طرحواره دیگر جهت مندی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طرحواره دیگر جهت مندی که به معنای هدایت شدن از جانب دنیای بیرونی است یکی از حوزه های اصلی طرحواره های ناسازگار بوده که توسط جفری یانگ در نظریه اسکیماتراپی مورد بحث قرار گرفته است. این طرح واره خود طرحواره های ایثار، اطاعت و جلب توجه را در بر می گیرد. افرادی که دارای این طرحواره ها هستند در ارضای نیاز خود در زمینه آزادی بیان از دوران کودکی با مشکل مواجه بوده اند. ما در ادامه در مورد این طرح واره توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرحواره دیگر جهت مندی؛ آشنایی با طرحواره های ناسازگار اولیه

قبل از اینکه با مفهوم طرحواره دیگر جهت مندی آشنا شوید باید طرحواره های ناسازگار اولیه را به درستی بشناسید. طرحواره های ناسازگار اولیه مجموعه باورهای مرکزی، خاطرات و هیجاناتی هستند که مواجهه با آن ها منجر به تجربه پریشانی و احساس ناامنی می شود. این طرحواره ها به طور گسترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته اند. یانگ بر این باور است که همه انسان ها دارای 5 نیاز هیجان اصلی هستند که نیاز به دلبستگی، خودمختاری، آزادی بیان، پذیرش محدودیت و تفریح را در بر می گیرد. ارضای سالم این نیازها به خصوص در دوران کودکی و توسط والدین از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طوری که برآورده نشدن هر نیاز منجر به شکل گیری طرحواره های خاصی می شود که در مجموع به همه آن ها حوزه طرحواره گفته می شود. طرحواره های مرتبط با برآورده نشدن نیاز آزادی بیان همگی تحت عنوان “طرحواره های حوزه دیگر جهت مندی” نام می گیرند.

 معرفی طرحواره حوزه دیگر جهت مندی

یانگ در نظریه خود این موضوع را مطرح می کند که همه افراد از همان دوران کودکی نیازمند آزادی بیان هستند. یعنی آن ها باید بتوانند آرادنه خواسته ها و نیازهای خود را با والدین در میان بگذارند. در صورتی که شرایط مساعدی برای این موضوع فراهم نباشد به احتمال زیاد طرحواره های مرتبط با حوزه دیگر جهت مندی شکل می گیرند. این حوزه طرحواره های ایثارگری، اطاعت، پذیرش جویی ا همان جلب توجه را در بر می گیرند. ویژگی مشترک همه این طرحواره ها این است که افرادی که دارای آن ها هستند اغلب نیازها و خواسته های خود را سرکوب کرده و برآورده کردن خواسته های دیگران را همیشه در اولویت قرار می دهند.

علل شکل گیری طرحواره دیگر جهت مندی

همان طور که گفته شد دیگر جهت مندی در پاسخ به ارضا نشدن نیاز به آزادی بیان در خانواده ها شکل می گیرد. در نتیجه خانواده هایی که به هردلیلی اجازه نمی دهند فرزندشان خواسته ها و نیازهای خود را آزادانه با دیگران در میان بگذارد بیش از دیگران زمینه شکل گیری این طراحواره را در فرزندان خود فراهم می کنند. برای مثال در خانواده هایی که کودک در آن ها به دلیل مریضی یکی از اعضا دائما باید از خودگذشتگی کند یا به خاطر استبداد والدین نمی تواند حرف های خود را به درستی مطرح این طرح واره نظیر ایثار و اطاعت بیش از سایر خانواده رواج دارد.

طرحواره دیگر جهت مندی و اجزای آن

طرحواره حوزه دیگر جهت مندی خود 3 طرحواره اصلی را در بر می گیرد که ایثار، اطاعت و جلب توجه را شامل می شود. در ایثار فرد دائما نیازهای خود را سرکوب می کند و خواسته های دیگران را به بهای فدا کردن خود برآورده می کند. در طرحواره اطاعت فرد در دو سطح نیازها و هیجان ها از دیگران فرمان برداری می کند. به این معنا که دائما در تلاش است خواسته های دیگران را برآورده کند یا ابراز هیجانات خود را به خوشایندی دیگران معطوف سازد. هم چنین در طرحواره جلب توجه فرد دائما در طول زندگی از جانب تشویق و تنبیه دیگران هدایت می شود و بیشترین چیزی که او را در زندگی پیش می برد کسب رضایت و توجه از جانب دیگران است.

درمان طرحواره

برای اینکه بتوانید طرحواره های مرتبط با حوزه دیگر جهت  مندی را درمان کنید لازم است که در ابتدا به کمک یک روانشناس متخصص در حوزه اسکیما تراپی ارزیابی دقیقی از وضعیت روان شناختی خود به عمل بیاورید. روان شناسان به کمک آزمون های مختلف و مصاحبه های بالینی به شما کمک می کنند تا در مورد وجود طرحواره های مختلف در خود آگاهی پیدا کنید. سپس با استفاده از تکنیک های هیجانی، شناختی و رفتاری مختلف به شما یاری می رسانند تا سبک مقابله ای سالم تری را در زندگی در پیش بگیرید.

فروشگاه آرامیس

 

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه طرحواره ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 

سوالات متداول

وجه مشترک همه طرحواره های حوزه دیگر جهت مندی چیست؟

در همه این طرحواره ها فرد نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهد و نمی تواند به اندازه کافی به خواسته های خود توجه کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره