تغییر شغل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییر شغل یکی از برنامه‌هایی است که شاید خیلی از ما در سر داشته باشیم. دلایلی مثل علاقه نداشتن به کاری که می‌کنیم و یا نبود امکان پیشرفت از جمله مسائلی هستند که ما را به سمت تغییر شغل سوق می‌دهند. بااین‌حال این موضوع خیلی هم ساده نیست. تغییر دادن کار می‌تواند به همان اندازه که شرایط مثبتی را در زندگی شما ایجاد می‌کند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. برای مثال ممکن است در محیط جدید نتوانید به‌راحتی با دیگران هماهنگ بشوید. یا حتی ممکن است برای مدتی بدون کار بمانید. پس بهتر است قبل از اینکه تصمیم‌تان راجع به تغییر شغل را عملی کنید به‌خوبی راجع به آن فکر کنید. کمک‌گرفتن از مشاور و به‌خصوص روان‌شناسان سازمانی نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

تغییر شغل

عوض کردن کار از آن دست تصمیماتی است که اگر به درستی انجام نشود، به راحتی می‌تواند شما و سایر اعضای خانواده تان را دچار دردسر کند. از سوی دیگر اگر در زمان درست و فرست مناسب اقدام به تغییرشغل کنید، می‌توانید وضعیت زندگی تان را به طور چشم گیری تغییر دهید. برای این کار باید بتوانید زمان و روش درستی برای ایجاد تغییرات پیدا کنید. در ادامه ابتدا دلایلی را ذکر کرده‌ایم که نشان می‌دهد باید به دنبال تغییر شغل باشید و سپس راهکارهایی برای جلوگیری از پشیمانی و به دست آوردن مزایای تغییرشغل شرح ارائه کرده‌ایم.

زمان تغییر شغل

تغییر شغل ایده‌ای است که به هر دلیلی ممکن است به سر شما بزند. هرکدام از ما در زندگی شخصی‌مان دلایل خاصی برای این کار داریم. بااین‌حال اگر دلایل زیر را در شغل فعلی خودتان احساس می‌کنید می‌توانید کمی مطمئن‌تر باشید که تصمیم‌تان اشتباه نیست. برای آشنایی با نحوه انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

درآمد پایین

اولین و مهم‌ترین نیاز هرکدام از ما درآمد است. در حقیقت کار می‌کنیم تا برای تأمین نیازهایمان پول کافی داشته باشیم. اما بعضی مواقع شغل‌هایی که انتخاب کرده‌ایم درآمد کافی ندارند. این موضوع می‌تواند تمامی بخش‌های دیگر زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. به همین خاطر اگر شغلی که دارید و تلاشی که می‌کنید با دستمزدی که به دست می‌آورید همخوانی ندارد بهتر است به فکر تغییر محیط کاری یا تغییر شغل خود باشید.

نبود علاقه

علاقه نداشتن به کاری که انجام می‌دهیم می‌تواند آن را بسیار طاقت‌فرسا کند. شما هر روز زمان زیادی را در محل کار خود می‌گذرانید. اگر قرار باشد به این محیط و کاری که انجام می‌دهید علاقه نداشته باشید احتمالاً مشکلات بسیاری مثل فرسودگی شغلی را تجربه خواهید کرد. یا بدتر از آن شما بخشی از عمر خود را هدر داده‌اید. در نتیجه بی‌علاقگی به شغلی که دارید می‌تواند دلیل خوبی برای تغییر آن باشد.

نداشتن امکان پیشرفت

پیشرفت یکی از خواسته‌های همه انسان‌ها است. هیچ‌کس دوست ندارد در جایی که هست برای همیشه باقی بماند. داشتن شغل یکی از راه‌هایی است که شما را به پیشرفت می‌رساند. علاوه بر اینکه می‌توانید در محیط کاری‌تان به‌صورت مستقیم پیشرفت کنید، با کسب درآمد و به‌صورت غیرمستقیم نیز جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را بهتر خواهید کرد. اما بعضی از شغل‌ها اجازه این پیشرفت را به شما نمی‌دهند. در حقیقت گاهی اوقات شما جایی گیر کرده‌اید که امکان پیشرفت وجود ندارد. این موضوع می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که شما را به سمت تغییر شغل می‌کشاند.

فروشگاه آرامیس

شأن اجتماعی پایین

شأن اجتماعی پایین یکی دیگر از دلایلی است که باعث تمایل به تغییر شغل می‌شود. احترام یکی از نیازهای اساسی برای هر انسانی است. به همین خاطر اگر فردی در جایی قرار بگیرد که احساس کند دیگران احترامی که باید را برای او قائل نیستند حق دارد که به تغییر شرایط فکر کند.

نکاتی که در تغییر شغل باید به آن‌ها توجه کرد

تغییر شغل گاهی اوقات می‌تواند زندگی شما را به سمت شرایط بهتر تغییر بدهد. بااین‌حال اگر به برخی نکات دقت نداشته باشید احتمال اینکه درگیر مشکلات بسیاری بشوید نیز وجود دارد. به همین خاطر بهتر است مثل هر کار دیگری قبل از تصمیم‌گیری برای تغییر شغل هم به‌خوبی فکر کنید. پس به نکات زیر توجه کنید.

ناگهانی تصمیم نگیرید

تصمیم‌های ناگهانی بسیاری از مواقع نتیجه خوبی ندارند. به همین خاطر بهتر است از آن‌ها دوری کنید. پس عجله نکنید، اگر به ذهن‌تان رسیده که بهتر است شغلتان را تغییر بدهید، درباره آن به‌خوبی فکر کنید. جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید و اگر واقعاً به این نتیجه رسیدید که این کار به صلاح‌تان است آن را انجام بدهید. یادتان باشد که همیشه فرصت برای بیرون آمدن از شغل فعلی‌تان را دارید. پس بهتر است در انجام آن خیلی هم عجله نکنید.

آیا شرایط بهتری در انتظارتان است؟

آینده‌بینی یکی از مهم‌ترین نکات در تغییر شغل است. به‌خوبی شغلی که می‌خواهید برعهده بگیرید را بررسی کنید. آیا وقتی وارد آن بشوید شرایط بهتری خواهید داشت؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است می‌توانید به تغییر شغل کمی جدی‌تر فکر کنید.

جنبه‌های مثبت و منفی را ارزیابی کنید

زمانی را با خودتان خلوت کنید. تمامی جنبه‌های مثبت و منفی تغییر شغلی که می‌خواهید بدهید را روی یک برگه کاغذ بنویسید. به هر گزینه از یک تا ده نمره‌ای بدهید. سپس نمره‌های هر طرف را جمع بزنید؛ و با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آیا واقعاً جنبه‌های مثبت شغل جدید بیشتر از جنبه‌های منفی آن است؟

مهارت‌هایتان را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای تغییر شغل باید در نظر داشته باشید مهارت‌هایتان هستند. اگر وارد شغلی بشوید که در آن مهارت ندارید احتمالاً موفق نخواهید شد. به‌علاوه شما شغل قبلی خود را نیز از دست داده‌اید. بعضی از مشاغل نیز هستند که شما در طول کار می‌توانید مهارت کسب کنید. در این صورت با خودتان به این سؤال جواب بدهید که آیا واقعاً توانایی و استعداد یادگیری را دارید؟ آیا زمان کافی برای یادگیری دارید؟ در طول زمان آموزش منبع درآمد شما چه خواهد بود؟

آیا به شغل جدید علاقه دارید

پیش‌تر گفتیم که علاقه یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب شغل است. پس اگر به دنبال تغییر کارتان هستید بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید. آیا به کار جدید علاقه دارید یا فقط به دنبال مسائلی مثل درآمد بیشتر هستید؟ یادتان باشد بی‌علاقگی به شغل جدید می‌تواند دلیلی برای آن باشد که دیریازود بخواهید این شغل را نیز ترک کنید.

هدف‌تان از تغییر شغل را مشخص کنید

وقتی هدف ما از کاری معلوم نباشد دیریازود احساس پوچی می‌کنیم. پس وقتی به تغییر شغل فکر می‌کنید قبل از هر چیز هدف‌تان از این کار را مشخص کنید. آیا به دنبال درآمد بیشتر هستید؟ می‌خواهید زمان استراحت بیشتری داشته باشید؟ یا اینکه به کار قبلی خود علاقه‌ای نداشته‌اید؟ وقتی هدف شما از این تغییر مشخص باشد راحت‌تر می‌توانید به دنبال شغل جدید بگردید.

به دنبال بیشتر کردن مهارت‌هایتان باشید

اگر به فکر عوض کردن کار تان هستید باید مهارت‌هایتان را هم بیشتر کنید. یادتان باشد در دنیای امروزی دانش و مهارت حرف اول را می‌زند. پس اگر می‌خواهید خودتان را به دیگران ثابت کنید باید این توانایی‌ها را در خود بالا ببرید.

اگر نمی‌دانید که در شرایط فعلی چه اقدامی باید برای تغییرات لازم انجام دهید، حتما از خدمات مشاوره تلفنی شغلی استفاده کنید.

پشیمانی از تغییر شغل و کمک‌ مشاور

تغییر دادن شغل موضوعی نیست که به‌سادگی راجع به آن تصمیم بگیرید و از کنارش عبور کنید. تغییر دادن شغل به همان اندازه که می‌تواند تغییرات مثبتی در زندگی شما ایجاد کند می‌تواند مشکلاتی را هم به دنبال داشته باشد. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند خدمات مشاوره است. مشاورین با انجام تست‌ها و بررسی‌های مختلف به شما این آگاهی را می‌دهند که در چه زمینه‌هایی مهارت دارید. و چطور می‌توانید موفق شوید. این اطلاعات می‌تواند تا حدودی از شکست خوردن شما در این تغییر جلوگیری کند. برای انجام استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی شغلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

تغییر شغل می‌تواند چه خطراتی داشته باشد؟

اگر به‌درستی راجع به این تغییر فکر نکنید درگیر مشکلات بسیاری می‌شوید. برای مثال ممکن است قبل از اینکه شغل جدیدی پیدا کنید مدتی بیکار بمانید؛ و یا احتمال دارد در شغل جدید درآمد پایین‌تر، بی‌علاقگی یا مشکلات دیگری را تجربه کنید. به همین خاطر بهتر است قبل از تصمیم‌گیری راجع به تمام ابعاد این موضوع فکر کنید.

تغییر شغل در چه سنی بهتر است؟

به‌طورکلی هرچقدر سن شما پایین‌تر باشد برای تغییر کردن فرصت و انعطاف بیشتری دارید. اما این به معنای آن نیست که شما در سنین بالاتر نمی‌توانید تغییری در زندگی خودتان ایجاد کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره