بیماری آلزایمر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری آلزایمر به عنوان یک اختلال مغزی شناخته شده‌است. این بیماری شروع تدریجی داشته و با گذشت زمان، پیشرفت می‌کند. در ابتدا بیماری آلزایمر بر بخش‌هایی از مغز که کنترل زبان و حافظه را به عهده دارند، درگیر می‌کند. بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده غیرقابل برگشت است و در نهایت بر تمامی جنبه‌ها زندگی فرد اثر می‌گذارد. برای غلبه بر این بیماری هنوز روش درمانی قطعی وجود ندارد، اما به کمک داروها و تمرین هایی می‌توان مانع از پیشروی آن شد. در ادامه به علائم، علل و راه های جلوگیری و درمان بیماری‌آلزایمر پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نگاهی بر بیماری آلزایمر

از آن جایی که بیماری‌آلزایمر منجر به تضعیف شدن و تحلیل رفتن توانایی‌های ذهنی فرد می‌شود، یک اختلال مغزی شناخته شده است.
حافظه کوتاه مدت در خلال بیماری‌آلزایمر دستخوش تغییراتی می‌گردد. به مرور و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، اختلال در حافظه بلند مدت نیز قابل مشاهده است.

ممکن است بیماری آلزایمر به دو شکل دیررس یا زودرس بروز کند. نوع دیررس شایع‌تر بوده و معمولا در افراد بالاتر از ۶۵ سال دیده می‌شود. نوع زودرس آن کمتر رایج است و معمولا در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.

با پیشرفت بیماری، پروتئین در مغز انباشته شده و پلاک تشکیل می‌دهد. به سبب تشکیل پلاک‌ها، ارتباط بین سلول‌های مغزی قطع می‌شود. این قطع ارتباط به مرگ سلول‌ها مغزی منتهی شده و بافت مغزی در بیماری‌آلزایمر از بین می‌رود.

مراحل ایجاد بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر از مراحل بدون اختلال و اختلال خفیف شروع شده و تا مراحل اختلال شدید و در نهایت مرگ ادامه دارد. اگر تشخیص این بیماری روی شما یا عزیزتان گذاشته شده، حتما برای کنترل اضطراب و استرس به متخصص روانشناسی مراجعه نمایید.

مرحله اول : مسائل مربوط به چند لحظه قبل را به خاطر نمی‌آورد. ممکن است بیمار سوالی را مطرح کند و پس از چند لحظه همان سوال را دوباره تکرار کند.

فروشگاه آرامیس

مرحله دوم: مشکلات جزئی حافظه مربوط به این مرحله است. گم کردن وسایل و آدرس‌ها و به خاطر نیاوردن اطرافیان از ویژگی‌ها این مرحله است.

مرحله سوم: عدم توانایی در انتخاب لغات مناسب و اختلال در تکلم که منجر به کم‌حرفی و گوشه‌گیری خواهد شد. هم‌چنین بیمار قابلیت کنترل ادرار و مدفوع را نخواهد داشت.

مرحله چهارم: در انجام امور خود مراقبتی نیازمند کمک است. فرد نسبت به بیماری خویش بینش و آگاهی ندارد. تعادل فرد مختل شده و خطر سقوط و افتادن را به دنبال دارد.

مرحله پنجم: آخرین مرحله بیماری آلزایمر است‌ معمولا در اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی طی ۵ تا ۱۰ سال بعد از آغاز بیماری، مرگ اتفاق می‌افتد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از پیشروی زوال عقل کلیک کنید.

علائم و نشانه های بیماری آلزایمر

همان‌طور که اشاره شد، شروع بیماری‌آلزایمر تدریجی بوده و با مشکلات مربوط به اختلال جزئی حافظه مشخص می‌شود. با پیشرفت بیماری، علائم نیز بیشتر و شدیدتر شده که در این‌جا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

گیجی و سردرگمی از نشانه‌های نسبتا بارز در بیماری آلزایمر به شمار می‌رود. ممکن است بیمار مکان‌ها آشنا را به خاطر نیاورد و حتی در این مکان‌ها گم شود.

تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای افراد مبتلا به آلزایمر به مشکل می‌خورد. هم‌چنین مشکلات زبان و اختلال در تکلم پیدا می‌کنند. برای مثال، در انتخاب واژه برای صحبت کردن ناتوان هستند.

در جریان بیماری‌آلزایمر ممکن است توهم و هذیان در فرد دیده شود. ممکن است افراد مبتلا از مشکلات خلقی و اضطراب در رنج باشند.
با پیشرفت بیماری امکان انجام فعالیت‌ها شخصی از فرد بیمار گرفته می‌شود و نیازمند کمک در امور خود مراقبتی است.

برای آشنایی با نشانه های بروز پیری زودرس کلیک کنید.

علت یابی و تشخیص بیماری آلزایمر

نمی‌توان علت اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر را مشخص کرد. اما از جمله علل ابتلا به بیماری آلزایمر که تا به حال شناسایی شده‌اند، عبارتند از:

  • افزایش سن و سابقه مثبت خانوادگی
  • ژنتیک و وراثت افراد
  • سابقه آسیب به سر
  • سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها

روش تشخیصی قطعی ابتلا به بیماری آلزایمر تاکنون شناخته نشده است. بهتر است با مشاهده علائم ابتلا به آلزایمر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.
مصاحبه با بیمار و خانواده وی اولین قدم برای تشخیص بیماری آلزایمر است. تست‌های حافظه، حل مسئله و غیره برای فرد انجام می‌شود.
بررسی مقادیر آزمایشگاهی و آزمایش خون در تشخیص علل آلزایمر کمک‌کننده هستند. کمبود برخی ویتامین‌ها و مشکلات مربوط به تیروئید می‌تواند از علل ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

سی‌تی اسکن، ام.آر.آی و انجام نوار مغزی نیز از دیگر روش‌های تشخیصی بیماری آلزایمر به شمار می‌روند.

درمان آلزایمر

درمان قطعی برای درمان بیماری‌آلزایمر وجود ندارد. درمان‌ها موجود به تخفیف علائم و کاهش روند پیشرفت بیماری و به تاخیر انداختن مرگ بیمار کمک می‌کنند.

دارو درمانی یکی از روش‌های درمان است. در این روش از داروهایی مانند ممانتین و داروها دسته مهارکننده کولین استراز استفاده می‌شود. دونپزیل، ریواستگمین، گالانتامین از جمله داروها دسته مهارکننده کولین استراز هستند.

تا آن‌جا که امکان دارد محیط زندگی فرد بیمار را تغییر ندهید. امنیت محل زندگی بیمار را بررسی کنید. اگر احتمال سقوط و افتادن وجود دارد، آن‌ها را برطرف کنید.

راه های پیشگیری از آلزایمر

  • از ورزش غافل نشوید
  • سودوکو و محاسبات ذهنی ریاضی انجام دهید
  • رژیم غذایی سالم و استفاده از منابع حاوی ویتامین E
  • خواب کافی و کنترل استرس
  • تقویت ذهن با فراگرفتن زبان جدید

برای دریافت مشاوره در زمینه آلزایمر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره