روسپیگری و تن فروشی زنان | علت و عوارض

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روسپیگری و تن فروشی زنان یکی از مشکلاتی است که تقریباً در همه جوامع دیده می‌شود. فقر را شاید بتوانیم مهم‌ترین علت روسپیگری بدانیم؛ اما امروزه مشخص شده است که مشکلات فردی مانند بیماری‌های روحی یا سابقه تجاوز نیز می‌توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند. روسپیگری و تن‌فروشی زنان معضلی است که پیامدهای بسیاری برای خود فرد، اطرافیان و همین‌طور جامعه خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که کمی جدی‌تر راجع به این موضوع صحبت شده و راهکاری برای آن پیدا شود. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

روسپیگری و تن فروشی زنان

تن فروشی

روسپیگری یا تن‌فروشی به این معناست که خانمی در عوض داشتن رابطه جنسی با یک آقا از او پول دریافت کند. این خانم‌ها شریک جنسی و عاطفی ثابتی ندارند؛ و در طول روز ممکن است با چندین نفر ارتباط داشته باشند. به همین خاطر در اصطلاح گفته می‌شود که آنها دست به تن‌فروشی می‌زنند. یعنی بدن خود را به یک منبع درآمد تبدیل کرده‌اند.

روسپیگری موضوعی نیست که مربوط به فرهنگ و کشور خاصی باشد؛ و در سراسر دنیا زنانی هستند که به این کار دست می‌زنند. بااین‌حال نوع برخورد با زنان روسپی و فشارهای فرهنگی نسبت به آنها در جوامع مختلف متفاوت است. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم در بعضی از کشورها این کار کاملاً قانونی است. روسپیگری به‌عنوان شغل شناخته می‌شود؛ و حتی دولت در ازای آن مالیات می‌گیرد.

برای آشنایی با سایر روش ها و راه های موفقیت در زندگی کلیک کنید.

اهمیت توجه به روسپیگری

چرا باید به موضوع تن‌فروشی زنان توجه بیشتری داشته باشیم؟ زیرا این موضوع تأثیر بسیار زیادی در سلامت همه جامعه دارد. ازبین‌بردن این مشکل در یک جامعه به این معنی است که بسیاری از هزینه‌های دولت‌ها و همین‌طور مشکلات اجتماعی و روانی برطرف می‌شوند. از جمله پیامدهایی که بیشترشدن روسپیگری به همراه دارد عبارتند از:

فروشگاه آرامیس
  • درگیری خانم‌های روسپی با انواع بیماری‌های مقاربتی و بالارفتن هزینه درمان
  • انتقال بیماری‌های مقاربتی از یک روسپی به دیگران؛ و در نتیجه گسترش چرخه این بیماری‌ها
  • آسیب‌دیدن و ازهم‌پاشیدن بسیاری از خانواده‌ها به دلیل خیانت مردان

دلایل روسپیگری و تن فروشی زنان

شناختن دلایل روسپیگری مهم‌ترین کاری است که برای مبارزه با آن می‌توانیم انجام بدهیم. وقتی دلایل را بشناسیم و آنها را مهار کنیم تا حد خیلی زیادی این مشکل از بین خواهد رفت. بااین‌حال شناختن دلایل تن‌فروشی خانم‌ها خیلی هم کار راحتی نیست. متخصصان معتقدند که بسیاری از عوامل اجتماعی و روانی در این زمینه تأثیر دارند؛ و نقش آنها به هم گره خورده است. بااین‌حال چند مورد از دلایل هستند که سهم زیادی در بروز این مشکل دارند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشکلات اقتصادی

از گذشته تا کنون مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش خانم‌ها به تن‌فروشی بوده است. متأسفانه بسیاری از زنان تحصیلات یا توانمندی خاصی برای پیداکردن شغل ندارند. گاهی اوقات نیز درآمد فرد به‌قدری پایین است که نمی‌تواند احتیاجات زندگی‌اش را برطرف کند. در چنین شرایطی بسیاری از خانم‌ها به روسپیگری به‌عنوان یک راه‌حل برای کسب درآمد نگاه می‌کنند.

مشکلات دوران کودکی

رشد جنسی یکی از مراحل رشد همه ما است. این روزها تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که به سراغ تن‌فروشی می‌روند ممکن است در بخش‌هایی از رشد جنسی خود دچار مشکل شده باشند. ارتباط ضعیف با پدر و همین‌طور سابقه تجاوز جنسی از جمله مسائلی هستند که خطر روسپیگری را چندین برابر افزایش می‌دهند.

سوءاستفاده مردان

در بعضی از فرهنگ‌ها این رفتار آقایان است که باعث شروع تن‌فروشی در یک زن می‌شود. نوع نگاه به بعضی از خانم‌هایی که در شرایط خاصی هستند به‌خصوص زنان مطلقه یا بیوه چندان جالب نیست. گاهی اوقات بسیاری از آقایان این خانم‌ها را برای رابطه جنسی تحت‌فشار قرار می‌دهند. یا از شرایط عاطفی نابسامان آنها سوءاستفاده می‌کنند. این وضعیت می‌تواند نقطه آغازی باشد که یک خانم را تبدیل به یک روسپی می‌کند. برای آشنایی با پیامدهای سوء استفاده جنسی کلیک کنید.

برای آشنایی با نشانه های افسردگی در زنان کلیک کنید.

راهکارهایی برای کاهش روسپیگری و تن فروشی زنان

عوارض روسپیگری

ایجاد نظام حمایتی

روسپیگری و تن‌فروشی خانم‌ها فقط مشکل خود آنها نیست. این وضعیت سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد. به همین خاطر بسیار مهم است که جامعه دست به کاری برای تغییر شرایط بزند. مهم‌ترین اقدام در این زمینه ایجاد یک نظام حمایتی برای خانم‌ها است. برای مثال اگر مراکزی وجود داشته باشد که به خانم‌ها در جهت رسیدن به استقلال شخصیت و مالی کمک کند می‌توانیم امیدوار باشیم که مسیر زندگی بسیاری از آنها متفاوت شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

توجه به بیماری‌ها و مشکلات روحی

همان‌طور که گفتیم بسیاری از وقت‌ها تن‌فروشی به دلیل کامل نبودن مراحل رشد جنسی یا آسیب‌های دوره کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد. به همین خاطر توجه کردن به سلامت روان، به‌خصوص در سنین پایین‌تر و کمک به فرد برای حل آسیبی که دیده از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که باید به آنها توجه شود.

آگاهی‌سازی

بسیاری از مشکلات از روی ناآگاهی اتفاق می‌افتند. به همین خاطر شاید بتوانیم بگوییم تلاش برای آگاه کردن خانواده‌ها و افراد از آسیب‌هایی که درون جامعه وجود دارد و راهکار دادن به آنها از جمله مسائلی است که می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی جدید کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تن فروشی زنان و روسپیگری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانیم جلوی گرایش زنان به تن‌فروشی را بگیریم؟

بهترین راه برای رسیدن به این هدف این است که به خانم‌ها در جهت رسیدن به استقلال شخصیت و توانایی مالی کمک شود. اگر زنان بتوانند نیازهای روحی و مادی خود را برطرف کنند تا حد زیادی از کشیده‌شدن به این مسیر دور می‌مانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره