کنترل نوجوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل نوجوان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است. وقتی فرزندمان وارد نوجوانی می‌شود دیگر نمی‌توانیم به راحتی قبل او را کنترل کنیم. فرزندی که تا دیروز بدون هیچ مشکلی به حرف‌های شما گوش می‌داد امروز در مقابلتان می‌ایستد. و بدون اینکه دلیل چیزی را بداند انجامش نخواهد داد. به‌علاوه نوجوان شما بی‌تجربه است؛ همین بی‌تجربگی می‌تواند خطرات بسیاری را برای او به دنبال داشته باشد. پس رها کردن او اشکال داشته و استفاده از روش های مناسب کنترل نوجوان موضوع بسیار مهمی است. فراموش نکنید که با استفاده از زور، نصیحت یا شکستن حریم خصوصی فرزندتان این کار نتیجه خوبی ندارد. کنترل نوجوان روش‌های خاصی دارد که در این مطلب راجع به آنها صحبت خواهیم کرد. در صورت وجود تعارض با نوجوان تان حتما باید مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

کنترل نوجوان

همان‌طور که گفتیم کنترل نوجوان موضوع بسیار مهمی است. بااین‌حال شما با هر روشی نمی‌توانید فرزندتان را کنترل کنید. بسیاری از والدین وقتی احساس می‌کنند فرزندشان حرف‌های آن‌ها را گوش نمی‌دهد از زور و تهدید استفاده می‌کنند. اما احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که این کارها تنها رابطه شما را به هم می‌ریزد.

به همین خاطر بهتر است راهکارهای دیگری را امتحان کنید. شما باید فرزندتان را به صورت غیرمستقیم کنترل کنید. در غیر این صورت به احتمال زیاد فرزندتان در مقابل شما خواهد ایستاد. در این قسمت سعی می‌کنیم بعضی از راهکارهای کنترل غیرمستقیم نوجوان را با یکدیگر بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله تربیت نوجوان را هم بخوانید.

1- با فرزندتان رابطه دوستانه داشته باشید

یکی از اولین و مهم‌ترین راهکارها برای کنترل نوجوان ارتباط دوستانه است. پدر و مادر باید جوری با فرزندشان رفتار کنند که او آن‌ها را دوست خود ببیند. وقتی شما دائماً به فرزندتان امر و نهی می‌کنید یا زمانی که با اکثر کارهایش مخالف هستید او احساس می‌کند شما در مقابلش قرار دارید. همین احساس می‌تواند به‌طورکلی رابطه شما را به هم بریزد.

به همین خاطر بهتر است در رفتارهای‌تان احساس امنیت را به نوجوان بدهید. فرزند شما باید احساس کند حتی اگر خطایی انجام داد بازهم برای اعضای خانواده ارزشمند است. وقتی شما بتوانید چنین فضایی را در محیط خانه ایجاد کنید نوجوان‌تان خودش راجع به مسائل مختلف با شما صحبت خواهد کرد. در واقع در این شرایط شما به‌راحتی فرزندتان را تحت کنترل خواهید داشت. زیرا او خودش همه چیز را برایتان تعریف خواهد کرد.

2- آموزش‌های لازم را به فرزندتان بدهید

کنترل این نیست که وقتی فرزندتان کاری را انجام داد با او دعوا کنید. بلکه باید از قبل به او نشان بدهید که چه کارهایی اشتباه هستند؛ و البته دلیل خودتان برای این موضوع را نیز بیان کنید. وقتی شما از ابتدا راجع به هر موضوعی که برای‌تان مهم است به فرزندتان آگاهی داده باشید می‌توانید مطمئن باشید که او در موقعیت‌های مختلف همان‌طور که می‌خواهید رفتار خواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

3- کنترل نوجوان با احساس درک شدن

درک کردن نوجوان برای بسیاری از ما کار خیلی سختی است. رفتارهای آنها گاهی اوقات از نظر بزرگ‌ترها هیچ توجیهی ندارد. اما یادتان باشد که گفتن این موضوع و یا مخالفت با رفتارهایشان فقط آنها را از شما دورتر می‌کند.

این کار باعث می‌شود فرزندتان احساس کند شما نه در کنار او بلکه در مقابلش ایستاده‌اید. به همین خاطر سعی کنید رفتارهای مختلف فرزندتان را درک کنید. وقتی نوجوان از چیزی صحبت می‌کند با او همدلی داشته باشید. این کار باعث می‌شود آنها نیز در شرایط مختلف به صحبت‌های شما گوش بدهند.

4- برخورد آرام با نوجوان

یکی از اشتباهات بعضی از والدین این است که با فرزندشان برخورد آرامی ندارند. وقتی رفتارهای نوجوان مطابق میل ما نیست بیشتر اوقات با آنها دعوا می‌کنیم. یا شاید رفتار آنها را مسخره کنید. این کار باعث می‌شود که نوجوان به‌تدریج از شما فاصله بگیرد؛ و در نتیجه زمانی که از آنها انتظار دارید به حرف‌هایتان گوش کنند هرگز به این خواسته نمی‌رسید. پس یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که باید به آن توجه کنید این است که همیشه برخورد آرامی با فرزندتان داشته باشید. سعی کنید تا جای ممکن از پرخاش و تحقیر و توهین در رفتار با نوجوان استفاده نکنید.

5- قانون داشته باشید

یکی از بهترین راهکارها برای کنترل نوجوان این است که در خانه قانون داشته باشید. اما دقت داشته باشید که این قانون‌ها نباید یک‌طرفه باشند. یعنی شما نمی‌توانید خودتان قانون بگذارید و از نوجوان بخواهید که از آنها اطاعت کند. بلکه بهتر است با تبادل نظر و در نظر گرفتن احساسات و خواسته‌های نوجوان قوانینی را وضع کنید.

به‌این‌ترتیب هم شما و هم فرزندتان از این شرایط راضی خواهید بود. به‌علاوه یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همیشه به این قوانین احترام بگذارید. اینکه گاهی اوقات به هر دلیلی از قوانین خود کوتاه بیایید باعث می‌شود فرزندتان احساس کند این قوانین خیلی هم جدی نیستند.

6- دوستانش را بشناسید

بهتر است گاهی اوقات اجازه بدهید فرزندتان دوستانش را به خانه بیاورد. نوجوانان در دوره سنی قرار دارند که بیش از حد از دوستانشان تأثیر می‌گیرند. بسیاری از رفتارهای آنها به این خاطر است که می‌خواهند در جمع دوستانشان پذیرفتنی باشند. به همین خاطر شناختن دوستان و ارتباطات اجتماعی فرزندتان به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی او داشته باشید.

7- با فرزندتان تماس بگیرید

وقتی فرزندتان بیرون از خانه است حداقل یک‌بار با او تماس بگیرید. اما اجازه ندهید او احساس کند این تماس‌ها برای بازجویی هستند. این کار باعث می‌شود شما از فرزندتان و اینکه کجا هست یا چه می‌کند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

کنترل نوجوان و ازبین‌بردن حریم شخصی

بعضی از والدین برای کنترل فرزندشان حریم شخصی او را از بین می‌برند. گشتن کیف و تلفن همراه نوجوان یکی از این روش‌های اشتباه است. بعضی از والدین نیز هرگز به فرزندشان اجازه نمی‌دهند داخل یا بیرون از خانه تنها باشد. اما یادتان باشد فرزند شما نیز مانند هر انسان دیگری نیاز دارد گاهی اوقات تنها باشد و حریم شخصی خاص خودش را داشته باشد. به‌علاوه اگر فرزندتان متوجه این موضوع بشود که شما حریم خصوصی‌اش را از بین برده‌اید دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند هرگز از این روش ها استفاده نکنید. برای آشنایی با حد و حدود حریم خصوصی نوجوان کلیک کنید.

کمک متخصص برای نظارت و کنترل نوجوان

همیشه هم استفاده از راهکارهایی که گفتیم ساده نخواهد بود. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید همه این راهکارها بی‌فایده هستند. یا شاید برخلاف همه کارهایی که می‌کنید احساس کنید فرزندتان باز هم چیزی را از شما پنهان می‌کند. بیماری‌هایی مثل اختلال شخصیت ضداجتماعی، ناتوانی در کنترل تکانه و بسیاری از مشکلات روحی دیگر نیز باعث می‌شود رفتار فرزند شما برخلاف استفاده از تمام این راهکارها غیرقابل‌کنترل باشد.

در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شرایط شما و فرزندتان به شما خواهند گفت که ایراد کار از کجاست و همین‌طور راهکارهایی را برای تغییر شرایط به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا گشتن وسایل نوجوان برای کنترل او کار اشتباهی است؟

بله؛ این کار شما به معنی شکستن حریم خصوصی فرزندتان است. اگر فرزندتان متوجه این مسئله بشود که شما به حریم شخصی او احترام نگذاشته‌اید دیگر هرگز به شما اعتماد نخواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره