تنفر از رابطه جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنفر از رابطه جنسی اغلب در زنان دیده می‌شود. زندگی زناشویی غالبا از آنچه که فکر می‌کنید متفاوت‌تر است. افراد زیادی بعد از ازدواج، بنابه دلایلی از داشتن رابطه زناشویی خودداری می‌کنند و از آن متنفرند. شاید این نفرت از رابطه زناشویی یک احساس طبیعی باشد که عوامل مختلفی از جمله فرهنگ در ایجاد آن دخیل‌اند. در کشور ما ایران، وجود باورهای غلط و قدیمی در بعضی افراد موجب نفرت از رابطه جنسی و سرکوب میل جنسی می‌شود.

وجود چنین حسی در یکی از طرفین ازدواج مشکلات زیادی در روابط آنها به وجود خواهد آورد. زیرا داشتن رابطه زناشویی لازمه زندگی آرام و لذت‌بخش است. بنابراین دانستن علت تنفر از رابطه جنسی و درمان آن بسیار ضروریست. در این مطلب به بررسی ابعاد مختلف نفرت از رابطه جنسی و سپس راه‌های درمان آن می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از رابطه جنسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم اختلال بیزاری جنسی | تنفر از رابطه جنسی

نشانه های تنفر از رابطه جنسی

بی‌میلی به رابطه جنسی ممکن است در دوره‌هایی از زندگی هر فردی رخ دهد و این طبیعی است. ولی اگر این بی‌میلی طولانی شود و کم کم به تنفر از رابطه جنسی تبدیل گردد، عواقب بدی در زندگی خواهد داشت و این اصلا خوب نیست. چنانچه شما قبل از انجام یا در طول رابطه جنسی و حتی در اثر فکر کردن به آن، دچار استرس و حمله پانیک می‌شوید، می‌توان گفت اختلال بیزاری جنسی دارید. بی‌توجه بودن به این علائم موجب بهبودی شما نمی‌شود بلکه آن حس را بدتر می‌کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

مهم‌ترین علائم

خودداری از هرگونه رابطه جنسی، ترس و تنفر از رابطه جنسی، مشکل در زندگی مشترک، حملات پانیک مانند احساس خفگی، تپش قلب، ضعف، تهوع، سرگیجه و مشكلات تنفسی در مواجهه با رابطه جنسی.

برخی افراد در مورد همه رفتارهای جنسی (بوسیدن و لمس كردن) حس تنفر زیاد دارند. شدت واكنش افراد می‌تواند علائم خفیفی چون نداشتن علاقه و نفرت خفیف باشد یا شامل استرس متوسط و نشانه‌های شدیدی چون لذت نبردن، پریشانی روانی شدید و کلیه علائم پانیک است.

در افرادی با تنفر شدید می‌بینیم که فرد هر کاری می‌کند تا جلوی رابطه جنسی با همسرش را بگیرد.  مثلا در زمانی متفاوت از همسرش می‌خوابد، زمان بیشتری در محل کارش صرف می‌کند و از محیط خانه فراری است و حتی ممکن است جذابیت جنسی خود را کاهش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله نشانه ها و درمان اختلال واژینیسموس را بخوانید.

شیوع تنفر از رابطه جنسی در زنان و مردان

هر دو گروه زنان و مردان امکان اختلال بیزاری جنسی را دارند. ولی تحقیقات نشان می‌دهد شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است، شاید به این خاطر که زنان بیشتر از مردان قربانی تجاوز و انواع آزار جنسی می‌شوند. به دلیل اینکه این اختلال را با سایر بیماری‌ها و اختلالات جنسی (سردی و بی‌میلی جنسی یا نوسان طبیعی در میل جنسی بر اثر استرس‌های زندگی روزمره) اشتباه می‌گیرند، آمار دقیق آن نیز مشخص نیست.

از طرفی بسیاری از افراد حرف زدن در مورد مسائل جنسی را دشوار و خجالت‌آور می‌دانند. در نتیجه تعداد کمی از مبتلایان برای درمان این اختلال به مشاور، درمانگر جنسی و پزشک روی می‌آورند.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

علل تنفر از رابطه جنسی

علل تنفر از رابطه جنسی

در خصوص بیزاری و تنفر از رابطه جنسی نمی‌توان علت مشخصی برای همه افراد تعیین کرد. هر فرد با توجه به روحیات خود و تجارب زندگی‌اش علل متفاوتی برای تنفر از رابطه جنسی دارد. در کل می‌توان علل زیر را بیان کرد که شدت هر یک در افراد مختلف فرق می‌کند.

? جذابیت ظاهری

جذابیت ظاهری و فرم بدن از مولفه‌هایی است که می‌تواند تنفر از رابطه جنسی را باعث شود. محرک‌های بصری با تاثیر روی مغز ، بر روابط جنسی موثرند. تحقیقاتی در سال۲۰۱۲ در یک مجله علوم اعصاب، ثابت کرد که محرک‌های بصری، مواد شیمیایی از مغز آزاد می‌کنند و در پی آن، فرد جذب زیبایی‌های بدنی شریکش می‌شود.

? باورها و اعتقادات نادرست خانواده یا جامعه

متاسفانه در بسیاری از جوامع صحبت راجب سکس و رابطه جنسی را نادرست و عیب می‌دانند که همین زمینه ساز تنفر از رابطه جنسی است.جوانان در این جامعه بدون هیچ پیش زمینه‌ و آشنایی در برابر رابطه جنسی قرار می‌گیرند. مسلما اولین رابطه زناشویی برای دختران و پسرانی که آگاهی کافی در این مورد ندارند، تلخ و آزاردهنده خواهد بود. و در نهایت به احساس نفرت از رابطه جنسی ختم می‌شود.

در ضمن اکثر دختران و پسران در این شرایط از بیان انتظارت خود از رابطه جنسی خجالت می‌کشند و برای همین میل به داشتن رابطه جنسی در آنها کاهش می‌یابد و از رابطه زناشویی متنفر می‌شوند.

? تاثیر رفتار های پدر و مادر روی زندگی جنسی

یکی دیگر از دلایل تنفر از رابطه جنسی رفتارهای والدین با فرزندان شان است. گاهی والدین ناخواسته تصویری نادرست از مرد یا زن در ذهن فرزند ایجاد می‌کنند. مثلا اگر پدر به دختر خود بی‌توجه باشد و محبت کافی روا ندارد، تصویری سخت، خشن و عبوس از مردان در ذهن دخترش نقش می‌بندد. این تجربه در مورد پسر در رابطه با مادر نیز امکان دارد. رفتار های اشتباه والدین  در زندگی جنسی فرزندان نقش مهمی دارد.

برای آشنایی با انواع اختلالات جنسی مردان کلیک کنید.

? کسالت رابطه | تنفر از رابطه جنسی

رابطه جنسی با فرد تکراری بعد از گذشت سال‌ها از ازدواج احساس یکنواختی می‌دهد. توصیه می‌شود به جای نگاه قدیمی به شریک جنسی‌تان، به خودتان بگویید که سکس یک چیز خاص است که فقط با شریک زندگیتان به اشتراک می‌گذارید. سعی نمایید رابطه را مثل قبل جذاب کنید.

باهم به تعطیلات بروید و رابطه جنسی را در هتل و مکان های جدید و هیجان‌انگیز انجام دهید. هر چیزی که احساس جدید بودن به رابطه جنسی‌تان می‌دهد را امتحان کنید. اگر هیچ‌کدام جواب نداد بهتر است به زوج درمانی فکر کنید. تنوع در رابطه جنسی می‌تواند مفید باشد.

? تعارض رابطه | تنفر از رابطه جنسی

به گفته بریتو میی بعضی افراد پس از دعوا علاقه‌ای ندارند رابطه جنسی برقرار کنند. برخی دیگر هم رابطه جنسی بعد از دعوا را به عنوان ترمیم شکستگی‌های حسی و درگیری زناشویی دوست دارند. اگر خواهان رابطه طولانی مدت هستید باید مسائلتان را ریشه‌ای حل کنید. حل صحیح و به موقع دعوای بین زوجین جلوی مشکلات بعدی و ورود آن به رابطه جنسی را خواهد گرفت.

? مادرشدن یکی از علل تنفر از رابطه جنسی

مادر شدن می‌تواند تاثیرات منفی و خشنی بر رابطه جنسی شما بگذارد. به گفته دورواسولا شما بعد از زایمان، سرگرم کودک و بزرگ کردن او می‌شوید و استرس این کار ممکن است شما را تا مدت‌ها از احساس سکسی بودن و میل به رابطه جنسی دور نگه دارد. در زنان علل فراوانی برای عدم میل جنسی وجود دارد.

آنها اگر از دوران بارداری دچار افسردگی نشوند، احتمال افسردگی پس از زایمان در آنان زیاد است. علاوه بر آن مشکلات زیادی بعد از زایمان برای زنان ایجاد می‌شود که البته در همه یکسان نیست؛ چسبندگی روده و سردردهای ناشی از مواد بیهوشی، مشکلات نوزاد نورسیده و … همه این موارد می‌تواند علت تنفر از رابطه جنسی در زنان باشد.

? مشکلات هورمونی | تنفر از رابطه جنسی

نداشتن تعادل هورمونی نیز از علل کاهش میل جنسی است. تنفر از رابطه جنسی علت‌های بی‌شمار دیگری نیز دارد از جمله: استرس، مصرف مواد مخدر، ترس از بارداری و تنفر از همسر، کنترل بارداری، مسولیت‌های بیش از حد، کمبود زمان، بارداری، تفاوت در فانتزی‌های جنسی و مشکلات شریک جنسی.

?استرس و اضطراب

یکی دیگر از دلایل تنفر از رابطه جنسی در افراد، استرس و اضطراب آنهاست. برخی از افراد به طور کلی به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند و یا فقط در حین رابطه جنسی دچار استرس می‌شوند. همین موضوع بر عملکرد آنها تاثیر گذاشته و آنها را از این رفتار دلزده می‌کند.

?ابتلا به افسردگی

افراد در صورت ابتلا به افسردگی نیز میل جنسی بسیار کمی را تجربه کرده و دچار تنفر از رابطه جنسی می‌شوند. در واقع یکی از اصلی ترین نشانه های افسردگی، اختلال در عملکرد جنسی است. به همین دلیل افراد باید این موضوع را جدی گرفته و در این زمینه اقدام کنند.

?تجربیات گذشته

از طرفی افرادی که در گذشته مورد سواستفاده واقع شده اند نیز، بسیار احتمال دارد که دچار تنفر از رابطه جنسی شوند. در این صورت افکار این افراد دچار اختلال شده و نمی‌توانند در این مورد به درستی فکر کنند. به طور کلی تجربیات اولیه فرد در فعالیت جنسی، بسیار تعیین کننده است.

?عملکرد بد همسر در رابطه جنسی

عملکرد بد همسر نیز از دلایل تنفر از رابطه جنسی محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی معمولا افراد به دلیل احساس خجالت، با همسر خود صحبت نکرده و این موضوع را در میان نمی‌گذارند. به همین دلیل همسر نیز در این مورد کاری نمی‌کند. به همین دلیل این احساس در افراد تشدید شده و به طور کلی میل خود را به داشتن رابطه جنسی از دست می‌دهند.

راه های از بین بردن تنفر از رابطه جنسی

در رابطه با تنفر از رابطه جنسی شناخت و بررسی علت زمینه‌ساز و نشانه‌های اختلال ضروری می باشد. شما می‌توانید از طریق روش‌های درمان مشاوره آنلاین یا درمان‌های جنسی حضوری مشکل خود را پیگیری کنید. از روش های درمانی رایج دیگر روان‌درمانی(متعهد به شرکت در جلسات درمانی)، زوج‌درمانی(حل تعارضات بین فردی دخیل در رابطه جنسی) و درمان‌های حساسیت‌زدایی است.

?دارودرمانی

برای علائم پانیک هنگام رابطه جنسی نیز پزشکان می‌توانند داروهایی تجویز کنند. داشتن رابطه جنسی سالم قسمت مهمی از تجربه زندگی انسان است. این اختلال اگر درمان نشود، امکان دارد به خیانت، طلاق یا سردی دائمی در زندگی مشترک منتهی شود.

برای آشنایی با بهبود انواع کژکاری جنسی کلیک کنید.

?تغییر در سبک زندگی

زوجین باید برای مقابله با تنفر از رابطه جنسی، سبک زندگی خود را نیز تا حدی تغییر دهند. افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند و یا به صورت مداوم از شبکه های مجازی استفاده می‌کنند نیز بیشتر در معرض چنین موضوعی هستند. از همین رو باید در مورد فعالیت بدنی، رژیم غذایی و حتی میزان استفاده از شبکه های مجازی نیز اقداماتی را انجام دهند.

?صحبت کردن با شریک جنسی

در این مورد حتما با همسر و یا شریک جنسی خود صحبت کرده و این موضوع را در میان بگذارید. با اینکه صحبت کردن و بیان کردن این موضوع کمی دشوار است و احتمالا فشار زیادی را به افراد وارد کند؛ اما برای از بین بردن آن بسیار موثرتر خواهد بود.

پیامدهای تنفر از رابطه جنسی

فراموش نکنید که تنفر از رابطه جنسی می‌تواند زمینه ساز مشکلات بیشتری در افراد گردد. بیشتر مشکلات جنسی در زنان و مردان از این موضوع نشات می‌گیرند. همچنین در این صورت افراد علائم جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند که بهتر است حتما برای از بین بردن آنها از متخصص کمک بگیرند.

عوامل تشدید کننده تنفر از رابطه جنسی

برخی از عوامل تنفر از رابطه جنسی را بیشتر تشدید می‌کنند. در واقع به غیر از دلایلی که این حالت را ایجاد کرده اند؛ عواملی هم وجود دارند که این احساس را در افراد افزایش می‌دهند. واکنش های همسر در این مورد، اینکه فرد تا چه اندازه در این مورد اطلاعاتی داشته و یا برای درمان اقدام می‌کند و یا حتی اختلالاتی که به طور همزمان برای فرد ایجاد می‌شوند؛ همگی در این مورد نقش دارند.

سخن پایانی

احساس نفرت از رابطه جنسی را ممکن است هر فردی تجربه کند. این حس دلایل مختلفی دارد، و اساسی‌ترین علت آن با ناخودآگاه فرد در ارتباط است. سرکوب میل جنسی در نوجوانی، رفتارهای اشتباه والدین، تجربه‌ها و خاطرات تلخ در کودکی و… موجب تشدید احساس تنفر از رابطه جنسی در فرد می‌شوند. اگر شما هم فکر می‌کنید این اختلال را دارید، آن را نادیده نگیرید و مشاوره جنسی با متخصصان انجام دهید. درمان حس نفرت از رابطه جنسی با مراجعه به روانشناس و بررسی همه‌جانبه دلایل آن آسان می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از رابطه جنسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره