چه روابطی را باید ادامه دهیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چه روابطی را باید ادامه دهیم ؟ این سؤالی است که برای بسیاری از دختران و پسران پیش می‌آید. داشتن یک رابطه عاطفی سالم و عمیق خواسته همه ما است. اما نکته این جاست که در ابتدای هیچ رابطه‌ای نمی‌دانیم آیا این، همان چیزی است که می‌خواستیم یا نه. به همین خاطر شاید سؤال خیلی از ما این باشد که یک رابطه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا از کجا بفهمیم که در مسیر درست قرار داریم یا خیر؟

متخصصان روان‌شناسی ویژگی‌هایی را برای یک رابطه خوب در نظر گرفته‌اند. اگر این ویژگی‌ها را در رابطه خود می‌بینید باید بگوییم که بهتر است از ارتباطتان مراقبت کنید. در ادامه این مطلب ما ویژگی‌های رابطه سالم و راه‌های فهمیدن آن را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما نیز در این زمینه سؤالی دارید در ادامه همراه ما باشید.

چه روابطی را باید ادامه دهیم ؟

از کجا بفهمیم که در یک رابطه سالم و روبه‌جلو قرار داریم؟ جواب دادن صحیح به این سؤال می‌تواند خیلی به شما کمک کند. یک پاسخ صحیح به این سؤال به شما کمک می‌کند رابطه مناسب را از نامناسب تشخیص بدهید. به‌علاوه اگر شما ویژگی‌های یک رابطه خوب را بشناسید می‌توانید نقاط ضعف ارتباطتان را پیدا کرده و برای برطرف‌کردن آنها تلاش کنید. متخصصین روان‌شناسی معتقدند یک رابطه خوب ویژگی‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

✔️ حال روحی‌تان در این رابطه خوب است

برای آن که بدانیم که چه روابطی را باید ادامه دهیم، باید به سلامت آن رابطه توجه کنید. اولین ویژگی یک رابطه خوب و سالم این است که شما در آن احساس شادی می‌کنید. یادتان باشد ما دیگران را به این خاطر وارد زندگی‌مان می‌کنیم که خوشحال‌تر باشیم. پس اگر رابطه شما این خوشی را برایتان به همراه ندارد باید کمی راجع به آن تجدیدنظر کنید. رابطه‌هایی که در آن قهر و دعواهای طولانی و ناراحتی وجود دارد از جمله ارتباطاتی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. برای آشنایی با راه های قطع رابطه با دوست صمیمی کلیک کنید.

✔️ طرفین به هم تعهد دارند | چه روابطی را باید ادامه دهیم

یکی از اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ها در یک رابطه تعهد است. پس اگر می‌خواهید بدانید چه روابطی را باید ادامه دهیم به این موضوع دقت داشته باشید. اگر مطمئن هستید که طرف مقابل و همچنین خود شما به یکدیگر تعهد دارید بهتر است برای نگه‌داشتن و همین‌طور بهتر کردن رابطه‌تان تلاش کنید. اما اگر مشکلاتی مثل خیانت در رابطه وجود دارد باید کمی جدی‌تر راجع به ادامه رابطه‌تان فکر کنید.

✔️ احترام متقابل در رابطه وجود دارد

اینکه شما و شریک عاطفی‌تان به یکدیگر احترام بگذارید یکی از مهم‌ترین شرط‌های یک رابطه سالم و روبه‌جلو است. پس با خودتان به این سؤال جواب بدهید که آیا این ویژگی در رابطه شما وجود دارد؟ آیا طرف مقابل با احترام با شما صحبت می‌کند؟ به نظرات و خواسته‌هایتان توجه می‌کند؟ اگر پاسختان به این سؤالات مثبت است می‌توانیم بگوییم که شما در مسیر خوبی قرار دارید.

فروشگاه آرامیس

✔️ چه روابطی را باید ادامه دهیم | در حال پیشرفت هستید

متخصصان زوج‌درمانی معتقدند یکی از ویژگی‌های رابطه خوب این است که هر دو طرف و همین‌طور خود رابطه در حال رشد باشند. در یک رابطه خوب شما احساس می‌کنید که چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید. طرف مقابل به پیشرفت کردن و بالارفتن شما احترام می‌گذارد. و همچنین رابطه‌تان هر روز نسبت به گذشته خود در حال عمیق‌تر و بهترشدن است.

✔️ اشتباهاتتان را می‌پذیرید

آیا شما و طرف مقابل اشتباهات خودتان را می‌پذیرید؟ آیا حاضرید از شریک عاطفی‌تان بابت یک اشتباه عذرخواهی کنید؟ این یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای ادامه‌پیداکردن یک رابطه است. وقتی یک نفر اشتباهات خودش را نپذیرد و دائماً آنها را تکرار کند طبیعتاً باعث ناراحتی طرف مقابل می‌شود. و در این رابطه شما هیچ پیشرفتی نمی‌کنید. زیرا دائماً اعصابتان درگیر رفتارهای نامناسب طرف مقابل است. پس اگر می‌خواهید بدانید چه روابطی را می‌شود ادامه داد یک نکته مهم این است که ببینید آیا طرف مقابل اشتباهاتش را می‌پذیرد؟ آیا او به‌راحتی برای اشتباهش عذرخواهی می‌کند؟

✔️ چه روابطی را باید ادامه دهیم | چقدر به ارزش‌های انسانی بها می‌دهید

ارزش‌های انسانی مثل صداقت، تعهد، اعتقاد داشتن به حقوق برابر و مهم‌تر از همه اینها عشق و محبت، در یک رابطه سالم وجود دارند. در مقابل رابطه‌های ناسالم معمولاً درگیر ضد ارزش‌هایی مثل توهین و تحقیر می‌شوند. پس اگر برایتان سؤال است که چه روابطی را باید ادامه بدهیم بهتر است به وجود این ارزش‌ها در رابطه خود دقت کنید.

برای آشنایی با نشانه های دوست بی فا و بی معرفت کلیک کنید.

نشانه هایی که می گویند چه روابطی را باید ادامه دهیم ؟

تا اینجا با ویژگی‌های رابطه سالم و مناسبی که می‌توانیم ادامه بدهیم آشنا شدیم. یک سؤال مهم دیگر این است که رابطه سالم را از کجا بشناسیم؟ بعضی از نشانه‌ها به شما برای شناخت رابطه‌تان کمک می‌کنند. این نشانه‌ها به شرح زیر هستند.

?با خودتان روراست باشید | چه روابطی را باید ادامه دهیم

شاید دیگران راجع به رابطه شما نظرات مختلفی داشته باشند. اما هیچ‌کس به اندازه خودتان نمی‌داند که در این رابطه چه خبر است. اگر کمی به درون خودتان توجه کنید حتماً صدای قلب یا عقلتان را راجع به رابطه خواهید شنید. بسیاری از اوقات ما به هر دلیلی به این صدا توجه نمی‌کنیم. اما همگی به‌خوبی می‌دانیم که این احساس در ما اشتباه نمی‌کند. پس یکی از اولین کارها برای شناخت رابطه سالم این است که به درون خودتان توجه کنید. آیا صدای قلب و مغزتان معتقد است چیزی در این رابطه سر جایش نیست؟ آیا شما با تمام وجود از اینکه در این رابطه‌اید خوشحال و راضی هستید؟

?به رفتارهای طرف مقابل دقت کنید | چه روابطی را باید ادامه دهیم

یکی از بهترین وسیله‌ها برای شناخت طرف مقابل این است که به رفتارهایش دقت کنید. یادتان باشد همه ما می‌توانیم حرف‌هایمان را کنترل کنیم. اما رفتارها بهترین وسیله‌ای هستند که شخصیت و خواسته‌های درونی ما را نشان می‌دهند. با دقت نگاه کنید که طرف مقابل در هر موقعیت چطور برخورد می‌کند؟ این موضوع می‌تواند اطلاعات خیلی خوبی راجع به شخصیت او به شما بدهد.

?بحران‌ها در رابطه شما چطور حل می‌شوند؟

اختلاف‌نظر و بحث در هر رابطه‌ای پیش خواهد آمد. سؤال مهم این است که این اختلاف‌ها در رابطه شما چطور حل می‌شوند. اگر طرف مقابل حتی در عصبانیت به شما احترام می‌گذارد و صحبت‌هایتان را می‌شنود باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین اصول یک رابطه سالم در ارتباط شما وجود دارد.

?اهداف طرف مقابل را بررسی کنید

هدف‌ها و خواسته‌های طرف مقابل از رابطه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به شما می‌گوید چه روابطی را باید ادامه دهیم . پس بهتر است انگیزه‌های شریک عاطفی‌تان را بررسی کنید. آیا شما خواسته‌های مشترکی از یک رابطه دارید؟ اگر پاسختان به این سؤال منفی است بهتر است کمی بیشتر راجع به این رابطه فکر کنید.

ادامه دادن رابطه‌ها و اهمیت مشاوره

خیلی از ما رابطه‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم: رابطه‌هایی که باید ادامه داد و آنهایی که نباید ادامه داد! اما بهتر است به یک نکته دقت کنید. قرار نیست رابطه‌هایی که نقطه‌ضعف‌هایی دارند محکوم به تمام شدن باشند. خبر خوب این است که شما می‌توانید رابطه‌تان را در هر شرایطی که باشد به یک وضعیت بهتر تبدیل کنید. به همین خاطر توصیه می‌شود در روابط عاطفی خود از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

مشاور متخصص با بررسی شرایط رابطه شما و همین‌طور ویژگی‌های شخصیتی هرکدامتان می‌تواند توصیه‌های خیلی خوبی برای بهتر کردن شرایط تان داشته باشد. گاهی اوقات ارتباط شما و شریک عاطفی‌تان با یادگرفتن بعضی از مهارت‌ها مثل صحبت‌کردن متقابل یا کنترل هیجانات بهبود پیدا می‌کند. پس اگر احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما یک یا چند مورد از ویژگی‌های بالا را ندارد قبل از هر تصمیمی از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اینکه چه روابطی را باید ادامه دهیم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در مورد چه روابطی را باید ادامه دهیم

چه رابطه‌هایی حتماً شکست می‌خورند؟

هرگز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که یک رابطه قطعاً شکست می‌خورد. بااین‌حال متخصصین توصیه می‌کنند قبل از ورود به رابطه با کسانی که این ویژگی‌ها را دارند کمی بیشتر فکر کنید: معتادین، افراد متأهل، بیماران دارای اختلال شخصیت و بیماران سایکوتیک.

چه روابطی را باید ادامه دهیم ؟

روابطی که در آن احترام، احساس خوب، پیشرفت، پذیرش، حمایت و… باشد ارزش ادامه دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره