نقش زنان در مدیریت امور خانه و تاثیرشان بر همسر و فرزندان، باید توجه ویژه‌ای به مشکلات شناختی و روحی آن‌ها داشت. بنابراین اگر متوجه تغییراتی در عادات  و رفتار خودتان یا عزیزتان در چند وقت اخیر شده‌اید، حتما برای درمان و دریافت راهکار از متخصصین کمک بگیرید. می‌توانید به صورت تلفنی نیز مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

افسردگی زنان خانه دار

اگرچه خانه‌داری به‌خودی‌خود دلیلی برای افسردگی نیست. بااین‌حال نوع نگاه و رفتار فرد این موضوع را به عامل خطری برای ابتلا به افسردگی تبدیل می‌نماید. البته زنان به‌طورکلی در ابتلا به افسردگی آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. خانه‌داری برای برخی از آن‌ها تبدیل به دلیلی برای توقف انگیزه فعالیت و پیشرفت می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی فرد شود.

زنان با گسترش راه‌های ارتباطی این روزها بیشتر از پیش متوجه پیامدهای منفی افسردگی‌شان شده‌اند. زنان خانه دار با وجود تمام مشغله های روزمره‌شان، فرصت کمتری برای تعامل دارند. شاید به همین دلیل کمتر کسی پی به وضعیت روانی آنان می‌برد. جالب است بدانید که طبق تحقیقات رابطه معناداری بین افسردگی زنان خانه دار و نارضایتی زناشویی یافت شده است. پس متخصصان تعجیل در مداخله و درمان این نوع افسردگی را ضروری می‌دانند.

علائم افسردگی زنان خانه دار

احساس غم و ناراحتی، بی‌انگیزه بودن برای رسیدگی به فعالیت‌های داخل خانه، تنهایی و گوشه‌نشینی و همین‌طور بدرفتاری با فرزندان یا همسر همگی از نشانه‌های ابتلا به افسردگی در زنان خانه‌دار هستند. درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر این مشکلات شده، بهتراست از یک روانشناس برای تغییر اوضاع کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی در زنان کلیک کنید. در ادامه به سایر علائم برای تشخیص افسردگی زنان خانه دار پرداخته‌ایم.

  • بی اشتهایی و کاهش وزن شدید
  • بروز انواع اختلالات خواب
  • جسمانی سازی (در این شرایط افسردگی بصورت دردهای بدنی مثل سردرد، کمردرد، تب و… تظاهر می‌یابد)
  • بی حوصلگی و تمایل به تنهایی
  • به یک کار خاص و بی‌فایده پرداختن (مثلا خانمی هر روز بی دلیل 5 تا کیک می‌پزد)
  • معنا و مفهومی در زندگی اش ندارد
  • به موبایل یا تلویزیون اعتیاد شدید دارد
  • تمایلی به خروج از منزل ندارد
  • با کسانی که قبلا احساس نزدیکی داشت، معاشرت نمی‌کند
  • وابستگی مرضی به برخی افراد خانواده (گاهی یک دوست)

دلایل ایجاد افسردگی زنان خانه دار

همان‌طور که گفته‌شد خانه‌داری به‌تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای ابتلای زنان به افسردگی باشد، اما همراه شدن آن با برخی موضوعات می‌تواند آن را به عامل خطری برای افسردگی تبدیل نماید. از مهم‌ترین دلایل ایجاد افسردگی در زنان خانه‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با سایر انواع افسردگی کلیک کنید.

بی‌توجهی به خود

یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان خانه‌دار این است که آن‌ها به‌تدریج خود را فراموش می‌کنند و در رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان غرق می‌شوند. این موضوع باعث خواهد شد زمان کمتری را به خود و فعالیت‌هایی برای تفریح اختصاص دهند. یکی از تأثیرات این سبک از زندگی در درازمدت ابتلای فرد به افسردگی است.

از بین رفتن استقلال

خانه‌داری در اکثر مواقع به این معناست که فرد کار و درآمد مستقلی برای خود ندارد و این به معنای وابستگی مالی به دیگران است. با توجه به تأثیری که استقلال مالی و همین‌طور داشتن شغل و درآمد شخصی در اعتمادبه‌نفس و استقلال فرد دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که خانه‌داری با ایجاد وابستگی به همسر باعث بروز افسردگی در خواهد شد.

احساس پوچی از دلایل اصلی افسردگی زنان خانه دار

شاغل بودن و یا شرکت در کلاس‌های آموزشی در محیط بیرون از خانه باعث ایجاد دایره وسیعی از ارتباطات و آموزش نکات جدیدی می‌شود. علاوه بر این کار ، پیشرفت و ارتقا احساس کفایت و توانمندی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت خانه‌داری با محروم کردن فرد از این تجربیات باعث احساس افسردگی در وی خواهد شد.

احساس تنهایی

بسیاری از زنان خانه‌دار بخش زیادی از زمان روزانه خود را به‌تنهایی می‌گذرانند و با توجه به تأثیری که تنهایی و دور بودن از اجتماع در سلامت روان باقی می‌گذارد، شاید بتوان این موضوع را یکی از دلایل مهم افسردگی در زنان خانه‌دار دانست.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

7 راه مقابله ای و درمان افسردگی زنان خانه دار

با توجه به اینکه جنس مؤنث و همین‌طور خانه‌داری دو عاملی هستند که می‌توانند فرد را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر نمایند پس بهتر است نسبت به سلامت روان خود حساسیت داشته باشید و درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود احساس می‌کنید از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. ازجمله راهکارهایی که برای پیشگیری یا درمان افسردگی توصیه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- زمان‌هایی را به خود اختصاص دهید

سعی کنید برای طول روز و هفته خود برنامه‌ریزی کنید و در این برنامه علاوه بر امور خانه و تربیت فرزندان زمان‌هایی را نیز به خود اختصاص دهید. در این زمان‌ها می‌توانید هر فعالیتی که به آن علاقه دارید را انجام دهید و یا از این زمان‌ها برای مطالعه و پیشرفت شخصی استفاده کنید. نکته‌ای که باید در این برنامه‌ریزی به آن توجه داشته باشید این است که رسیدگی به مسائل خانه و همین‌طور اختصاص زمان‌هایی به خودتان، دو موضوعی هستند که هردو به توجه شما نیاز دارند و به‌هیچ‌عنوان نباید یکی از آن‌ها را بر دیگری ترجیح دهید.

2- هدف‌گذاری کنید

سعی کنید با توجه به شرایط و علاقه‌مندی‌هایتان اهدافی را برای خود در نظر بگیرید و سپس برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید. این اهداف می‌تواند موضوعات ساده‌ای مثل یادگیری یک کار هنری و یا تصمیم‌گیری برای یادگیری یک زبان جدید یا ادامه تحصیل باشد. آنچه اهمیت دارد این است که شما در جهت موضوعی که به آن علاقه دارید فعالیت‌های مثبتی را انجام دهید.

3- کنترل امور را در دست خود بگیرید

شما هرچه استقلال بیشتری داشته باشید، احساس بهتری نسبت به خود و توانایی‌هایتان خواهید داشت. پس از همین الان شروع کنید. لیستی از کارهای روزانه‌تان تهیه کنید. آن‌ها را به دو دسته قابل کنترل و خارج از کنترل تقسیم کنید. به کمک درمانگرتان آن‌ها را بررسی کنید. سپس به مرور زمان اموری که در کنترل تان هست را بیشتر کنید.

4- حدود کارهای خود را مرز بندی کنید

افسردگی بیماری‌است که به راحتی می‌توانید بر آن غلبه کنید. در برخی متدهای درمانی به بیمار می‌گویند در طول روز ساعات مشخصی را برای غصه خوردن تعیین کنید. در این روش شما وقت کافی برای‌پرداختن به امور دیگر خواهید داشت.

5- دایره ارتباطی خود را وسیع‌تر کنید

اگر احساس می‌کنید خانه‌داری باعث کمرنگ شدن ارتباطات شما شده و به همین خاطر احساس تنهایی و افسردگی می‌کنید، بهتر است راهی برای پیدا کردن دوستان جدید پیدا کنید. ایجاد روابط اجتماعی جدید و به‌ویژه برقراری ارتباط با افرادی که شرایطی مشابه شما دارند می‌تواند احساس مثبتی از درک شدن و همدلی را برای شما ایجاد نماید. طی تحقیقات افسردگی زنان خانه دار ی که در هیچ اجتماعی شرکت نداشتند بیشتر از سایر خانم‌ها بود.

6- استرس را از زندگی تان دور کنید

زندگی همه آدم‌ها دارای فراز و نشیب هایی است. استرس بخشی از زندگی شماست. هرگز قادر به حذف کامل استرس نخواهید بود. بلکه می‌توان آن را کنترل کرده و با مهارتهایی مثل کنترل استرس آن را کاهش دهید. پیشنهادمی‌کنیم برای شروع عوامل استرس زای محیط را به کمک روانشناس بررسی کنید. سپس با طبقه بندی آن ها در صدد حذفشان حرکت کنید.

7- کمک بگیرید

اگر نشانه‌های افسردگی را در خود احساس می‌کنید و یا فکر می‌کنید به تنهایی توانایی جلوگیری از بروز این معضل را ندارید، حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. به خاطرداشته باشید که افسردگی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود بهبود یابد، بی‌توجهی به درمان آن می‌تواند باعث افزایش شدت یا مزمن شدن آن بشود. در کنار این مسائل افسردگی شما کیفیت ارتباط با همسر و همین‌طور تربیت فرزندان یا رسیدگی به امور خانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عبارتی علاوه بر خودتان سایر اعضای خانواده نیز تحت تأثیر افسردگی شما قرار می‌گیرند. به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان این اختلال در خود حساسیت کافی را داشته باشید. برای آشنایی با بهترین راه درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی زنان خانه دار می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چه دلایلی برای افسردگی در زنان خانه‌دار وجود دارد؟

احساس تنهایی، نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به خود و همین‌طور احساس پوچی یا نداشتن استقلال ازجمله مسائلی است که باعث افسردگی در زنان خانه‌دار خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره