آداب رفتار در مهمانی | در مهمانی چگونه رفتار کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آداب رفتار در مهمانی از موضوعات مهمی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. مهمانی‌ها و ارتباطات اجتماعی برای همه ما خوشایند هستند. بودن در کنار دیگران می‌تواند آرامش و سلامت روحی بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد. اما گاهی اوقات هم یک مهمانی آن‌قدرها که باید خوش نمی‌گذرد. یک برخورد نامناسب از طرف میزبان یا یکی از مهمان‌ها، ممکن است شب شما را به‌کلی خراب کند.

به همین خاطر بسیار مهم است که هم میزبان و هم مهمانان با اصول و آدابی که باید رعایت کنند آشنا باشند. در این مطلب سعی می‌کنیم تا مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه رعایت شوند را با هم بررسی کنیم. اگر احساس می‌کنید که در زمینه ارتباط برقرار کردن با دیگران درگیر مشکل جدی شده‌اید بهتر است مشاوره خانواده دریافت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

آداب رفتار در مهمانی

همه ما از سال‌های کودکی و در خانواده با آداب رفتار در مهمانی آشنا می‌شویم. پدر و مادر نخستین کسانی هستند که این اصول را به ما آموزش می‌دهند. ارتباط با دیگران در ذهن بسیاری از ما آن‌قدر عادی می‌شود که گاهی حتی یادمان می‌رود باید آداب خاصی را رعایت کنیم. اما واقعیت این است که شما همیشه در روابط اجتماعی می‌بایست به اصول و قواعدی که فرهنگ تان می‌پسندد احترام بگذارید. این کار باعث می‌شود که کمترین حاشیه‌ها در ارتباط با دیگران برایتان پیش بیاید.

اما برعکس؛ بی‌توجهی به برخی از اصول ناراحتی‌هایی را به دنبال می‌آورد. ناراحتی‌هایی که شاید زمان زیادی برای جبران آنها نیاز داشته باشید. یا حتی بعضی اوقات این خاطره‌ها هرگز از ذهن طرف مقابل پاک نمی‌شود. پس بهتر است اصول و قواعد میزبان یا مهمان بودن را جدی بگیرید. و به هر جمعی که می‌روید آنها را رعایت کنید.

در مهمانی چگونه رفتار کنیم

1- پاسخ خود را به میزبان اعلام کنید

وقتی یک نفر شما را به مهمانی دعوت می‌کند اولین نکته این است که دعوت را بی‌جواب رها نکنید. اگر قرار است به مهمانی بروید این موضوع را به میزبان اطلاع بدهید. به همین ترتیب اگر تصمیمی به رفتن ندارید با یک عذرخواهی دعوت را رد کنید. به‌علاوه مهم است که حداقل چند روز قبل از مهمانی خبر رفتن یا نرفتنتان را به میزبان بدهید. اینکه برای مشورت با همسر یا هر دلیل دیگری به میزبان بگویید بعداً به او اطلاع می‌دهید و دیگر این کار را نکنید قطعاً باعث ناراحتی طرف مقابل خواهد شد.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با راه های رد کردن دعوت کلیک کنید.

2- آداب  رفتار در مهمانی | قوانین مهمانی را رعایت کنید

اداره کردن یک مهمانی حتماً کار سختی خواهد بود. به همین خاطر میزبانان معمولاً اصولی را در نظر می‌گیرند تا بتوانند به شرایط نظم بدهند. وقتی قرار است به مهمانی بروید می‌بایست به این اصول احترام بگذارید. در غیر این صورت باعث می‌شوید که کنترل اوضاع از دست میزبان خارج شود. و این مسئله باعث دلخوری او خواهد شد.

برای مثال اگر میزبان از شما خواسته سبک خاصی از لباس پوشیدن را رعایت کنید، در ساعت مشخصی بیایید و یا حیوان خانگی‌تان را با خود نیاورید به این مسائل احترام بگذارید. اگر فکر می‌کنید چیزی هست که میزبان برایتان توضیح نداده قبل از رفتن به مهمانی خودتان آن را بپرسید.

3- آراستگی ظاهر

آراستگی ظاهر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. این کار شما به‌نوعی نشان‌دهنده این است که برای مهمانی طرف مقابلتان احترام قائل شده‌اید. پس برای رفتن به یک مهمانی به نظافت شخصی و لباسی که می‌پوشید توجه کنید. نوع پوشش و میزان رسیدگی به ظاهر نیز از جمله موضوعاتی است که در هر مهمانی متفاوت خواهد بود. یادتان باشد که در این موقعیت‌ها نیز همان‌طور که گفتیم شما می‌بایست به قوانین صاحب‌خانه احترام بگذارید.

4- آداب رفتار در مهمانی | دست‌خالی به مهمانی نروید

یکی از آداب مهمانی در کشور ما این است که برای میزبان هدیه ببریم. این هدیه می‌تواند یک شاخه گل یا هر چیز دیگری باشد. با توجه به اینکه اولین‌بار است به خانه کسی می‌روید یا خیر، مناسبتی که برای آن دعوت شده‌اید، فرهنگ هر دو خانواده و بسیاری از مسائل دیگر می‌بایست راجع به نوع هدیه تصمیم بگیرید.

برای آشنایی با آداب معاشرت در زندگی کلیک کنید.

5- به ساعت رفت‌وآمد توجه داشته باشید

رعایت ساعت رفت‌وآمد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید از آداب رفتار در مهمانی به آن توجه کنید. این موضوع نیز درست از همان قواعدی است که رعایت‌نکردن آن میزبان را دچار مشکل می‌کند. اگر نمی‌دانید ساعت شروع و پایان مهمانی کی است می‌توانید از میزبانتان بپرسید. اما یادتان باشد دیرتر یا زودتر از این ساعت به خانه کسی رفتن از جمله عادت‌های ناخوشایندی است که باید آن را ترک کنید.

6- آداب رفتار در مهمانی | حریم شخصی میزبان را رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین آداب مهمان بودن این است که یادتان باشد خانه هرکسی، حریم شخصی او است. پس بدون اجازه به سراغ اتاق‌ها، کمدها یا یخچال خانه نروید. اجازه بدهید تا میزبان شما را راهنمایی کند که می‌بایست در کجا بنشینید یا لباس‌هایتان را کجا آویزان کنید. اگر به هر دلیلی احتیاج به چیزی داشتید قبل از اینکه خودتان اقدامی بکنید از میزبان اجازه بگیرید.

7- با دیگران ارتباط برقرار کنید

یکی از آداب رفتار در مهمانی این است که خوش‌برخورد باشید. با میزبان و دیگر مهمان‌ها ارتباط برقرار کنید. سکوت بیش از حد در یک مهمانی باعث می‌شود دیگران احساس کنند شما از اینکه آنجا هستید ناراحتید. و این تأثیر منفی بسیاری در ذهن آنها خواهد گذاشت. اما نکته دیگر این است که در ارتباطاتتان نیز باید قواعد مشخصی را رعایت کنید. برای مثال مراقب باشید در صحبت‌هایتان وارد حریم شخصی کسی نشوید. با دیگران با احترام رفتار کنید و از شوخی‌کردن بیش از حد خودداری کنید.

8- آداب رفتار در مهمانی | از میزبان تشکر کنید

در پایان مهمانی یا فردای آن شما می‌بایست از میزبانتان تشکر کنید. از او به‌خاطر زحمت‌هایی که کشیده قدردان باشید و این اطمینان خاطر را به وی بدهید که به شما خوش گذشته است.

آداب رفتار در مهمانی | اگر شما میزبان هستید

به استقبال مهمان‌ها بروید

هر مهمانی که به خانه‌تان می‌آید در اولین قدم می‌بایست به استقبال او بروید. این کار نشان می‌دهد که شما از حضور طرف مقابل در خانه‌تان خوشحال هستید. جلوی در بایستید؛ هنگامی که مهمانتان وارد می‌شود به او خوشامد بگویید و به داخل خانه راهنمایی‌اش کنید.

برای آشنایی با نحوه خوش آمدگویی و برخورد با مهمان کلیک کنید.

آداب رفتار در مهمانی | به همه مهمانان توجه داشته باشید

مهمان‌ها از شما انتظار توجه دارند. و شاید بتوانیم بگوییم که این مهم‌ترین وظیفه شما به‌عنوان میزبان است. شما می‌بایست با تک‌تک مهمان‌ها وارد صحبت شوید؛ حالشان را بپرسید و مطمئن باشید که به آنها خوش می‌گذرد. بی‌توجهی به مهمان‌ها حتی اگر عمدی نباشد ممکن است برایشان این معنی را داشته باشد که شما به آنها اهمیت نمی‌دهید. و این می‌تواند باعث ناراحتی و دلخوری‌های بعدی در رابطه شما بشود.

مهمانانتان را سرگرم کنید

باز کردن سر صحبت و گرم نگه‌داشتن فضای مهمانی یکی دیگر از وظایف میزبان است. از چند روز قبل از رسیدن زمان مهمانی به این فکر کنید که چطور می‌خواهید مهمان‌هایتان را سرگرم کنید. برای مثال موضوعاتی را برای صحبت در نظر بگیرید که همه اعضای مهمانی در آن اشتراک داشته باشند. یا حتی می‌توانید یک بازی در نظر بگیرید.

به‌طورکلی هرچقدر وجوه اشتراک مهمانان شما بیشتر باشد و یا آنها یک آشنایی نسبی باهم داشته باشند اداره کردن شرایط راحت‌تر خواهد بود. به همین خاطر یک توصیه دیگر ما برای میزبانان این است که وقتی قرار است مهمان‌هایتان را دعوت کنید به تناسب آنها با یکدیگر توجه داشته باشید.

آداب رفتار در مهمانی | منتظر شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی باشید

شما نمی‌توانید آدم‌ها را برنامه‌ریزی کنید. در نتیجه انتظار نداشته باشید که همه چیز کاملاً طبق برنامه‌ریزی پیش برود. گاهی اوقات هم باید منتظر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده باشید. برای مثال ممکن است بین دو نفر از مهمان‌ها اختلاف پیش بیاید. یا شاید در حین بازی بچه‌ها یکی از وسایل شکستنی شما آسیب ببیند. در تمامی این موقعیت‌ها شما می‌بایست توانایی مدیریت‌کردن شرایط را داشته باشید. بهترین راه این است که اضطراب و نگرانی را از خودتان دور کنید و به همه این مسائل به چشم یک اتفاق عادی نگاه کنید.

روان‌شناس برای شما چه کاری انجام خواهد داد

بعضی از ویژگی‌های شخصیتی باعث می‌شوند که میزبان یا مهمان بودن برای ما کار سختی شود. برای مثال شاید شما از آن دسته افرادی باشید که فکر می‌کنند باید همه را راضی نگه دارند یا شاید از حضور در اجتماع خجالت می‌کشید. گاهی اوقات هم ما به‌تازگی وارد یک محیط جدید شده‌ایم و این مسئله می‌تواند آشنایی با دیگران و ارتباط گرفتن با آنها را برایمان کمی سخت کند.

بلد نبودن مهارت‌های ارتباطی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که میزبان یا مهمان بودن را برای ما سخت می‌کند. در همه این شرایط بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا دلیل مشکلاتتان را پیدا کنید؛ و سپس راهکارهای مناسب برای برطرف‌کردن آن را نیز به شما آموزش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آداب رفتار در مهمانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سؤالات متداول

وقتی برای اولین‌بار به یک جمع دعوت می‌شوم باید چه نکاتی را رعایت کنم؟

بهتر است از قبل راجع به اعضای مهمانی و ویژگی‌های آنها با میزبان صحبت کنید؛ وقتی وارد مهمانی می‌شوید به همه افراد سلام کنید، و خودتان را به آنها معرفی کنید. ویژگی‌هایی مثل لباس و ظاهرتان را در حالت معمول و خنثی نگه دارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره