مرد سالاری یا ماسکولیسم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخی جوامع مرد سالاری ( ماسکولیسم ) را در مقابل زن‌سالاری در نظر می‌گیرند. مردسالاری به معنای افزایش قدرت مردان در جامعه می‌باشد. اما افزایش قدرت فقط یکی از پیامدهای این دیدگاه است. به دنبال افزایش قدرت، افزایش مسئولیت و فشار روانی را نیز در مردان شاهد هستیم. با افزایش قدرت مردان متقابلا زنان نیز به دنبال راهی برای تحقق حقوق هستند. با بررسی ابعاد مختلف مردسالاری می‌توانیم به بینشی مناسب و به دور از کلیشه های جنسیتی در این باره برسیم. تفکر و تعامل در این زمینه به شما کمک می‌کند تا تعامل موثری با جنس مخالف‌تان داشته باشید. در صورتی که درخانواده شما مردسالاری موجب دردسر شده، حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرد سالاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف مردسالاری

به سیستم و نظامی که در آن بخش عمده مدیریت و تصمیم‌گیری به عهده مردان باشد، نظام مردسالار می‌گویند. اما با بررسی دقیق‌تر به مفهوم فرهنگ مردسالاری می‌رسیم که در آن اعتقاد و باور اصلی بر آن است که مردان نسبت به زنان برتر هستند و زنان در تمامی امور در اولویت دوم قرار می‌گیرند.

در اولویت بودن مردان موجب می‌شود امکانات بیشتری نسبت به زنان از جامعه دریافت کنند. به طور کلی در نظام مردسالار به نیازهای مردان نسبت به زنان توجه بیشتری می‌شود. در این جوامع معمولا شاهد اعتراضات زنان نسبت به ایجاد حقوق برابر اجتماعی و رفاهی هستیم. مرد سالاری علاوه بر سطح جامعه، سطح خانواده را هم در برمی‌گیرد. فرهنگ غالب بر خانواده‌ای که در آن تصمیم گیری‌ها انحصارا به عهده پدر و پسران خانواده است و زنان نقشی در آن ندارند فرهنگی مردسالار است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم اهمیت خانواده کلیک کنید.

نشانه های مرد سالاری

نشانه های مردسالاری

براساس مطالعات بین فرهنگی نشانه‌های مردسالاری در فضای خانواده به شکل زیر دسته بندی می‌شوند:

فروشگاه آرامیس

1.تصمیم‌های مهم خانوادگی انحصارا توسط مرد یا مردان خانواده انجام می‌شود.

2.استقلال مالی برای زنان در خانواده ممکن نیست.

3.تمام مسئولیت برطرف کردن نیازهای اعضای خانواده فقط بر عهده مردان است و مردان فشار روانی زیادی را در این باره متحمل می‌شوند.

4.زنان حق نظردادن در امور مربوط به مدیریت و اداره خانه را ندارند.

5.تمامی قوانین خانه مثل قوانین رفت و آمد و ارتباطات اجتماعی توسط مردان بناگذاری می‌شود.

6.احتمالا وجود زورگویی و ظلم مرد به زن و حتی خشونت خانگی در این خانواده‌ها بیشتر است.

7.مردان خانواده به شدت در تلاش برای محدود کردن زنان و عدم ایفای نقش اجتماعی آنان هستند.

علل بروز مرد سالاری

عوامل متعددی در ایجاد این پدیده اجتماعی دخیل هستند. اما نقش فرهنگ در مورد مرد سالاری بسیار پررنگ‌تر از عوامل دیگر است. در ادامه به شرح چند مورد از این علت‌ها می‌پردازیم.

📌ضعف شخصیتی مرد

زمانی که مردی از اعتماد به نفس و عزت نفس کافی برخوردار نباشد سعی در پوشاندن این خلا به شکل نشان دادن برتری خود به عنوان جنس برتر دارد و همین عامل سبب ایجاد فضای مردسالارانه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم زن ذلیلی کلیک کنید.

📌تربیت خانوادگی | مردسالاری

در خانواده‌هایی که پدر متصدی تمامی امور است و مادر نقشی در اداره و مدیریت امور مهم ندارد فرزندان سبک تعامل مردسالاری را می‌آموزند و یا می‌پذیرند. در چنین خانواده‌هایی دموکراسی و نظرخواهی از اعضای خانواده رخ نمی‌دهد و همین عامل زمینه ساز بروز مشکلات ارتباطی فرزندان با دیگران در آینده نیز می‌شود.

📌مرد سالاری بدلیل رسانه و کلیشه‌های جنسیتی

عامل مهم دیگر در پیدایش این فرهنگ رسانه‌های جمعی و اجتماعی است. اگر الگویی که رسانه‌ها از زنان به نمایش می‌گذارند زنی باشد که نقش اجتماعی ندارد، در امور خانه دخالت نمی‌کند و حق اظهار نظر ندارد. در نتیجه باید انتظار پدیدار شدن مردسالاری را نیز داشت.

چگونه با مرد سالاری مقابله کنیم؟

مقابله با مردسالاری

در وهله اول باید بیاموزید که معیار برتری انسان‌ها به جنسیت آن‌ها خلاصه نمی‌شود و این تفاوت فیزیولوژیکی و روانشناختی میان زنان و مردان زمینه ساز برتری هیچ کدام بر دیگری نیست. در واقع برای مقابله با مردسالاری نیاز داریم که نقش‌ها و وظایف زنان و مردان را به شکلی دقیق تعریف کنیم. با بیان مسئولیت‌های مردان و زنان در خانواده و جامعه می‌توانیم به حد زیادی از بروز این پدیده جلوگیری کنیم. برای آشنایی بیشتر با شرایط فرزند سالاری کلیک کنید.

💠تعریف نقش ها در جامعه

برای مقابله با مردسالاری در ابتدا باید هم مردان و هم زنان نقش های مشخصی در جامعه داشته باشند. در واقع زمانی که افراد با جنسیت های مختلف مسئولیت ها و وظایف خود را به طور کامل انجام دهند؛ دیگر هیچ برتری وجود ندارد. با این موضوع را در نظر داشته باشید که قطعا میان مردان و زنان تفاوت هایی وجود دارد. اما این به معنی بهتر و یا بدتر بودن هیچ کدام از آنها نیست.

💠غلبه بر مرد سالاری کاهش توقعات هر دو جنس

همچنین گاهی این توقعات و انتظارات غیرواقع بینانه است که منجر به مردسالاری و یا زن سالاری می‌گردد. برای مثال زمانی که زنی از شوهرش توقعات زیادی داشته باشد مجبور به اطاعت از او شده و در این حالت مرد سالاری اتفاق می‎افتد. اما زمانی که خواسته های افراد از یکدیگر منطقی باشد دیگر مردسالاری و یا زن سالاری به وجود نخواهد آمد.

💠حمایت در خانواده ها

از آنجایی تفکر مرد سالاری تا حد زیادی در خانواده ها شکل می‌گیرد؛ به همین دلیل زمانی که خانواده ها از ابتدا به یک اندازه از فرزندان دختر و پسر حمایت می‌کنند؛ در آینده کمتر شاهد چنین موضوعی حتی در روابط بین فردی خواهیم بود. عدالت و برابری، محبت کردن، همیاری و همراهی و تفاوت های جنسیتی از موضوعاتی هستند که خانواده ها می‌توانند به فرزندان خود آموخته و از بروز مردسالاری و زن سالاری جلوگیری نمایند.

آیا مرد سالاری بد است ؟

پاسخ به این سوال منوط به برداشت و تفسیر شما از مردسالاری است. اما اگر معنای مردسالاری همان طور که در مقاله اشاره کردیم به معنای برتری مردان نسبت به زنان باشد بله مردسالاری مفید و موثر نیست زیرا علاوه بر وارد کردن فشارهای روانی زیاد بر مردان باعث سرخوردگی زنان جامعه نیز می‌شود. آنچه در این مورد مهم است برقراری تعادل و پاسخ گویی مناسب جامعه به نیازهای هر دو جنس مرد و زن می‌باشد. افراط در دادن قدرت و برتری به مردان و یا زنان نادرست است و چرخه تعاملات سالم اجتماعی را از تعادل خارج می‌کند. برای آشنایی با نحوه برقراری قوانین در خانه کلیک کنید.

مرد سالاری یا اطاعت کردن از همسر؟

برخی اطاعت از همسر با مرد سالاری اشتباه می‌گیرند. این دو مفهوم اصلا معانی یکسانی ندارند. چرا که مردسالاری به معنی اهمیت دادن و ارزش دادن به مرد بیشتراز زن است. اما اطاعت کردن از همسر و احترام گذاشتن به او بدان معنی نیست که از همسر برتر است. افراد می‌توانند در زندگی مشترک از همسر خود اطاعت کنند اما هر دو نفر ارزش و اختیارات یکسانی در زندگی مشترک داشته باشند.

نتیجه گیری

در جوامع همان قدر که زن ذلیلی مورد نکوهش است مردسالاری نیز مورد نکوهش است. در بسیاری از موارد مردسالاری ناشی از عدم آگاهی زوجین در تببین مسئولیت‌هایشان رخ می‌دهد. مردسالاری در درازمدت می‌تواند باعث بروز مشکلات زناشویی و ارتباطی زوجین شود. در صورتی که شما نیز در محیط خانواده خود با چنین معضلی رو به رو هستید می‌توانید از مشاورین خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرد سالاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره