پیری زودرس | علت و علائم پیری زودرس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیری زودرس یا سندرم پیری زودرس به عوامل مختلفی بستگی دارند. پیری زودرس به سبگ زندگی نادرست و سندرم پیری زودرس یک عامل ژنتیکی نادر است. دوره زندگی انسان از چند مرحله تشکیل شده است. این مراحل شامل زندگی جنینی، نوزادی، شیرخوارگی، نوپایی، خردسالی، کودک سن مدرسه، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و پیری تشکیل شده است. هر مرحله رنج سنی مربوط به خود را دارد. اگر علائم و نشانه‌ها مربوط به پیری قبل از ۳۵ سالگی در فرد دیده شود، پیری زودرس یا premature aging می‌نامند.

از عوامل مختلفی می‌تواند پیری زودرس در فرد ایجاد شود. این سندرم یک وضعیت نادر ژنتیکی است که در سنین پایین، کهولت سن در افراد مشاهده می‌شود. این سندرم عواطف افراد مبتلا را به خود درگیر می‌کند و افراد را به سمت افسردگی و اضطراب سوق می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این اختلالات از مشاورین و روانشناسان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. در ادامه مطلب به بررسی علل ایجادکننده، علائم و نشانه‌ها و راه‌ها جلوگیری از پیری زودرس می‌پردازیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

سندرم پیری زودرس

سندرم پیری زودرس، ذهن نو

سندرم پیری زودرس در سنین پایین صورت افراد را پیر می‌کند. این سندرم بسیار نادر است و به صورت ژنتیکی بروز پیدا می‌کند. افرادی نیز هستند که با سندرم پیری زودرس به دنیا می‌آیند و حدودا 13 سال عمر می‌کنند. اما افراد نادری نیز وجود دارند که تا  حدود 40 سالگی زندگی کرده‌اند. این سندرم بر اثر جهش ژنتیکی بوجود می‌آید اما ارثی پدیدار می‌شود. از علائم این سندرم می‌توان به رشد قد و وزن محدود، سر بزرگ، چشم های برجسته، کچلی در قسمت سر و صورت، فک کم عمق، چهره کوچک و بینی باریک اشاره کرد. علل این سندرم ژنتیکی است و بر اثر جهش ژنتیکی نمایان می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوال عقل کلیک کنید.

مواردی که موجب پیری زودرس می‌شود

موارد و مسائلی وجود دارد که باعث پیری زودرس می‌شود. مواد غذایی را در ادامه مقاله اشاره کرده ایم. حال در رابطه با فعالیت هایی که باعث پیری زودرس می‌شوند اشاره کرده ایم.

1. مشاهده برنامه تلویزیونی طولانی مدت

مشاهده طولانی مدت و عدم تحرک در خانه باعث افزایش وزن و در نهایت پیری زودرس می‌شود. طبق بررسی های پژوهشگران مشاهده هر ساعت برنامه تلویزیونی 22 دقیقه از عمر فرد را کم می‌کند. علاوه بر این موضوع، عدم تحرک باعث بروز بیماری آلزایمر در فرد می‌شود.

2. ورزش نکردن

فرار از ورزش علاوه بر آسیب به سلامت جسمانی و روانی، چاقی، آلزایمر و بیماری های قلبی، باعث بروز پیری زودرس می‌شود. ورزش کردن باعث بالا رفتن جریان خون در بدن می‌شود و همیشه بدن را سلامت و سالم نگه می‌دارد. و به کلاژن سازی پوست کمک می‌کند.

3. استفاده از قند

مصرف بیش از اندازه قند علاوه بر چاقی، اضافه وزن باعث پیری زودرس می‌شود. با افزایش مقدار قند خون گلیسین ایجاد می‌شود که به کلاژن سازی پوست خلل وارد می‌کند و باعث بروز پیری زودرس می‌شود.

4. مشاغل پر استرس

استرس یکی از عوامل اصلی پیری زودرس است. مشاغلی مانند: جراح، مدرس، داور و … از مشاغل پر استرس هستند که باعث بالا رفتن ضربان قلب و در نهایت بروز بیماری قلبی می‌شود. بیماری ها باعث پیری‌زودرس خواهد شد. همچنین این مشاغل همراه با بی خوابی، مصرف نکردن غذاهای سالم و … می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل استرس کلیک کنید.

5. رژیم کم چرب

به طور کل رژیم باعث پیری زودرس می‌شود. کاهش وزن با کاهش چربی بدن همراه است. عدم مصرف چربی باعث سرعت بخشیدن به چین و چروک و پیری‌زودرس می‌شود.

علل ایجادکننده پیری زودرس

مهم‌ترین و اساسی‌ترین علت پیری زودرس در افراد، سبک زندگی نادرست است. رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و استفاده از سایر دخانیات، ابتلا به بیماری‌ها زمینه‌ای مانند چربی‌خون، فشارخون، قندخون در ایجاد پیری‌زودرس موثرند. فعالیت بیش از حد و انجام کارهای سخت که منجر به خستگی و بی‌حالی می‌شوند نیز در پیری‌زودرس موثرند. خمیده بودن بیش از حد منجر به صدمه به ستون مهره‌ها شده و روند پیری را تسریع می‌کند. شیرینی‌جات فراوان، مصرف آب ناکافی، کاهش زمان و کیفیت خواب، لوازم آرایشی حاوی سرب، استفاده طولانی‌مدت از لوازم آرایش موجب پیری‌زودرس می‌شود.

استرس، اضطراب، نگرانی‌ها و فشارهای ناشی از کار و اجتماع و خانواده که تقریبا گریبان‌گیر تمام افراد جامعه است، موجب سرعت بخشیدن به روند پیری و سالمندی می‌شود. تابش نور خورشید به طور مستقیم به پوست علاوه بر برنزه کردن آن، موجب آسیب DNA سلول‌های پوستی شده و به دنبال آن علائم و نشانه‌ها پیری زودرس پیدا می‌گردد. نوشیدنی‌ها الکلی و مصرف مواد حاوی کافئین می‌تواند باعث کاهش آب بدن شود. همان‌طور که اشاره شد کاهش میزان آب بدن منجر به بروز علائم پیری‌زودرس می‌گردد. عوامل مربوط به ژنتیک که بسیار کمیاب بوده و ممکن است علائم پیری را حتی در دوران کودکی و نوجوانی ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با سالمند کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های پیری زودرس

درمان پیری زودرس، ذهن نو

هرچه سن بالا می‌رود، لایه‌ها پوست شما نازک‌تر و شکننده‌تر خواهند شد. چین و چروک پوست در نتیجه این نازکی و شکنندگی به وجود می‌آید. اگر چین و چروک پوستی در سنین پایین رخ دهد، آن را علامت پیری زودرس می‌دانند. خشکی پوست یکی دیگر از تغییراتی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. در پدیده پیری‌زودرس نیز خشکی پوست دیده خواهد شد. ریزش مو به دنبال اختلالات هورمون‌ها، عوامل محیطی، ژنتیک و وراثت، تغییر در رژیم غذایی به وجود می‌آید. یکی از علائمی که در پیری‌زودرس خود را نشان می‌دهد همان ریزش مو است. خستگی، ناتوانی در انجام کارها و تحلیل رفتن قدرت عضلات در پیری‌زودرس مشاهده می‌کنیم.

فرایند التیام زخم به دلیل پیر شدن پوست با تاخیر صورت می‌گیرد. افزایش ذخیره چربی دور کمر و شکم که موجب افزایش سایز پهلوها و چاق شدن فرد می‌شود، در پیری زودرس نیز دیده می‌شود. کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان از دیگر علائم و نشانه‌هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات سالمندی کلیک کنید.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

با انجام برخی نکات و تکنیک‌ها می‌توانید روند‌پیری خود را به تعویق انداخته و از پیری زودرس جلوگیری کنید.

  • خواب کافی داشته باشید! سعی کنید دیر وقت به رخت‌خواب نروید. حداقل ۸ ساعت در طول شبانه‌روز بخوابید. نداشتن خواب کافی موجب خستگی چشم‌ها خواهد شد. بهترین پوزیشن خواب، خوابیدن به پهلوها یا پشت است. از خوابیدن به روی شکم بپرهیزید. زیرا هنگام خوابیدن روی شکم، پوست صورت در تماس با بالشت قرار گرفته و چین و چروک ایجاد می‌شود.
  • ورزش کردن روزانه را از یاد نبرید. ورزش کردن موجب کاهش سرعت پیری، کاهش هورمون استرس، افزایش هورمون‌ها مفید، برقراری تعادل هورمونی، بهبود روحیه، افزایش نشاط، پیشگیری از تحلیل رفتن قدرت عضلات می‌شود.
  • رژیم غذایی سالمی را انتخاب و پیروی کنید. از گنجاندن قند فراوان و چربی بیش از اندازه در برنامه غذایی خود اجتناب کنید. مواد غذایی حاوی امگا۳ مانند ماهی سالمون و گردو باعث حفظ سلامت پوست خواهند بود. مصرف ویتامین C را از یاد نبرید.
  • توصیه می‌کنیم جهت حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن، روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • ترک مصرف سیگار و دخانیات، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار علاوه بر به تاخیر انداختن روند پیری، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان، ناراحتی قلبی و … را پایین می‌آورد.
  • برای پیشگیری از خشکی پوست می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. هم‌چنین هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید.
  • شستن صورت با شوینده مناسب و پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست در حفظ شادابی و طراوت پوست موثرند.
  • از مصرف فست فود ها، روغن های اشباع، روغن های صنعتی، نیترات ها، چربی های اشباع حیوانی، میان وعده های شور و غذاهای فریز شده پرهیز کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه مناسب برای رفع اضطراب کلیک کنید.

کلام آخر

سندرم پیری زودرس در دسته سندرم های نادری قرار دارد که فرد پیر به دنیا می‌آید. اما پیری‌زودرسی که به دلیل سبک زندگی نامناسب بوجود می‌آید عامل مهمی مانند استرس دارد. استرس علاوه بر اینکه به طور کل زندگی فرد را مختل می‌کند، باعث پیری‌زودرس می‌شود. برای درمان و کنترل استرس باید از روانشناس و مشاورین کمک گرفت. با کمک از مشاورین به کنترل استرس خود کمک کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه پیری زودرس در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره