خودارضایی در مردان چه عوارضی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خودارضایی در مردان یکی از چالش‌هایی است که اغلب از سنین بلوغ شروع شده و زندگی جنسی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خود ارضایی به خصوص از طریق مشاهده تصاویر پورنوگرافی در بسیاری از موارد زمینه ساز اعتیاد به دیدن این تصاویر و اعتیاد به عمل خود ارضایی می‌شود و سلامت روانی بسیاری از مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این مقاله علل خود ارضایی در مردان و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودارضایی مردان می توانید در هر زمان از روز با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

خودارضایی در مردان

به طور کلی آمار خودارضایی در مردان در مقایسه با زنان بیشتر است. البته این موضوع از دلایل مختلفی نشات گرفته و همچنین مسائل زیادی بر آن موثر است. بسیاری از مردان این رفتار را از دوران نوجوانی و بلوغ آغاز می‌کنند. معمولا برای چنین افرادی کنترل میل جنسی و همچنین تخلیه انرژی جنسی به شکل درست، مشکل است و راه حل درستی برای آن ندارند. البته خودارضایی برای مردانی که مجرد هستند و یا شریک جنسی ثابتی ندارند؛ منعی ندارد. اما بهتر است به انجام آن اعتیاد پیدا نکرده و این رفتار را کنترل نمایند. برای اطلاع از دلایل خودارضایی همسر کلیک کنید.

علل و دلیل خودارضایی در مردان

خودارضایی به معنای تحریک اندام‌های جنسی توسط خود فرد است که در مردان به تجربه انزال می‌انجامد. این عمل معمولا در دوران بلوغ و با بیدار شدن غریزه جنسی بیش از هر زمان دیگری انجام می‌شود. با این حال افراد به دلایل دیگری نظیر عدم دسترسی به شریک جنسی در سایر دوران زندگی و ناتوانی در تجربه انزال در رابطه جنسی با همسر، ممکن است دست به خود ارضایی بزنند. با دریافت مشاوره جنسی می توانید رفتارهای سالمی را جایگزین خود ارضایی نمایید.

پیامدهای خودارضایی در مردان

پیامدهای خودارضایی در مردان

برخلاف باورهای عمومی اشتباهی که در مورد خودارضایی مردان وجود دارد، پژوهش‌ها بروز صدمات جسمانی خاصی را در پی انجام این کار نشان نمی‌دهند. آنچه اهمیت دارد این است که تکرار خود ارضایی بیش از آنکه بخواهد به جسم فرد آسیب برساند او را در برابر مشکلات روان شناختی و جنسی آسیب پذیر می‌کند که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه روانشناسی حتما عضو کانال تلگرام ذهن نو بشوید.

?احساس گناه و ابتلا به اختلالات روان شناختی

انجام خود ارضایی از نظر اخلاقی در اکثر فرهنگ‌ها و به خصوص باورهای مذهبی نهی شده است. همین امر باعث می‌شود که فرد پس از انجام خود ارضایی، احساسات منفی زیادی را تجربه کرده و با عذاب وجدان و احساس گناه درونی درگیر شود. تجربه مکرر احساس گناه فشار اضطراب بسیار زیادی را به فرد تحمیل می‌کند که می‌تواند باعث شکل گیری اختلال‌های اضطرابی و افسردگی شود. هرچقدر تاکید بافت فرهنگی و مذهبی که فرد در آن زندگی می‌کند بر ناپسند بودن خودارضایی در مردان بیشتر باشد، احتمال درگیری با فشارهای روانی در پی آن بیشتر خواهد شد.

?خودارضایی در مردان | اعتیاد به پورنوگرافی

یکی دیگر از عوارض خودارضایی در مردان، اعتیاد به پورنوگرافی است. بسیاری از مردان برای انجام خودارضایی و رسیدن به تحریکات بیشتر از فیلم‌های پورنوگرافی و تصاویر مستهجن استفاده می‌کنند. تکرار این کار با درگیر کردن مدارهای پاداش در مغز می‌تواند منجر به اعتیاد به این کار شود. متاسفانه در صنعت پورنوگرافی تنها بر لذت جنسی فردی تاکید می‌‌گردد و رابطه جنسی به عنوان یک ارتباط متقابل انسانی نشان داده نمی‌شود. همین امر می تواند باورهای جنسی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که آن‌ها انتظارات غیر معقولی را از رابطه جنسی شکل دهند.

حتما درباره راه های درمان انواع مشکلات جنسی بخوانید.

?اعتیاد به خود ارضایی

حتی در صورتی که خودارضایی در مردان به تنهایی و بدون دیدن تصاویر پورنوگرافی انجام شود نیز می‌تواند باعث اعتیاد گردد. اعتیاد به خود ارضایی زمانی مطرح می‌شود که فرد مشغولیت ذهنی زیادی در مورد عمل خود ارضایی داشته باشد و نوعی احساس فشار و اجبار را برای انجام آن در درون خود حس کند. این امر باعث می‌شود که فرد دچار افت عملکرد در فعالیت‌های روزانه شود و در مسائل شغلی، تحصیلی و ارتباطی نیز مشکلاتی را تجربه کند. برای اطلاع از عوارض خودارضایی کلیک کنید.

?خودارضایی در مردان | کاهش حساسیت جنسی

مطالعات داده انجام خودارضایی در مردان در برخی موارد باعث می‌شود که آلت تناسلی فرد آستانه حساسیت بالاتری پیدا کند و به سادگی در حین رابطه با شریک جنسی تحریک نشود. این امر می‌تواند میزان لذت مردان از رابطه جنسی را کاهش داده و باعث شود که برای به دست آوردن احساس بهتر به خودارضایی وابسته شوند.

?اختلال در انزال

طبیعی است که با وجود خودارضایی در مردان به صورت مداوم، انزال آنها نیز دچار مشکلاتی می‌گردد. در واقع احتمال بروز ابتلا به مشکلات جنسی دیگر نیز بسیار وجود دارد. در صورت بروز این نوع از وابستگی افراد یا زودانزالی و یا دیرانزالی و عدم ارگاسم را تجربه می‌کنند. در واقع چرخه جنسی آنها دچار تغییر شده و گاهی تنها با خودارضایی می‌توانند ارگاسم را تجربه کنند. در چنین شرایطی حتی با وجود همسز و یا شریک جنسی، بازهم نمی‌توانند رابطه جنسی مطلوبی را تجربه کنند.

?اختلال در زندگی روزمره

هر نوع اعتیاد و وابستگی در زندگی روزمره افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند. خودارضایی در مردان نیز بعد از مدتی باعث اعتیاد آنها شده و اگر نتوانند این رفتار را کنترل کنند در محیط ها و شرایط مختلف، مجبور به خودارضایی هستند. در واقع زندگی شخصی و کاری آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کنترل خود را بر این موضوع از دست می‌دهند.

?مشکلات جسمانی

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی در مورد خودارضایی در مردان انجام شده است؛ خودارضایی به طور کلی مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کند. اما اگر افراد برای مدت زمان طولانی و به دفعات آن را انجام دهند؛ مشکلات جسمانی را نیز در این مورد تجربه می‌کنند. بسیار احتمال دارد که افراد دچار مشکل نعوظ شده و حتی تغییراتی را در میزان طبیعی هورمون ها نیز تجربه کنند. از طرفی برخی از باورهایی که در این زمینه وجود داردند نیز اشتباه است. برای مثال خودارضایی هیچ تاثیری در ضعیف شدن چشم افراد یا تحلیل رفتن عضلات آنها ندارد.

توقف خودارضایی در مردان

توقف خودارضایی در مردان

امروزه متخصصین بر این باورند که انجام رفتارهای لذت بخشی نظیر خودارضایی می‌تواند با درگیر کردن نواحی مشابه مغزی به نوعی اعتیاد بیانجامند. درمان افرادی که مبتلا به اعتیادهای رفتاری هستند با روش‌های مختلفی امکان پذیر است که توسط متخصصین سلامت روان از جمله روانشناسان ارائه می‌شود. برای مثال درمانگران در رویکرد شناختی رفتاری به شما کمک می‌کنند تا باورهای غلط در مورد خود ارضایی و رابطه جنسی را اصلاح کنید و با تمرین الگوهای رفتاری صحیح در مورد رابطه جنسی بتوانید از انجام وسواس گونه خود ارضایی دست بکشید. برای شروع درمان و ترک خودارضایی کلیک کنید.

?کنترل استرس و اضطراب

یکی از اصلی ترین اقداماتی که افراد باید در مورد خودارضایی مردان انجام دهند؛ کنترل استرس و اضطراب آنهاست. در واقع برخی از مردان تنها به دلیل اینکه نمی‌توانند به روش درستی استرس خود را کنترل کنند؛ از این روش استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند در این زمینه از یک متخصص روانشناس کمک گرفته و این موضوع را ریشه یابی کنند.

?کنترل کردن محرک های محیطی

برخی از محرک های محیطی بیشتر افراد را به خودارضایی ترغیب می‌کنند. مردان باید این عوامل را پیدا کرده و در صورت بروز از آنها دوری کنند. همچنین در چنین شرایطی حواس خود را نیز پرت کنند. از طرفی در هنگام خواب لباس های بیشتری پوسیده تا از تماس بدن خود با تخت خواب و همچنین تحریک شدن، جلوگیری کنند.

?ورزش و تغذیه مناسب

ورزش یکی از جایگزین های بسیار مناسب برای خودارضایی در مردان است. چرا که مردان با اینکار می‌توانند به درستی انرژی خود را تخلیه کرده و همچنین بدن سالم تری داشته باشند. از طرفی از خوردن غذاهای محرک پرهیز کرده و رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در مورد خودارضایی در مردان، عوامل زیادی وجود دارند که باید بررسی شوند. همچنین به طور قطعی نمی‌توان در این مورد نظر داد. تنها باید به افراد کمک کرد تا این موضوع را کنترل کرده و عوارض جانبی آن را به حداقل برسانند. این موارد با مراجعه به متخصص امکانپذیر می‌شود. افراد می‌توانند با مشاوره جنسی در این مورد مشورت کرده و از راهکارهای جایگزین مطلع شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودارضایی مردان می توانید در هر زمان از روز با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خود ارضایی زیاد مردان می تواند منجر به احساس افسردگی شود؟

بله، همان طور که گفته شد بسیاری از افراد پس از انجام خودارضایی درگیر احساسات منفی شدیدی می‌شوند که تحت تاثیر باورهای آن‌ها در این زمینه قرار دارد. این احساسات منفی در دراز مدت فرد را در برابر مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی آسیب پذیر می‌کنند و سلامت روانی او را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره