مصرف همزمان تریاک و حشیش چه آثار و عوارضی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف همزمان تریاک و حشیش از جمله انواع چندمصرفی در کشور است. چندمصرفی مواد مخدر به این معناست که فرد به‌صورت همزمان حداقل از دو ماده استفاده می‌کند و یا در زمان‌های مختلف از انواع متفاوت داروهای اعتیادآور بهره می‌برد. می‌توان گفت که بسیاری از معتادین به‌مرورزمان و بر اساس تجربه متوجه ویژگی‌های مواد مخدر مختلف می‌شوند و ازاین‌رو گاهی اوقات آن‌ها را برای ایجاد لذت بیشتر و عوارض جانبی کمتر در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند. این موضوع باعث بروز اعتیاد همزمان به چند ماده می‌شود که مصرف همزمان تریاک و حشیش یکی از آنان است. این دو دارو به دلیل تأثیرگذاری نسبتاً متضاد عوارض منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت و حتی می‌تواند باعث بروز خطر مسمومیت دارویی و مرگ در فرد بشود. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به مصرف همزمان تریاک و حشیش، دلایل، عوارض و درمان آن صحبت خواهیم کرد. شما در هر جایی که هستید می توانید با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تخصصی تماس بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست 

اعتیاد به تریاک

تریاک قدیمی‌ترین ماده مخدر شناخته‌شده توسط بشر است که با تحریک مغز به افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی باعث ایجاد احساس آرامش و لذت در فرد می‌شود. تاکنون انواع بسیاری از مواد مخدر از تریاک مشتق شده که اصلی‌ترین آن‌ها مورفین است. به تریاک و تمامی مشتقات آن مواد افیونی یا اوپیوئید گفته می‌شود. احساس آرامش و لذتی که به دنبال مصرف تریاک ایجاد می‌شود تبدیل به عاملی برای تمایل فرد به مصرف مجدد خواهد بود. بااین‌حال مصرف تریاک برای مدت نسبتاً کوتاهی باعث وابستگی جسمی و روانی در فرد می‌شود و پس‌ازآن وی با هدف دوری از علائم نامطلوب روحی و جسمی همچون درد عضلانی، مصرف تریاک را ادامه خواهد داد. خواب‌آلودگی، خارش بدن و احساس آرامش و سرخوشی ازجمله نشانه‌های اعتیاد و علائم اعتیاد به تریاک است.

بیشتر بخوانید :  ترک تریاک

اعتیاد به حشیش

حشیش یا بنگ یکی از قوی‌ترین داروها در دسته مواد توهم‌زا یا کانابیس‌ها است که به‌صورت طبیعی و از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. استفاده از این ماده باعث بروز احساس شادمانی و سرخوشی در فرد می‌شود اما همان‌طور که از نام مواد توهم‌زا پیداست استفاده از این ماده مخدر می‌تواند باعث بروز توهم یا بدبینی‌های پارانوئید در فرد شود. ازجمله نشانه‌های اعتیاد به حشیش می‌توان به قرمزی چشم، پرخاشگری یا بدبینی و افزایش اشتها اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک حشیش

مصرف همزمان تریاک و حشیش | چندمصرفی چیست و چه دلایلی دارد؟

چندمصرفی مواد مخدر که به آن پلی دراگ نیز گفته می‌شود یکی از حالت‌های نسبتاً نوظهور و درعین‌حال خطرناک استفاده از مواد مخدر است. در این حالت فرد در یک‌زمان مشخص دو یا چند ماده مخدر را استفاده می‌کند و یا در زمان‌های مختلف از انواع مواد مخدر استفاده می‌نماید. این حالت معمولاً با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها افزایش لذت و یا کاهش آثار نامطلوب هر یک از انواع مواد مخدر است. علاوه بر این در شرایطی که فرد به ماده مخدر خاصی دسترسی ندارد معمولاً از سایر داروهای همین خانواده برای کاهش نشانه‌های ترک استفاده می‌کند که این موضوع می‌تواند باعث اعتیاد به ماده جدید باشد. در کنار تمامی این دلایل باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که معتادان معمولاً تمایل دارند تا انواع مختلفی از مواد مخدر را استفاده کنند و احساسات جسمی و روانی پس از مصرف آن‌ها را باهم مقایسه کنند. توصیه می کنیم تست تریاک و تست حشیش را مطالعه نمایید. 

مجموع این دلایل می‌تواند باعث ایجاد چندمصرفی مواد مخدر شود. مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز فرد شده و علاوه بر این فرایند ترک ماده مخدر را نیز دشوار و طولانی خواهد ساخت. همچنین مصرف همزمان چند ماده مخدر در کنار هم خطر بروز مسمومیت دارویی یا اوردوز را نیز افزایش می‌دهد.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده 

دلایل مصرف همزمان تریاک و حشیش

برای مصرف همزمان تریاک و حشیش دلایل بسیاری را می‌توان با توجه به شرایط هریک از مصرف‌کنندگان در نظر گرفت؛ اما مهم‌ترین دلایل مصرف همزمان این دو دارو را می‌توان این موارد دانست.

  • تریاک و حشیش از دو خانواده دارویی نسبتاً متضاد هستند و به همین خاطر مصرف آن‌ها در کنار هم می‌تواند باعث کاهش آثار منفی هر یک از آن‌ها باشد. برای مثال استفاده از حشیش می‌تواند رخوت و خواب‌آلودگی همراه با تریاک را از بین ببرد.
  • استفاده همزمان از این دو دارو باعث کسب لذت بیشتری می‌شود که در مصرف هر یک از این مواد به‌تنهایی یافت نمی‌شود.
  • استفاده از تریاک تا حدودی مهار رفتاری را کاهش می‌دهد و مصرف‌کنندگان رفتارهایی را انجام می‌دهند که در حالت عادی ممکن است از انجام آن‌ها اجتناب کنند. درنتیجه احتمال مصرف حشیش یا هر ماده مخدر دیگر در زمان‌هایی که فرد از تریاک استفاده کرده بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که استفاده از این مواد وابستگی جسمی و روانی را به همراه خواهد داشت که باعث اجبار فرد به ادامه مصرف می‌شود.

عوارض مصرف همزمان تریاک و حشیش

همان‌طور که گفته شد چندمصرفی مواد مخدر عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت. یکی از این عوارض، طولانی و سخت شدن فرایند ترک اعتیاد است. افرادی که به بیش از یک ماده اعتیاد دارند برای ترک مواد مخدر می‌بایست حتماً تحت نظر متخصصین ترک اعتیاد قرار بگیرند و با زیر نظر داشتن علائم جسمانی فرد مراحل سم‌زدایی و بازپروری صورت بگیرد.

علاوه بر مشکلاتی که در مسیر ترک اعتیاد پیش خواهد آمد استفاده همزمان از تریاک و حشیش به دلیل تأثیرات متضادی که در بدن فرد ایجاد می‌کنند می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز شود که ممکن است جبران آن‌ها دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

با توجه به اینکه تریاک مهار رفتاری را در فرد کم می‌کند، استفاده همزمان از تریاک و حشیش می‌تواند باعث افزایش میزان مصرف هریک از این مواد شده و احتمال اوردوز یا مسمومیت دارویی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آنچه گفته شد می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کنیم که به‌طورکلی اعتیاد باعث بروز مشکلات بسیاری در موقعیت مالی، اجتماعی، شغلی و تحصیلی فرد می‌شود و اعتیاد همزمان به چند ماده مخدر باعث چند برابر شدن این آسیب‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد 

درمان مصرف همزمان تریاک و حشیش

حشیش به‌طورکلی از خانواده مواد توهم‌زا است و به همین خاطر برای ترک اعتیاد به این ماده مخدر می‌بایست در کنار مراحل سم‌زدایی از جلسات مشاوره و بازپروری نیز استفاده شود. همچنین مصرف همزمان تریاک و حشیش باعث بروز آسیب‌های جدی در عملکرد مغز فرد می‌شود که بررسی بروز این آسیب‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود آن‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌بایست زیر نظر روانشناسان صورت بگیرد. از دیگر اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • ایجاد انگیزه در فرد برای شروع و ادامه جلسات ترک اعتیاد و آموزش راهکارهایی برای کنترل وسوسه مصرف مجدد
  • بررسی احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب به‌عنوان پیامدهای ترک اعتیاد و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و یا درمان این آسیب‌ها
  • کمک به فرد برای ریشه‌یابی علل گرایش به سمت سوءمصرف مواد مخدر و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی باعث آشنایی فرد با اشخاصی خواهد شد که شرایطی مشابه با وی داشته و همچنین هدف یکسانی دارند
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به فرد برای بهبود ارتباط با اعضای خانواده و همچنین آموزش راهکارهایی به سایر اعضای خانواده در ارتباط با شیوه‌های برخورد با فردی که به‌تازگی استفاده از مواد مخدر را کنار گذاشته است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان تریاک و حشیش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

1. استفاده از جلسات مشاوره در ترک اعتیاد به تریاک و حشیش چه اهمیتی دارد؟

استفاده از این دو ماده باعث خواهد شد که عملکرد مغز با مشکلات جدی مواجه شود. روانشناسان در جلسات مشاوره میزان این آسیب‌ها و راه‌های بهبود آن را بررسی می‌کنند. علاوه بر این استفاده از حشیش تأثیرات روانی نامطلوب بسیاری دارد که برای بهبود آن‌ها می‌بایست از جلسات بازپروری استفاده شود.

2. مصرف همزمان تریاک و حشیش چه عوارضی دارد؟

با توجه به اینکه این دو دارو از دو خانواده مخالف هستند مصرف آن‌ها تأثیرات نامطلوبی را در عملکرد مغز فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر این استفاده همزمان از تریاک و حشیش احتمال اوردوز را افزایش خواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره