تست تریاک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد.

مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و تست تریاک می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تست تریاک 

تست تریاک 

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک آزمایش کامل تست تریاک که می‌تواند وجود این ماده  یا مواد دیگر در بدن شناسایی کند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

تست تریاک چه چیزی را می‌سنجد؟

تست تریاک چه چیزی را می‌سنجد؟

تریاک یکی از قدیمی‌ترین انواع مخدرها است. آنچه در تریاک و تمام مشتقات آن باعث احساس آرامش و لذت می‌شود ماده‌ای به نام مورفین است. به همین خاطر تقریباً تمامی تست‌های تریاک وجود مورفین را در بدن بررسی می‌کنند. در نتیجه با استفاده از این تست شما می‌توانید علاوه بر خود تریاک، اعتیاد به مخدرهایی مثل شیره، هروئین، کراک و سایر مشتقات تریاک را نیز بررسی کنید.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که شما اگر از هر نوع تست اعتیادی استفاده کنید اعتیاد به تریاک را تشخیص خواهد داد. اما این قانون برای سایر مواد مخدر صدق نمی‌کند. شما برای تشخیص اعتیاد به آمفتامین‌هایی مثل شیشه باید از تست‌های خاصی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست اعتیاد و نحوه منفی شدن آن کلیک کنید. 

انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک تریاک کلیک کنید.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

بررسی نمونه ادرار

متداول‌ترین روش برای تست تریاک بررسی نمونه ادرار است. تست تریاک از طریق نمونه ادرار موادی که پس از تجزیه تریاک از بدن دفع می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش معمولاً توسط تست‌های نواری یا کروماتوگرافی انجام می‌شود؛ و به خاطر سرعت بالایی که در جواب‌دهی دارد و هزینه نسبتاً پایین بیشتر از سایر روش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به عواملی مانند میزان مصرف، مدت مصرف، وزن و … تست ادرار قادر است استفاده از تریاک را در 2 تا 6 روز گذشته نشان بدهد.

آزمایش خون

یکی دیگر از روش‌های تست تریاک آزمایش خون است. این روش نسبت به بررسی نمونه ادرار، زمان و هزینه بیشتری می‌برد. به‌علاوه با استفاده از آزمایش خون، مصرف مواد را حداکثر تا 3 روز پس از استفاده می‌توانیم ردیابی کنیم. به همین خاطر اگرچه آزمایش تریاک خون نسبت به ادرار دقت بیشتری دارد بااین‌حال کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نمونه مو

اگر به دنبال یک روش قطعی برای تشخیص اعتیاد به تریاک هستید بهتر است از تست تریاک نمونه مو استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید استفاده از تریاک را حتی تا 6 ماه قبل مورد بررسی قرار دهید. به‌علاوه متخصصین معتقدند که بررسی نمونه مو دقت بسیار بالایی دارد. بااین‌حال به این خاطر که این روش نیاز به تجهیزات مخصوصی داشته و استفاده از آن هزینه بالایی دارد معمولاً کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه منفی شدن تست تریاک

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست تریاک است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن برای منفی کردن تست تریاک استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

 بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست تریاک بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

تریاک چند روز در بدن می ماند ؟

بسته به نوع تست تریاک که انجام می شود، تریاک می تواند تا 90 روز در بدن با تست مو قابل تشخیص باشد. اما به طور کلی سم زدایی و خارج شدن آن برای عموم تست ها به غیر از تست مو بعد از 14 تا 21 روز از آخرین مصرف دیگر قابل تشخیص نیست. البته این مدت زمان با توجه به متابولیسم و برنامه ترک فرد متفاوت است. 

آیا مصرف دارو های دیگر می تواند نتیجه تست تریاک را مثبت کند 

به طور کلی می توان گفت بله این احتمال وجود دارد. برخی از دارو های مسکن و همچنین دارو های کدئین دار در نتیجه تست تریاک تاثیر دارد.  پس اگر تحت نظر پزشک در حال مصرف داروی خاصی هستید بهتر است با پزشکان قبل از انجام تست تریاک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

نتیجه مثبت تست تریاک و برخورد اطرافیان

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید راجع به برخورد با فرد معتاد است. وقتی تست اعتیاد یک نفر مثبت شد باید با او چطور برخورد کنیم؟ در بیشتر مواقع این موضوع آن‌قدر ذهن شما را به هم می‌ریزد که احتمالاً دست به رفتارهای پرخاشگرانه بر علیه فرد می‌زنید. اما به خاطر داشته باشید که این رفتار شما تنها باعث می‌شود که بیمار بیشتر و بیشتر به سراغ استفاده از مخدرها برود. تحقیقات نشان داده که هرچقدر برخورد شما با بیمار معتاد حمایتی‌تر باشد احتمال ترک کردن اعتیاد نیز بیشتر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوراض تریاک کلیک کنید. 

تست تریاک و اهمیت مشاوره

اعتیاد یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای یک فرد یا خانواده پیش بیاید. این بیماری پیامدهای منفی اجتماعی، خانوادگی و مالی بسیاری را به همراه دارد. بااین‌حال همان‌طور که دیدید راه‌هایی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. به همین خاطر است که متخصصین معتقدند بهترین راه مبارزه با اعتیاد کمک‌گرفتن از مشاورین است. مشاورین در زمینه اعتیاد می‌توانند از راه‌های زیر به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

پیشگیری

اولین و بهترین راه این است که شما پیشگیری از درگیری با اعتیاد را آموزش ببینید. مشاورین با آگاهی دادن راجع به مخدرهای مختلف و همین‌طور آموزش مهارت‌هایی مثل مدیریت هیجان یا قدرت نه گفتن، به شما کمک می‌کنند تا از درگیرشدن با اعتیاد پیشگیری کنید.

شناسایی نشانه‌های اعتیاد به تریاک

دیدید که راه‌های مختلفی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم اعتیاد به تریاک را در فرد شناسایی کنیم؟ یکی از بهترین روش‌ها در این زمان کمک‌گرفتن از مشاور متخصص است. اعتیاد به تریاک نشانه‌هایی را در رفتار فرد از خودش باقی می‌گذارد. روان‌شناسان با بررسی این ویژگی‌ها می‌توانند استفاده از تریاک را در فرد شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید : ترک در خانه

مثبت شدن تست تریاک و روش‌های درمانی

جلسات روان‌شناسی یا بازپروری یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان اعتیاد  هستند. در  این جلسات به بیمار کمک می‌شود که در مقابل وسوسه استفاده از تریاک مقاومت کند.

خانواده‌درمانی

یکی از کارهای مشاورین این است که با خانواده بیماران درگیر با اعتیاد صحبت می‌کنند. آنها جلسات آموزشی راجع به نحوه برقراری ارتباط با بیمار را برای خانواده‌ها برگزار می‌کنند. این کار می‌تواند شرایط روحی خانواده و همین‌طور فرد معتاد را به‌مراتب بهتر از قبل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست تریاک کانال مشاوره روانشناسی ذهن نو را دنبال کنید. 

برای دریافت مشاوره منفی کردن تست تریاک می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست تریاک نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. سلام برای منفی شدن تست تریاک باید بدن از تمام مواد افیونی موجود در تریاک پاک بشه. برای تسریع این روند روش های مختلفی وجود داره که با توجه به وضعیت جسمانی و میزان مصرف فرد مشخص میشه. شما میتونید با شماره های درج شده جهت دریافت راهنمایی های لازم تماس بگیرید.

  1. من تست تریاک ازم زنم دایم میگیره و این منو عذاب میده شیطونه میگه برم بکشم این همه بهم شک داره الکی اعصابم خورد نشه

    1. سلام و درود پیش از هر چیز باید بدونید که این کار همسرتون به خاطر نگرانی ایشونه. همسرتون ترس شدیدی از اعتیاد مجدد شما داره چرا که احتمال دوران سختی رو پشت سر گذاشته. پس توصیه میکنیم که برای کنترل خشم تان کمی ایشون رو درک کنید. اون وقت احساس متفاوتی نسبت به این کارشون خواهید. اما از طرفی این کار همسرتون برای روند درمان شما مناسب نیست و ایشون با وجود نگرانی هاشون باید یه راهکار دیگری به کار ببرند. پس حتما برای دریافت مشاوره با متخصصان ذهن نو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره