مشکلات درس خواندن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات درس خواندن برای دانش آموزان در هر مقطعی می‌تواند رخ دهد. طبیعی است که اگر می‌خواهید دانش‌آموز یا دانشجوی موفقی در کلاس باشید، باید مشکلات درس خواندن خود را بشناسید. همچنین عادت‌های مطالعه‌تان را بهبود بخشید. زیرا هر یک از ما هنگام درس خواندن، مشکلاتی داریم که مانع یادگیری بهتر ما می‌شود. در نتیجه فکر کردن راجب موانع درس خواندن و سعی در حل کردن آن‌ها قسمتی از پروسه یادگیری است. مشکل وقتی بزرگ می‌شود که حجم درس‌ها بالا رود و شما در کنار یادگیری اصل درس، فرصتی برای حل کردن مشکلات مطالعه ندارید. مشکلات مطالعه بسیار گسترده هستند؛ ممکن است یک اشکال موقت باشد که راحت رفع می‌شود و یا بی‌انگیزگی کلی برای مطالعه باشد. در ادامه علل و راه های رفع این مشکلات را شرح داده‌ایم.

مشکلات درس خواندن

همانطور که در انجام همه کارها گاهی تنبلی به سراغ آدم می‌آید، در درس خواندن هم ممکن است تنبلی کنید و فرار کنیم. علت مشکلات درس خواندن می‌تواند درونی یا یک عامل بیرونی باشد که مانع تمایل به درس خواندن می‌شود. توجه و رسیدگی به این مشکلات درس خواندن، می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند. زیرا اگر قصد پیشرفت و رسیدن به آرزوهای‌تان را دارید، چاره‌ای نیست جز حرکت به جلو و تلاش برای رفع موانع. پس چه بهتر است دست به کار شوید و به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات درس خواندن باشید. این مشکلات در تمام مقطع تحصیلی می‌تواند پیش آید. مشاوران تحصیلی 8 علت اصلی برای مشکلات درس خواندن برشمرده‌اند که در بین اکثر دانش‌آموزان شایع است. در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای جلوگیری از فرسودگی تحصیلی کلیک کنید.

1- تاثیر فضای مطالعاتی در مشكلات درس خواندن

این نکته را حتما در نظر داشته باشید مکان یا اتاقی که در آن درس می‌خوانید تاثیر مهمی در یادگیری شما دارد. اگر جایی که درس می‌خوانید خیلی گرم یا سرد باشد، نمی‌توانید تمرکز کنید و مدام احساس بی‌قراری می‌کنید و از ادامه درس خواندن باز می‌مانید. همچنین اگر هوای تازه و اکسیژن کافی در اتاق مطالعه در جریان نباشد، باعث خواب‌آلودگی و کسل شدن می‌شود. از این رو مهم است که اتاق و فضای مناسب برای درس خواندن انتخاب کنید. چیدمان اتاق هم می‌تواند مشوق درس خواندن باشد. البته منظورمان این نیست که وسایل گران قیمت و مجلل در اتاق باشد. همین که اتاق مرتب و نور کافی داشته باشد کافیست. مرتب بودن فضای مطالعه تاثیر مثبتی در روحیه دارد و شما را سرزنده نگه خواهد داشت.

انتخاب فضای مطالعه در افراد مختلف متفاوت است. برخی در فضای کوچک و آرام بهتر درس می‌خوانند و برخی هم در محیط باز مثلا پارک یا حیاط منزل یادگیری بهتری دارند. برای برخی نیز کتابخانه مکان مناسبی برای درس خواندن است، زیرا این افراد با دیدن کسانی که در حال مطالعه هستند بیشتر انگیزه و نیرو می‌گیرند و بهتر درس می‌خوانند. بنابراین هر یک از شما با شناخت علایق خودتان ببینید در چه مکانی بهتر درس می‌خوانید و همانجا را انتخاب کنید.

2- ضعف در مدیریت زمان از شایع‌ترین مشکلات درس خواندن

اولین چیزی که هنگام تصمیم به درس خواندن متوجه آن می‌شوید زمان است. درس خواندن به مدیریت دقیق زمان نیاز دارد. اگر در مطالعه مشکل کمبود زمان دارید، بهتر است قبل از شروع فهرست تمام کارهای‌تان را روی کاغذی بنویسید. در این برنامه ساعت مطالعه‌تان در زمانی باشد که بهترین حالت و هوشیاری را دارید. و مهمتر این‌که ساعت خوابتان را نیز حتما به خوبی مدیریت کنید. در پایان باید به برنامه‌ای که نوشتید پایبند باشید و دقیق آن را رعایت کنید.

3- به تعویق انداختن زمان درس خواندن

گاهی موقع درس خواندن دچار استرس هستید و سعی می‌کنید با سرگرم شدن به چیزی استرس‌تان را رفع کنید و سپس سراغ درس بروید. و مدام درس خواندن را به تعویق می‌اندازید تا اینکه زمانی نمی‌ماند. امروزه سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام یا فیسبوک یکی از بزرگترین موانع درس خواندن هستند. وقتی وارد یکی از این شبکه‌ها می‌شوید، نمی‌دانید زمان چگونه گذشته است. این فضاهای مجازی بزرگترین مصرف‌کننده زمان شما هستند.

فروشگاه آرامیس

بهتر است برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هدفی داشته باشید. مثلا گفتگو با دوست‌تان راجب حل مسأله درسی و یا گشتن در کانال‌ها و پیج‌ها دنبال آموختن مطلب مفید و …. .

4- مطالعه با افراد اشتباه

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که اگر درس را در کنار کسی و با او بخوانید بهتر پیش می‌روید. اگر چنین است در انتخاب همراه درسی‌تان باید خیلی دقت کنید. بهتر است دوستانی را برگزینید که فعال باشند. اما اگر با دوست‌تان لابلای مطالعه مدام به مسائل نامربوط و مباحث دیگر می‌پردازید، بهتر است تنها درس بخوانید.

5- درس خواندن شب قبل از امتحان

مسلما شب قبل از امتحان زمانیست که شما دیگر باید درس را تمام کرده‌ باشید و فقط نگاهی به نکات و خلاصه مطالب بیندازید. اما اگر کل کتاب و درس را برای شب آخر بگذارید، طبیعی است که چیزی نمی‌توانید یاد بگیرید. از یک سو استرس زمان کم و از سویی تازگی مطالب مانع یادگیری شما خواهد شد.

6- وسواس درس خواندن

برخی از دانش‌آموزان برای درس خواندن بسیار وسواس دارند. این افراد ممکن است 24 ساعت در حال درس خواندن باشند و مدام کتاب در دست‌شان و باز هم چیزی یاد نمی‌گیرند، برای یک صفحه بیش از زمان مورد نیازش وقت می‌گذارند، سر کلاس ریاضی مشغول خواندن درس زنگ بعد هستند و برنامه منظمی در درس خواندن ندارند. این وسواس در مطالعه از بد‌ترین مشکلات درس خواندن است که کل زمان شما را بیهوده خواهد گرفت.

برای حل مشکل وسواس گروهی درس بخوانید. مثلا یک صفحه را شما بلند بخوانید و برای دوستان توضیح دهید و یکی دیگر صفحه بعد را بلند بخواند و توضیح دهد. با این روش دروس را سریع‌تر یاد خواهید گرفت و برای هر صفحه وقت اضافی تلف نمی‌شود. زیرا زمان و سرعت مطالعه با دوستان‌تان تنظیم شده است. اگر تنهایی هم بلند بلند بخوانید و برای خود توضیح دهید تا حدودی می‌توان وسواس را شکست داد.

7- عدم تمرکز و حواس‌پرتی

بعضی هنگام درس خواندن پیوسته حواس‌شان به اطراف پرت می‌شود و فکرشان مدتی بیرون از کتاب می‌ماند. در این مواقع ممکن است ساعت‌ها بگذرد و درستان جلو نرود. این عامل نیز از مشکلات اصلی درس خواندن است.

8- فشارهای روحی

مشکلات و سختی‌های زندگی برای هرکسی پیش می‌آیند. و مسلما در چنین شرایطی نمی‌توان با خیال راحت درس خواند. متاسفانه زمان هم کمتر از آن است که با فکر کردن به مشکلات و شکایت بگذرانید. تلاش کنید روحیه خودتان را حفظ کنید و با افراد صمیمی و نزدیک درد دل و صحبت کنید. کمک گرفتن از یک مشاور هم راه خوبی برای مقابله با مشکلات و تقویت روحیه است.

راه های غلبه بر مشکلات درس خواندن

مسلما برای هر مشکلی راه حلی نیز هست. برای ایجاد انگیزه و علاقه در درس خواندن بهتر است علاوه بر مطالعه کتب درسی، به تحقیق و کارهای علمی مرتبط با درس هم مشغول شوید. پیروی از اصول یادگیری مانند تداعی، خلاصه نویسی، نکته برداری و … می‌تواند یادگیری شما را بهبود بخشد. سعی کنید میان مطالبی که خواندید ارتباط برقرار کنید و در ذهن‌تان تداعی کنید. این‌گونه مطالب را بهتر به خاطر خواهید سپرد.

برای اینکه انگیزه‌تان در درس خواندن بیشتر شود، احساس نیاز را در خودتان بوجود آورید. شما نیاز به موفقیت دارید. اگر در درسی موفق‌تر هستید بیشتر به آن فکر کنید و لذت موفقیت را به خود یادآوری کنید. به این ترتیب تصویر مثبتی از خود و استعدادهای‌تان خواهید داشت.

داشتن برنامه‌ریزی تحصیلی یعنی برنامه روزانه، ماهیانه و سالیانه در یادگیری و پیشرفت تحصیلی موثر است. در برنامه‌تان برنامه‌های غیر درسی و منظمی همچون عبادت، تفریح و گردش، ورزش، استراحت و گذراندن اوقات فراغت با کارهای مورد علاقه داشته باشید. با این کار انرژی لازم برای یادگیری و رفع مشکل درس خواندن را خواهید داشت. نرمش صبحگاهی و تقویت جسم و روح، انجام حرکات شاد و مفرح نیز برای پیشگیری از بیمار شدن و بی‌حوصلگی مفید است.

سخن آخر

همانطور که دیدید مشکلات درس خواندن طیف وسیعی دارند و در عین حال راه‌ حل‌های ساده‌ای نیز می‌توان برایشان یافت. هنگام مطالعه شما خودتان ناخدای کشتی درس هستید و هرجا خواستید می‌روید. پس با این راهکارهایی که در این مقاله گفتیم بتوانید موانع درس خواندن را از سر راه بردارید. ولی ممکن است شما در مواجهه با این موانع و مشکلات دستپاچه شوید و نتوانید به تنهایی بر آن‌ها غلبه کنید. در این صورت می‌توانید جهت مشاوره و حل مشکلتان با ما در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل و دانش آموزان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره