برخورد با مهمان | نحوه خوش آمد گویی به مهمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با مهمان و نحوه پذیرای و خوش آمد گویی به مهمان در هر فرهنگی متفاوت است. حتی این تفاوت ها از خانواده ای به خانواده دیگر نیز دیده می‌شود. دعوت مهمان و گذراندن وقت با آن ها بسیار سرگرم کننده است، اما می‌تواند خسته کننده نیز باشد. به عنوان یک میزبان، وظیفه شما این است که اجازه ندهید مهمان شما احساس غریبی، عجیب و یا نامناسب داشته باشند.

ایجاد احساس راحتی در مهمان، راهی عالی برای نشان دادن مهارت های مهمان نوازی شما می باشد. در این مقاله به نکات رایج و ساده‌ای می‌پردازیم که شما با پیگیری آن ها می توانید، برخورد مناسب و پذیرایی عالی با مهمان های خود داشته باشید. اگر در این باره با دیگر اعضای خانواده دارای چالشی هستید، حتما برای مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با مهمان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

برخورد با مهمان | نحوه پذیرایی و خوش آمد گویی

رفتار با مهمان، ذهن نو

به طور کلی ما چند نوع مهمان داریم که باید برای هرکدام به طور متفاوتی رفتار کرد. برخی از مهمانی ها رسمی و برخی دیگر دوستانه یا خانوادگی هستند. اما با این وجود، بسیاری از مسائل در نحوه پذیرایی و برخورد با مهمان وجود دارد که در همه آن ها مشترک است. با رعایت نکاتی می توانیم از آن ها برای ایجاد احساس راحتی مهمان استفاده کنیم. در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره کرده ایم. اما حتما مقاله رفتار در جمع را هم بخوانید.

فروشگاه آرامیس

1- جلوی در به آن ها خوش آمد بگویید

بسیار مهم است که جلوی در بایستید و به مهمان های خود خوش آمد بگویید. اجازه ندهید تا آن ها معطل شوند و بلافاصله به داخل دعوتشان کنید. سعی کنید با روی باز و صورتی خندان از آن ها استقبال کنید. به طوری که به آن‌ها این احساس القا شود که از دیدنشان بسیار خوشحال می باشید.

2- برخورد با مهمان | به گرمی با آن ها دست دهید

اگر می توانید به مهمانان تان دست دهید. این یک راه فیزیکی عالی برای شکستن یخ یا ایجاد احساس صمیمیت بیشتر می باشد. دست آن ها را به گرمی فشار دهید. بهتر است شما در این مورد پیش قدم شوید.

3- یک نوشیدنی پیشنهاد دهید

پس از احوالپرسی اولیه، فراموش نکنید به آن ها نوشیدنی پیشنهاد دهید. خواه چای، قهوه، آب یا … باشد. این باعث می‌شود مهمانان احساس راحتی داشته باشند. درضمن شروع یک گفت و گو بهتر است با نوشیدنی همراه شود. در فرهنگ ما معمولا پذیرایی با سرو چای تعریف می شود. اما در فصول گرم می توانید با شربت و نوشیدنی های خنک از مهمانان تان پذیرایی کنید.

حتما درباره آداب رفتار در مهمانی بخوانید.

4- برخورد با مهمان | یک مکالمه را شروع کنید

اگر خجالتی باشید یا زیاد با مهمانتان صحبت نکنید، باعث می شود حس راحتی و صمیمیت بین تان از بین برود. بهتر است قبل از رسیدن مهمانان به یک موضوع کلی فکر کنید که بتوان در مورد آن بحث و گفت و گو کنید. هیچ کسی دوست ندارد که در یک سکوت ناخوشایند در کنار دیگران احساس غریبی کند. شما به عنوان میزبان نباید اجازه دهید همچین فضایی بین شما و مهمانتان ایجاد شود.

برای آشنایی با راه های ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

5- یک وعده غذایی داشته باشید

یکی از راه های بسیار خوشمزه و ساده برای اینکه مهمانان در خانه شما احساس راحتی کنند این است که برای آن ها غذا درست کنید. اگر مهارت آشپزی خوبی ندارید می توانید چیزی از رستوران سفارش دهید و سرو کنید. اگر از سلیقه و ذائقه مهمان خود با خبر هستید، خیلی خوب می شود که غذای مورد علاقه آن ها را درست کنید یا سفارش دهید. یا از مصرف مواد غذایی که دوست ندارد در هنگام پخت غذا پرهیز کنید.

6- برخورد با مهمان | آن ها را به گردش ببرید

اگر مهمان شما از فرهنگ متفاوتی است یا از شهر و استان دیگری می آید، می توانید آن ها را به گشت و گذار در مکان زندگی خود ببرید. آن ها را به یک مرکز خرید یا فضای سبز، یا حتی به سمت مکان های باستانی و تاریخی ببرید. در این مورد سعی کنید از مهمان خود بخواهید علایق خود را بازگو کند و بگوید بیشتر دوست دارد از کجا دیدن کند.

باید توجه کنید که این گشت و گذارها اجباری نباشد. و در زمان درست پیشنهاد شود. پس اگر مهمان شما تازه از راه رسیده بیرون بردن آن ها تنها موجب آزارشان می شود. همچنین اگر مهمانان سنشان زیاد است و یا بچه خردسال دارند، احتمالا برای بیرون رفتن دچار سختی خواهند شد. پس حتما به این موارد در برخورد با مهمان توجه کنید.

7- اگر حیوان خانگی دارید به مهمانتان اطلاع دهید

شاید این مسئله یک چیز به اصطلاح ساده ای بیاید، اما بهتر است به جای اینکه مهمان تان با دیدن گربه یا سگ خانگی شما متعجب شود از قبل به آن اطلاع دهید. شاید از حیوان خانگی تان بترسد و لازم باشد در این مورد برای راحتی مهمانتان اقداماتی انجام دهید.

اگر نگرانید که حیوان خانگی تان می تواند موجب نیامدن مهمانان شود، بهتر است در این باره تدبیری بیاندیشید. برای مثال از یک دوست بخواهید که برای مدتی از حیوان شما نگهداری کند. یا یک فضای مخصوصی را در خانه برای حیوان مشخص کنید و هنگام حضور مهمانان آن ها را محصور کنید.

8- برخورد با مهمان | آرامش خود را حفظ کنید

حال شما روی حال مهمان تان هم تاثیر دارد. اگر موضوعی ناراحت تان کرده و یا مساله ای در زندگی تان دارید، سعی کنید آن ها را حداقل برای چند ساعتی که کنار مهمانان تان هستید، از ذهن بیرون کنید. این کار هم باعث بهبود حال خودتان می شود و هم باعث احساس خوش در مهمانان.

9- خود را برای اتفاقات ناگهانی آماده کنید

در مهمانی ها ممکن است اتفاقاتی بیفتد که از روی عمد نیست. برای مثال یکی از مهمان ها لیوانی از دستش می افتد و می شکند. یا کودک خردسال، یکی از اشیاء تزئیینی شما را میشکند.

بهتر است این اتفاقات را تا جایی که ممکن است پیش بینی کنید. یعنی اگر مهمانی دعوت کرده اید که کودک خردسال دارد، سعی کنید اشیاء تزئیینی و شکننده را از جلوی دست دور کنید. یا اگر نگران شکستن ظروف گرانبهایتان هستید، ظروف دیگری را برای پذیرایی جایگزین کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نکاتی درباره نحوه خوش آمد گویی به مهمان

خوش آمد گویی به مهمان ، ذهن نو

شروع یک مهمانی در چگونگی پیش روی آن بسیار تاثیر دارد. پس نحوه خوش آمد گویی در اولین برخورد با مهمان حائز اهمیت است. پس به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • مهمان را دم در معطل نکنید
  • حتما به استقبال مهمان بروید
  • مهمان را به داخل راهنمایی کنید
  • اگر کت یا روپوشی دارند از آن ها بگیرید و آویزان کنید
  • تا وقتی آن ها نشسته اند ترجیحا صبر کنید
  • آن ها را تنها رها نکنید و در کنارشان بنشینید
  • اگر تنها نیستید از همسر یا فرزندان تان بخواهید وقتی که شما در حال پذیرایی هستید کنار مهمانان بنشینند

ترفندهایی که یک میزبان خوب حین بروز اتفاقات ناگهانی انجام می دهد

1_ اگر مهمان چیزی را شکست، از دستش عصبانی نشوید و تند برخورد نکنید. وظیفه مهمان است که عذرخواهی کند و اگر لازم بود خسارت بپردازد. اما یک میزبان خوب سعی می کند مسأله را بزرگ نکند و سریع آن محیط را تمیز کند.

2_ اگر فکر میکنید غذای تان کم است، از ظروف کوچک تر استفاده کنید. می توانید از نان و سالاد و… برای بیشتر نشان دادن غذا و پررنگ کردن سفره تان استفاده کنید.

3_ در برخورد با مهمان ، اگر مهمانی سرزده به همراه کسانی که دعوت کرده اید بیاید، باید از او هم استقبال کنید و با او مثل سایر مهمانان برخورد کنید تا معذب نباشد.

حتما مقاله چگونه میزبان خوبی باشیم بخوانید.

برخورد با مهمان | مهمان تا چند روز عزیز است ؟

شاید چند ساعتی و یا چند روزی در برخورد با مهمان بتوانید اصول را رعایت کنید. اما با استقرار مهمان پذیرایی برای شما دشوار شود. در فرهنگ ما مهمان جایگاه ویژه ای دارد و عزیز شمردنشان جزو وظایف مان تعریف شده است. اما آیا تحت هر شرایطی باید از مهمانان استقبال کرد؟ در جواب باید گفت که شما باید در این باره شرایط را در نظر بگیرید. بهتر است با مهمانان خود مدارا کنید و آن ها را آزرده خاطر نکنید. اما اگر استقرار آن ها طولانی شد و مشکلات زیر را برای تان ایجاد کرد به نحوی آن ها را متوجه شرایطی کنید که در آن قرار گرفته اید.

برای آشنایی با اهمیت و فواید صله رحم کلیک کنید.

سخن آخر

برخورد با مهمان در هر فرهنگ و خانواده ای دارای تفاوت هایی است. اما هیچ کس از حضور در جایی که احساس ناراحتی کند لذت نمی برد. پس به عنوان میزبان باید در برخورد با مهمان خود اصولی را رعایت کنید. اگر از حضور طولانی مدت مهمان خسته شده اید، سعی کنید این مساله را از آن ها بپوشانید و با دریافت کمک از سایر اعضای خانواده از خستگی خود کم کنید.

نکات ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا بتوانید رفتار مناسبی با مهمان خود داشته باشید. برخورد با مهمان اگر صحیح باشد، روابط را صمیمی تر و گرم تر خواهد کرد. برای پذیرایی از مهمان مهم‌تر از تدارکات، نحوه صحبت و رفتارتان با آن هاست. بنابراین با رفتار خوش به راحتی می‌توانید کاستی هایی که در خانه دارید را بپوشانید. امیدواریم با رعایت چند نکته ای که در این مقاله خوانده اید بتوانید، اوقات خوشی را در کنار مهمانانتان سپری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با مهمان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره