دروغ و پنهان کاری در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دروغ و پنهان کاری در ازدواج هرگز راهی مناسب برای شکل دادن به یک زندگی مشترک سالم نیست. شاید همه ما به صورت روزمره دروغ‌هایی بگوییم. اما صداقت در رابطه از اصول ازدواج است. صداقت چیزی فراتر از دروغ نگفتن است. روابط براساس اعتماد ساخته می‌شوند. حتی کوچکترین چیز برای شکستن اعتماد کافی است و بازسازی آن انرژی‌بر است. فریب و پنهان‌کاری شامل بیان جملات مبهم، گفتن نیمی از حقیقت، دستکاری اطلاعات و پنهان کردن احساسات یا اطلاعات است. همه این‌ها بر رابطه تأثیر می‌گذارند و شخص را از آزادی انتخاب و اقدام آگاهانه نسبت به آن موضوع محروم می‌کنند. در ادامه به معایب و پیامدهای دروغ در ازدواج و روش های مناسب بیان مساله اشاره کرده‌ایم. اگر در این زمینه گره ای در ذهن دارید، حتما مشاوره ازدواج دریافت کنید.

دروغ و پنهان کاری در ازدواج

برخی فکر می‌کنند که برای خوشبختی شریک زندگی خود گفتن کمی دروغ اشکالی ندارد. اما چیزی که آن‌ها متوجه نمی‌شوند این است که این کار به جای بهتر کردن اوضاع، فقط زمینه مشکلات و بدتر شدن شرایط را فراهم می‌کنند. اگر شریک زندگی شما روزی متوجه شود که شما دروغ گفته‌اید و چیزهایی را از او پنهان کرده‌اید، اعتماد وی از بین می‌رود.

از آنجا به بعد هر کاری که انجام دهید یا بگویید با شک و تردید به آن نگاه می‌شود. اگر به دنبال یک رابطه متعهد و جدی هستید، باید از پنهان کردن مسائل از شریک زندگی خود اجتناب کنید، هر چند کوچک یا بزرگ باشد. اگرچه مواردی وجود دارد که باید حتما از شریک زندگی خود پنهان کنید اما بهتر است در روابط خود شفافیت را حفظ نمایید و دروغ و پنهان کاری در ازدواج را کنار بگذارید. برای رسیدن به شناخت پیش از ازدواج کلیک کنید.

پیامد پنهان کاری و دروغ در ازدواج

بیشتر افرادی که درازدواج دروغ می‌گویند نگران خطرات و عواقب بیان حقیقت هستند. اما به خطرات فریبکاری فکر نمی‌کنند.

صمیمیت در روابط، مبتنی بر اعتماد و اصالت است. دروغ و پنهان کاری صمیمیت واقعی در ازدواج را از بین می‌برد. همچنین منجر به دروغ‌های بیشتر می‌شوند. تا جایی که اگر حقیقت آشکار شود، ممکن است از راز اصلی آسیب‌زاتر باشد. هر چه حقیقت بیشتر پنهان شود، رو آوردن به صداقت سخت‌تر خواهد بود.

همچنین می‌تواند بر خودپنداره فرد دروغگو تأثیر بگذارد. در یک دوره طولانی، فریبکاری می‌تواند عزت نفس تان را از بین ببرد. احساس گناه معمولی که با صداقت قابل جبران است، به شرم تبدیل می‌شود و حس بنیادی عزت و شایستگی ما را به عنوان یک شخص تضعیف می‌کند. چراکه شکاف بین خودی که به دیگران نشان می‌دهیم ‌و احساسی که در درون خود داریم بیشتر می‌شود.

فروشگاه آرامیس

چگونه رازها و دروغ ها ازدواج را از بین می‌برند؟

همواره میل طبیعی به دانستن حقایق، وجود دارد. کشف این که کسی که دوستش داشتیم و به او اعتماد داشتیم به ما خیانت کرده، ویرانگر و آسیب‌زا است. این مساله تصویرمان از شریک زندگی و همچنین اعتماد به نفس ما را از بین می‌برد. حتی اگر جدا نشوید، زمانی که اعتماد از بین برود، صمیمیت قبلی هم از بین خواهد رفت.

قربانیان فریب و دروغ در ازدواج با احساس سردرگمی، اضطراب، عصبانیت، شکاکیت، رها شدگی یا نیاز به رفتار اجتنابی واکنش نشان دهند. در بسیاری از موارد این افراد برای بهبود اعتماد از دست رفته و افزایش عزت نفس خود به مشاوره نیاز دارند.

همسران خشمگین شروع به بررسی جزئیات رویدادها و مکالمات قبلی می‌کنند و به دنبال سرنخ‌های نادیده گرفته شده و شواهد مبتنی بر دروغ می‌گردند. آن‌ها ممکن است به طرز دردناکی به این نتیجه برسند که آن‌ها و شریک زندگی خود در دو واقعیت کاملا متفاوت زندگی می‌کرده‌اند. اگر رابطه به پایان برسد، هر دو طرف ممکن است از شرم و سرزنش و اندوه رنج ببرند.

چه مسائلی دروغ و پنهان کاری در ازدواج محسوب می شوند؟

نظرات در مورد میزان «حقیقتی» که اطرافیان باید بدانند متفاوت است. اما اگر می‌خواهید یک رابطه جدی داشته باشید، نباید این موارد را از شریک زندگی و ازدواج خود پنهان کنید. اگر از این اصول پیروی کنید، مطمئناً در ازدواج تان موفق خواهید شد.

1. در مورد سلامتی خود صادق باشید

اگر در یک رابطه جدی هستید، مطمئن شوید که طرف مقابل شما تاریخچه سلامت شما را می‌داند. اگر دچار مشکل بزرگی شده‌اید یا برای چیزی بسیار کوچک تحت درمان هستید، فقط آن را بگویید. با پنهان کردن این موضوع، نه چیزی از آن به دست خواهید آورد و نه لطفی انجام می‌دهید.

2. دروغ در ازدواج | درمورد رویاهای‌تان صحبت کنید

رویاهای خود را برای آینده آشکارا به اشتراک بگذارید. بسیار مهم است که به شریک زندگی خود بگویید که در زندگی چه آرزویی دارید یا چه چیزی را می‌خواهید انجام دهید. این نه تنها به شما کمک می‌کند او را درک کنید، چه بسا ممکن است خود او به شما در این راه کمک کند. اگر یک شریک حامی داشته باشید، او قدم به قدم با شما همراه خواهد شد تا به اهداف‌تان برسید. همچنین به رشد رابطه کمک می‌کند و می‌توانید ببینید که چقدر شبیه یا متفاوت هستید. این موارد مهم است که مورد بحث قرار گیرند تا بدانید که با فرد مناسبی هستید.

3. هیچ یک از ویژگی‌های فیزیکی خود را که فکر می‌کنید بد هستند پنهان نکنید

از اینکه به همسرتان نشان دهید که واقعاً چه کسی هستید نترسید. برای تحت تاثیر قرار دادن یا جذب طرف مقابلتان، زیاده‌روی نکنید. اگر از آرایش یا هر روش مصنوعی دیگری روی بدن خود استفاده می‌کنید تا به اصطلاح عیب‌های خود را پنهان کنید، باید این کار را متوقف کنید. شریک زندگی شما اگر واقعاً شما را دوست داشته باشد شما را همانگونه که هستید می‌پذیرد. بنابراین هرگز ظاهر خود را هنگام بیدار شدن از خواب، با چشمان پف کرده یا هنگام بیماری پنهان نکنید. شما نباید احساس کنید برای بودن در کنار همسرتان، همیشه نیاز به آرایش، سشوار موها دارید. دروغ گفتن درباره ظاهر در ازدواج نیز می‌تواند پایه های زندگی تان را سست کند.

4. عادات غذایی، علایق و چیزهایی که از آن‌ها بدتان می‌آید را بیان کنید

عادات غذایی خود را از شریک زندگی خود پنهان نکنید. شما باید اینکه چه غذایی را دوست دارید، چه چیزی را دوست ندارید و حتی چقدر می‌خورید را به اشتراک بگذارید. دروغ درباره رژیم غذایی در ازدواج هیچ کمکی به بهبود رابطه تان نمی کند. مطمئناً شریک زندگی شما در مورد مقدار غذایی که می‌خورید قضاوت نمی‌کند. وقتی با شریک زندگی خود هستید از خوردن آنچه می‌خواهید نترسید.

5. گذشته خود را به همان اندازه که فکر می‌کنید لازم است به اشتراک بگذارید

اگر فکر می‌کنید چیزی وجود دارد که ممکن است در آینده ظاهر شود، قطعاً نباید آن را پنهان کنید. اما وقتی می‌گوییم گذشته خود را به اشتراک بگذارید، زیاده‌روی نکنید. جزئیات ریز روابط خود را افشا نکنید. فقط به اندازه‌ای که فکر می‌کنید مهم است و نیاز به گفتن دارد به اشتراک بگذارید. این می‌تواند در مورد روابط گذشته شما، دوران کودکی، مشکلات دوران دبیرستان یا هر چیز دیگری باشد. در هر صورت به یاد داشته باشید که صادق بودن اغلب مورد قدردانی قرار می‌گیرد. برای آن که دروغ در ازدواج شما نباشد حتما در این باره مشاوره دریافت کنید. برای آشنایی با حدود و معایب رابطه قبل ازدواج کلیک کنید.

6. دروغ در ازدواج | در بیان انتظارات خود شفاف باشید

قبل از ورود به رابطه مطمئن شوید که انتظارات خود را به وضوح بیان کرده‌اید. باید به همسرتان بگویید که از او و از این ازدواج چه انتظاری دارید و چند سال بعد این رابطه را در کجا می‌بینید. اگر انتظار تعهد بلندمدت دارید یا فکر می‌کنید که این یک تعهد معمولی است، آن را بگویید. اگر در این رابطه جدی هستید، باید به آن‌ها بگویید می‌خواهید در مقطعی از زمان ازدواج کنید و مثلاً دوست دارید بچه‌دار شوید. فقط مطمئن شوید که این را به شیوه ای مثبت مطرح کنید تا طرف مقابل شما احساس نکند که ناچار به پذیرفتن این شرایط است. دروغ در این زمینه یکی از مشکل سازترین عوامل در ازدواج ها است. پس در مورد آینده با خود و همسرتان به یک تفاهم کامل برسید.

7. باورها، اعتقادات و اصول خود را نادیده نگیرید

از همان ابتدا در مورد اعتقادات خود صادق باشید تا شریک زندگی شما بداند در چه موقعیتی قرار دارد. مهم نیست که دیوانه‌وار عاشق شریک زندگی خود هستید یا در اغلب موارد تفاهم دارید. مهم این است که در مورد اعتقادات و اصول زندگی خود با فرد مورد علاقه خود صحبت کنید. مذهب یا وابستگی سیاسی خود را فقط به این دلیل که شریک زندگی شما متفاوت فکر می‌کند پنهان نکنید.  هیچ دلیلی وجود ندارد که باورهای خود را تغییر دهید تا شریک زندگی خود را راضی نگه دارید. با شروع زندگی مشترک متوجه خواهید شد که چطور همین چیزهای جزئی تبدیل به یک موضوع جدی در زندگی می‌شوند. پس هرگز باورها، اصول یا نظرات خود را در ازدواج پنهان نکنید.

8. از گفتگو در مورد مسائل مالی اجتناب نکنید

در مورد امور مالی، پس انداز، بدهی یا وام خود صحبت کنید. باید بدانید که اگر به دنبال ازدواج هستید، پول نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین در مورد اهداف مالی و اقتصادی خود شفاف باشید. شما مجبور نیستید صورتحساب‌های بانکی خود را نشان دهید، اما اگر بدهی یا وام‌هایی دارید، مطمئن شوید که شریک زندگی‌تان اطلاع دارد. دروغ درباره مسائل مالی در ازدواج حتما روزی مشکلی اساسی ایجاد خواهد کرد.

9. دروغ در ازدواج | مرزها و خط قرمزهایتان را مشخص کنید

مهم نیست که چقدر تفاهم دارید و چقدر دوست دارید با هم وقت بگذرانید، لازم است بخشی از هویت خود را از آن‌ها جدا نگه دارید. مرزهای خود را در مورد اینکه چقدر به تنهایی نیاز دارید، به چه مقدار فضای فیزیکی در زمانی که با هم هستید نیاز دارید و دوست دارید در اوقات فراغت خود چه کاری انجام دهید، مشخص کنید.

10. مشکلات شخصی‌تان را در میان بگذارید

بودن در یک رابطه به این معنی است که شما در یک شراکت هستید. شما کسی را دارید که باری که روی دوشتان هست را با او تقسیم کنید، پس از آن بهره ببرید! چه مشکلاتی که هم‌اکنون با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، چه چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است. با شریک زندگی خود در میان بگذارید! این نه تنها برای شما دلگرم کننده خواهد بود، بلکه به طرف مقابل‌تان در درک شما و موقعیتی که در آن هستید کمک می‌کند. مشکلات شخصی شما بخشی از شخصیت و زندگی تان هستند که احتمالا بر همسر و زندگی مشترکتان تاثیر خواهد گذاشت، پس دروغ در این زمینه ازدواج شما را متزلزل خواهد کرد.

چه زمانی و چگونه حقایق را مطرح کنیم؟

اینکه چه‌چیزی را، چه زمانی، چرا و چگونه افشا می‌کنیم، همه مسائل اساسی هستند. زمان، تأثیر، و انگیزه‌های ما باید به دقت در نظر گرفته شود. افشای کامل ممکن است برای بازسازی یک رابطه لازم باشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند و نسبت به شریک زندگی خود دید مثبتی دارند، احتمال بیشتری دارد که او را ببخشند.

بیشتر بخوانید : پنهانکاری همسر  

معمولا درد پنهان‌کاری، درد رویداد اصلی را تشدید می‌کند. و هر چه فریب بیشتر ادامه یابد، به عزت نفس آسیب بیشتری وارد می‌کند. در حالت ایده‌آل، قبل از فاش کردن حقیقت برای فردی که به او دروغ گفته‌ایم، بهتر است اشتباهات خود را بپذیریم. در غیر این صورت، شرم و گناه ما می‌تواند مانعی برای همدلی واقعی با شخصی باشد که به او آسیب رسانده‌ایم. ابتدا با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید یا به دنبال مشاوره باشید. اگر خودمان را بخشیده باشیم، در موقعیت بهتری برای پاسخ به سؤالات و مواجهه با عصبانیت و احساسات جریحه‌دار شده طرف مقابل خواهیم بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره